Πρεμιέρα την ερχόμενη Δευτέρα για τις χειμερινές εκπτώσεις και οι ενώσεις καταναλωτών έχουν ξεκινήσει έναν αγώνα ενημέρωσης για την προστασία των εκατοντάδων καταναλωτών που θα “ξεχυθούν” στις… αγορές για φτηνά ψώνια. Με ένα δεκάλογο συμβουλών, η Ένωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης και η πρόεδρός της Ιωάννα Μελάκη ενημερώνει το καταναλωτικό κοινό του νησιού για τυχόν “παγίδες” που μπορεί να συναντήσει, αλλά και πώς θα προστατευτεί σε περίπτωση που εξαπατηθεί.
Οι οδηγίες της Ένωσης είναι οι εξής:
1. Πρώτο και βασικό μέλημα κάθε καταναλωτή είναι σωστή έρευνα αγοράς. Τώρα!!! «Εκπτώσεις στις τιμές δε σημαίνει και εκπτώσεις στην ποιότητα και κυρίως στην ασφάλεια, γι’ αυτό δεν δείχνουμε καμία ανοχή».
2. Προγραμματίζουμε τις αγορές μας με προτεραιότητα τις ανάγκες μας. Αποφεύγουμε να ψωνίσουμε με τη λογική του φθηνού προϊόντος μόνο, αλλά με γνώμονα την ποιότητα ψάχνουμε για τις καλύτερες τιμές. Δεν ξεχνούμε ότι οι τιμές είναι ελεύθερες και δεν υπάρχει αγορανομικός έλεγχος για το ύψος της τιμής του προϊόντος.
3. Προσοχή στα υψηλά ποσοστά έκπτωσης που αναγράφονται στις βιτρίνες με μεγάλους αριθμούς! Ενώ θα έπρεπε να ισχύουν για όλα τα προϊόντα του καταστήματος, σε πολλές περιπτώσεις αφορούν ορισμένα είδη που χρησιμοποιούνται σαν κράχτες. Να θυμόμαστε ότι η ένδειξη “έως” με μικροσκοπικά γράμματα και η έκπτωση με τεράστιους αριθμούς θεωρείται παραπλανητική διαφήμιση!!
4. Κάθε είδος πρέπει στην πινακίδα του να έχει δύο τιμές. Η αναγραφή της τιμής που ίσχυε πριν την έκπτωση διαγραμμένη και αυτής που προκύπτει μετά την έκπτωση.
5. Αν αγοράσετε ελαττωματικά προϊόντα, να τα επιστρέψετε αμέσως και να πάρετε πίσω τα λεφτά σας ή να τα αντικαταστήσετε με άλλα, εφόσον το επιθυμείτε. Ο έμπορος μπορεί να αρνηθεί αλλαγή ελαττωματικών ειδών. Δικαιούται να το κάνει μόνο εάν το προϊόν είναι σε τιμή προσφοράς λόγω των συγκεκριμένων ελαττωμάτων και εφόσον έχει ενημερώσει σχετικά τον καταναλωτή πριν την αγορά με ανάλογη πινακίδα.
6. Αν αγοράζουμε προϊόντα χρησιμοποιώντας δόσεις ή πιστωτική κάρτα, πρέπει να προσέχουμε. Αντιπαραβάλλουμε το ποσό που μας χρεώνουν στο κατάστημα και στον αναλυτικό λογαριασμό της τράπεζας και εάν διαπιστωθεί επιπλέον διαφορά ενημερώνουμε κατάστημα, τράπεζα και την Ένωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης.
7. Απαιτούμε αποδείξεις αγοράς για κάθε προϊόν. Μην ξεχνάμε ότι η απόδειξη είναι το στοιχείο που θα μας συνδράμει σε τυχόν ύπαρξη προβλήματος στο προϊόν που αγοράσαμε, για να ζητήσουμε αντικατάσταση ή ακόμα να καταγγείλουμε κάποια πρακτική.
8. Η ριζική αλλαγή της εικόνας στη βιτρίνα καταστήματος κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων θα πρέπει να μας προβληματίσει, γιατί ο καταναλωτής που έχει εντοπίσει είδη που επιθυμεί να αγοράσει και έχει κάνει καταγραφή τιμών δεν μπορεί να κάνει σύγκριση τιμών και προϊόντων, επομένως καλό θα είναι να αποφύγουμε αυτή την επιχείρηση.
9. Για τις αγορές μας επιλέγουμε και προτιμάμε προϊόντα ελληνικής και τοπικής παραγωγής γιατί τα χρήματα μένουν στη χώρα μας και βοηθάμε την οικονομία της.
10. Τέλος, η Ένωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης καλεί τους καταναλωτές αν παρ’ όλα τα παραπάνω διαπιστώσουν ότι οι εκπτώσεις είναι πλασματικές, παραπλανητικές ή ανακριβείς ως προς το ποσοστό τους ή ως προς την ποιότητα των προσφερομένων με έκπτωση προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση να το καταγγείλουν στην Ένωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης, στα τηλέφωνα 28210/92.666 και 28210/92.306. Χανιά, 28420/20.140 Ιεράπετρα και στο 1520 (Γενική Γραμματεία Καταναλωτή).
Ανάσα για τους καταστηματάρχες αλλά και τους καταναλωτές θα αποτελέσουν οι χειμερινές εκπτώσεις, που βρίσκονται προ των πυλών, με τους εμπόρους να είναι έτοιμοι να κατεβάσουν όσο περισσότερο μπορούν τους τιμές για να προσελκύσουν τον κόσμο.
Ταμπέλες που “φωνάζουν” για «προσφορές» και «μισές τιμές» έχουν επιστρατευτεί για να τραβήξουν την προσοχή των πελατών. Είναι ευκαιρία λοιπόν για καλές αγορές, αρκεί να λάβει κανείς υπόψη του ότι για να αγοράσει σε καλές τιμές κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων πρέπει να προσέξει για να μη βρεθεί με πανάκριβες σακούλες, γεμάτες μάλιστα με το στοκ παλαιότερων ετών που οι μαγαζάτορες προσπαθούν να ξεφορτωθούν.
Όσον αφορά τους καταναλωτές, οι ίδιοι θα πρέπει να συγκρίνουν προσεκτικά τις τιμές και να μην παρασύρονται από τα προϊόντα-“κράχτες” με τα υψηλά ποσοστά έκπτωσης… Να αποφεύγουν την αλόγιστη χρήση πιστωτικών καρτών και να ζητάνε πάντα απόδειξη για τις αγορές τους.
Οι εκπτώσεις θα διαρκέσουν μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου, ενώ τα καταστήματα θα είναι ανοικτά και την Κυριακή 19 Ιανουαρίου. Όσοι έμποροι λοιπόν το επιθυμούν μπορούν προαιρετικά να ανοίξουν τα καταστήματά τους.
Χριστόφορος Παπαδάκης -Λευτέρης Κουμαντάκης
Πηγή : Νέα Κρήτη