Στη Γερμανία, όμως, υπάρχει μια εταιρεία που κατασκεύασε ένα ιδιοφυιές σύστημα που βοηθά τα μεγάλα καράβια να γίνουν αποτελεσματικότερα από ενεργειακής πλευράς, χρησιμοποιώντας… χαρταετούς.
Το όνομα αυτής SkySails και ιθύνων νους πίσω από αυτήν ο μηχανικός Stephan Wrage, δ/νων σύμβουλος και συνιδρυτής της. Η ιδέα του έγκειται σε αυτό που περιγράφει ως σύστημα «χαρταετού πρόωσης ανέμου» η οποία προορίζεται για μεγάλα εμπορευματικά πλοία.
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 2001 και απασχολεί περί τα 40 άτομα, έχει έδρα στο Αμβούργο, μιας και εκεί βρίσκεται ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια στον κόσμο που συνδέεται με τη Βόρεια Θάλασσα μέσω του ποταμού Έλβα.
«Η ιδέα, λέει ο ίδιος, είναι απλή: Με τους χαρταετούς μπορεί κανείς να κερδίσει πολύ περισσότερη πρόωση από οποιαδήποτε άλλη συσκευή αιολικής αξιοποίησης».
«Είναι πολύ πιο ισχυρό από το παραδοσιακό πανί ή από μια παραδοσιακή ανεμογεννήτρια», αναφέρει στο CNBC.
Το κόστος τοποθέτησης του συστήματος πρόωσης ανέμου με χαρταετό ανέρχεται μεταξύ 1,5 εκατ. και 2,5 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τη SkySails, μια κιλοβατώρα της αιολικής ενέργειας που παράγει το σύστημα αυτό κοστίζει μόνο έξι σεντς για τα καράβια που τη χρησιμοποιούν, ή «περίπου το μισό από αυτό που κοστίζει μια κιλοβατώρα από την κοινή μηχανή του πλοίου».
Η αιολική ενέργεια γίνεται εξόχως δημοφιλής – και, ως γνωστόν, ανανεώσιμη – πηγή ενέργειας. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση Αιολικής Ενέργειας, τους πρώτους έξι μήνες του 2015 , με το δίκτυο συνδέθηκαν 584 υπεράκτιες ανεμογεννήτριες, αύξηση 200% σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2014.
Επίσης, η SkySails ανακοίνωσε ότι η τεχνολογία που χρησιμοποιήσει μπορεί να παράξει 25 φορές περισσότερη ενέργεια ανά τμ από τα συμβατικά συστήματα πρόωσης για καράβια, ΄λητοι 2.000 κιλοβάτ προωθητικής ισχύος σε καλές συνθήκες ανέμου.
Το σύστημα της SkySails λειτουργεί σε ύψος μεταξύ 300 και 400 μέτρων κι εξοικονομεί καύσιμα αφού, στην ουσία, υποκαθιστά το έργο που επιτελεί μια ντιζελοκίνητη μηχανή.
“«Μπορείς να εξοικονομήσεις, σε ιδανικές συνθήκες, 10 τόνους πετρελαίου την ημέρα», αναφέρει ο CEO της SkySails, ενώ κατά μ.ο. εξοικονομούνται 3 τόνοι πετρελαίου ημερησίως.
Προς το παρόν, μόνο δύο πλοία χρησιμοποιούν το σύστημα του χαρταετού, κάτι που ο Wrage αποδίδει στη γενικότερη επιβράδυνση στη ναυτιλιακή βιομηχανία από το 2008 και μετά.
«Πολλοί πλοιοκτήτες έχουν γονατίσει και σε αυτό το περιβάλλον είναι εξαιρετικά δύσκολο να πουλήσεις μια τέτοια καινοτομία», προσθέτει.
Ο ίδιος θεωρεί ότι η εταιρεία του πουλά αυτό που θα μπορούσε να ονομαστεί λογισμικό που μπορεί να βελτιώσει τα εμπορευματικά πλοία και την απόδοσή τους, μειώνοντας σημαντικά το ενεργειακό κόστος, αλλά και την περιβαλλοντική καταστροφή που συντελείται από τις εκπομπές αερίων. Κι όπως λέει, μακροπρόθεσμα, αποκλείεται οι πλοιοκτήτες να αφήσουν ανεκμετάλλευτες τις δυνατότητες που τους προσφέρει τόσο απλόχερα ο αέρας.