Εναλλακτικές πηγές ενέργειας, απλούστερος χειρισμός, ριζικά τροποποιημένοι σχεδιασμοί και κονσεπτάκια που έχουν ξεπηδήσει από σελίδες επιστημονικής φαντασίας αναμένεται να βγουν στην αγορά στο άμεσο μέλλον και τίποτα δεν φαίνεται να μπορεί να τα ανακόψει.
Αυτοκίνητο κινούμενο με αέρα (κοπανιστό)
Με τα παγκόσμια αποθέματα του πετρελαίου να στερεύουν όσο να πεις, τα εναλλακτικά καύσιμα έχουν έρθει για να μείνουν. Ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα είναι ήδη δημοφιλή, αν και παραμένουν σχετικά ακριβά, γι’ αυτό και η Peugeot αναπτύσσει ένα φτηνότερο υβριδικό που δουλεύει με πετρέλαιο και συμπιεσμένο αέρα!
Το αμάξι επιλέγει αυτόματα τον αέρα όταν η ταχύτητα κίνησης είναι κάτω των 69 χλμ/ώρα, ενώ σε υψηλότερες ταχύτητες έχεις την επιλογή χρήσης τόσο πετρελαίου όσο και αέρα (ή και των δύο ταυτοχρόνως). Ο συμπιεσμένος αέρας λειτουργεί ως εναλλακτική στην ηλεκτροκίνηση και είναι σαφώς πιο οικολογικό μέσο παραγωγής ενέργειας από τις μπαταρίες.
Είναι όμως και το άλλο: ο αέρας αποδεικνύεται πιο «σπιντάτος» από την ηλεκτροκίνηση, καθώς παρέχει σαφώς καλύτερη επιτάχυνση! Το μόνο θέμα εδώ είναι ότι δεν μπορεί να δουλέψει αποκλειστικά με αέρα, καθώς όλο και κάποια καύσιμη ύλη χρειάζεται για τη διαδικασία της συμπίεσής του. Παρά ταύτα το γεγονός παραμένει, αυτοκίνητο που κινείται με αέρα παραείναι μέλλον…
Πολυχρηστικό στρατιωτικό όχημα
Οι ένοπλες δυνάμεις θέλουν πάντα το κατιτίς παραπάνω στα οχήματά τους και οι καινοτόμες κατασκευάστριες εταιρίες είναι εδώ για να απαντούν στις αυξημένες πλέον ανάγκες τους. Έτσι, τον Αύγουστο του 2014 η φοβερή και τρομερή DARPA ανακοίνωσε την πρόθεσή της όχι μόνο να κάνει τα οχήματά της πιο ανθεκτικά στις κακουχίες, αλλά να μειώσει το μέγεθος και το βάρος τους, τονώνοντας ταυτοχρόνως τις επιδόσεις τους.
Και εδώ μπαίνει το GXV-T (Ground X-Vehicle Technology), το οποίο απομακρύνεται δραστικά από τον παραδοσιακό σχεδιασμό στρατιωτικών οχημάτων, καθώς το μεγάλο μέγεθός τους τα κάνει εύκολα αντιληπτά από τον εχθρό. Το GVX-T φιλοξενεί ταυτοχρόνως και τεχνολογία αιχμής, όπως αισθητήρες για την αναγνώριση συμμαχικών και εχθρικών μονάδων. Την ίδια στιγμή, είναι γρηγορότερο από όλα, χρειάζεται πολύ λιγότερους ανθρώπους για τη λειτουργία του, ενώ αν ο οδηγός πάθει κάτι, το πρωτοποριακό σύστημα αυτόματου πιλότου θα τον αντικαταστήσει στη στιγμή…
Προσωπικό ελικόπτερο
Γιατί να ξοδέψεις μια μικρή περιουσία σε ένα γρήγορο σπορ αυτοκίνητο, αφού και πάλι θα είσαι κολλημένος στην κίνηση; Κράτα λοιπόν τα λεφτά σου και περίμενε, γιατί η μέρα που θα έχεις το δικό σου προσωπικής χρήσης ελικόπτερο κοντοζυγώνει! Πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης αυτή τη φορά, το MyCopter έχει στόχο να κατασκευάσει ένα λειτουργικότατο μονοθέσιο ελικόπτερο που θα μπορείς να το χειρίζεται τόσο εύκολα όσο και το αυτοκίνητό σου. Θα μπορεί να πετά αρκετά χαμηλά ώστε να μην παρεμποδίζει την παραδοσιακή εναέρια κυκλοφορία και ταυτοχρόνως αρκετά ψηλά ώστε να μην εμπλέκεται στην κίνηση των δρόμων.
Και το καλύτερο, δεν θα χρειάζεσαι καν άδεια πιλότου για να το πετάς. Τα νέα για την παραγωγή του είναι κάτι παραπάνω από ενθαρρυντικά, καθώς πρόσφατα ολοκληρώθηκε επιτυχώς η πρώτη φάση της κατασκευής του, ας ελπίσουμε λοιπόν ότι δεν θα αργήσει να οργώσει τους αιθέρες των ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων…
Αυτοκινούμενο αμάξι
Είναι αλήθεια ότι η πλειονότητα των τροχαίων ατυχημάτων οφείλεται στον ανθρώπινο παράγοντα, κάτι που πάνε να πετάξουν έξω από την επικράτεια της οδήγησης οι μηχανές. Γι’ αυτό και η Google παρουσιάζει το αυτοκινούμενο αμάξι της, ένα τροχοφόρο που κινείται μόνο του δηλαδή! Αποτέλεσμα χρόνιων ερευνών, το αμάξι είναι πλήρως αυτοματοποιημένο, αφήνοντας στον επιβάτη την απλή δουλειά να ανάψει τη μηχανή και να εισάγει τον προορισμό του. Δεν έχει φυσικά τιμόνι και πεντάλ, καθώς αυτά είναι παλιά πράγματα, μόνο φρένο επείγουσας ανάγκης θα βρεις στην καμπίνα.
Το αμάξι σαρώνει την περιοχή με ραντάρ σε ακτίνα 180 μέτρων και τα δοκιμαστικά έχουν αποδείξει τόσο ότι μπορεί να πάρει κάθε φορά τη βέλτιστη απόφαση όσο και ότι τα αντανακλαστικά του είναι άψογα (κάτι που δεν μπορούμε να ισχυριστούμε δυστυχώς για πολλούς ανθρώπινους οδηγούς). Κάμερες και αισθητήρες λέιζερ σκανάρουν ακόμα πιο εξονυχιστικά τον περιβάλλοντα χώρο, κάνοντας το αμάξι ιδανικό στο να αποφεύγει ατυχήματα. Το μόνο τρωτό είναι για την ώρα η πολύ μικρή του ταχύτητα (40 χλμ/ώρα), αν και σε περιβάλλον πόλης η τελική είναι μια χαρά. Την ώρα λοιπόν που αυτό οδηγεί μέσα στο κομφούζιο της καθημερινής κίνησης, εσύ απολαμβάνεις χαλαρός την εφημερίδα σου, αποχαιρετώντας μια και καλή το στρες της οδύσσειας του να φτάσεις εγκαίρως στη δουλειά σου…
Αεροσκάφος ελεγχόμενο με τη σκέψη
Αν δεν εντυπωσιαστήκατε με το αυτοκινούμενο αμάξι (ή αν σας κουράζει ακόμα και το να κινείτε τα μέλη του σώματός σας), πώς θα σας φαινόταν η ιδέα να χειρίζεστε κοτζάμ αεροπλάνο μόνο με τη βοήθεια του μυαλού σας; Πώς είπατε; Όχι δεν κάνουμε πλάκα ούτε και διαβάζετε διήγημα επιστημονικής φαντασίας, καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει βαλθεί να κάνει τη μεγάλη διαφορά και εδώ. Το νέο πρόγραμμα της ΕΕ έχει τίτλο BrainFlight και επιτρέπει στον χειριστή να παίρνει τον έλεγχο του αεροσκάφους σκεφτόμενος απλές εντολές, όπως δεξιά ή αριστερά!
Οι πιλότοι που το δοκιμάζουν φορούν ένα κράνος με αισθητήρες ηλεκτροεγκεφαλογραφήματος, οι οποίοι συλλαμβάνουν τη νευρωνική δραστηριότητα του εγκεφάλου και με τη βοήθεια υπολογιστικών αλγορίθμων τη μετατρέπουν σε σήμα που καταλαβαίνει ο ηλεκτρονικός υπολογιστής. Κάθε αλγόριθμος αντιστοιχίζεται σε μια απλή εντολή ελέγχου του αεροσκάφους κι έτσι γίνεται το μαγικό. Καθόλου μαγικό μάλιστα, καθώς η τεχνική του ηλεκτροεγκεφαλογραφήματος χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια επιτρέποντας σε ανθρώπους να κάνουν απλές δουλειές χωρίς να κινήσουν μυ. Οι συγκεκριμένοι ερευνητές πηγαίνουν απλώς το πράγμα στο αμέσως επόμενο επίπεδο. Το θέμα πάντως που μας αφορά είναι ότι το πράγμα δουλεύει και τα μηνύματα παραείναι ενθαρρυντικά για το μέλλον…
Hoverbike
Τα hoverbikes τα έχει τιμήσει ιδιαιτέρως η επιστημονική φαντασία, ώρα λοιπόν να τα δούμε να κυκλοφορούν και στον πραγματικό κόσμο. Μπορεί βέβαια να μη μοιάζει με το αντίστοιχο που χρησιμοποιούν οι Stormtroopers στα «Star Wars», δουλεύει όμως με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, άσε που το γεγονός και μόνο ότι δουλεύει παραείναι σπουδαίο από μόνο του! Τα καλά νέα είναι και εδώ ότι δεν χρειάζεσαι άδεια πιλότου για να το οδηγήσεις. Η κατασκευάστρια φίρμα Aerofex σκοπεύει να ρίξει το hoverbike στην αγορά μέσα στο 2017, καθώς οι δοκιμαστικές πτήσεις του είναι πετυχημένες.
Το αιωρούμενο ποδήλατο ζυγίζει 356 κιλά, μπορεί να μεταφέρει δύο επιβάτες και πιάνει τα 72 χλμ/ώρα. Μπορεί να μοιάζει μικρή η ταχύτητα, αλλά εδώ προέχει η ασφάλεια του αναβάτη, καθώς το ιπτάμενο οχηματάκι φτάνει σε ύψος 3,7 μέτρων. Και βέβαια τα hoverbikes πέρα από απίστευτη πλάκα έχουν και πρακτικούς σκοπούς, καθώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε διασωστικές προσπάθειες φτάνοντας εύκολα σε δυσπρόσιτα σημεία…
Ακόμα πιο γρήγορα μαγνητικά τρένα
Τα τρένα που αιωρούνται πάνω από τις ράγες με τη βοήθεια μαγνητικών πεδίων δεν είναι φυσικά καινούρια ιστορία και τα περίφημα MagLev δεν χρειάζονται πια συστάσεις. Ήδη το πρώτο MagLev έπιανε ταχύτητες πάνω από 400 χλμ/ώρα, απίστευτα γρήγορο δηλαδή, αν και πλέον το πράγμα έχει ξεφύγει. Μπορεί λοιπόν ένα τρένο να αγγίξει ταχύτητες 2.900 χλμ/ώρα; Τρεις φορές πάνω δηλαδή από τη μέση ταχύτητα των παραδοσιακών επιβατικών πτήσεων; Αυτό κάνουν ήδη την ώρα που μιλάμε οι Κινέζοι, με το Super MagLev τους να διατείνεται μεγαλόστομα ότι μπορεί.
Το γρηγορότερο επιβατικό MagLev πιάνει σήμερα ταχύτητες 431 χλμ/ώρα, ψίχουλα δηλαδή σε σχέση με το μεγαλόπνοο κινεζικό σχέδιο. Οι πιο αισιόδοξοι είναι έτοιμοι να κλείσουν κιόλας εισιτήριο, αν και για την ώρα παραμένει μάλλον ευσεβής πόθος παρά απτή πραγματικότητα. Θεωρητικά πάντως, σύμφωνα με τους επιστήμονες που έχουν δει τον σχεδιασμό, κάτι τέτοιο δεν είναι τεχνολογικά αδύνατο…
Υπερ-υποβρύχιο
Φαίνεται ότι η Κίνα έχει βαλθεί να αλλάξει όσα ξέραμε σε επίπεδο ταχύτητας, προσπαθώντας να τα βάλει πια με τους νόμους της Φύσης. Η νέα εξαλλοσύνη ακούει στο όνομα «υπερηχητικό υποβρύχιο», ένα υποβρύχιο τόσο γρήγορο δηλαδή που να μπορεί να ολοκληρώσει τον διάπλου του Ειρηνικού Ωκεανού σε μόλις 100 λεπτά της ώρας!
Και σε έναν τομέα μάλιστα ιδιαίτερα δύσκολο, καθώς τα υποβρύχια συνεχίζουν να παραμένουν οι «χελώνες» μεταξύ των πλωτών μέσων, αφού ακόμα και τα γρηγορότερα δεν ξεπερνούν τα 80 χλμ/ώρα. Οι κινέζοι μηχανικοί ισχυρίζονται ότι είναι έτοιμοι να μεταφέρουν την απαράμιλλη τεχνολογία των ρωσικών τορπιλών (που πιάνουν ταχύτητες 386 χλμ/ώρα) στην επικράτεια των υποβρυχίων, κάτι που περιλαμβάνει το κλείσιμο του βυθιζόμενου σκάφους μέσα σε φυσαλίδα.
Το υπερηχητικό υποβρύχιο θα μπορούσε θεωρητικά να αγγίξει ταχύτητες 5.800 χλμ/ώρα, την ταχύτητα του ήχου δηλαδή μέσα στο νερό. Πολλά τα προβλήματα φυσικά που πρέπει να ξεπεραστούν σε έναν τόσο φιλόδοξο σχεδιασμό, αν και η έρευνα έχει ήδη αρχίσει…
SR-72
Το SR-71 Blackbird της Lockheed Martin ήταν ένα αεροπλάνο που μπορούσε να αγγίξει ταχύτητες 3 Mach! Λειτούργησε κυρίως ως κατασκοπευτικό αεροσκάφος για λογαριασμό της αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας από το 1964 μέχρι και την απόσυρσή του το 1998. Κατέχει όμως ακόμα το ρεκόρ ως το γρηγορότερο επανδρωμένο αεροσκάφος του κόσμου, αν και αυτό αναμένεται σύντομα να αλλάξει. Γιατί βλέπετε η Lockheed Martin έχει ήδη ξεκινήσει τον σχεδιασμό του διαδόχου και αυτά μόνο καλά νέα μπορεί να είναι.
Το νέο jet θα έχει το ίδιο περίπου μέγεθος αλλά αυτό θα μπορεί να πιάνει ταχύτητες 6 Mach, επίδοση που μόνο το υπερηχητικό X-15 της NASA μπορούσε να αγγίξει σε καθημερινή βάση. Σαν το SR-71, ο διάδοχος θα χρησιμοποιηθεί κυρίως σε αναγνωριστικές επιχειρήσεις. Το SR-72 αναμένεται να ξεκινήσει τις δοκιμαστικές πτήσεις το 2018, αν και πλήρως λειτουργικό δεν θα είναι πριν από το 2030…
«Batmobile»
Εντάξει, δεν είναι ακριβώς το άπαιχτο αμάξι του Batman, είναι όμως όσο πιο κοντά έχουμε φτάσει ποτέ στο περίφημο όχημα! Το λένε GF7 Jet Car και με τη θηριώδη μηχανή του πιάνει στον δρόμο τελικές 160 χλμ/ώρα. Αν και η πραγματική μαγεία αρχίζει μετά: ξεδιπλώνει τα αναδιπλούμενα φτερά του (που φτάνουν σε μήκος τα 7 μέτρα) και πετά ψηλά στον ουρανό!
Εκεί είναι που κάνει τη μεγάλη διαφορά: πετάει σε υψόμετρο 12.000 μέτρων (39.300 πόδια) και επιταχύνει μέχρι και τα 885 χλμ/ώρα. Στον δρόμο κινείται μάλιστα με τη βοήθεια ενός ηλεκτρικού μοτέρ, το οποίο επαναφορτίζεται στον αέρα από τον jet κινητήρα. Μεγάλο στο μάτι, μεγάλο όμως και στην τσέπη, καθώς αναμένεται να κοστίζει κάπου μεταξύ 3-5 εκατ. δολάρια στα 4 χρόνια που μας χωρίζουν μέχρι να βγει στην αγορά.