Για το Ελληνικό, έως το τέλος Αυγούστου προωθούνται οι υπογραφές των κοινών υπουργικών αποφάσεων (ΚΥΑ).
ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Τον μηχανισμό μέσω του οποίου θα μπορέσει να συνυπολογιστεί στα έσοδα του προϋπολογισμού –και όχι μόνο στην ελάφρυνση του χρέους– το περίπου 1,2-1,3 δισ. ευρώ ετησίως των επιστροφών των κερδών των ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών από τα ελληνικά ομόλογα (SMPs και ΑNFAs), οδηγώντας σε έμμεση μείωση του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος κάτω από 3% του ΑΕΠ από 3,5% του ΑΕΠ σήμερα, διερευνά σύμφωνα με πληροφορίες η Κομισιόν.
Κάτι τέτοιο θα επιτρέψει σημαντική δημοσιονομική ανάσα στην κυβέρνηση και θα διευκολύνει τα σχέδιά της για φοροελαφρύνσεις. Ομως, τα SMPs και ΑΝFAs επιστρέφονται υπό την προϋπόθεση υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων.
Ετσι, η πρόκληση για την κυβέρνηση να τις προωθήσει αποφασιστικά γίνεται σημαντική. Στο πλαίσιο αυτό, το οικονομικό επιτελείο ποντάρει σε πέντε μεταρρυθμίσεις με ισχυρό συμβολισμό για να πείσει τους εταίρους και δανειστές της χώρας στην Ευρωζώνη ότι είναι αποφασισμένη να κάνει αυτά που πρέπει ώστε να μπορεί να προσδοκά στη συνέχεια ευελιξία εκ μέρους τους σε ό,τι αφορά την επίτευξη υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων. Σύμφωνα με πληροφορίες από πηγές του οικονομικού επιτελείου, οι πέντε προτεραιότητες που έχουν τεθεί, με στόχο κατά το προσεχές διάστημα να φανεί κάποια συγκεκριμένη πρόοδος εξασφαλίζοντας μια θετική ματιά από τους θεσμούς, είναι οι εξής:
1. Η αποκρατικοποίηση του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος».
2. Η αποκρατικοποίηση των ΕΛΠΕ.
3. Η επίλυση του προβλήματος της ΔΕΗ.
4. Η έγκριση της πρότασης για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια του ΤΧΣ.
5. Η επένδυση του Ελληνικού.
Σε όλες υπάρχει κινητικότητα, που ελπίζεται να αποδώσει καρπούς, οι οποίοι θα φανούν στις αρχές του φθινοπώρου. Χαρακτηριστικά για το Ελληνικό, έως το τέλος Αυγούστου προωθούνται οι υπογραφές των κοινών υπουργικών αποφάσεων (ΚΥΑ), ενώ τον Σεπτέμβριο θα γίνει ο διαγωνισμός για το καζίνο. Για το σχήμα Asset Protection Scheme (APS) των τιτλοποιήσεων με κρατική εγγύηση των κόκκινων δανείων, κινείται δραστήρια ο υφυπουργός Οικονομικών Γιώργος Ζαββός, έχει σταλεί το προσαρμοσμένο σχέδιο στην Κομισιόν και ελπίζεται έως το τέλος Σεπτεμβρίου να ανάψει το πράσινο φως από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν. Για τη ΔΕΗ ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης προωθεί, επίσης, σχεδιασμό στην κατεύθυνση των ευρωπαϊκών οδηγιών, αλλά και για τη διάσωση της επιχείρησης. «Από Σεπτέμβριο θα δώσουμε δείγματα γραφής», αναφέρουν χαρακτηριστικά στο οικονομικό επιτελείο. Οι παραπάνω μεταρρυθμίσεις αποτελούν εξάλλου τμήμα των 15 εκκρεμοτήτων που έχει κληρονομήσει η κυβέρνηση από την προκάτοχό της . Οι καθυστερήσεις οδήγησαν σε μια αρνητική 3η αξιολόγηση ενισχυμένης εποπτείας, όπως λέγεται, δηλαδή της μεταμνημονιακής. Το οικονομικό επιτελείο θέλει ασφαλώς τώρα να αντιστρέψει την εικόνα και να εξασφαλίσει έναν θετικό απολογισμό στο πλαίσιο της 4ης αξιολόγησης που ξεκινάει στις 23 Σεπτεμβρίου σε επίπεδο επικεφαλής και μία βδομάδα νωρίτερα σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων.
Το κακό για την κυβέρνηση είναι ότι τα παραπάνω εξελίσσονται την ώρα που στο διεθνές περιβάλλον επικρατεί αστάθεια, με μια σειρά από κινδύνους να απειλούν μεγάλες οικονομίες με υφεσιακά φαινόμενα. Την περασμένη εβδομάδα η Γερμανία ανακοίνωσε μείωση του ΑΕΠ της κατά 0,1% το β΄ τρίμηνο, νέα επεισόδια σημειώθηκαν στον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ – Κίνας, τα χρηματιστήρια δέχθηκαν ένα ισχυρό πλήγμα και το ελληνικό Χ.Α. επιβεβαίωσε ότι όχι μόνο δεν είναι απρόσβλητο στους διεθνείς παράγοντες, αλλά παραμένει ευαίσθητος αποδέκτης τους, αντιδρώντας πολλαπλασιαστικά σε αυτούς. Παράλληλα, ο διεθνής ορίζοντας σκιάζεται από την πολιτική κρίση στην Ιταλία, την απειλή χρεοκοπίας της Αργεντινής, ένα πιθανό άτακτο Βrexit…
Στο υπουργείο Οικονομικών παραδέχονται ότι οι εξελίξεις αυτές ασφαλώς και προκαλούν προβληματισμό, καθώς είναι πιθανό να επηρεάσουν τις ελληνικές εξαγωγές, τον τουρισμό και τον ρυθμό ανάπτυξης συνολικά. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας υποστηρίζει ότι επί του παρόντος η κορυφαία προτεραιότητα είναι να κάνει η κυβέρνηση αυτά που πρέπει σε επίπεδο μεταρρυθμίσεων. Αυτές οι μεταρρυθμίσεις αφενός συνιστούν ισχυρή βάση άμυνας έναντι των κλονισμών της διεθνούς οικονομίας και αφετέρου θα αποτελέσουν επιχειρηματικό όπλο της κυβέρνησης σε όποιες διαπραγματεύσεις ακολουθήσουν. Οποιες κι αν είναι οι αντιδράσεις της Ευρώπης σε μια ενδεχόμενη διολίσθηση σε υφεσιακά φαινόμενα, η Ελλάδα θα βρίσκεται σε καλύτερη διαπραγματευτική θέση, εφόσον έχει ήδη κάνει αυτά που είχε υποχρέωση να κάνει.
Ευρωπαϊκές πηγές εκτιμούν ότι η Γερμανία, παρότι αντιστέκεται προς το παρόν, θα υποχρεωθεί στο τέλος να κάνει υποχωρήσεις και να επιτρέψει μια δημοσιονομική χαλάρωση για να ενισχύσει την ανάπτυξή της. Σε μια τέτοια περίπτωση, η Ελλάδα δεν θα εξαιρεθεί από το πνεύμα της ευελιξίας, σημειώνουν οι πηγές.
Οι ίδιες πηγές εκτιμούν ότι η προσπάθεια μείωσης του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% θα φέρει αποτέλεσμα και ότι θα υπάρξει μια μείωση του στόχου, για το 2021 και το 2022. Εν τω μεταξύ, όμως, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη αρχίσει να επεξεργάζεται τον τεχνικό τρόπο με τον οποίο θα επιτραπεί η προσμέτρηση στα έσοδα της επιστροφής των κερδών των κεντρικών τραπεζών από ελληνικά ομόλογα (SMPs και ANFAs). Οι πηγές σημειώνουν ότι τη δυνατότητα αυτή δίνει η ίδια η απόφαση του Eurogroup του περασμένου Ιουνίου για την ελάφρυνση του χρέους και η Κομισιόν θα κινηθεί σύμφωνα με το γράμμα της απόφασης. Σε μια τέτοια περίπτωση θα ενισχυθούν αυτομάτως τα έσοδα του Δημοσίου κατά 1,2-1,3 δισ. ευρώ ετησίως (γύρω στο 0,7% του ΑΕΠ), μειώνοντας, εμμέσως, ισόποσα τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Οριακά το 2019
Μέρα με τη μέρα παρακολουθούν στο υπουργείο Οικονομικών την πορεία των δημοσιονομικών μεγεθών και επί του παρόντος ελπίζουν ότι ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% θα επιτευχθεί, έστω και οριακά. Το 7μηνο Ιανουαρίου – Ιουλίου υπήρξε υπέρβαση στόχου, ενώ και το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου, σύμφωνα με πληροφορίες, απέδωσε έσοδα 100 εκατ. ευρώ υψηλότερα από πέρυσι. Στο υπουργείο Οικονομικών εκτιμούν ότι το τελικό αποτέλεσμα θα εξαρτηθεί από την πορεία της ρύθμισης των 120 δόσεων. Ενα μέτρο που οι θεσμοί αξιολόγησαν σε πρώτη φάση ως αρνητικό, εκτιμώντας ότι θα επιφέρει μείωση εσόδων 0,3%-0,6% του ΑΕΠ, το υπουργείο Οικονομικών το βλέπει διαφορετικά, προβλέποντας «μέτρια θετική επίδραση», αν και ακόμη υποστηρίζουν ότι αποτελεί στοίχημα. Ο υφυπουργός Οικονομικών Θ. Σκυλακάκης «τρέχει» το θέμα της αναπροσαρμογής των οροφών των δαπανών, που θα γίνει σε ορισμένους τομείς, ενώ σε άλλους αναμένεται να υπάρξει απλώς υποεκτέλεση, χωρίς να μεταφερθούν οι πόροι.
ΈντυπηΠηγή άρθρου – kathimerini.gr
Use Facebook to Comment on this Post