Στη μάχη της προστασίας του περιβάλλοντος πέντε δήμοι της …
Αττικής και δεκατρείς δήμοι σε όλη την Ελλάδα επιστρατεύουν κοινόχρηστα ποδήλατα, στο πρότυπο μεγάλων πόλεων όλου του κόσμου -όπως το Παρίσι, η Βαρκελώνη και η Μελβούρνη.
Σταθμοί αυτόματης ενοικίασης ποδηλάτων θα τοποθετηθούν σε σημεία των δήμων Αμαρουσίου, Μοσχάτου- Ταύρου, Κερατσινίου- Δραπετσώνας, Νέας Σμύρνης και Μαραθώνα. Στα σημεία αυτά οι ποδηλάτες θα έχουν τη δυνατότητα με συμβολικό αντίτιμο να ενοικιάζουν ένα από τα κοινόχρηστα ποδήλατα και αφού το χρησιμοποιήσουν να το επιστρέψουν ξανά στους σταθμούς.
Συστήματα ενοικίασης κοινόχρηστων ποδηλάτων θα τοποθετηθούν επίσης στους δήμους Αιγιαλείας, Ακτίου- Βόνιτσας, Ανατολικής Μάνης, αρχαίας Ολυμπίας, Διδυμοτείχου, Δίου- Ολύμπου, Ζακύνθου, Καβάλας, Καρδίτσας, Κομοτηνής, Ναυπακτίας, Ναυπλιέων και Συκυωνίων.
Τα έργα θα χρηματοδοτηθούν από το πρόγραμμα «Αστική Αναζωογόνηση 2012-2015» του «Πράσινου Ταμείου» του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Ο προϋπολογισμός για τους 18 αυτούς δήμους ανέρχεται στο ποσό των 3,6 εκατομμυρίων ευρώ.
Οι χρήστες θα εγγράφονται ως συνδρομητές και με τη χρήση μαγνητικής ή πιστωτικής κάρτας ή απλά κωδικών που θα έχουν λάβει μέσω διαδικτύου θα ταυτοποιούνται στους σταθμούς ενοικίασης ποδηλάτων και θα «ξεκλειδώνουν» ένα από τα κοινόχρηστα ποδήλατα. Σε αρκετές περιπτώσεις δήμων η πρώτη μισή ή μία ώρα χρήσης θα είναι δωρεάν, ενώ θα υπάρχουν ημερήσιες, εβδομαδιαίες, μηνιαίες, τριμηνιαίες και ετήσιες συνδρομές.
Σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων λειτουργεί ήδη στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. «Από το ΑΠΘ είναι πολύ θετικά τα μηνύματα και ήδη στους πρώτους μήνες λειτουργίας του έχει 1.000 εγγεγραμμένους φοιτητές», εξηγεί στο ΑΠΕ –ΜΠΕ ο Χάρης Σιακαντάρης, διευθυντής επιχειρηματικής ανάπτυξης σε μία από τις εταιρείες που έχουν αναλάβει την εγκατάσταση των συστημάτων σε δήμους και στο ΑΠΘ.
«Αν το σύστημα αρχίσει να λειτουργεί καλά, τότε αλλάζει η πόλη. Είναι ένα φτηνό μέσο συγκοινωνίας που επιφέρει αλλαγές στην ψυχολογία, περιβαλλοντική βελτίωση και θετικές επιπτώσεις στην υγεία. Στο Παρίσι υπολογίζεται ότι με τη χρήση των ποδηλάτων μειώνονται κατά πέντε εκατομμύρια ευρώ το χρόνο οι δαπάνες υγείας» προσθέτει.
Στο Μαρούσι η λειτουργία του συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων θα ξεκινήσει πιλοτικά τις πρώτες ημέρες του Φεβρουαρίου. Θα δημιουργηθούν έξι σταθμοί εξυπηρέτησης, από όπου θα ενοικιάζονται 70 ποδήλατα.
«Ο δήμος Αμαρουσίου έχει προσαρμοστεί στην αντίληψη ότι ο κάθε πολίτης πρέπει να ζει με υγεία και υγεία σημαίνει κίνηση» επισημαίνει ο δήμαρχος Αμαρουσίου, Γιώργος Πατούλης.
Οι έξι σταθμοί εξυπηρέτησης έχουν τοποθετηθεί σε χώρους που βρίσκονται σταθμοί ή στάσεις των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, ώστε οι χρήστες να μπορούν να χρησιμοποιούν το ποδήλατο συνδυαστικά με αυτά. Οι σταθμοί βρίσκονται στις στάσεις ΗΣΑΠ Μαρούσι και Νερατζιώτισσα, στις πλατείες Ηρώων και Αγίας Λαύρας, στο δημαρχείο Αμαρουσίου και στην οδό Αγίου Κωνσταντίνου.
Ο κ. Πατούλης εκφράζει, βέβαια, τον προβληματισμό του για τα προβλήματα ευπάθειας που ενδεχομένως θα προκύψουν. «Θέλουμε να προστατεύσουμε το σύστημα από βανδαλισμούς και άλλες φθορές και ελπίζω ότι ο ίδιος ο πολίτης που είναι το σπίτι του θα συνεργαστεί μαζί μας», λέει.
Η τοποθέτηση του συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων συνδυάζεται με ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων στο ανατολικό Μαρούσι και στόχος του δήμου, όπως εξηγεί ο κ. Πατούλης, είναι η δημιουργία ποδηλατοδρόμων σε άλλες τέσσερις συνοικίες μέχρι το τέλος του έτους.
Εξάλλου, στο πλαίσιο εφαρμογής της νέας φιλοσοφίας, έχουν ήδη διατεθεί στη Δημοτική Αστυνομία Αμαρουσίου δέκα ηλεκτρικά ποδήλατα που θα χρησιμοποιούνται από σήμερα από το προσωπικό της υπηρεσίας για τις μετακινήσεις τους εντός του δήμου.
Τρεις σταθμοί με 40 ποδήλατα θα λειτουργήσουν στον δήμο Νέας Σμύρνης. «Είναι ένα πιλοτικό πρόγραμμα, μια πρώτη εξερεύνηση του πόσο λειτουργικό και χρηστικό θα είναι αυτό για την πόλη» παρατηρεί η αντιδήμαρχος Βιώσιμης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, Ελεωνόρα Γαλανοπούλου. Το αντίτιμο υπολογίζεται ότι θα είναι στα πέντε ευρώ το μήνα, με τα πρώτα τριάντα λεπτά η χρήση να είναι ελεύθερη. «Θέλουμε να είναι όσο το δυνατόν πιο ευνοϊκοί οι όροι για τη χρήση του ποδηλάτου, ώστε να υπάρξει τελικά μείωση των αυτοκινήτων» εξηγεί και συμπληρώνει: «είναι ένας σύγχρονος τρόπος μετακίνησης, οικονομικός και εύκολος, που προσφέρει υγεία και ευεξία».
Ωστόσο οι χρήστες των ποδηλάτων δεν θα έχουν την ευκαιρία να κινούνται σε ποδηλατόδρομους, καθώς το σχετικό σχέδιο του δήμου δεν προχώρησε λόγω κρίσης. «Κάναμε μελέτη με το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο με σκοπό να δικτυώσουμε όλη την πόλη, αλλά λόγω οικονομικής δυσπραγίας πάγωσε. Είναι όμως στοίχημα δικό μου να γίνει έστω ένα μικρό τμήμα ποδηλατόδρομων, που θα καλύπτει τις περιοχές γύρω από τους σταθμούς» τονίζει η κ. Γαλανοπούλου.
Στον δήμο Μοσχάτου- Ταύρου οι δημότες και οι επισκέπτες θα έχουν μέσα στον Φεβρουάριο πρόσβαση σε 60 ποδήλατα, τα οποία θα προμηθεύονται από πέντε σταθμούς ενοικίασης: τρεις στο Μοσχάτο (πλατεία Ηρώων Πολυτεχνείου, σταθμός ΗΣΑΠ Μοσχάτο και συμβολή των οδών Αθανασίου Διάκου και Αγίου Κωνσταντίνου) και δύο στον Ταύρο (σταθμός ΗΣΑΠ Ταύρος και πλατεία Ατταλείας).
«Υπήρχε η υποδομή στο δήμο μας με τον ποδηλατόδρομο στην παρόχθια πλευρά του Ιλισσού και τα ποδήλατα έρχονται να τη συμπληρώσουν. Λόγω του κυκλοφοριακού φόρτου και των αυξημένων ρύπων, το ποδήλατο είναι απαραίτητο να μπει στη ζωή μας», επισημαίνει η αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών του δήμου, Μαρία Λουκή.
Στον δήμο Κερατσινίου- Δραπετσώνας η εγκατάσταση και η λειτουργία του συστήματος κοινόχρηστων ποδηλάτων θα γίνει σε ένα μήνα. Στόχος είναι, σύμφωνα με τον δήμαρχο Λουκά Τζανή, η σύνδεση με τον τερματικό σταθμό του ΗΣΑΠ στον Πειραιά, αλλά και με πέντε ακόμα κεντρικά σημεία. Θα διατεθούν 70 ποδήλατα, τα οποία ελπίζει ο δήμαρχος ότι θα δημιουργήσουν την κοινωνική αναγκαιότητα ώστε να ακολουθήσει και η κατασκευή των ποδηλατόδρομων.
Ήδη, όπως αποκαλύπτει ο ίδιος έχει καταθέσει πρόταση στην Περιφέρεια Αττικής για τη δημιουργία ενός «Αττικού Ποδηλατόδρομου» που θα συνδέει το Κερατσίνι, τη Δραπετσώνα, το Πέραμα και τον Πειραιά με όλη τη βορειοανατολικη Αττική. «Προτείνουμε τη χρήση των χώρων δίπλα στις γραμμές του τρένου και αξιοποιούμε τις γραμμές του παλιού τραμ», διευκρινίζει, προσθέτοντας ότι εφόσον δεν προχωρήσει η πρόταση θα επιχειρήσει να υλοποιήσει το τμήμα που αφορά στο δήμο Κερατσινίου- Δραπετσώνας εντάσσοντάς το στο ΕΣΠΑ.
Τέσσερις σταθμοί εξυπηρέτησης στη Νέα Μάκρη και τον Μαραθώνα με 50 ποδήλατα θα τοποθετηθούν από το δήμο Μαραθώνα και υπολογίζεται να λειτουργήσουν πιλοτικά μέσα στον Φεβρουάριο. «Τις επόμενες ημέρες θα καθορίσουμε την τιμολογιακή πολιτική ώστε να εξασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα του συστήματος και συγχρόνως την εύκολη πρόσβαση του κόσμου», παρατηρεί ο υπεύθυνος ευρωπαϊκών προγραμμάτων του δήμου, Στέλιος Κωνσταντούλας.
Ο ίδιος εκφράζει τον προβληματισμό του για το θέμα των ποδηλατόδρομων, «που στην Ελλάδα δεν είναι εύκολο να δημιουργηθούν λόγω της άναρχης οικιστικής ανάπτυξης». Ωστόσο, πρώτο μέλημα του δήμου Μαραθώνα θα είναι η επικαιροποίηση οριοθετημένων ποδηλατόδρομων.