xOrisOria News

“Άφωνοι” οι ξένοι επιστήμονες με τις καρυάτιδες στην Αμφίπολη – Μιλούν για μοναδικό τάφο

Αρχαιολόγοι και ειδικοί από ολόκληρο τον κόσμο έχουν στρέψει τα βλέμματα τους στις ανασκαφές στην Αμφίπολη και έχουν μείνει «άφωνοι» από τα ευρήματα που ανακαλύφθηκαν στο λόφο Καστά. Μιλούν για ένα μοναδικό μνημείο και επιχειρούν να κάνουν προβλέψεις για το ποιος μπορεί να είναι θαμμένος στον τάφο.

Τις τελευταίες ημέρες μεγάλα διεθνή μέσα ενημέρωσης έχουν στέψει τις κάμερες στην Ελλάδα λόγω του τάφου στην Αμφίπολη και απευθύνονται σε παγκόσμιας φήμης αρχαιολόγους με τεράστια εμπειρία και καθηγητές πανεπιστημίου για να μιλήσουν και εκείνοι, με θαυμασμό για την ανακάλυψη.

Μπαίνουν και στον πειρασμό να απαντήσουν στην ερώτηση για το ποιος θα μπορούσε να είναι ο τόσο επιφανής άνθρωπος που τιμήθηκε με ένα τέτοιου είδους μνημείο.

Είναι ενδεικτικό ότι ενώ όλοι ξεκινούν με την διαπίστωση ότι μόνο οι αρχαιολόγοι που διενεργούν την έρευνα μπορούν να δώσουν τις απαντήσεις δεν διστάζουν να μιλήσουν για ένα μνημείο μοναδικό τουλάχιστον στον ελλαδικό χώρο τόσο από πλευράς όγκου όσο όμως και σε ό,τι αφορά στον διάκοσμο.

Ενδεικτικές είναι οι απόψεις που εξέφρασαν στο γνωστό σε ολόκληρο τον κόσμο National Geographic γνωστοί επιστήμονες. Άλλωστε το ίδιο το National Geographic για να ιντριγκάρει δεν δίστασε να τιτλοφορίσει το άρθρο με το ερώτημα «Ποιος είναι θαμμένος στον τάφο της Αμφίπολης;».

Ο Philip Freeman, καθηγητής κλασικών σπουδών στο πανεπιστήμιο Luther College της Αϊόβα μιλώντας στο National Geographic, με αφορμή τη μοναδικότητα των καρυάτιδων που κοσμούν το μνημείο τονίζει πως «δεν ξέρω άλλα αγάλματα που να τους μοιάζουν» αναφερόμενος τόσο στο γεγονός ότι δεν υπάρχει άλλος μακεδονικού τύπου τάφος με ανάλογο διάκοσμο, όσο και στην ίδια τη λεπτομερή και «πλούσια» κατασκευή των αγαλμάτων.

Ο Ian Worthington, από την πλευρά του, καθηγητής κλασικών σπουδών του Πανεπιστημίου Μισούρι λέει πως, «ο τύμβος είναι ξεκάθαρο σημάδι πλούτου. Το μωσαϊκό και οι λεπτομέρειες μέσα στον τύμβο κόστιζαν αρκετά, επομένως δεν θα μπορούσε να τον φτιάξει ο οποιοσδήποτε».

Ωστόσο υπογραμμίζει ότι δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να μιλάμε για τον Μ. Αλέξανδρο: «Ο Πτολεμαίος έκλεψε το πτώμα του Μέγα Αλέξανδρου και το μετέφερε κάπου στην Αίγυπτο για να το θάψει. Επομένως δεν θα στοιχημάτιζα ότι στην Αμφίπολη βρίσκεται ο Αλέξανδρος. Μπορεί να είναι η μητέρα του Ολυμπιάδα, η γυναίκα του Ρωξάννη ή ο γιος του Αλέξανδρος, αλλά όχι ο ίδιος».

Ο Hector Williams, αρχαιολόγος στο British Columbia του Βανκούβερ λέει: «Είναι ένας τεράστιος τάφος και αυτό από μόνο του δείχνει πως φτιάχτηκε για κάποιον πλούσιο και σημαντικό».

Αποφεύγουν να μιλήσουν με ονόματα, περιμένουν να προχωρήσει η έρευνα στο κύριο τμήμα του μνημείου απ’ το οποίο πλέον οι αρχαιολόγοι απέχουν κυριολεκτικά μια ανάσα καθώς έχουν φτάσει πλέον στον τελευταίο διαφραγματικό τοίχο πριν τον προθάλαμο και τον νεκρικό θάλαμο.

Όλοι, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό κρατούν την… ανάσα τους και περιμένουν να πάρουν την απάντηση. Ποιος είναι θαμμένος στο μεγαλειώδη τάφο;

Πάντως, επειδή … βρισκόμαστε στην Ελλάδα δεν θα μπορούσαν να λείπουν οι κόντρες και οι διαφωνίες: Σε έντονη διάσταση απόψεων βρίσκονται οι αρχαιολόγοι για την ανασύνθεση της αρχικής στάσης των Καρυάτιδων στον τάφο της Αμφίπολης.

Οι μεν υποστηρίζουν ότι οι Κόρες είχαν τα χέρια τους προτεταμένα, οι δε εκτεταμένα. Και εκτός από μια διαφωνία, οι ειδικοί επιστήμονες φαίνεται να διχάζονται ως προς το ποιος πρέπει να έχει προνομιακό δικαίωμα στην παροχή πληροφοριών: Το υπουργείο Πολιτισμού ή οι ανασκαφείς και η αρχαιολόγος Αικατερίνη Περιστέρη;

Όπως επισημαίνει αρχαιολόγος «η χρήση του όρου ‘προτεταμένα’ για τα χέρια των Καρυάτιδων, είναι καταφανώς εσφαλμένος και προδίδει βιασύνη κατά τη σύνταξη του δελτίου τύπου. Η πρόταση των χεριών στα αρχαιοελληνικά αγάλματα συμβολίζει κάτι τελείως διαφορετικό από τον ρόλο που έχουν οι Κόρες στην είσοδο του τάφου».

Βάσει του σχηματισμού των αντικρυστών, ελαφρώς ανασηκωμένων ώμων τους, οι Καρυάτιδες πιθανότατα είχαν το εσωτερικό τους χέρι εκτεταμένο πλαγίως. Το εάν στήριζαν την οροφή όπως ισχύει σε άλλες ταφικές παραστάσεις ή άγγιζε το ένα το άλλο φράσσοντας την είσοδο, προς το παρόν δεν είναι σαφές.

Στην αναπαράσταση που δημοσιοποίησε το ΥΠΠΟ με το αρχιτεκτονικό σχέδιο του κ. Μιχάλη Λεφαντζή, οι Καρυάτιδες εμφανίζονται με τα χέρια τους εκτεταμένα και ενωμένα μεταξύ τους στα ακροδάκτυλα, σε μια στάση μάλλον χορευτική παρά αποτρεπτική προς τους επίδοξους εισβολείς.

Use Facebook to Comment on this Post