Στο πλαίσιο επικαιροποίησης περσινής έρευνας του καθηγητή ΑΠΘ Δ. Μάρδα, για λογαριασμό των ΓΣΕΒΕΕ και ΠΟΠΕΚ (Ομοσπονδία Πρατηριούχων) σχετικά με τη νοθεία και το λαθρεμπόριο καυσίμων, που δημοσιοποιήθηκε χθες, προκύπτει ότι σε όλο τον κύκλο διανομής (διυλιστήρια, εταιρείες εμπορίας, εταιρείες-ιδιοκτήτες βυτίων διανομής, σημεία παράδοσης) υπάρχουν “δυνατότητες” για λαθρεμπόριο-νοθεία, ενώ εμπλέκονται και άλλοι κλάδοι στη διακίνηση, όπως ο στρατός, καθώς και ο μηχανισμός ανεφοδιασμού των πλοίων, οι εξαγωγές καυσίμων αλλά και η διαδικασία ελέγχου – με τις “απαραίτητες συνέργειες”.
Σύμφωνα με τη μελέτη, είναι πολύ δύσκολος ο προσδιορισμός των διαφυγόντων φόρων και των ζημιών που προκαλούν το λαθρεμπόριο και η νοθεία στην Ελλάδα.
Επικαλείται τον Σύνδεσμο Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), που εκτιμά τις οικονομικές απώλειες από το λαθρεμπόριο μόνο στα 300-500 εκατ. ευρώ, ενώ υπάρχουν ποικίλες εκτιμήσεις για το ύψος του στην αγορά. Θεωρεί δε ότι ένα ποσοστό γύρω στο 20% είναι άλλου είδους πετρέλαιο, όπως θέρμανσης ή ναυτιλίας.
Αντίστοιχα, υπολογίζεται ότι το 1%-2% της βενζίνης που καταναλώνουμε είναι νοθευμένη.
Πώς νοθεύονται τα καύσιμα
Απλή αμόλυβδη 95 οκτανίων: Σύμφωνα με το iefimerida.gr νοθεύεται με προσθήκη άλλων χημικών ουσιών, όπως τολουόλιο ή αλκοόλες. Είναι το πιο επικίνδυνο είδος νοθείας. Το τολουόλιο μπορεί να προκαλέσει πολύ σημαντικές ζημιές, καθώς είναι διαβρωτικό και αποσυνθέτει όλα τα ελαστομερή του κινητήρα, όπως τσιμούχες, φλάτζες, σωληνάκια κ.λπ.
Σούπερ LRP: Η συνήθης νοθεία είναι η προσθήκη απλής αμόλυβδης βενζίνης στη σούπερ. Η χρήση απλής αμόλυβδης από αυτοκίνητα παλιάς τεχνολογίας φθείρει σταδιακά τα έδρανα των βαλβίδων του κινητήρα και οδηγεί τελικά στη σοβαρή φθορά του ίδιου του μπλοκ του κινητήρα. Λόγω της μικρής κατανάλωσης της εν λόγω βενζίνης και της μικρής διαφοράς τιμής με την αμόλυβδη 95 οκτανίων, η νοθεία αυτής της μορφής, υποστηρίζεται από τους βενζινοπώλες, ότι δεν αποφέρει μεγάλα κέρδη εδώ.
Σούπερ αμόλυβδη 100 οκτανίων: Νοθεύεται με απλή αμόλυβδη. Σε ΙΧ που απαιτούν υψηλό αριθμό οκτανίων, η χρήση απλής αμόλυβδης μειώνει σημαντικά την απόδοση, αυξάνει τα επικίνδυνα καυσαέρια και τις επικαθίσεις στον κινητήρα, με αποτέλεσμα την πρόωρη φθορά του.
Diesel κίνησης: Νοθεύεται με diesel θέρμανσης ή diesel ναυτιλίας και σπανιότερα με white spirit. Η νοθεία με diesel θέρμανσης ή ναυτιλίας μπορεί να επιφέρει φθορές στους σύγχρονους κινητήρες που είναι σχεδιασμένοι να λειτουργούν με πετρέλαιο καλής ποιότητας. Το πρόβλημα είναι πολύ πιο έντονο, όταν γίνεται νοθεία με πετρέλαιο ναυτιλίας.
Σημαντική συνιστώσα της αισχροκέρδειας θεωρείται και η νόθευση των καυσίμων, που λαμβάνει χώρα εκτός διυλιστηρίων. Βάσει παλαιότερης έρευνας του ΕΜΠ, στην Αττική διατίθεται νοθευμένη βενζίνη από 5,2% των πρατηρίων που ελέγχθηκαν, στη σούπερ αμόλυβδη το ποσοστό νοθείας ανέρχεται σε 10%, ενώ στο 10,3% φτάνει για το πετρέλαιο.
Στην επαρχία το ποσοστό νοθείας βενζίνης και ντίζελ βρίσκεται κοντά στο 20%.
Όπως τονίζεται στη μελέτη, το τελευταίο διάστημα υπάρχει έξαρση λαθρεμπορίας στα πρατήρια υγρών καυσίμων με την προσθήκη στη βενζίνη και άλλων ουσιών, όπως, ενδεικτικά, μεθανόλη, τολουόλιο, διαλύτες και χρησιμοποιημένα ορυκτέλαια. Η μεθανόλη εισάγεται ατελώς και χρησιμοποιείται ως πρώτη ύλη σε βιομηχανία/παραγωγή βιοντίζελ.
Το πιο επικίνδυνο είδος νοθείας αφορά στη νόθευση της απλής αμόλυβδης (95 οκτανίων) με προσθήκες χημικών. Ιδιαίτερα το τολουόλιο μπορεί να προκαλέσει πολύ σημαντικές ζημιές καθώς είναι διαβρωτικό και αποσυνθέτει όλα τα ελαστομερή του κινητήρα, όπως τσιμούχες, φλάτζες, σωληνάκια κ.λπ.