Αττική, Μύκονος και Μακεδονία είναι οι τρεις πρώτες περιοχές της χώρας με τον υψηλότερο τζίρο στην αγορά των αφορολόγητων ειδών.
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Αύξηση 23% σημείωσε η αξία των αφορολόγητων αγορών στην Ελλάδα το 2019, μια αγορά μικρή ακόμη, καθώς υπολογίζεται σε 200-250 εκατ. ευρώ ετησίως (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ), αλλά με σημαντική προοπτική ανάπτυξης και με καθοριστικό ρόλο για την αντιστάθμιση των απωλειών που υπέστη το λιανεμπόριο τα τελευταία δέκα χρόνια λόγω της κάμψης της εγχώριας ζήτησης.
Το μεγαλύτερο μέρος των αγορών tax free έγινε και το 2019 από τους Κινέζους, όμως αυτοί που δαπανούν περισσότερα χρήματα ανά άτομο ή ανά συναλλαγή είναι οι Αμερικανοί, με τη μέση δαπάνη μάλιστα να σημειώνει περαιτέρω αύξηση το 2019 σε σύγκριση με το 2018. Την ίδια ώρα, παρατηρείται σημαντική δυναμική στην ελληνική αγορά του tax free από τους καταναλωτές οι οποίοι προέρχονται από το Ισραήλ. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Global Blue (πρόκειται για εταιρεία-πάροχο επιστροφής φόρου για τις αγορές tax free), το σύνολο των συναλλαγών για αφορολόγητες αγορές αυξήθηκε το 2019 κατά 18% σε σύγκριση με το 2018.
Το 32% των αγορών έγινε από Κινέζους που επισκέπτονται τη χώρα μας, το 14% από Αμερικανούς, το 6% από Ισραηλινούς. Ενα σημαντικό ποσοστό των αγορών, 4%, πραγματοποιήθηκε από πολίτες της Βόρειας Μακεδονίας.
Αυξημένη κατά 46% ήταν η αξία των αγορών που έγιναν από Αμερικανούς το 2019 στην Ελλάδα, ενώ επίσης κατά 46% αυξήθηκε και η αξία των αγορών από Αιγυπτίους. Σημαντική αύξηση, 44%, παρατηρήθηκε και στην αξία των αγορών που πραγματοποίησαν την περυσινή χρονιά οι Ισραηλινοί. Οι τελευταίοι έκαναν 40% περισσότερες συναλλαγές tax free το 2019 σε σύγκριση με το 2018, ενώ τη μεγαλύτερη αύξηση κατέγραψαν οι συναλλαγές που έγιναν από Αιγυπτίους.
Αύξηση 27% παρατηρήθηκε στις συναλλαγές που έκαναν οι Αμερικανοί, ενώ, από την άλλη, μόλις 1% αυξήθηκαν οι συναλλαγές των Κινέζων.
Κατά 4% αυξήθηκε η μέση κατανάλωση, ποσοστό που δεν είναι ιδιαιτέρως υψηλό και ως ένα βαθμό σχετίζεται με την απουσία πολλών πολυτελών σημάτων στην ελληνική αγορά, σε αντίθεση με άλλες στην Ευρώπη.
Οι Αμερικανοί ξόδεψαν ακόμη περισσότερα το 2019, καθώς η μέση δαπάνη αυξήθηκε κατά 15% το 2019 σε σύγκριση με το 2018. Κατά 10% αυξήθηκε η μέση δαπάνη των Αυστραλών σε αγορές tax free, αν και η συμμετοχή συνολικά στις αγορές tax free στην Ελλάδα είναι πολύ χαμηλή. Αύξηση 9% σημείωσε η μέση δαπάνη που πραγματοποίησαν οι Κινέζοι τουρίστες.
Οσον αφορά την αξία των συναλλαγών ανά περιφέρεια, η περιοχή της Αττικής διατηρεί υψηλά ποσοστά με 65%, η Μύκονος κατοχυρώνει τη δεύτερη θέση με ποσοστό 13% και τρίτη ακολουθεί η Μακεδονία με 12%. Ολες οι περιφέρειες της Ελλάδας παρουσιάζουν σημαντική αύξηση στην αξία συναλλαγών, με την Πελοπόννησο να εμφανίζει αλματώδη αύξηση 113%.
Το 52% των αγορών tax free αφορά είδη ένδυσης και γενικώς είδη μόδας, το 20% ήταν αγορές ρολογιών και κοσμημάτων, ενώ το υπόλοιπο 28% ήταν αγορές άλλων ειδών.
Έντυπηkathimerini.gr