xOrisOria News

Ανησυχία στην αγορά καυσίμων λόγω μείωσης της ζήτησης για βενζίνη

Μειωμένη κατά 5,9% ήταν η ζήτηση για βενζίνη το πρώτο δίμηνο σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2018.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Σε πτωτική πορεία βρίσκεται η αγορά καυσίμων κίνησης το πρώτο δίμηνο του έτους, με τη ζήτηση για βενζίνη να υποχωρεί κατά 5,9% και το πετρέλαιο κίνησης να εμφανίζει οριακή άνοδο στο 1,4% σε σχέση με το αντίστοιχο δίμηνο του 2018.

Τα στοιχεία προβληματίζουν την αγορά καυσίμων παρότι στο σύνολό της εμφανίζει στο δίμηνο αύξηση 7,6%, αφού αυτή είναι αποτέλεσμα κυρίως της αύξησης κατά 27,5% του πετρελαίου θέρμανσης λόγω του ψυχρού χειμώνα που υποχρέωσε τα νοικοκυριά να ανάψουν τους καυστήρες για πολλές ώρες.

Τα στοιχεία αποτυπώνουν τη δύσκολη κατάσταση που βιώνει για ακόμη μία χρονιά ο κλάδος των καυσίμων, ο οποίος έχει απολέσει συνολικά τα χρόνια της κρίσης πάνω από το 40% του τζίρου του. Η υπερφορολόγηση των καυσίμων, αλλά και των νοικοκυριών που υποχρεώνονται να περιορίζουν τις μετακινήσεις τους ή να στρέφονται σε άλλα καύσιμα για να ζεσταθούν, αποτελεί τον βασικό παράγοντα μείωσης της ζήτησης των καυσίμων, ενώ στην περίπτωση του πετρελαίου κίνησης ο ρυθμός αύξησης περιορίζεται από τη στασιμότητα στα μεγάλα έργα και στην οικοδομική δραστηριότητα. Πέραν αυτών όμως και του αθέμιτου ανταγωνισμού από το λαθρεμπόριο και την παραβατικότητα, η ζήτηση στις βενζίνες επηρεάζεται σαφώς τα τελευταία χρόνια και όλο και περισσότερο από τον ανταγωνισμό νέων καυσίμων, όπως το υγραέριο κίνησης και το φυσικό αέριο, αλλά και τα υβριδικά αυτοκίνητα που, αν και με αργούς ρυθμούς, τα μερίδιά τους αυξάνονται. Πρόκειται για διαρθρωτικές αλλαγές της αγοράς καυσίμων, τις οποίες φαίνεται να λαμβάνουν υπόψη τους οι εταιρίες του κλάδου, γι’ αυτό και στρέφονται σε νέες αγορές, όπως ο ηλεκτρισμός και το φυσικό αέριο, ενώ εξετάζουν την είσοδό τους και στην αγορά της ηλεκτροκίνησης.

Εκτός των δύο μεγάλων διυλιστηριακών ομίλων που έχουν μπει ήδη στις αγορές φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού, στην αγορά ηλεκτρισμού σε συνεργασία με την «Ηρων» (ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ) έχει εισέλθει η Ελινόιλ, ενώ άδειες για την προμήθεια ηλεκτρισμού ή και φυσικού αερίου έχουν αποκτήσει η Revoil, η Αegean και η Πετρογκάζ.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της αγοράς, το πρώτο δίμηνο του έτους διακινήθηκαν συνολικά 422.189 κυβικά μέτρα βενζίνης έναντι έναντι 448.726 κυβικά το αντίστοιχο δίμηνο του 2018. Οι ποσότητες ντίζελ κίνησης το ίδιο διάστημα ήταν οριακά αυξημένες στα 432.065 κυβικά έναντι 426.068 κυβικά το πρώτο δίμηνο του 2018 και του ντίζελ θέρμανσης στα 562.441 κυβικά έναντι 441.441 κυβικά το αντίστοιχο διάστημα του 2018. Η ζήτηση στην εσωτερική αγορά καυσίμων το 2018 ανήλθε στα 6,7 εκατ. τόνους, σημειώνοντας μικρή μείωση κατά 3% σε σχέση με το 2017, λόγω υποχώρησης στην κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης.

Αντίθετα, η ζήτηση για καύσιμα κίνησης κατέγραψε μικρή αύξηση. Η κατανάλωση αεροπορικών καυσίμων ανήλθε στους 1,3 εκατ. τόνους (+11%), σημειώνοντας αύξηση για 6η συνεχή χρονιά, με τα ναυτιλιακά καύσιμα να κινούνται επίσης ανοδικά, κατά 4%, στους 2,9 εκατ. τόνους.

ΈντυπηΠηγή άρθρου – kathimerini.gr

Use Facebook to Comment on this Post