συσκευές τους για να συγκεντρώσουν πληροφορίες για τα είδη που επιθυμούν να αγοράσουν. Εξ αυτών, το 38% κάνει την έρευνα του με σκοπό να εντοπίσει τις καλύτερες τιμές online, ενώ το 21% θα πραγματοποιήσει εντέλει και τις αγορές του μέσω των κινητών συσκευών.
Ειδικά την περίοδο των εορτών, όλο και περισσότεροι Έλληνες θεωρούν ότι η αγορά δώρων online είναι μια πιο ευέλικτη αγοραστική οδός. Έξι στους δέκα καταναλωτές στην Ελλάδα δηλώνουν ότι η online αγορά των χριστουγεννιάτικων δώρων κάνουν την αναζήτηση τους μια πολύ πιο διασκεδαστική, ανέμελη και λιγότερο δαπανηρή διαδικασία. Οι εν λόγω ερωτηθέντες επεσήμαναν τα πολλά πλεονεκτήματα των διαδικτυακών αγορών: είναι εύκολο να εντοπίσεις ελκυστικότερες προσφορές (74%), καθώς και μοναδικά, δυσεύρετα ή και μη διαθέσιμα είδη στη χώρα μας και βέβαια, δεν ξεχνάμε τη δυνατότητα να αποφύγεις τα πολυσύχναστα καταστήματα (82%) τις τελευταίες δύο εβδομάδες πριν από τα Χριστούγεννα, κατά τις οποίες όλος ο κόσμος συνωστίζεται έξω στους δρόμους για ψώνια και βόλτες.
Στα μάτια των Ελλήνων, οι οποίοι για συγκεκριμένους λόγους δεν απολαμβάνουν τα χριστουγεννιάτικα ψώνια όσο θα ήθελαν, οι αγορές στο Διαδίκτυο φαντάζουν ως ένας τρόπος για να εξοικονομήσεις χρόνο (77%), αλλά κυρίως και χρήμα, καθώς έχεις τη δυνατότητα να προμηθευτείς ένα ξεχωριστό υπέροχο δώρο από το εξωτερικό στην καλύτερη δυνατή τιμή (79%).
“Είναι, επίσης, ευκολότερο να διατηρήσεις τον έλεγχο των εξόδων και να μην παρασυρθείς σε περιττές αγορές, αφού αναζητάς συγκεκριμένα είδη, αντί να βρίσκεσαι περιτριγυρισμένος από δεκάδες κραυγαλέες προσφορές σε ένα κατάστημα ή σε ένα εμπορικό κέντρο”, αναφέρει η έρευνα.
Άγχος για τα δώρα
Γενικά, οι Έλληνες είναι από στους πλέον αγχωμένους κατοίκους στην Ευρώπη για τα εορταστικά δώρα, σύμφωνα με σχετική έρευνα των PayPal και Kantar Millward Brown. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, το 20% των Ελλήνων αισθάνεται άγχος ή πίεση, που σχετίζεται με τα χριστουγεννιάτικα ψώνια, το 61% φοβάται μήπως υπερβεί το διαθέσιμο budget, ενώ 7 στους 10 Έλληνες επωφελούνται από τις καλύτερες χριστουγεννιάτικες προσφορές σε ηλεκτρονικά καταστήματα. Η έρευνα “Christmas Shopping Inconveniences” διεξήχθη με τη συμμετοχή άνω των 10.000 ατόμων από 10 ευρωπαϊκές χώρες. Μια αναλυτική παρουσίαση, μας δίνει μια ιδέα για τη συμπεριφορά και τα συναισθήματα, που συνοδεύουν τους Ευρωπαίους κατά την περίοδο των εορταστικών αγορών.
Η έρευνα διαπιστώνει ότι, παρά τις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες, οι Έλληνες εξακολουθούν να επιδιώκουν την αγορά ενός όμορφου δώρου για τα συγγενικά και φιλικά τους πρόσωπα, διαθέτοντας περίπου €240 συνολικά (ο ευρωπαϊκός μέσος όρος αγγίζει τα €340). Το γεγονός αυτό διαφαίνεται στα αποτελέσματα της έρευνας, η οποία εκτιμά ότι τα χριστουγεννιάτικα ψώνια προκαλούν άγχος στους δύο στους δέκα Έλληνες, ενώ η αναζήτηση των δώρων είναι μια συγκεκριμένη πηγή ενόχλησης για το 68%. Πρόκειται, μάλιστα, για το υψηλότερο ποσοστό ανάμεσα στους ερωτηθέντες Ευρωπαίους, όπου ο μέσος όρος κυμαίνεται στο 57%. Αρκετοί λόγοι υφίστανται για αυτά τα μάλλον αρνητικά συναισθήματα.
Περιορισμένο budget
Πρώτα απ’ όλα, οι Έλληνες δίνουν μεγάλη σημασία στη μοναδικότητα των δώρων. Το 47% ανησυχεί για την εύρεση του πλέον κατάλληλου δώρου και το 51% αγοράζει δώρα από μικρούς εμπόρους, καθώς συχνά διαθέτουν ασυνήθιστα και ξεχωριστά είδη. Εντούτοις, ενώ σπανίως καταφεύγουν σε τετριμμένες ή κλασικές επιλογές (27%), η νοοτροπία της “τελευταίας στιγμής”, σε συνδυασμό με την οικονομική κατάσταση και τους αργοπορημένους μισθούς, αναγκάζει το 80% να κάνει τα ψώνια του λίγο πριν την “αντίστροφη μέτρηση”, το τελευταίο μόλις δεκαπενθήμερο πριν από τα Χριστούγεννα, ομολογουμένως την πιο φορτωμένη εποχή της χρονιάς.
Παρ’ όλο που το 62% προτιμά τελικά την επίσκεψη στα φυσικά καταστήματα, το μποτιλιάρισμα στους δρόμους και οι δρόμοι με μεγάλο συνωστισμό προκαλούν δυσφορία στο 59% των ερωτηθέντων, ενώ το 49% ενοχλείται από την νευρικότητα και την αγενή συμπεριφορά των υπόλοιπων πελατών σε καταστήματα. Ο φόβος της όποιας σπατάλης κι ό,τι έχει να κάνει με τα οικονομικά απασχολεί το 75% των Ελλήνων, ενώ το 61% φοβάται μήπως υπερβεί το διαθέσιμο budget. Μόλις το 27% παραδέχτηκε ότι δεν ανησυχεί για τα χρήματα και τα αντίστοιχα έξοδα. Το 58% κάνει χρήση πιστωτικών καρτών και το 24% χρησιμοποιεί PayPal, ένα σημαντικό ποσοστό που δεν διαφέρει πολύ από τα ευρωπαϊκά δεδομένα.
Η έρευνα
Η έρευνα “Christmas Shopping Inconveniences” ανατέθηκε από την PayPal στην εταιρεία Kantar Millward Brown. Η διαδικτυακή αυτή έρευνα διεξήχθη σε δύο γύρους, το διάστημα 2-10 Νοεμβρίου (1ος γύρος) και 15-20 Νοεμβρίου (2ος γύρος) το 2017 και σε 10 συνολικά ευρωπαϊκές χώρες (Ισπανία, Ρωσία, Ιταλία, Γαλλία, Πολωνία, Τσεχία, Ελλάδα, Ουγγαρία, Σουηδία και Ολλανδία). Ο συνολικός αριθμός των συμμετεχόντων ανέρχεται σε 10.011 άτομα ηλικίας 18-65 ετών.