Μόνο για το μισό μήνα φτάνουν πλέον ο μισθός και η σύνταξη στους Θεσσαλονικείς, όπως δηλώνουν πάνω από επτά στους δέκα πολίτες (ποσοστό 72%). Τα χρήματα «πηγαίνουν» πια μόνο…
Τα παραπάνω ανησυχητικά συμπεράσματα προκύπτουν από έρευνα του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) Μακεδονίας, σε δείγμα 1.750 πολιτών, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή (15 Μαρτίου). Το δείγμα της έρευνας, η οποία πραγματοποιήθηκε από 4-8 Μαρτίου, χωρίστηκε σε τρεις ηλικιακές κατηγορίες (18-35, 36-55 και άνω των 56 ετών), με τους μεγαλύτερους να εμφανίζονται αισθητά πιο απαισιόδοξοι.
Το 65% των νεότερων, το 80% της ηλιακής κατηγορίας 36-55 και το 92% των μεγαλύτερων δηλώνουν ότι νιώθουν απογοήτευση για την κατάσταση για το μέλλον. Σε απόγνωση υποστηρίζει ότι βρίσκεται το 82% των νέων, το 89% των ατόμων έως 55 ετών και το 94% των πιο ηλικιωμένων.
Ψυχαγωγία στο σπίτι
Μεταξύ άλλων αλλαγών, η οικονομική κρίση έχει στρέψει τους καταναλωτές και σε νέες μορφές διασκέδασης: το 88% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι μεταξύ των νέων «ηθών» ψυχαγωγίας περιλαμβάνονται οι φιλικές συναντήσεις σε σπίτια, τα παιχνίδια στο Διαδίκτυο, οι περίπατοι ή οι βόλτες με ποδήλατο, ο κινηματογράφος και οι βιντεοταινίες.
Παράλληλα, σύμφωνα με την έρευνα, οι Βορειοελλαδίτες εξακολουθούν σε συντριπτικά ποσοστά -που αγγίζουν ακόμα και το 100% σε κάποιες ηλικιακές κατηγορίες και το 70% μέσο όρο- να πιστεύουν στην οικογένεια, την εκκλησία και τις ένοπλες δυνάμεις.
Ακόμη και οι άνω των 56 ερευνούν νέες αγορές εργασίας
Πολλοί λίγοι (5%, 7% και 2% αντίστοιχα για τις τρεις ηλικιακές κατηγορίες) είναι αυτοί που πιστεύουν ή «μάλλον πιστεύουν» ότι θα υπάρξει βελτίωση των πραγμάτων στο μέλλον. Παράλληλα, το 85% των ερωτηθέντων της πρώτης ηλιακής κατηγορίας, το 72% της δεύτερης και το 52% της τρίτης υποστηρίζουν ότι σκέφτονται να στραφούν σε νέες αγορές εργασίας ή ότι ψάχνουν ήδη καινούργια δουλειά.
Ερωτηθέντες πού δαπανούν τον μισθό τους, πάνω από εννέα στους δέκα ερωτηθέντες (μέσος όρος 92% στις τρεις ηλικιακές κατηγορίες) απαντούν σε τρόφιμα και τρέχουσες υποχρεώσεις, ενώ το 95% ψωνίζει πλέον πιο “υποψιασμένα” τα βρώσιμα είδη, κάνοντας έρευνα αγοράς, πριν τα προμηθευτεί.
Το 82%, μέσος όρος, επισημαίνει ότι τα νοικοκυριά έχουν γονατίσει από τους φόρους, το «χαράτσι» του τέλους δομημένης επιφάνειας, την αύξηση κόστους ζωής και τον ΦΠΑ. Το 90% θεωρεί ότι η υγεία και η παιδεία έχουν υποβαθμιστεί, αν και, σε πολλές περιπτώσεις, αναγνωρίζουν ότι γιατροί και εκπαιδευτικοί καταβάλλουν φιλότιμες προσπάθειες για να βελτιώσουν την κατάσταση.
Σχεδόν επτά στους δέκα ερωτηθέντες (ποσοστό 68% μέσος όρος στις τρεις ηλικίες) δηλώνουν ότι δεν αισθάνονται ασφάλεια για το μέλλον της χώρας, κρίνοντας από τη συμπεριφορά του κράτους προς τους πολίτες. Παρά την κρίση που περνούν οι θεσμοί, ωστόσο, ίσο ποσοστό (68%) επισημαίνει ότι διατηρεί την πίστη του στο τρίπτυχο οικογένεια, εκκλησία και ένοπλες δυνάμεις.
Ποσοστό 40% (μέσος όρος) έχει στραφεί σε νέες μορφές θέρμανσης, λόγω κυρίως της αύξησης των τιμών του πετρελαίου, ενώ έξι στους δέκα δηλώνουν ανικανοποίητοι από τις υπηρεσίες του δημοσίου, των νοσοκομείων και του ΕΟΠΥΥ.
Σε ό,τι αφορά την ενημέρωσή τους για τις εξελίξεις, οι καταναλωτές προτιμούν κυρίως την τηλεόραση, τη διαδικτυακή τηλεόραση (webtv) και το ραδιόφωνο/web radio σε ποσοστό 88%, αλλά και, δευτερευόντως, το Ίντερνετ (76% μέσο όρο). Μόλις το 15% εξακολουθεί να διαβάζει εφημερίδες, κυρίως τις κυριακάτικες ή περιοδικά (κυρίως θεματικά).
Use Facebook to Comment on this Post