Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για συγκεκριμένα…
λιμάνια και λιμενικές υπηρεσίες έχουν επιδείξει υποψήφιοι επενδυτές από την Κίνα, την Ινδία, της Ευρώπη, την Αμερική, τη Ρωσία και την Τουρκία.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ, όπως αναφέρει η “Ναυτεμπορική”, από την Κίνα και τη Σιγκαπούρη και τις Φιλιππίνες ενδιαφέρον για επενδύσεις σε εμπορευματικούς σταθμούς έχουν εκφράσει η Cosco, η Hutchison, η International Container Terminal Services, η China Merchant, η Shanghai International Port, η PSA, ενώ για σταθμούς κρουαζιέρας έχει εκφράσει επενδυτικό ενδιαφέρον η Cosco.
Από την Ινδία έχουν ανταποκριθεί στην πρόσκληση, σε ό,τι αφορά τους Σ.ΕΜΠΟ, η Adani, η ABG Ports, Tatas, η Essar Ports, η GMR, η GVK και ο όμιλος Birla.
Από την Ελλάδα και τη Μεσόγειο ενδιαφέρον για εμπορευματικούς σταθμούς έχουν δείξει ελληνικές ναυτιλιακές αλλά και κατασκευαστικές εταιρείες, τουρκικοί όμιλοι, όπως η Global Ports Holding, η Dogus, η Yildirim, η Akfen, και η Fiba.
Οι όμιλοι που έχουν εκφράσει ενδιαφέρον στο ΤΑΙΠΕΔ
Το ΤΑΙΠΕΔ σημειώνει ότι οι Έλληνες επιχειρηματίες επιδιώκουν τη συμμετοχή τους στην ιδιωτικοποίηση των λιμανιών μέσω κοινοπραξιών. Σε ό,τι αφορά τους επιβατικούς και τους σταθμούς κρουαζιέρας, ενδιαφέρον έχουν επιδείξει τουρκικοί όμιλοι, ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, ο όμιλος Grimaldi, καθώς και ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες.
Έντονο είναι το ενδιαφέρον από ναυτιλιακούς κολοσσούς από την Ευρώπη και τη Ρωσία για τους εμπορευματικούς λιμενικούς σταθμούς.
Εταιρείες όπως είναι η APM Terminal του ομίλου Maersk, η Mediterranean Shipping Company η Raw & Refined (για το ΣΙΛΟ του ΟΛΘ), η Eurogate, η CMA CGM και η NCC, ενώ σε ό,τι αφορά την κρουαζιέρα ενδέχεται να ενδιαφερθεί η TUI.
Από την άλλη άκρη του Ατλαντικού δεν αποκλείεται να δείξουν ενδιαφέρον για εμπορευματικούς σταθμούς, σε συνεργασία πάντως με εγχώρια επιχειρηματικά σχήματα, η AIM, η SSA Marine και η Santos Brasil, ενώ για την κρουαζιέρα ενδιαφέρονται, για χρήση και όχι για επενδύσεις σε υποδομές, οι μεγαλύτεροι όμιλοι κρουαζιέρας στον κόσμο, η Carnival και η Royal Caribbean.
Αντίθετα με τους ναυτιλιακούς ομίλους, τα ελληνικά λιμάνια δεν φαίνεται να ενδιαφέρουν ξένους χρηματοεπενδυτικούς ομίλους, όπως η GIC, η KKR, η Carlyle αλλά και η Axa Ωστόσο, ελληνικοί χρηματοοικονομικοί όμιλοι έχουν επιδείξει ενδιαφέρον.
Σύμφωνα με το σχέδιο «Ποσειδών», οι λιμενικές δραστηριότητες που βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα των υποψήφιων επενδυτών είναι ο προβλήτας Ι του Σ.ΕΜΠΟ., η κρουαζιέρα και το Car Terminal στον ΟΛΠ.
Επίσης, ο προβλήτας 6 του Σ.ΕΜΠΟ. και το γενικό και χύδην φορτίο στον ΟΛΘ, με τη Hutchison και την International Container Services να δείχνουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, το εμπορευματικό λιμάνι στην Αλεξανδρούπολη, το γενικό και χύδην φορτίο στο Βόλο, η κρουαζιέρα και η ακτοπλοΐα ro – ro στην Ηγουμενίτσα, η ακτοπλοΐα ro – ro στην Πάτρα και η κρουαζιέρα στην Κέρκυρα στο Ηράκλειο, στη Μύκονο τη Σαντορίνη και τη Ρόδο.
Τα λιμάνια και οι υφιστάμενες δραστηριότητες που έχουν προσδιοριστεί ως «μη αξιοποιήσιμες» περιλαμβάνουν τα εξής: για τον ΟΛΠ το γενικό φορτίο, για τον ΟΛΘ η ακτοπλοΐα, για το Ηράκλειο το container, γενικό & χύδην φορτίο, για το Βόλο η ακτοπλοΐα και η κρουαζιέρα, για την Πάτρα το γενικό και χύδην φορτίο και η εγχώρια ακτοπλοΐα. Στην Αλεξανδρούπολη δεν αναμένεται να προκαλέσουν επενδυτικό ενδιαφέρον, σύμφωνα με τους συμβούλους, οι λιμενικές δραστηριότητες για την ακτοπλοΐα, όπως και στην Καβάλα, την Ελευσίνα, το Λαύριο και τη Ραφήνα.
Τα υπέρ και τα κατά της πρότασης Cosco για την εξαγορά του 60% των μετοχών του ΟΛΠ έναντι ποσού που προσεγγίζει το 1 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων και των επενδύσεων, εξετάζουν στην κυβέρνηση αλλά και το ΤΑΙΠΕΔ.
Η πρόταση έχει προκαλέσει ένα βραχυκύκλωμα στην κυβέρνηση, αφού από τη μια η προοπτική εισόδου εκατοντάδων εκατ. ευρώ στα ταμεία του ΤΑΙΠΕΔ, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Cosco έχει δεσμευθεί να φτιάξει μόνη της τη νέα βάση κρουαζιέρας και να αναστήσει τη ναυπηγοεπισκευή, έχει βρει πολλούς υποστηρικτές.