Γράφει η Ερατώ Μπέλλου
Λέγει ο Ιησούς Χριστός :
«… ο πατήρ μου μείζων μού εστι» (Ιωαν.14.28).
Ο πλήρης στίχος έχει ως εξής :
«ηκούσατε ότι εγὼ είπον υμίν, υπάγω και έρχομαι προς υμάς·
ει ηγαπάτέ με, εχάρητε αν ότι είπον, πορεύομαι προς τον πατέρα·
ότι ο πατὴρ μου μείζων μού εστι.».
Aν τα διάβαζα αυτά από κάποιον θεολόγο,θα τον κατακεραύνωνα
ως κρυπτοαρειανίζοντα…
Τώρα που τα διαβάζω ότι τα λέει ο Χριστός,συγκλονίστηκα.
Και κλονίστηκε η εμπιστοσύνη μου στις αποφάσεις της
Α’ Οικουμενικής Συνόδου,με τις οποίες καταδίκασε τον Άρειον.
Διαβάζοντας αυτόν το στίχο,νοιώθω ότι επικοινωνιακά η
Καινή Διαθήκη δίνει την εντύπωση ότι ο Πατήρ,ως ανώτερος του
Υιού,πρέπει να δοξάζεται και να προσκυνάται πιο πολύ από τον Υιό,
πράγμα συμβατό με το : ο Θεός είναι ένας,ο Πατήρ,που έχει και Πνεύμα.
Απορρίπτω την ερμηνεία ότι ο στίχος δείχνει ότι ο Υιός είναι ίσος με
τον Πατέρα ως προς τη θεότητά του και ελάσσων ως προς την
ανθρωπότητά του.Είναι σαν να λες ότι ο Θεός έγινε ελάσσων του
εαυτού του,επειδή αποφάσισε να σαρκωθεί και να γίνει άνθρωπος [!!!].
Αυτός ο στίχος είναι ο βασικός που επικαλόταν ο Άρειος.
Επίσης να αναφέρω ότι δεν υπάρχει πουθενά στην Καινή Διαθήκη
φράση που ρητά να δηλώνει ότι ο Χριστός είναι άναρχος,υπάρξας,
γεννηθείς προ πάντων των αιώνων.Ό,τι πιο προωθημένο που
αναφέρεται σχετικά στην Καινή Διαθήκη έχει την έννοια ότι η αρχή
του Χριστού ήταν προ της αρχής πάσης κτίσεως.Αυτό το τελευταίο
έρχεται προς επίρρωση όσων ανέφερα προηγούμενα.
Παραθέτω και δύο ακόμα περικοπές :
Λέγει ο Ιησούς Χριστός : «…αναβαίνω προς τον πατέρα μου και
πατέρα υμών, και Θεόν μου και Θεόν υμών.»(Ιωαν.20.17).
«αλλ’ ημίν είς Θεός ο Πατήρ, εξ ού τα πάντα και ημείς εις αυτόν,
και είς Κύριος Ιησούς Χριστός,δι’ ού τα πάντα και ημείς δι’ αυτού. »
(Α’Κορινθ.8.6).Θεωρώ ότι δεν πρέπει οι αυτοκράτορες να επιβάλλουν δόγματα ααύμβατα και
αντιθετικά προς την Καινή Διαθήκη,να ανατρέπουν επισκοπικές πλειοψηφίες,
με πιέσεις και εκβιασμούς.Γι’ αυτό προσδοκώ ότι επόμενη Οικουμενική Σύνοδος
θα ακυρώσει την Α’ Οικουμενική Σύνοδο και όποια άλλη χρειαστεί,ώστε να
καθιερωθεί το δόγμα ότι ο Θεός είναι Ένας,ο Πατήρ,ότι το Πνεύμα του είναι το
Άγιο Πνεύμα,και ότι ο Ιησούς Χριστός είναι ομοιοούσιος τω Πατρί,όχι ομοούσιος,
όχι Θεός.