xOrisOria News

Στις ελληνικές καλένδες η πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων

Η αγορά κάνει λόγο για «τσουνάμι λαθρεμπορίας και παραβατικότητας», που απειλεί με αφανισμό το υγιές κομμάτι του κλάδου και στερεί από τα δημόσια έσοδα περί τα 300 εκατ. ετησίως.

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:

Παράταση στο πάρτι του λαθρεμπορίου καυσίμων διασφαλίζουν κυβέρνηση και ΑΑΔΕ για τουλάχιστον τρία χρόνια, τη στιγμή που η αγορά κάνει λόγο για «τσουνάμι λαθρεμπορίας και παραβατικότητας» που απειλεί με αφανισμό το υγιές κομμάτι του κλάδου και στερεί από τα δημόσια έσοδα περί τα 300 εκατ. ετησίως.

Το νέο επιχειρησιακό σχέδιο της ΑΑΔΕ (2019-2021) μεταθέτει τον στόχο για τη λειτουργία του ολοκληρωμένου συστήματος εισροών-εκροών στα καύσιμα για τις 31/12/2021, παρατείνοντας έτσι το βασικότερο μέτρο για την πάταξη του λαθρεμπορίου που θεσπίστηκε για πρώτη φορά το 2009, κατά τρία τουλάχιστον χρόνια. Από το 2009 πέρασαν πέντε χρόνια, για να αρχίσουν σταδιακά από το 2014 και μέχρι το 2016 να εγκαθίστανται στα πρατήρια συστήματα εισροών-εκροών. Αν και η αρχική δέσμευση της ΑΑΔΕ ήταν το ολοκληρωμένο σύστημα ανάλυσης και αξιοποίησης δεδομένων παρακολούθησης του συστήματος εισροών-εκροών να αρχίσει να λειτουργεί από το τέλος του 2017, δόθηκε παράταση για το 2018 και ενώ η αγορά είχε ενδείξεις περί νέας παράτασης, αναμένοντας το τέλος του 2019 ως ένα κακό σενάριο, δεδομένης της έντασης της παραβατικότητας, με τη δημοσίευση του επιχειρησιακού σχεδίου της ΑΑΔΕ στο ΦΕΚ συνειδητοποίησε έκπληκτη, ότι η πλήρης εφαρμογή του μέτρου μετατίθεται για τις 31/12/2021!

Εάν αναζητήσει κανείς τους λόγους που δεν μπορεί να λειτουργήσει το ολοκληρωμένο σύστημα εισροών-εκροών νωρίτερα, τότε εύκολα απαντάται το ερώτημα εάν «η πολιτεία δεν μπορεί ή δεν θέλει» που διατυπώνεται από την πλευρά της αγοράς. Το Δημόσιο έχει σε ετήσια βάση απώλεια εσόδων από το λαθρεμπόριο στα καύσιμα περί τα 300 εκατ. ευρώ, μέγεθος που πιστοποιήθηκε για πρώτη φορά με βάση αναγωγές της αγοράς στα αποτελέσματα για την παραβατικότητα από ελέγχους που έκανε η ίδια η ΑΑΔΕ και δημοσιοποίησε τον Σεπτέμβριο του 2018. Το σύστημα εισροών-εκροών κόστισε στα πρατήρια και στις εταιρείες του κλάδου πάνω από 100 εκατ. ευρώ και δεν μπορεί να λειτουργήσει ολοκληρωμένα γιατί δεν υπάρχουν τα χρήματα για να πιστοποιηθεί, όταν το απαιτούμενο ποσό υπολογίζεται μόλις σε 1 εκατ. ευρώ!

Και ενώ οι νομοθετικές ρυθμίσεις για την πάταξη του λαθρεμπορίου από το 2009 και μετά πέφτουν βροχή, στην πράξη εφαρμόζονται είτε με σοβαρή καθυστέρηση είτε ποτέ, λόγω ασαφειών που απαιτούν νέες ρυθμίσεις ή υπουργικές αποφάσεις και πάει λέγοντας… Μια τέτοια περίπτωση είναι και η νέα νομοθετική απόπειρα της κυβέρνησης να επεκτείνει τα ήδη θεσπισμένα μέτρα για την υποχρέωση εγκατάστασης συστήματος εισροών-εκροών. Η νέα ρύθμιση επαναδιατυπώνει τις εγκαταστάσεις στις οποίες υποχρεωτικά θα πρέπει να τοποθετηθούν συστήματα εισροών-εκροών, προσθέτοντας και τους σταθμούς ΚΤΕΛ, εγκαταστάσεις ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΤΑ, Ενόπλων Δυνάμεων κ.λπ. και προβλέπει επίσης αυστηρές κυρώσεις και πρόστιμα. Ομως η εφαρμογή της παραπέμπεται στην έκδοση κοινής απόφασης πλειάδας υπουργείων, όπως και τόσες άλλες στο παρελθόν, αφήνοντας στο μεταξύ διάστημα το πεδίο ελεύθερο για τους παραβάτες. Εισάγοντας κυρώσεις που εξισώνουν την παραβατικότητα στη λειτουργία της αγοράς με την ανθρωποκτονία, όπως η κάθειρξη και υψηλά πρόστιμα (μέχρι και 500.000 ευρώ) που θα επιβληθούν όταν και εάν εκδοθεί η προβλεπόμενη υπουργική απόφαση, η κυβέρνηση επιχειρεί να καλύψει το πραγματικό κενό στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.

Εντύπωση δε προκαλεί το γεγονός ότι ενώ θεσμοθετημένα μέτρα δεν εφαρμόζονται και οι επίσημοι φορείς της αγοράς έχουν επανειλημμένως καταθέσει προτάσεις για την αντιμετώπιση της λαθρεμπορίας και της παραβατικότητας, το υπουργείο Ενέργειας μέσω συνοπτικού διαγωνισμού αναζητεί μειοδότη για την ανάθεση μελέτης «για την οργάνωση, τη λειτουργία και τον έλεγχο της αγοράς πετρελαιοειδών προϊόντων».

ΈντυπηΠηγή άρθρου – kathimerini.gr

Use Facebook to Comment on this Post