Γράφει η Ερατώ Μπέλλου
Το Φανάρι θα προσπαθήσει το 2016,μέσω Πανορθοδόξου Συνόδου,
να περάσει την αποδοχή του δυτικού πασχαλίου…
με τη δικαιολογία ότι καθορίζει
αστρονομικώς ορθώς την πρώτη εαρινή πανσέληνο,ενώ τώρα πολλές
φορές πρόκειται για τη δεύτερη εαρινή πανσέληνο ή και για τη δεύτερη
Κυριακή μετά την πρώτη,ακόμα και τη δεύτερη,εαρινή πανσέληνο.
Δεν πρέπει επουδενί να το αποδεχτούμε,και μάλιστα μετά από 434 χρόνια,
διότι αυτό θα ευνοήσει τη σύγκλιση,την ενότητα,την ένωση με τους αιρετικούς
καθολικούς,και προτεστάντες.
Η λύση νομίζω τελικά ότι είναι να γίνει η εξής αλλαγή του Ορθοδόξου Πασχαλίου :
Το Ορθόδοξο Πάσχα να εορτάζεται κάθε έτος την Κυριακή μετά την 17η Απριλίου ν.η.
(=το πιο όψιμο εβραϊκό Πάσχα την εποχή του Χριστού,τον 1ο αιώνα μ.Χ.,βλέπε Υ.Γ.),
δηλαδή να εορτάζεται κάθε χρόνο το Πάσχα την Κυριακή της εβδομάδας 18-24 Απριλίου.
Αλλωστε το βασικό δόγμα είναι το Πάσχα να εορτάζεται μετά το εβραϊκο Πάσχα (σημασία
όμως έχει μόνο το εβραϊκό Πάσχα της εποχής του Χριστού).Και απλοποιείται η εύρεση
τού πότε είναι Πάσχα κάθε έτος,μακριά από περιττές πολυπλοκότητες.Το ζήτημα έχει
δογματικά στοιχεία,αλλά δεν είναι ακραιφνώς δογματικό,οπότε δεν αποκλείεται η
αναθεώρηση από μελλοντική Οικουμενική Σύνοδο Πανορθόδοξη.
Υ.Γ. Από τον μαθηματικό τύπο της Α’ Οικουμενικής Συνόδου (των μαθηματικών της
Αλεξάνδρειας που ανέλαβαν με εντολή της,μέσω του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας)
βλέπουμε ότι την εποχή της Α’ Οικ.Συν.,τον 4ο αιώνα μ.Χ.,το πιο όψιμο εβραϊκό Πάσχα
ήταν στις 18 Απριλίου με το παλαιό ημερολόγιο,οπότε,λόγω αστρονομικής ατέλειας,
την εποχή του Χριστού,τον 1ο αιώνα μ.Χ. ήταν 19 Απριλίου με το παλαιό,που τότε
αντιστοιχεί στις 17 Απριλίου με το αναδρομικό νέο ημερολόγιο,η οποία ημερομηνία
17 Απριλίου με το νέο,χρησιμοποιείται ως βάση πιο πάνω.