Το Μνημόνιο ΙΙΙ που ψηφίστηκε από τη Βουλή των Ελλήνων το περασμένο Νοέμβριο και έχει τεθεί σε ισχύ από την πρώτη στιγμή εκτός από τις γενικές κατευθύνσεις που δίνει τα ζητήματα της οικονομίας της χώρας και την περιγραφή των πολιτικών που θα εφαρμοστούν στη χώρα μας για τα επόμενα πολλά χρόνια περιλαμβάνει και ένα παράρτημα…
Πρόκειται για μέτρα τα οποία εν πολλοίς «ανατινάζουν» την Ελλάδα την οποία γνωρίζαμε έως τώρα. Μέτρα που αλλάζουν σε μεγάλο βαθμό την καθημερινότητα των πολιτών και έχουν ως κύριο στόχο την εξοικονόμηση πόρων, είτε μέσω της περιστολής των δαπανών είτε μέσω της αύξησης στη φορολογία.
Πρόκειται, επίσης, για μέτρα τα οποία σήμερα τουλάχιστον ισχύουν έως τελευταίας κεραίας ανεξαρτήτως των καθυστερήσεων στην εφαρμογή τους ή των υποσχέσεων για επανεξέτασή τους.
Ειδικότερα, τα μέτρα, όπως καταγράφονται από τις σελίδες 43 έως και τη σελίδα 55 του Μνημονίου ΙΙΙ, στην ελληνική του μετάφραση αφορούν στα εξής (η σειρά δεν έχει να κάνει με την αξιολόγηση του μέτρου, αλλά με τον τρόπο που συμπεριλαμβάνεται στο πρωτότυπο κείμενο):
ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ
Αγορά καυσίμων
Να επιτραπεί σε ανεξάρτητα πρατήρια καυσίμων να διατηρούν και να εκμεταλλεύονται φορτηγά βυτιοφόρα πάνω από 8 τόνους, και να χρησιμοποιούν οποιοδήποτε μέγεθος βυτιοφόρου για να παραλάβουν (εισαγόμενα) καύσιμα, με την προϋπόθεση ότι τηρούνται τα πρότυπα ασφάλειας για τη μεταφορά των καυσίμων.
Να επιτραπεί στα πρατήρια καυσίμων να χρησιμοποιούν βυτιοφόρο δημόσιας χρήσης για τη μεταφορά καυσίμων χωρίς να χρειάζεται να έχουν τις προϋποθέσεις για να διαθέτουν τα δικά τους ιδιωτικής χρήσης βυτιοφόρα.
Να εκδοθούν τεχνικές προδιαγραφές και χρονοδιάγραμμα προκειμένου να εφαρμοστεί το σύστημα μέτρησης εισροών – εκροών σε όλα τα πρατήρια καυσίμων με καταληκτική ημερομηνία για τις περιοχές Αθήνας και Θεσσαλονίκης το Μάρτιο του 2013, τις άλλες μεγάλες πόλεις μέχρι το Σεπτέμβριο του 2013, και το υπόλοιπο της χώρας μέχρι το Μάρτιο του 2014.
Eκδοση της εφαρμοστικής ΥΑ για συστήματα GPS στα βυτιοφόρα καυσίμων, με ισχύ τέλος του 2012.
Λιανεμπόριο
Να επιτραπεί η πώληση από σουπερμάρκετ προσυσκευασμένου φαγητού, συμπεριλαμβανομένου του κρέατος, θαλασσινών, τυριού και αλλαντικών.
Να επιτραπεί η πώληση στα παντοπωλεία μη εδώδιμων προϊόντων, συμπεριλαμβανομένου του γάλακτος για βρέφη, καπνού, εφημερίδων και περιοδικών.
Να επιτραπεί στα παντοπωλεία να πωλούν αγαθά εκτός τροφίμων, τηρώντας την υγιεινή και ασφάλεια των τροφίμων.
Κατάργηση όλων των περιορισμών σχετικά με τις ελάχιστες απαιτήσεις χώρου για την πώληση των προϊόντων διατροφής.
Να επιτραπεί η αποσύνδεση των ωρών εργασίας όλων των υπαλλήλων σε επιχειρήσεις (όπως ορίζονται στο νόμο 1037/1971 και σε σχετική εφαρμοστική νομοθεσία) από τις ώρες λειτουργίας της επιχείρησης.
Να αλλάξει ο νόμος ώστε να διευκρινιστεί ότι επιτρέπονται οι διακοπές στις βάρδιες σε όλα τα καταστήματα λιανικής πώλησης (συμπεριλαμβανομένων και εκείνων με συνεχές πρόγραμμα εργασίας).
Μεταφορές
Να αρθούν οι περιορισμοί για ενοικίαση φορτηγών, ημιφορτηγών και υπηρεσιών σοφέρ.
Να επιτραπούν οι υπηρεσίες μεταφοράς με λεωφορείο από ξενοδοχεία και τουριστικά γραφεία με τη χρήση μικρών οχημάτων (λιγότερο από 12 θέσεις) και πακέτα για μικρά φορτηγά και οχήματα παντός εδάφους.
ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑΚΑΤΟΧΥΡΩΜΕΝΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ
Απελευθέρωση επαγγελμάτων / οικονομικών δραστηριοτήτων που καλύφθηκαν σε προηγούμενες αναθεωρήσεις:
Λιμενεργάτες για χερσαίες εργασίες: κατάργηση προκαθορισμένων τελών για φορτο-εκφορτωτικές υπηρεσίες. Αφαίρεση της αρμοδιότητας της επιτροπής ρύθμισης απασχόλησης λιμενεργατών να ενεργεί ως αρχή αδειοδότησης.
Ορκωτοί εκτιμητές: Εξάλειψη των ελάχιστων αμοιβών, του numerus clausus, και της προϋπόθεσης της ιθαγένειας. Να επιτραπεί σε νομικά πρόσωπα να ασκήσουν το επάγγελμα. Και να αρθούν οι περιορισμοί που θέτουν τομείς αποκλειστικής άσκησης προς αυτό το επάγγελμα.
Λογιστές και φοροτεχνικοί: να διευκρινιστεί στην ότι η επαγγελματική ταυτότητα θα εκδίδεται αυτόματα εντός τριών μηνών και να διευκρινιστεί πως ο αρμόδιος οργανισμός για την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων είναι το ΣΑΕΠ.
Εταιρείες Προσωρινής Απασχόλησης: Να αρθεί η απαίτηση ελάχιστου αριθμού υπαλλήλων. Να επιτραπεί η παροχή συμβουλευτικών και εκπαιδευτικών υπηρεσιών.
Ιδιωτικά Γραφεία Συμβούλων Εργασίας: Να επιτραπεί στους εργοδότες των ΙΓΣΕ, εκτός του διευθυντή, να μεσολαβούν. Να αρθούν οι περιορισμοί σχετικά με τον ελάχιστο χώρο γραφείων και τον τεχνολογικό εξοπλισμό.
∆ικηγόροι. Άρση: της υποχρεωτικής δικηγορικής παρουσίας σε πράξεις επί ακινήτων με άμεση ισχύ για τον πωλητή και από 31-12-2013 για τον αγοραστή, με μοναδικό όριο συναλλαγών τις 80000 ευρώ, της παρουσίας δικηγόρου για τα συμβόλαια ανταλλαγής ακίνητης περιουσίας καθώς και για τις χαριστικές δικαιοπραξίες. Της κλίμακας των ελάχιστων μηνιαίων ποσών για τους δικηγόρους του ιδιωτικού τομέα για υπηρεσίες που παρέχονται με σταθερή περιοδική αμοιβή, με την επιφύλαξη των κανονισμών αμοιβών για ασκούμενους δικηγόρους και του κατώτερου μισθού για τους εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα όπως προβλέπεται από το νόμο 4046/2012.
Κτηματομεσίτες: Να καταργηθεί η περίοδος δοκιμασίας για κτηματομεσίτες
Ξεναγοί: Να ανοίξει το επάγγελμα προς κατόχους συναφών πανεπιστημιακών πτυχίων.
Αναλογιστές: Nα διακοπεί η τρέχουσα πρακτική της Eνωσης Αναλογιστών Ελλάδος να ορίζει έμμεσα τον αριθμό επιτυχόντων στις εξετάσεις.
Να αφαιρεθούν οι ακόλουθοι περιορισμοί για τα ακόλουθα επαγγέλματα/επιχειρήσεις:
Φορτοεκφορτωτές στα λιμάνια: Απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης, κατάργηση πάγιων τελών για υπηρεσίες φόρτωσης και εκφόρτωσης και να επιτραπεί να απασχολούνται φορτοεκφορτωτές υπό καθεστώς ιδιωτικού δικαίου.
Εκτελωνιστές: κατάργηση ελαχίστων τελών. Άρση γεωγραφικών περιορισμών, απαιτήσεις εθνικότητας, και όριο ηλικίας. Να επιτραπεί σε νομικά πρόσωπα να εκπροσωπούν άλλους στο τελωνείο, να επιτραπεί σε όλα τα φυσικά και νομικά πρόσωπα να διεκπεραιώνουν τελωνειακές διατυπώσεις, χωρίς να χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες εκτελωνιστή. Και να αρθεί η ανάγκη να ανανεώνονται οι άδειες των εκτελωνιστών κάθε χρόνο.
Περίπτερα και καντίνες σε δημόσια κτίρια: Να αφαιρεθούν οι περιορισμοί αδειοδότησης προς όφελος συγκεκριμένων ομάδων.
Τουριστικά γραφεία: Kατάργηση προ-έγκρισης ελαχίστου απαιτούμενου χώρου γραφείων, και μείωση του απαιτούμενου ποσού τραπεζικών εγγυήσεων.
Ιδρύματα Ιδιωτικής Εκπαίδευσης: Άρση περιορισμών στην ιδιωτική εκπαίδευση συνεπείς με τη γνωμοδότηση 20/VI/2012 της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Ιδιωτικοί φορείς παροχής υπηρεσιών πρωτοβάθμιας φροντίδας: Τροποποίηση της τομεακής νομοθεσίας ώστε να εξαλειφθούν οι ασυνέπειες με τον νόμο του 2011 για τα επαγγέλματα
Πρακτορεία διανομής τύπου: Αφαίρεση συστήματος προέγκρισης και επέκταση του αριθμού των διεκπεραιωμένων οικονομικών δραστηριοτήτων
Επιθεωρητές ενέργειας: Nα αφαιρεθούν οι ελάχιστες αμοιβές, να τροποποιηθεί η ειδική τομεακή νομοθεσία για την κατάργηση ελάχιστων αμοιβών για τις υπηρεσίες επιθεώρησης ενέργειας, και να απλοποιηθεί η αδειοδότηση.
ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Προσδιορισμός ελάχιστου μισθού
Η κυβέρνηση θα δημιουργήσει ένα χρονοδιάγραμμα για τη μεταρρύθμιση του κατώτατου μισθού στην Ελλάδα. Σύμφωνα με το νέο πλαίσιο:
Ο βασικός κατώτατος μισθός και τα επιδόματα ωρίμανσης που καθορίζει η εθνική γενική συλλογική σύμβαση εργασίας θα πρέπει να αντικατασταθούν από ένα μηχανισμό ελάχιστου μισθού που θα εγκριθεί από το κοινοβούλιο μετά από πρόταση της κυβέρνησης (που πρέπει να γίνει μετά από διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς και ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες)
Το σύστημα θα τεθεί σε ισχύ μέχρι το τέλος Μαρτίου 2013. Σε αυτό το σημείο ο κατά νόμο ελάχιστος μισθός και τα επιδόματα ωρίμανσης θα τεθούν ίσα με τα επίπεδα που έχουν συμφωνηθεί κατά την έγκριση του Προγράμματος ∆ιευρυμένης Χρηματοοικονομικής ∆ιευκόλυνσης (EFF) το Φεβρουάριο του 2012 και θα παγώσουν σε αυτά τα επίπεδα. ∆εν θα υπάρξουν άλλα επιδόματα.
Οι γενικές-εθνικές, τομεακές, και ατομικές επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις εργασίας θα παραμείνουν χωρίς δέσμευση να προσδιορίσουν υψηλότερους μισθούς από τα κατά νόμο επίπεδα που τίθενται από την Κυβέρνηση, και ελεύθερες να προσδιορίσουν επιδόματα διαφόρων κατηγοριών, αλλά αυτές θα είναι δεσμευτικές μόνο για τους υπογράψαντες αυτές τις συμβάσεις.
Μέχρι το Q1 2014 η Κυβέρνηση θα εκτιμήσει αν ο μηχανισμός είναι επαρκής για να αντιμετωπίσει την ανεργία και να βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα και αν είναι αρκετά απλός για να τεθεί σε εφαρμογή αποτελεσματικά από τις επιχειρήσεις.
Μη μισθολογικά εργατικά κόστη
Σχετικά με τα κόστη απόλυσης, η Κυβέρνηση θα θεσπίσει νομοθεσία προκειμένου να μειώσει την περίοδο προειδοποίησης απόλυσης στους 4 μήνες και να θέσει ανώτατο όριο στην ελάχιστη νόμιμη αποζημίωση απόλυσης τους 12 μήνες (διατηρώντας την υπάρχουσα σύνδεση μεταξύ χρόνου παραμονής στην εργασία και ελάχιστης αποζημίωσης για χρόνους παραμονής στην εργασία μικρότερους από την οροφή). Εάν η οροφή έχει ήδη ξεπεραστεί κατά την ημερομηνία της μεταρρύθμισης το συσσωρευμένο ποσό θα εξαιρεθεί, αλλά με το ελάχιστο ποσό πέραν των 12 μηνών να υπόκειται σε μία οροφή €2000 το μήνα. Επιπλέον, προκειμένου να εξασφαλιστεί ίση και δίκαιη μεταχείριση για όλους τους υπαλλήλους και επαγγέλματα, σε αυτούς όπου τα τιθέμενα από το νόμο κόστη αποζημιώσεων υπερβαίνουν τα προβλεπόμενα στον κανόνα που μόλις περιγράφηκε, η αποζημίωση απόλυσης θα ευθυγραμμιστεί με τον κανόνα που μόλις περιγράφτηκε.
Το Υπουργείο Εργασίας θα εκδώσει υπουργική απόφαση για τη μείωση του διοικητικού φόρτου με: (i) την κατάργηση της απαίτησης για εκ των προτέρων υποβολή των προγραμμάτων εργασίας στις επιθεωρήσεις εργασίας (ii) άρση της προέγκρισης από τις επιθεωρήσεις εργασίας των υπερωριών, βιβλίων κίνησης, του βιβλίου καθημερινής εργασίας των εργαζομένων στις κατασκευές, καθώς και εφαρμογές για την κατάτμηση της άδειας (με εξαίρεση την περίπτωση των προεγκρίσεων για ανήλικους εργαζόμενους).
Η Κυβέρνηση θα αυξήσει την αποδοτικότητα της εργασίας μέσα στα συνολικά όρια της εβδομάδας εργασίας (40 ώρες) μέσω: (i) εφαρμογής των γενικών κανόνων σχετικά με τον μέγιστο αριθμό ημερών εργασίας σε τομείς που δεν καλύπτονται από τους γενικούς κανόνες (ii) επαναπροσδιορισμού του ελαχίστου ορίου ημερήσιας ανάπαυσης στις 11 ώρες (iii) επιτρέποντας την δύο υποχρεωτικά συνεχόμενων εβδομάδων άδεια να ληφθεί οποιαδήποτε στιγμή μέσα στο χρόνο για τους τομείς που παρουσιάζουν εποχικότητα.
ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΖΟΜΕΝΕΣ ΜΕ ΤΙΣ ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Ενίσχυση του θεσμικού πλαισίου για αποκρατικοποιήσεις
Η Κυβέρνηση παρουσιάζει επικαιροποιημένο σχέδιο αποκρατικοποιήσεων στο Κοινοβούλιο με το ΜΠ∆Σ 2012-2016.
Το ΤΑΙΠΕ∆ δημοσιεύει την εξαμηνιαία επικαιροποίηση του σχεδίου ανάπτυξης περιουσίας που θα περιλαμβάνει μια γενική επισκόπηση του χαρτοφυλακίου με περιγραφή των στοιχείων προς αποκρατικοποίηση ένα χρονοδιάγραμμα για τους προγραμματισμένου διαγωνισμούς και στόχους για συνολικές εισπράξεις στο τρέχον και το επόμενο έτος.
Να τροποποιηθεί η παράγραφος 3 του άρθρου 16 του Καταστατικού της Εταιρείας του ΤΑΙΠΕ∆, προκειμένου να διευκρινιστεί ότι η «εύλογη αιτία» που απαιτείται για την αντικατάσταση των μελών του διοικητικού συμβουλίου ορίζεται κυρίως από την αδικαιολόγητη αναστολή ή από την εκ προθέσεως θέση σε κίνδυνο των στόχων του ΤΑΙΠΕ∆ με πράξεις ή παραλείψεις των μελών του διοικητικού συμβουλίου του.
Να τροποποιηθεί ο νόμος 3986/2011 ώστε να απαιτεί τη δημοσίευση των τριμηνιαίων εκθέσεων του ΤΑΙΠΕ∆ σχετικά με τις δραστηριότητες και τους χρηματοοικονομικούς λογαριασμούς του, συμπεριλαμβανομένου ενός λεπτομερούς λογαριασμού κερδών και ζημιών, κατάστασης ταμειακών ροών, καθώς και του ισολογισμού, εντός 60 ημερών από το τέλος κάθε τριμήνου.
Μεταφορά ιδιοκτησίας περιουσιακών στοιχείων στο ΤΑΙΠΕΔ
Μεταφορά στο χαρτοφυλάκιο περιουσιακών στοιχείων προς αποκρατικοποίηση του ΤΑΙΠΕ∆ της πλήρους και άμεσης κυριότητα (μετοχών ή δικαιωμάτων παραχώρησης) των: Εγνατία Αυτοκινητόδρομοι τα περιφερειακά λιμάνια της Ελευσίνας, Λαυρίου, Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Καβάλα, Κέρκυρα, Πάτρα, Ηράκλειο και Ραφήνα)
Υπογραφή συμβολαίου μεταξύ ΤΑΙΠΕ∆ και ΥΠΟΙΚ για τη χρήση των δικαιωμάτων ψήφου στην ΕΛΒΟ.
Έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης που να εξασφαλίζει ότι τα έσοδα από τις πωλήσεις των δικαιωμάτων ψηφιακών μερισμάτων θα μεταφερθούν στο ΤΑΙΠΕ∆.
Τα υπουργεία / κυβερνητικοί φορείς να παρέχουν στη Γενική Γραμματεία ∆ημόσιας Περιουσίας πλήρη πρόσβαση στο απόθεμα όλων των ακινήτων που ανήκουν στο ∆ημόσιο.
Κατάργηση νομικών εμποδίων για την πώληση περιουσιακών στοιχείων
Τροποποίηση / κατάργηση καταστατικών διατάξεων εταιρειών που αποκλίνουν από το νόμο περί ιδιωτικών εταιρειών (∆ΕΗ, ΟΛΠ και ΟΛΘ, ΕΛΠΕ, ΕΥΑΘ και ΕΥ∆ΑΠ, λιμάνια, κλπ.), συμπεριλαμβανομένων τυχόν περιορισμών στα δικαιώματα ψήφου των ιδιωτών μετόχων.
Έναρξη της διαδικασίας ΕΣΧΑ∆Α (έκδοση περιβαλλοντικής μελέτης) για Αφάντου και Κασσιόπη.
Σύμβουλοι / προσφορές
Έναρξη του διαγωνισμού για την πρόσληψη των συμβούλων, σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες δημοσίων συμβάσεων, για την ΕΑΣ, ΕΛΒΟ, Φυσικού Αερίου Νότιας Καβάλας, ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΚΥΒΡΝΗΣΗΣ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΠΙΣΤΩΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ
Το ΤΧΣ θα ολοκληρώσει τον χρηματοοικονομικό έλεγχο (due diligence) των μεγάλων τραπεζών. Αυτό θα περιλαμβάνει μια αναθεώρηση της διακυβέρνησης, όπως δάνεια σε συσχετιζόμενα μέρη, ποιότητα περιουσιακών στοιχείων, και τη συγκέντρωση κινδύνων και τυχόν ευρήματα που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για τον επόπτη θα κοινοποιούνται στην ΤτΕ.
Ανακοίνωση στις τράπεζες των όρων αναφοράς για ελεγκτές τραπεζών, με οδηγίες για τους ελεγκτές να αρχίσουν τις εργασίες τους το αργότερο μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου 2013.
Τροποποίηση των νόμων του ΤΧΣ ώστε να ορίζουν σαφώς ότι το ∆Σ του ΤΧΣ συμπεριλαμβανομένων και των παρατηρητών, θα πρέπει να ενημερώνεται για όλες τις αποφάσεις των μεγάλων τραπεζών που έχουν επιπτώσεις στα δικαιώματα του ΤΧΣ ως μετόχου / επενδυτή. Οι πληροφορίες αυτές, μόλις ληφθούν από και μέσω του διοικητή του ΤΧΣ, θα πρέπει να παρέχονται 1 μέρα τουλάχιστο πριν από κάθε συνάντηση του ∆Σ του ΤΧΣ που πρόκειται να λάβει αποφάσεις για τις τράπεζες.
ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΑ ΜΕΤΡΑ
Μισθολογική Δαπάνη Δημοσίου Τομέα
Υιοθέτηση νομοθεσίας για τη αποτελεσματική μείωση των μηνιαίων αποδοχών των εργαζομένων στο πλαίσιο των ειδικών καθεστώτων μισθών (εκτός από τα Χριστούγεννα, το Πάσχα και τα επιδόματα του καλοκαιριού), σε ισχύ από 1 Αυγ 2012, με το ακόλουθο σχέδιο οριακής μείωσης: 2 τοις εκατό για μισθούς κάτω των € 1000, 10 τοις εκατό για € 1000-1500, 20 τοις εκατό για το 1500-2500 €, 30 τοις εκατό για το 2500-4000 € και 35 τοις εκατό για τους μισθούς άνω των € 4000.
Υιοθέτηση νομοθεσίας για τη μείωση του μισθολογικού κόστους του κράτους κατά € 56 εκατομμύρια το 2013 και επιπλέον € 27 εκατομμύρια το 2014, μεταξύ άλλων με τη περαιτέρω μείωση των προσλήψεων ορισμένου χρόνου κατά 10% σε σχέση με το βασικό σενάριο (€38 εκατομμύρια το 2013, €25 εκατομμύρια το 2014) , τον εξορθολογισμό των επιδομάτων των βουλευτών και του προσωπικού τους (€2 εκατομμύρια το 2013), της μείωσης του μισθολογικού κόστους για τους ιατρούς διευθυντές ΕΣΥ (κατά € 11 εκατομμύρια το 2013), καθώς και την εισαγωγή παγώματος προσλήψεων στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Υιοθέτηση νομοθεσίας για την εισαγωγή ενός νέου μισθολογίου για το προσωπικό του κοινοβουλίου, αποδίδοντας εξοικονόμηση 14 εκατ. € το 2013.
Υιοθέτηση νομοθεσίας για την εξάλειψη των εποχιακών μπόνους του δημόσιου τομέα για τους εργαζομένους στην κεντρική διοίκηση και την τοπική αυτοδιοίκηση, και σε νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, για την εξοικονόμηση € 431 εκατομμύρια το 2013.
Τοποθέτηση 2.000 δημοσίων υπαλλήλων σε καθεστώς κινητικότητας και εξόδου, με την κατάργηση των θέσεων ορισμένων κατηγοριών εργαζομένων, την αντιμετώπιση των πειθαρχικών υποθέσεων (συμπεριλαμβανομένου μέσω οριστικών απολύσεων), και με την κατάργηση των θέσεων που σχετίζονται με καταργηθείσες / συγχωνευθείσες υπηρεσίες.
Υιοθέτηση νομοθεσίας για την κατάργηση όλων των εξαιρέσεων από τη μεταρρύθμιση του μισθολογίου του δημοσίου τομέα που εισήχθη το 2011, εξαιρώντας το ΤΧΣ και το ΤΑΙΠΕ∆, με εξοικονόμηση €8 εκατομμυρίων το 2013.
Υιοθέτηση νομοθεσίας για την αναστολή, έως το 2016, των δημοσιονομικών μπόνους των δημοσίων υπαλλήλων, εξοικονομώντας € 78 εκατομμύρια το 2013.
Υιοθέτηση νομοθεσίας για την αναστολή, έως το 2016, το μπόνους απόδοσης των δημοσίων υπαλλήλων, εξοικονομώντας € 214 εκατομμύρια το 2013.
Υιοθέτηση νομοθεσίας ώστε: (i) να επιτραπούν οι υποχρεωτικές μεταθέσεις των εκπαιδευτικών από τη μία περιοχή στην άλλη (ii) να συγχωνευτούν οι σχολικές μονάδες και (iii) να μετακινηθεί διοικητικό προσωπικό από τον υπόλοιπο δημόσιο τομέα προς το Υπουργείο Παιδείας. Μετά την υιοθέτηση της νομοθεσίας, να εκδοθεί μια απόφαση από την κοινή υπουργική επιτροπή για τη μείωση του αριθμού του μη-μόνιμου διδακτικού προσωπικού σε ετήσια βάση έως 2.000 εκπαιδευτικούς με 10μηνες συμβάσεις.
Έκδοση μια απόφασης από την κοινή υπουργική επιτροπή ώστε να μειωθεί το όριο για τον αριθμό των μη-μόνιμων καθηγητών κατά 90 τοις εκατό σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ (στο πλαίσιο της εφαρμογής του σχεδίου “Αθηνά”).
Έκδοση μιας κοινής υπουργικής απόφασης για την εισαγωγή παγώματος προσλήψεων του διοικητικού προσωπικού και κανόνα αποχωρήσεων 1:10 για το διδακτικό προσωπικού του Υπουργείου Παιδείας.
Υιοθέτηση νομοθεσίας για να περιοριστεί η μισθολογική δαπάνη των τοπικών αυτοδιοικήσεων με εξοικονόμηση €50 εκατ. (έναρξη ισχύος Ιανουάριος 2013)
Επέκταση του κανόνα πρόσληψης 1:5 και στη γενική κυβέρνηση μέχρι το 2016.
Υιοθέτηση νομοθεσίας για την εναρμόνιση των μισθολογίων σε όλες τις κρατικές επιχειρήσεις του Κεφαλαίου Α των ΝΠΙ∆, με το νέο μισθολόγιο για τους κρατικούς υπαλλήλους, με έναρξη ισχύος τον Ιανουάριο του 2013.
Υιοθέτηση νομοθεσίας που να προβλέπει υποχρεωτικές μεταφορές προσωπικού (οριζόντια και κάθετα) μέσα στη γενική κυβέρνηση και από μια τοποθεσία της χώρας σε άλλη.
Έκδοση ΥΑ για μόνιμη μείωση των ετησίως εισερχομένων στις στρατιωτικές ακαδημίες κατά 30% αφαίρεση της εγγύησης εργασίας για τους ιδιώτες δασκάλους. Υιοθέτηση νομοθεσίας που να προβλέπει ότι όλες οι προσφορές πρόσληψης από τον ΑΣΕΠ παύουν μετά την πάροδο τριών χρόνων αν η πραγματική πρόσληψη δεν έχει λάβει χώρα.
Κατάργηση της διάταξης που προβλέπει πλήρη σύνταξη σε δημοσίους υπαλλήλους με 20 χρόνια εργασίας, σε περίπτωση απόλυσης, χωρίς την απώλεια των εισφορών τους.
Συντάξεις
Η ηλικία συνταξιοδότησης αυξάνεται κατά 2 χρόνια, αρχίζοντας από (1 Ιανουαρίου 2013). Η αύξηση εφαρμόζεται τόσο στο κατά νόμο ηλικιακό όριο συνταξιοδότησης (όσο και σε κάθε άλλο ηλικιακό όριο συνταξιοδότησης που αφορά σε ειδικές ομάδες). Η αύξηση αυτή δεν επηρεάζει την εξασφάλιση δικαιώματος πλήρους σύνταξης στα 40 χρόνια.
Μείωση από τον Ιανουάριο 2013 των νέων εφάπαξ κατά 23% μέσο όρο, αναδρομικά από το 2010, για τις διαφορετικές κατηγορίες των δημόσιων και ιδιωτικών υπαλλήλων που δικαιούνται εφάπαξ.
Το υπουργείο Οικονομικών και το υπουργείο Εργασίας να εκδώσουν μια κοινή υπουργική απόφαση για την εισαγωγή του μητρώου συντάξεων μέχρι τον ∆εκέμβριο του 2012. Η ΚΥΑ θα απαιτεί από τα ταμεία κοινωνικής ασφάλισης να υποβάλουν κάθε 10 του μήνα στοιχεία συντάξεων προς την αρχή που θα διαχειρίζεται το μητρώο που θα αφορούν το σύνολο των κύριων και επικουρικών συντάξεων κάθε συνταξιούχου και με την σημείωση ότι θα αναστέλλονται οι πληρωμές προς τα ταμεία που δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις για αποστολή δεδομένων.
Υιοθέτηση νομοθεσίας για την υλοποίηση, με τη χρήση του μητρώου συντάξεων, των παρακάτω μειώσεων συντάξεων από την 1η Ιανουαρίου 2013: μείωση των συνολικών μηνιαίων εισοδημάτων από σύνταξη (κύριων και επικουρικών συντάξεων) για κάθε συνταξιούχο μεταξύ 1000 – 1500 € κατά 5 τοις εκατό, 1500 – 2000 € κατά 10 τοις εκτός, 2000 – 3000 € κατά 15 τοις εκατό και άνω των 3000 €κατά 20 τοις εκατό. (ακολουθώντας τον κανόνα της μη επαναταξινόμησης). Σύμφωνα με το άρθρα 9 και 34 του προεδρικού διατάγματος 169/2007, οι συντάξεις των συνταξιούχων που ανήκουν στα ειδικά μισθολόγια , θα περικοπούν αυτόματα, ισοδύναμα με τις περικοπές στους μισθούς των ειδικών μισθολογίων.
Περαιτέρω εξορθολογισμός των συντάξεων με: (i) κατάργηση όλων των δώρων στις κύριες και επικουρικές συντάξεις (εκτός από τους βαριά ανάπηρους), (ii) εφαρμογή εισοδηματικών κριτηρίων για τις ανύπαντρες θυγατέρες οι οποίες θεμελίωσαν δικαίωμα στην σύνταξη πριν από τον νόμο 3865/2010 και μείωση της σύνταξής τους μέχρι το διπλάσιο της κατώτερης σύνταξης, (iii) κατάργηση ειδικών συνταξιοδοτικών προνομίων των συνδικαλιστών, (iv) μείωση των συντάξεων των αιρετών με στόχο την εξοικονόμηση € 31 εκατομμυρίων το 2013και (v) πλήρης χρήση διασταυρώσεων για την κατάργηση των παράτυπων συντάξεων το 2013.
Κοινωνικά επιδόματα
Εισαγωγή του χρόνου διαμονής στην Ελλάδα ως κριτήριο για την παροχή σύνταξης σε ανασφάλιστα άτομα, με σκοπό την επίτευξη εξοικονόμησης (καθαρή από φορολογία εισοδήματος και εισφορές κοινωνικής ασφάλισης) της τάξης των 19 εκατομμυρίων € το 2013 και επιπρόσθετων 19 εκατομμυρίων € το 2014.
Υιοθέτηση νομοθεσίας για την αντικατάσταση των υπαρχόντων οικογενειακών επιδομάτων με στοχευμένα επιδόματα και κατάργηση των φοροαπαλλαγών για τα εισοδήματα του 2013 με σκοπό την επίτευξη ετήσιων εξοικονομήσεων της τάξης των 202 εκατομμυρίων € το 2013 και επιπρόσθετα 177 εκατομμύρια € το 2014.
Σχετικά με τον αναθεωρημένο, ενοποιημένο κανονισμό του ΕΟΠΥΥ για τις υπηρεσίες υγείας, άρθρο 10 παράγραφος Η, αναδιάρθρωση του προγράμματος αποζημίωσης μεταφοράς για επιλεγμένες κατηγορίες ασθενών για την εξίσωση των επιδομάτων στα επίπεδα του 2009 για την εξοικονόμηση 20 εκατομμυρίων €.
Υιοθέτηση νομοθεσίας για την μείωση των επιδομάτων ανεργίας που στοχεύουν σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές για την εξοικονόμηση 20 εκατομμυρίων € το 2013.
Υιοθέτηση νομοθεσίας για κατάργηση των ειδικών επιδομάτων που δίνονται σε ανθρώπους που έμειναν άνεργοι εξαιτίας συγχωνεύσεων για την εξοικονόμηση ετησίως 10 εκατομμυρίων €, αρχίζοντας από το 2013.
Υιοθέτηση νομοθεσίας για την απονομή των συντάξεων βοηθείας που παρέχονται από το ΕΚΑΣ σε ανθρώπους άνω των 64 ετών, για την δημιουργία εξοικονομήσεων 114 εκατομμυρίων ευρώ, αρχίζοντας από το 2014.
Υιοθέτηση νομοθεσίας για το κλείσιμο δύο προγραμμάτων για την οικονομική ενίσχυση των αγροτών για την επίτευξη εξοικονομήσεων 25 εκατομμυρίων € το 2013.
Υιοθέτηση νομοθεσίας που εισάγει νέα κοινωνικά προγράμματα, συμπεριλαμβάνοντας:
Επιδόματα ίσα με 200 € το μήνα, που θα δίνονται μέχρι και 12 μήνες σε μακροχρόνια ανέργους που εξαντλούν την μέγιστη διάρκεια του επιδόματος ανεργίας (12 μήνες), με την προϋπόθεση ότι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για άλλα προγράμματα εκπαίδευσης και έχουν οικογενειακό φορολογήσιμο εισόδημα μέχρι 10.000 €, με όριο δαπάνης τα 35 εκατομμύρια €
Ένα πρόγραμμα εξασφάλισης ενός ελάχιστου επιπέδου εισοδήματος που εφαρμόζεται πιλοτικά σε δύο περιοχές τις χώρες με διαφορετικές κοινωνικοοικονομικές συνθήκες, με ένα όριο δαπάνης τα 20 εκατομμύρια €, με χρόνο έναρξης το 2014.
Υγεία
Προκειμένου να μειωθεί η εξωνοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη η Κυβέρνηση:
Θα λάβει μέτρα προκειμένου να εξασφαλίσει ότι η εξωνοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη δεν θα υπερβεί τα €2.88 δις το 2012 (σε όρους δεσμεύσεων, εκτός από τις θεσμοθετημένες επιστροφές και του clawback). Είτε: (i) θα ενεργοποιήσει το αυτόματο μηχανισμό claw-back και θα συλλέξει τα έσοδα που προκύπτουν από την εφαρμογή του μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2012 ή (ii) Επιβάλλει εισιτήριο στη θετική λίστα; ή (iii) Θα εφαρμόσει γενικές μειώσεις τιμών.
Θα προσδιορίσει, μέσω Υπουργικής Απόφασης, το νέο σε εξαμηνιαία βάση όριο του claw-back για το 2013, το οποίο να είναι συνεπές με το ετήσιο όριο εξωνοσοκομειακής δαπάνης των 2,44 δις ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
Θα καταργήσει την ισχύουσα διάταξη του νόμου που εμποδίζει τη συλλογή της έκπτωσης από τα φαρμακεία σε περίπτωση καθυστερήσεων στις πληρωμές από την πλευρά του ΕΟΠΥΥ. Εφαρμόσιμο από 1η Ιανουαρίου, 2012.
Εκδώσει μια Υπουργική Απόφαση προκειμένου να αναθεωρήσει τη δομή συμμετοχής των ασθενών για φάρμακα προκειμένου να εξαιρεθεί συμμετοχής ένας περιορισμένος αριθμός φαρμάκων που σχετίζονται με συγκεκριμένες θεραπευτικές αγωγές.
Έκδοση ενός δελτίου τιμών προκειμένου να μειωθεί η τιμή των φαρμάκων με πατέντο σε ισχύ, βάσει των τριών χωρών της ΕΕ με τις χαμηλότερες τιμές και ανατιμολόγηση των φαρμάκων που επί του παρόντος είναι φθηνότερα των €10, ακόμα και με εφαρμογή μειώσεως τιμών κατά 10% στις τιμές των γενόσιμων και μίας μείωσης κατά 5% στις τιμές των φαρμάκων των οποίων έχει λήξει η πατέντα και έκδοση της τριμηνιαίας επικαιροποίησης της λίστας τιμών.
Τροποποίηση του νόμου προκειμένου να επεκτείνει την εφαρμογή της έκπτωσης 5% από τις φαρμακευτικές εταιρείες (που υφίσταται για τα νοσοκομειακά φάρμακα) και στα φάρμακα που πωλούνται από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ. (Υιοθέτηση νομοθεσίας μέχρι Q4-2012).
Επικαιροποίηση και δημοσίευση της θετικής λίστας των φαρμάκων που καλύπτονται, ιδιαίτερα καλύπτοντας μόνο τις οικονομικά αποδοτικές συσκευασίες για χρόνιες παθήσεις, μετακινώντας φάρμακα από τη θετική λίστα στην αρνητική λίστα και στη λίστα ΜΗΣΥΦΑ και εισάγοντας το σύστημα τιμών αναφοράς που αναπτύχθηκε από τον ΕΟΦ.
Αλλαγή της φόρμας της ηλεκτρονικής συνταγής ώστε να καταστεί υποχρεωτική για τους γιατρούς η συνταγογράφηση με βάση κοινόχρηστη διεθνή ονομασία (ΙΝΝ) για τη δραστική ουσία. Η συνταγογράφηση φαρμάκων με εμπορική ονομασία επιτρέπεται μόνο σε λίγες περιπτώσεις που δεν θα υπερβαίνει το 15% του συνόλου των συνταγών ανά γιατρό. Μια υπουργική απόφαση θα καθορίσει τις εξαιρέσεις στη συνταγογράφηση INN με περιορισμένο αριθμό θεραπευτικών ενδείξεων και τεκμηριωμένες ευαισθησίες των ασθενών, σύμφωνα με τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές.
Έκδοση εγκυκλίου προκειμένου να εξασφαλιστεί η εφαρμογή της υπουργικής απόφασης ότι τα φαρμακεία πρέπει να υποκαθιστούν τα συνταγογραφούμενα φάρμακα με τα χαμηλότερης τιμής και ίδιας δραστικής ουσίας προϊόντα που βρίσκονται στην ίδια ομάδα της λίστας (υποχρεωτική υποκατάσταση με γενόσημα).
Προκειμένου να βελτιωθεί η τρέχουσα οικονομική κατάσταση του ΕΟΠΥΥ, υιοθέτηση νομοθεσίας με άμεση εφαρμογή για:
Να περιοριστεί το πακέτο παροχών με αφαίρεση επιλεγμένων υπηρεσιών, καθιέρωση ανωτάτων ορίων χρήσης, και μείωση των ποσοστών κάλυψης για εξοικονόμηση € 180 εκατομμυρίων το 2013;
Να αυξηθεί το κόστος συμμετοχής για ιατρικές υπηρεσίες παρεχόμενες από ιδιώτες τουλάχιστο κατά 30%.
Να γίνει διαπραγμάτευση συμφωνιών εκπτώσεων τιμής-όγκου με ιδιωτικούς παρόχους υγείας, προκειμένου να εξοικονομηθούν τουλάχιστο €70 εκατομμύρια το 2013;
Να αναθεωρηθούν οι τιμές για έναν αριθμό διαγνωστικών υπηρεσιών και υπηρεσιών φυσιοθεραπείας που ανατίθενται από τον ΕΟΠΥΥ σε ιδιωτικούς παρόχους με στόχο τη μείωση των σχετικών δαπανών κατά τουλάχιστον 80 εκατομμύρια ευρώ το 2013.
Να εισαχθεί ένα σύστημα τιμών αναφοράς για την κάλυψη του κόστους ιατρικών συσκευών
Να θεσπιστεί νομοθεσία που να αυξάνει τις εισφορές που καταβάλλονται από ασφαλισμένους του ΟΓΑ στα 25 € το μήνα.
Να εφαρμοστούν υψηλότερες συμμετοχές για τις ενδονοσοκομειακές νοσηλείες και για κάθε συνταγή ώστε να εξοικονομηθούν €115 εκατομμύρια το 2014.
Ανώτατα όρια προϋπολογισμού 2013-14
Να καθορίσει ένα ανώτατο όριο δαπανών για τις “λειτουργικές και λοιπές” δαπάνες των αρμόδιων υπουργείων (εκτός άμυνας και παιδείας) έτσι ώστε, ο προϋπολογισμός να μειωθεί κατά περίπου 203 εκατομμύρια ευρώ το 2013 και κατά επιπλέον 129 εκατομμύρια ευρώ το 2014 σε σχέση με το βασικό σενάριο του 2013 της τάξης των 4,989 δις €.
Να μειώσει τις επιδοτήσεις στα νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου εκτός της γενικής κυβέρνησης και στην ακτοπλοΐα κατά 32 εκατομμύρια ευρώ το 2013 και κατά επιπλέον 66 εκατομμύρια ευρώ το 2014, σε σχέση με το βασικό σενάριο του 2013 της τάξης των 393 εκατομμυρίων €.
Να καθορίσει ένα ανώτατο όριο για τη μείωση των λειτουργικών δαπανών στα ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα, στα αθλητικά (ομοσπονδίες, αθλητικά κέντρα) και πολιτιστικά ιδρύματα (θέατρα, μουσεία, φεστιβάλ) ώστε, να επιτευχθεί εξοικονόμηση 86 εκατομμυρίων ευρώ το 2013 και 37 εκατομμυρίων ευρώ το 2014.
Να μειώσει την επενδυτική δαπάνη κατά 150 εκατομμύρια ευρώ το 2013 και επιπλέον κατά 150 εκατομμύρια ευρώ το 2014.
Να καθορίσει ένα ανώτατο όριο στις επιδοτήσεις των ∆ΕΚΟ ώστε να εξοικονομηθούν 250 εκατομμύρια ευρώ το 2013 και επιπλέον 123 εκατομμύρια ευρώ το 2014. Να καθορίσει ένα ανώτατο όριο στις επιδοτήσεις της ΣΤΑΣΥ ώστε να προκύψει εξοικονόμηση 22 εκατομμυρίων ευρώ και 5 εκατομμυρίων ευρώ το 2013 και 2014, αντίστοιχα.
Να μειώσει τις επιδοτήσεις των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων από το Κράτος προς τους ΟΤΑ κατά 10 εκατομμύρια ευρώ το 2013 και επιπλέον 50 εκατομμύρια ευρώ το 2014 σε σχέση με το βασικό σενάριο των 2,563 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2013 και 2,669 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2014.
Να μειώσει τις επιδοτήσεις από τη ΣΑΤΑ (συλλογική απόφαση για τους ΟΤΑ) κατά 40 εκατομμύρια ευρώ το 2013 και επιπρόσθετα 110 ευρώ το 2014 σε σχέση με το βασικό σενάριο των 330 εκατομμυρίων ευρώ το 2013 και 330 εκατομμυρίων ευρώ το 2014.
Υιοθέτηση νομοθεσίας για την τροποποίηση των οροφών δαπανών του πράσινου ταμείου στο 2,5 τοις εκατό του αποθέματος καταθέσεων που διαθέτει στο τέλος του προηγούμενου έτους.
Γενική κυβέρνηση και ενδεχόμενες υποχρεώσεις
Για την αντιμετώπιση των απρόοπτων δημοσιονομικών υποχρεώσεων στον τομέα της ενέργειας, να θεσπιστεί νομοθεσία που θα (i) εισαγάγει μια ειδική εισφορά αλληλεγγύης επί του κύκλου εργασιών παραγωγού, με απόδοση 250 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο(με ισχύ από 1η Ιουλίου 2012, όπως συζητήθηκε με την βιομηχανία), (ii) ολοκληρώσει την Συμφωνία Αγοράς Ενέργειας για έναν φωτοβολταϊκό σταθμό στην επικρατούσα τιμή τη στιγμή που ο σταθμός τίθεται σε λειτουργία, με απόδοση κατά μέσο όρο 150 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο και (iii) προσαρμόζει το ειδικό τέλος ΑΠΕ κάθε 6 μήνες, με αρχή την 1η Ιανουαρίου 2013, με σκοπό την εξάλειψη του χρέους του λογαριασμού ΑΠΕ έως τον ∆εκέμβριο του 2014.
Μεταρρυθμίσεις Εσόδων
Θέσπιση νομοθεσίας που:
Θα μειώνει την επιδότηση που χορηγείται στους αγρότες για το ειδικό τέλος κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης κατά 130 εκατομμύρια ευρώ από την επιδότηση του βασικού σεναρίου των 163 εκατομμυρίων ευρώ. (το ποσοστό μειώνεται από 95% στο 80% του φορολογικού ποσού) Θα αυξάνει το κόστος των δικαστικών αγωγών ώστε να προκύψουν επιπλέον 50 εκατομμύρια ευρώ ανά χρόνο.
Μεταρρύθμιση στη φορολογία των ειδικών φόρων κατανάλωσης τσιγάρων αυξάνοντας τον ανά μονάδα φόρο στα 80 ευρώ ανά 1.000 τεμάχια και μειώνοντας τον επί τοις αξίας φόρο στο 20 τοις εκατό ενώ, ο ελάχιστος φόρος θα αυξηθεί στα 115 ευρώ ανά 1.000 τεμάχια. Ο φόρος καπνού θα οριστεί στα 153 ευρώ ανά κιλό.
Θα αναθέτει την υπογραφή ενός Μνημονίου Συνεργασίας μεταξύ της κυβέρνησης και των ιδιοκτητών εμπορικού στόλου ώστε, να εξασφαλίσει την πληρωμή φόρου χωρητικότητας με στόχο την συγκέντρωση 80 εκατομμυρίων ευρώ το 2013 και 140 εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο για την περίοδο 2014-16.
Θα εξισώνει το ανώτατο όριο κοινωνικών παροχών για εισφορές, αυξάνοντας το ανώτατο όριο για τους εργαζομένους που πρωτοπροσλήφθηκαν πριν το 1993 σε αυτό των εργαζομένων που πρωτοπροσλήφθηκαν μετά το 1993, το οποίο ανέρχεται σε 5.543 ευρώ ανά μήνα.
Θα αυξάνει τον ειδικό φόρο κατανάλωσης υγραερίου από τα 200 ευρώ/τόνο στα 330 ευρώ/τόνο.
Θα επιβάλει ένα φόρο 30 τοις εκατό πάνω στα μεικτά κέρδη τυχερών παιγνίων του ΟΠΑΠ για κάθε υφιστάμενο παιγνίδι και έναν παρακρατούμενο φόρο 10 τοις εκατό πάνω στα κέρδη των παιχτών από τα ίδια παίγνια-ώστε να προκύψουν επαρκώς τουλάχιστο 222 εκατομμύρια ευρώ και 88 εκατομμύρια ευρώ παραπάνω από το βασικό σενάριο αντιστοίχως ανά χρόνο, με αρχή το 2013.
Μείωση της επιστροφής ΦΠΑ στους αγρότες στο 6 τοις εκατό του τζίρου.