Η ιστορία του iTunes: Η άνοδος, η ακμή και οι λόγοι της παρακμής του
shutterstock
Τη «διάλυση» του iTunes ανακοίνωσε πρόσφατα η Apple, επιβεβαιώνοντας φήμες που κυκλοφορούσαν τον τελευταίο καιρό: Όπως γνωστοποίησε η εταιρεία, το iTunes θα αντικατασταθεί από τα Apple Music, Apple Podcasts και Apple TV.
Όπως υπογραμμίζει το BBC, η εταιρεία είχε υποδείξει τις προθέσεις της από τον Μάρτιο, παρουσιάζοντας έναν αριθμό από νέες υπηρεσίες. Ωστόσο, το iTunes δεν θα εξαφανιστεί εντελώς, καθώς τα downloads θα συνεχίσουν να είναι διαθέσιμα στο sidebar του Apple Music, η εφαρμογή θα παραμείνει και η πλατφόρμα θα μείνει ως έχει στα Windows.
Tο iTunes άρχισε στην ουσία την πορεία του το 2001, όταν το πρώτης γενιάς iPod έφερε επανάσταση στον χώρο της ψηφιακής μουσικής- και το iTunes Store άνοιξε το 2003. Δεν ήταν ο πρώτος «παίκτης» στην εν λόγω αγορά, ωστόσο θεωρείται πως ήταν το πλέον «φιλικό» προς τον χρήστη- και η σημαντική διαφορά του ήταν πως, μέχρι τότε, στην ψηφιακή μουσική κυριαρχούσαν «πειρατικά» sites και το παράνομο downloading. Η διάσημη file-sharing πλατφόρμα Napster είχε δημιουργήσει ένα μεγάλο, αν και παράνομο, δίκτυο διαμοιρασμού μουσικής, και ως εκ τούτου σύντομα βρέθηκε στο στόχαστρο πολλών εταιρειών και μουσικών, περιλαμβανομένων των Metallica και του Dr Dre. Το iTunes παρείχε τη δυνατότητα νόμιμης αγοράς και κατεβάσματος μουσικής στους χρήστες, αλλάζοντας τα δεδομένα, και τον Απρίλιο του 2004 η Apple ανέφερε πως 85 εκατ. τραγούδια είχαν αγοραστεί νόμιμα.
Καθώς οι δυνατότητες των broadband συνδέσεων αυξάνονταν και η τεχνολογία φορητών συσκευών πραγματοποιούσε αλματώδη άνοδο, γίνονταν όλο και πιο προσβάσιμα τα βίντεο, τα podcasts και τα e-books- και το iTunes επεκτεινόταν και μετατρεπόταν σε κάτι πολύ παραπάνω από ένα κατάστημα μουσικής. Όπως αναφέρει το Wired, υποστήριξη για audiobooks προστέθηκε το 2002, και μετά ακολούθησαν τηλεοπτικές εκπομπές, μουσικά βίντεο και podcasts το 2005. Ακολούθησαν αγορές ταινιών το 2006, υποστήριξη για βιβλία το 2010, καθώς και διάφορα άλλα χαρακτηριστικά, όπως το iTunes Match και Genius Mixes, κάνοντας ακόμα πιο «φορτωμένη» την υπηρεσία.
Ωστόσο, αυτό φαινόταν να εξελίσσεται σε μειονέκτημα, καθώς το iTunes «φορτωνόταν» όλο και πιο πολύ. Όπως αναφέρει στο BBC ο Μαρκ Μάλιγκαν της Midia Research, το «σπάσιμο» σε τρεις διαφορετικές, εξειδικευμένες υπηρεσίες, θα δώσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. «Ο ρόλος του ως εφαρμογής μουσικής έχει ήδη υποβαθμιστεί…η Apple δείχνει πως, για να επιτύχει στον κόσμο, πρέπει να εξειδικεύεται στα πάντα- δεν μπορεί να έχει γενικό χαρακτήρα».
Επίσης, άλλο ένα μεγάλο πλήγμα για το iTunes ήταν η άνοδος του streaming: Το 2017 ήταν κομβικό έτος για τον χώρο του streaming μουσικής, καθώς τα έσοδα παγκοσμίως για τη μουσική βιομηχανία από το streaming ανήλθαν στα 7,1 δισ. δολάρια- πάνω από τις πωλήσεις CD και βινυλίου. Επρόκειτο για την απόδειξη πως το κοινό στρεφόταν προς το streaming, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης στροφής από την ιδιοκτησία στις συνδρομές, τις ενοικιάσεις και την on-demand πρόσβαση. Η International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) εκτίμησε για το 2017 την αξία της μουσικής βιομηχανίας στα 17,3 δισ. δολάρια, σηματοδοτώντας το τρίτο έτος ανάπτυξης μετά από χρόνια καθόδου, λόγω του «πολέμου» με τους πειρατές και την πτώση των πωλήσεων «φυσικών» προϊόντων.
Προτεινόμενα για εσάς
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑΠηγή άρθρου – naftemporiki.gr