Σήμερα θα μιλήσω για τη βασανιστική αϋπνία, την απέλπιδα πάλη με τον ξύπνο που δεν λέει να φύγει, με τον ύπνο που δεν λέει να έρθει…
Καταρχήν η περιγραφή μιας εμπειρίας της. Ο Arno Geiger, αυστριακός λογοτέχνης, μιλά για την στιγμή όπου:
[…] ακολουθεί η αλλαγή από την απουσία του ύπνου στην παρουσία της αϋπνίας. Την απουσία του ύπνου συχνά δεν την παρατηρώ. Η παρουσία της αϋπνίας έχει κάτι κυριαρχικό.
Συνεχίζει:
Τα έπιπλα με τρομάζουν με το τρίξιμο τους. Το γουργούρισμα του δικού μου του στομαχιού το παίρνω για διαρρήκτες. Το κρεβάτι τρίζει, ή ο θόλος τ’ ουρανού; […]
Ο ύπνος πλησιάζει. Όμως δυσανασχετεί σ’ ένα λοξοκοίταγμα, με το οποίο ήθελα να μετρήσω τις δυνάμεις μας. Ακόμα μια ευκαιρία χαμένη. Δεν πρέπει να ρίχνεις στον ύπνο βλέμματα σαν θηριοδαμαστής. Δεν του αρέσουν αυτά.
Με όλη μου τη δύναμη της θέλησης προσπαθώ να μην σκέφτομαι τίποτα. Δεν το καταφέρνω, πάντα κάτι χώνεται, μια κακιά ανάμνηση ή μια άχρηστη σκέψη. Έναν γέρο λύκο τον καβαλάνε τα κοράκια. Έναν άυπνο άνθρωπο τον καβαλάνε άχρηστες σκέψεις. (…) Κάνω ακόμα μια προσπάθεια να μη σκέφτομαι τίποτα. Μαζεύω όση δύναμη μού απόμεινε. Μα καμιά λάθος κίνηση. Μα καμιά λάθος σκέψη, καμιά κακή ανάμνηση. Ύπνος;… μουρμουρίζω μ’ ένα πολύ απόμακρο ερωτηματικό. (…)
Ο άυπνος φοβάται τη νύχτα όπως αυτός που δεν ξέρει να κολυμπά το νερό. Δεν καταφέρνεις να βυθιστείς ούτε σπιθαμή. Το προσωρινό ζάλισμα είναι τόσο ρηχό όσο ένας νερόλακκος. Εδώ δεν χρειάζεται μολυβί κατάδυσης. Εδώ δεν έχει βάθη. Μονό μολυβένια κούραση. Πόσο αργά είναι, δεν ξέρω. Τα μεσάνυχτα περάσαν εδώ και ώρες.
Θυμάμαι πως το πρωί πρέπει να σηκωθώ στην ώρα μου. Η επόμενη περιττή σκέψη. Στο κρεβάτι να παζαρευτείς για λεπτά της ώρας – αυτό είναι κακό. Ό,τι και να παζαρεύεις στο κρεβάτι – είναι κακό. Μονό μην αρχίσεις να λογαριάζεις, αλλιώς θα ξεκινήσει ένας αγώνας δρόμου. Κι εδώ μόνο ένας μπορεί να είναι ο χαμένος: εγώ, που θέλω να κοιμηθώ σ’ έναν αγώνα δρόμου με τον χρόνο.
Όλη η ματαιότητα αυτού που εδώ μένει ανεκπλήρωτο, με καταβάλλει. Συγχρόνως η κούραση μεγαλώνει. Σιγά-σιγά η κούραση γίνεται τόσο κακή που κανένας ύπνος δεν τολμάει να πλησιάσει. Πλέον δεν υπολογίζω σε καμιά αίσια έκβαση. Στις πέντε, όταν χαράζει, πλέον δεν υπολογίζω σε καμιά αίσια έκβαση.
Με το χλωμό φως αναγγέλλεται η μέρα. Ο πρωινός άνεμος κουνάει τα φύλλα από τις βατομουριές κάτω από το παράθυρο. Τα δεντρά λυγίζουν. Αντίθετα το σώμα μου είναι άκαμπτο. Το σβέρκο μου πονάει. (…)
Εξαντλημένος, άυπνος, με ηθικό στο μηδέν και με πετάμενους κροτάφους, σηκώνομαι. Το κρεβάτι είναι ένα χάλι. Βυθισμένος στον άδειο μου εαυτό κινούμαι μέσα στο σπίτι. Είμαι σημαδεμένος από άυπνο ύπνο. Πίνοντας καφέ το αποτύπωμα του σεντονιού φεύγει αργά μόνο από το δέρμα. Πηγαίνω με μικρά, γρήγορα κι αδέξια βήματα στο μπάνιο. Η γλωσσά μου είναι άσπρη. Σήμερα η οδοντόπαστα έχει άλλη γεύση.
Το φωτεινό πρόσωπο του κοιμισμένου.
Munch, Self-portrait. The Night Wanderer
Στην αϋπνία μεταβάλλεται και ο ίδιος ο, με λόγια του Γεωργίου Βιζυηνού, “ρυθμός του κόσμου”. Ο Peter Handke γράφει πως ο άυπνος
Η Margaret Thatcher, που την έβγαζε με τέσσερις ώρες ύπνο:
Ο ύπνος είναι για τα ψοφίμια
Citi never sleeps
Παντού εδώ μόνο ξύπνιος. Ακριβέστερα, μια ζωή στην πρίζα – αδιάλειπτη δράση, εργασία και παράγωγη.
Είμαστε από υλικό σαν αυτό που είναι φτιαγμένα τα όνειρα, κι η μικρή μας ζωή κυκλώνεται από έναν ύπνο.
[…] δεν
γίνεται να το βρεις απαράδεχτος αν
κοιμηθείς μισός έξω απ’ τον ύπνο
Από αυτόν τον τόπο, κι από έναν ακόμα απώτερο, μιλά ο Ηράκλειτος:
ταὐτὸ τ’ ἔνι, ειναι το αυτο, (…) ἐγρηγορὸς καὶ καθεῦδον, εγρηγορση και υπνος
Το μαρτύριο της αϋπνίας δείχνει εύγλωττα πως ο κόσμος της εγρήγορσης, όταν καταλαμβάνει τα πάντα, είναι ανυπόφορος. Βεβαία υπάρχουν οι Edison και Thatcher, υπάρχουν οι άνθρωποι της δύναμης, της επίδοσης και της εξουσίας που εδώ βρίσκονται στο στοιχείο τους. Όμως πληρώνουν ένα τίμημα, συνήθως χωρίς να το ξέρουν: ζουν μια αφάνταστα περιορισμένη, μονοδιάστατη ζωή. Χωρίς να το αντιλαμβάνονται, οι τόποι τους μοιάζουν μ’ εκείνα τα κελιά των βασανιστηρίων όπου το εκτυφλωτικό φως δεν σβήνει πότε. Για τους υπολοίπους άυπνους ο μόνο-ξύπνιος-κόσμος είναι η κόλαση επί γης.
Πώς λοιπόν αντιμετωπίζουμε την αϋπνία; Όπως και σ’ άλλα πράγματα που ταλανίζουν κάποιον, δεν εφαρμόζω μια ιδιαίτερη μέθοδο και δεν στοχεύω σε μεμονωμένα συμπτώματα. Αυτό στο οποίο προσβλέπω, και ευελπιστώ να αγγίξουμε στην πορεία της θεραπευτικής συνάντησης, είναι μια ουτοπία, που μερικές φόρες γίνεται και τόπος κατοίκησης, είναι ένας κάποιος τόπος της – ευτυχίας.
Πριν από χρόνια, μια γυναίκα μού διηγήθηκε ένα όνειρο: Έρχεται στην ανάλυση. Εγώ είμαι στο διπλανό δωμάτιο απασχολημένος μ’ ένα νεογέννητο γατάκι. Της ζητάω να το φροντίσει αυτή, γιατί το μόνο που εγώ έχω να του προσφέρω είναι – βαθύς ύπνος.