του Ανδρέα Παπαδαντωνάκη
Είναι αντικείμενο διερεύνησης- από τη στιγμή που ανακοινώθηκε το πρόγραμμα του Νέου Γενικού Λυκείου-, ποια…
Η διερεύνησή μας κινείται σε τέσσερις υποθέσεις:
Υπόθεση 1η : Οι συντάκτες του σχεδίου, είναι θιασώτες του ολοκληρωμένου προτύπου, δηλαδή της ολιστικής, διαθεματικής προσέγγισης της μάθησης. Σύμφωνα με την προσέγγιση αυτή, τα θέματα που αφορούν στους υπολογιστές και στις νέες τεχνολογίες γενικότερα, διδάσκονται μέσα από όλα τα γνωστικά αντικείμενα του σχολείου και δεν συνιστούν ιδιαίτερο γνωστικό αντικείμενο.
Σε μία τέτοια περίπτωση, ο ρόλος του καθηγητή Πληροφορικής στο σχολείο ενισχύεται, καθώς μετασχηματίζεται σε σύμβουλο, υποστηρικτή, αναγκαίο καταλύτη της ενσωμάτωσης των Τ.Π.Ε. στη διδακτική πρακτική και στην αξιοποίησή τους από τους διδάσκοντες για την επίτευξη αποτελεσματικότερων μαθησιακών διαδικασιών προς όφελος όλων των μαθητών.
Είναι προφανές ότι κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει αφού προϋποθέτει σημαντικά διαφορετικές εκπαιδευτικές αντιλήψεις, διαφορετικό περιεχόμενο στο πρόγραμμα σπουδών, υλικοτεχνικές υποδομές και συνολικά μια διαφορετική εκπαιδευτική κουλτούρα, πράγματα για το οποία το ελληνικό σχολείο ουδέποτε προετοιμάστηκε.
Υπόθεση 2η: Οι συντάκτες του σχεδίου είναι υποστηρικτές της άποψης ότι το Λύκειο πρέπει να έχει τη δική του αυτοτέλεια, να μη υπηρετεί τις ανάγκες της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, να μην εξαντλείται στην φροντιστηριακή προετοιμασία των μαθητών για τις εισαγωγικές εξετάσεις.
Είναι επίσης φανερό ότι και αυτή η υπόθεση δεν ισχύει. Ο υπερσυγκεντρωτισμός στα εξεταζόμενα μαθήματα, είναι βασικό χαρακτηριστικό του προτεινόμενου προγράμματος μαθημάτων στην Γ Λυκείου: 24 από τις συνολικά 32 ώρες του εβδομαδιαίου προγράμματος (ποσοστό 75%) αφιερώνονται στα τέσσερα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα για την εισαγωγή των μαθητών στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθιστώντας έτσι τη Γ Λυκείου, μία «προγυμναστική» για το Πανεπιστήμιο τάξη.
Υπόθεση 3η : Το Λύκειο προετοιμάζει τους μαθητές για τις εισαγωγικές εξετάσεις, αλλά για εκείνα τα τμήματα που προσφέρονται από την Ελληνική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Προφανώς ούτε η υπόθεση αυτή ισχύει αφού 38 συνολικά τμήματα στα Ελληνικά ΑΕΙ και ΤΕΙ σήμερα, αφορούν στο γνωστικό αντικείμενο:
ΑΕΙ
Τμήμα/Σχολή
Πανεπιστήμιο
1
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών
Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο
2
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
3
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών
Πανεπιστήμιο Πατρών
4
Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
5
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
6
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
7
Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής
Πανεπιστήμιο Πατρών
8
Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
9
Ηλεκτρονικών Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών
Πολυτεχνείο Κρήτης
10
Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
11
Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
12
Πανεπιστήμιο Πειραιώς
13
Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
14
Πανεπιστήμιο Πειραιώς
15
Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής
Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
16
Μηχανικών Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
17
Πανεπιστήμιο Κρήτης
18
Πληροφορικής με εφαρμογές στην Βιοϊατρική
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
19
Ιόνιο Πανεπιστήμιο
20
Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών
Πανεπιστήμιο Πελλοποννήσου
21
Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων
Πανεπιστήμιο Αιγαίου
22
Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας
Πανεπιστήμιο Αιγαίου
23
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΤΕΙ
1
Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστικών Συστημάτων ΤΕ
ΤΕΙ Πειραιά
2
ΤΕΙ Αθήνας
3
ΤΕΙ Ηπείρου
4
ΤΕΙ Κρήτης
5
Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
6
ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης
7
ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας
8
ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδος
9
ΤΕΙ Θεσσαλίας
10
ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας
11
ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας
12
ΤΕΙ Πελοποννήσου
13
Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης
14
ΤΕΙ Πειραιά
15
ΤΕΙ Στερεάς Ελλάδος
http://pliroforikiatschool.blogspot.gr/
Υπόθεση 4η: Το Υπουργείο στοχεύει στην «εξοικονόμηση» καθηγητών Πληροφορικής ώστε μέσω των μετατάξεων να τους διαθέσει στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και σε άλλους τομείς της Δημόσιας Διοίκησης στα πλαίσια της δομικής αναδιάρθρωσης του Δημοσίου κάτω από το βάρος των μνημονιακών δεσμεύσεων. Η υπόθεση αυτή φαίνεται να ισχύει.
Μια τέτοια επιλογή δεν έχει τίποτε να κάνει με το «καλό» των μαθητών και του σχολείου.
Ακόμη και αν θα μπορούσαμε θεωρητικά να μιλήσουμε για ένα σχολείο χωρίς ξεχωριστό γνωστικό αντικείμενο Πληροφορικής δεν θα μπορούσαμε με κανέναν τρόπο να σκεφτούμε ένα σχολείο χωρίς Πληροφορικούς..
www.dictyo.gr