ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης και σαφώς μικρότερο πλεόνασμα στον προϋπολογισμό του 2019 και 2020, υπό το βάρος των μέτρων Τσίπρα, προέβλεψε χθες ο ΟΟΣΑ, σε σύγκριση με τις εκτιμήσεις της κυβέρνησης, όπως διατυπώνονται στο Πρόγραμμα Σταθερότητας. Ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, ωστόσο, επικαλέσθηκε χθες, σε συνέντευξή του στον Alpha, για άλλη μία φορά τα υπερπλεονάσματα των προηγούμενων ετών για να υποστηρίξει ότι «εμείς είχαμε δίκιο». «Δεν περιμέναμε να μας πουν μπράβο κάποιοι στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα», είπε για τις παροχές. Αμφισβήτησε, εξάλλου, ότι τα στοιχεία για την πορεία του προϋπολογισμού του α΄ τριμήνου, που δείχνουν υστέρηση σε σύγκριση με το 2018, είναι ενδεικτικά για το σύνολο του έτους. Πάντως, για το 2020, και ειδικά για το αφορολόγητο, ο κ. Τσακαλώτος παρέπεμψε στον προϋπολογισμό του επόμενου έτους και στη διαπραγμάτευση με την Κομισιόν τον Σεπτέμβριο, ενώ δεν διευκρίνισε αν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για επαναφορά του ΕΚΑΣ και δώρου Χριστουγέννων.
«Η διαφύλαξη της δημοσιονομικής αξιοπιστίας απαιτεί τη συνέχιση της επίτευξης των μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών στόχων», προειδοποίησε, την ίδια ώρα, ο ΟΟΣΑ, στο ειδικό κεφάλαιο για την Ελλάδα της έκθεσής του, χθες. «Οι αποκλίσεις από την τρέχουσα μεσοπρόθεσμη δημοσιονομική στρατηγική θα υπονομεύσουν τα οφέλη της δημοσιονομικής αξιοπιστίας».
Ο οργανισμός σημείωσε ότι τα μέτρα που ανακοινώθηκαν θα συρρικνώσουν τα φορολογικά έσοδα, κυρίως λόγω της μείωσης των συντελεστών ΦΠΑ, και θα αυξήσουν τις δαπάνες, κυρίως εξαιτίας των συντάξεων. Επίσης, επισημαίνει ότι υπάρχουν κίνδυνοι στη διαχείριση των δαπανών εξαιτίας των ληξιπρόθεσμων οφειλών, καθώς και των πιέσεων στα μισθολόγια, κυρίως από τις δικαστικές αποφάσεις. Κατόπιν όλων αυτών, η πρόβλεψη του οργανισμού είναι ότι το πλεόνασμα του προϋπολογισμού, σε εθνικολογιστική βάση, το οποίο ήταν 1,1% του ΑΕΠ το 2018, θα μειωθεί στο 0,1% του ΑΕΠ το 2019 και θα αυξηθεί ελαφρώς στο 0,3% του ΑΕΠ το 2020. Σύμφωνα με τα στοιχεία που περιέλαβε η κυβέρνηση στο Πρόγραμμα Σταθερότητας πρόσφατα, το πλεόνασμα από 1,1% του ΑΕΠ το 2018 θα αυξηθεί στο 1,6% του ΑΕΠ το 2019 και θα υποχωρήσει στο 1,1% του ΑΕΠ το 2020. Η διαφορά είναι προφανής.
Εξάλλου, ο οργανισμός δεν έκρυψε την προτίμησή του για άλλου είδους παρεμβάσεις, σημειώνοντας ότι ενδεχόμενα μελλοντικά δημοσιονομικά μέτρα θα έπρεπε να δίνουν προτεραιότητα «στην επένδυση σε υποδομές και δεξιότητες, στην καταπολέμηση της φτώχειας και στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των δημοσίων δαπανών και των ελέγχων».
«Τα μέτρα αυτά», σημείωσε, «σε συνδυασμό με μεγαλύτερη πρόοδο στις μεταρρυθμίσεις για να ενισχυθεί η διοίκηση του δημόσιου τομέα, να αναπτυχθεί η εξωδικαστική διαμεσολάβηση και να ιδιωτικοποιηθούν κρατικά περιουσιακά στοιχεία στον τομέα της ενέργειας, θα βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα και θα μειώσουν τα εμπόδια στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων, ενώ θα υποστηρίξουν και τους μεσοπρόθεσμους δημοσιονομικούς στόχους».
Ο ΟΟΣΑ χτύπησε καμπανάκι για τις επενδύσεις και προέβλεψε ανάπτυξη γύρω στο 2% τη διετία 2019-2020, χαμηλότερα από τις κυβερνητικές προβλέψεις για 2,3%. Ιδιαίτερη σημασία απέδωσε στην καθυστέρηση των ιδιωτικοποιήσεων. Σημείωσε ότι αν καθυστερήσουν οι μεταρρυθμίσεις για τη βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και της υγείας και ανταγωνιστικότητας των τραπεζών, θα δημιουργηθούν κίνδυνοι για την προβλεπόμενη ανάκαμψη των επενδύσεων.
Ακόμη, ο οργανισμός σχολίασε την αύξηση του κατώτατου μισθού αναφέροντας ότι πλέον το επίπεδό του είναι στον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ. Θεωρεί ότι η αύξηση αυτή θα περιορίσει τη φτώχεια όσων εργάζονται, αλλά υπάρχει κίνδυνος να ενισχύσει την άτυπη εργασία και να επιβραδύνει την αύξηση της απασχόλησης.
Για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, εξάλλου, σημειώνει ότι θα χρειαστούν επιπλέον μέτρα.
ΈντυπηΠηγή άρθρου – kathimerini.gr