Πόσες φορές δεν έχουμε ακούσει, ή δεν έχουμε πει κι εμείς οι ίδιοι, «μα αφού το έγραψαν οι εφημερίδες», ή «αφού το είπε και στην τηλεόραση», όταν θέλουμε να προσθέσουμε μια εγκυρότητα και βαρύτητα στον λόγο μας;…
Η δύναμη του λόγου της τηλεόρασης, των εφημερίδων (και των ιστοσελίδων τους) και γενικότερα των ΜΜΕ, είναι πολύ μεγάλη. Μπορούν να επηρεάζουν ή να καθορίζουν, κρίσεις και συνειδήσεις. Κάθε λέξη, περνά στο υποσυνείδητο, ως αλήθεια και γεγονός, με μεγάλο ειδικό βάρος -ίσως λιγότερο στις μέρες μας, σε σχέση με το παρελθόν και σ’ αυτό έχει διαδραματίσει μέγιστο ρόλο το Διαδίκτυο. Κι αυτό το γνωρίζουν όλοι, πολύ καλύτερα όμως, αυτοί που που υπηρετούν τα ΜΜΕ και την «ενημέρωση».
Η επίκληση όμως των ΜΜΕ, αποτελεί πάντα μια καλή απόδειξη, ή πολλές φορές οι «επαγγελματίες» δημοσιογράφοι παραπλανούν, συνειδητά ή ασυνείδητα, διαπράττοντας δημοσιογραφικές απάτες, «μαϊμουδιές», ή και γκάφες;
Μια μικρή αναδρομή στο παρελθόν, ίσως μας βάλει σε σκέψεις και λύσει τις απορίες μας…
Η «φάμπρικα» των ψεύτικων και φανταστικών «ρεπορτάζ», δεν είναι τωρινή υπόθεση. Το 1940, ένας δημοσιογράφος, περιέγραφε με θαυμασμό τις σκηνές που λάβαιναν χώρα στην Τήνο, κατά τον εορτασμό του Δεκαπενταύγουστου. Μόνο, που από το περιγραφικό «ρεπορτάζ» του, απουσίαζε ο τορπιλισμός της «Έλλης», που συνέβη τότε. Καθ’ όλα φυσικό αυτό, καθώς ο δημοσιογράφος ήταν λίγο…τεμπελάκος για να πάει ως την Τήνο κι έκανε «ανταπόκριση» από το…σπίτι του.
Παρόμοια ήταν και η γκάφα (και απάτη βεβαίως) που διέπραξε ένας άλλος δημοσιογράφος, τοπικής εφημερίδας, όταν περιέγραφε την ενθουσιώδη υποδοχή του βασιλιά Γεωργίου Α’, σε κάποιο ελληνικό νησί. Μόνο που ο βασιλιάς, εν αγνοία του, χάλασε το «ρεπορτάζ» του καλού δημοσιογράφου, καθώς λόγω κακοκαιρίας δεν πραγματοποίησε την επίσκεψή του.
Νίκος Γεωργιάδης Κατά την διάρκεια του πολέμου στο Αφγανιστάν ο δημοσιογράφος Νίκος Γεωργιάδης, μετέδιδε «αποκλειστικές εικόνες και ρεπορτάζ» από το μπαρουτοκαπνισμένο Αφγανιστάν των Ταλιμπάν, μέσω του τηλεοπτικού σταθμού Τέμπο. Ο δημοσιογράφος Στέλιος Κούλογλου, απέδειξε κι αποκάλυψε πως η «παγκόσμια αποκλειστικότητα» ήταν μια καλοστημένη απάτη και η οποία γυρίστηκε και σκηνοθετήθηκε στο γειτονικό…Πακιστάν!
Παρόμοιες «αποκλειστικότητες» μετέδιδε και ο τηλεοπτικός σταθμός Mega, μόνο που ο «ανταποκριτής» σ’ αυτή την περίπτωση αποδείχθηκε λίγο τεμπέλης, αφού βαρέθηκε να πάει στην εμπόλεμη ζώνη (ή έστω κάπου εκεί κοντά, όπως ο φίλτατος Νίκος Γεωργιάδης) και έδινε τις «αποκλειστικές» ανταποκρίσεις από την…Κύπρο!
Τον Μάρτιο του 2003, η σκανδαλοθηρική εφημερίδα «Εσπρέσσο», δημοσιεύει άρθρο με θέμα την παράνομη είσοδο στη χώρα, γυναικών από τις ανατολικές χώρες. Προς τεκμηρίωση του άρθρου, η εφημερίδα επισυνάπτει μερικές φωτογραφίες, όπως εμφανίζεται μια γυναίκα, κρυμμένη στη περιοχή πίσω απ’ το τιμόνι ενός αυτοκινήτου.
Το ίδιο έτος, το 2003, ένας αστικός μύθος, θα παρουσιαστεί από ελληνικές εφημερίδες, ως πραγματικό γεγονός: Τα γατάκια σε μπουκάλια (bonsai κitten). Σύμφωνα μ’ αυτόν τον μύθο, τον οποίον δημιούργησε ένας Αμερικανός φοιτητής το 2000, απεικονίζονταν ζωντανά γατάκια να μπαίνουν μέσα σε μπουκάλια και μεγάλωναν μέσα σ’ αυτά, μέχρι που έπαιρναν το σχήμα του μπουκαλιού και στη συνέχεια πωλούνταν.
Zougla.gr – Γατάκια σε μπουκάλια (bonsai κitten) Τον Ιούλιο του 2007, η εφημερίδα «Έθνος» θα δημοσιεύσει ένα πρωτοσέλιδο με θέμα τις μεγάλες πυρκαγιές της Αχαΐας, όπου εμφανίζονται τεράστιες φλόγες να ξεπηδούν προς τον ουρανό κι απελπισμένους ανθρώπους να προσπαθούν να τις δαμάσουν.
Πρωτοσέλιδο του «Έθνους» με «πειραγμένη» φωτογραφία για τις πυρκαγιές του 2007 Στις 8 Φεβρουαρίου 2008, ο Αλβανός δημοσιογράφος των «Νέων», Γκασμέντ Καπλάνι, δημοσιεύει στο ιστολόγιό του, ένα περιστατικό που «συνέβη κάπου στην Αθήνα», με τίτλο «Μου το ‘φαγε ο Μαύρος!!!». Το ίδιο «περιστατικό», δημοσιεύει, λίγο αργότερα, στις 17 Απριλίου 2008, και ο περιώνυμος δημοσιογράφος του «Βήματος», στην στήλη του «Πανδώρα», Γιάννης Πρετεντέρης.
Την άνοιξη του 2008, πρώην συνεργάτης του Νίκου Ευαγγελάτου, θα δημοσιεύσει μια σειρά από βίντεο, όπου εξηγεί πως στήνονται τα «αποκαλυπτικά» «ρεπορτάζ» και πως χαλκεύονται διάφορες «ειδήσεις».
Τον Δεκέμβριο του 2008, η εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος», δημοσιεύει με πρωτοσέλιδο και με πηχαίους τίτλους, την περίφημη, αλλά ανύπαρκτη ρήση του Ισοκράτη περί δημοκρατίας, η οποία αποτελούσε -κι εξακολουθεί ν’ αποτελεί- ένα από τ’ αγαπημένα θέματα των διάφορων ελληνοκεντρικών ιστοσελίδων.
«Ελεύθερος Τύπος» – Ρήση Ισοκράτη περί δημοκρατίας Στις 27 Δεκεμβρίου 2008, μέσα σε μια περίοδο ταραγμένη, όπου οι βανδαλισμοί και οι καταστροφές, αποτελούσαν συνηθισμένο φαινόμενο, το σατιρικό ιστολόγιο «Και ΝουΔου και light», θα δημοσιεύσει ένα άρθρο με τίτλο «Online στοίχημα για το αν θα ξανακαεί το δέντρο στο Σύνταγμα». Το άρθρο «τεκμηριώνονταν» με μια «πειραγμένη» φωτογραφία, όπου υποτίθετο, πως σε γνωστή ιστοσελίδα διαδικτυακού στοιχήματος, εμφανίζονταν και το στοίχημα αν «θα καεί ή όχι το χριστουγεννιάτικο δέντρο» του Δήμου Αθηναίων, στο Σύνταγμα. Η «είδηση», γίνεται ακόμα πιο αληθοφανής και ρεαλιστική, λόγω «διαβολικών συμπτώσεων» εκείνων των ημερών, με τις οποίες το ιστολόγιο την «διανθίζει»:
Online στοίχημα για το αν θα ξανακαεί το δέντρο στο Σύνταγμα Λίγον μόλις καιρό από τα «Δεκεμβριανά του 2008» και τον θάνατο του έφηβου Αλέξη Γρηγορόπουλου, ο δημοσιογράφος Μάκης Τριανταφυλλόπουλος, μέσα από την εκπομπή «Ζούγκλα», στον τηλεοπτικό σταθμό «Άλτερ», διαστρεβλώνει σκόπιμα την είδηση για τον έρανο που διοργάνωσε η τοπική εφημερίδα «Αδούλωτη Μάνη» προς όφελος των ανήλικων παιδιών του δράστη, Επαμεινώνδα Κορκονέα, δημιουργώντας έτσι κλίμα και στοχοποιώντας τους διοργανωτές, σε μια εποχή πολύ έκρυθμη.
Τον Ιανουάριο του 2009, ο Σπύρος Καρατζαφέρης με την νεόκοπη εφημερίδα του «Σφήνα», με αφορμή την «επέτειο» των Ιμίων, θέλησε να ταράξει τα νερά, δημοσιεύοντας φωτογραφίες με τον πομπώδη τίτλο «Ελληνική απόβαση στα Ίμια», όπου ένας δημοσιογράφος, ο Γιώργος Χριστοδούλου, εμφανίζονταν με την ελληνική σημαία, πάνω -υποτίθεται- στην βραχονησίδα των Ιμίων.
Εφημερίδα «Σφήνα» – Πρωτοσέλιδο για τα Ίμια Τον Φεβρουάριο του 2009, η δημοσιογράφος της Ελευθεροτυπίας, Γεωργία Δάμα, θα δημοσιεύσει μια συνέντευξη με έναν ένοπλο μαχητή της Χαμάς, η οποία υποτίθεται ότι έλαβε χώρα στο «Γενικό Νοσοκομείο» της πόλης Ράφα στη Γάζα. Οι «ασήμαντες» λεπτομέρειες: Δεν υπάρχει «Γενικό Νοσοκομείο» στην πόλη Ράφα, ενώ η είσοδος ενόπλων, απαγορεύεται στα νοσοκομεία της περιοχής. Η Δάμα κατηγορήθηκε, ότι επινόησε την συνέντευξη, χρησιμοποιώντας ουσιαστικά, επιχειρήματα των Ισραηλινών.
Τον Φεβρουάριο του 2009, η εφημερίδα «Αδέσμευτος Τύπος», θα αρπάξει έναν χρόνιο αστικό μύθο (ή μάλλον μια θεωρία συνομωσίας) που σέρνεται στο Διαδίκτυο, υπό τον γενικό τίτλο «DCA – Βρέθηκε το φάρμακο για τον καρκίνο, αλλά παρεμποδίζεται η κυκλοφορία του απ’ τις φαρμακοβιομηχανίες» και θα του δώσει όλη την «εγκυρότητα», που εκπέμπει μια «σοβαρή» εφημερίδα, διαφημίζοντας μάλιστα την «είδηση», ως «αποκλειστική».
Αδέσμευτος Τύπος – DCA Τον Ιούνιο του 2009, μεγάλες εφημερίδες, όπως το «Βήμα», η «Ελευθεροτυπία» και το «Έθνος», «πληροφορούσαν» τους Έλληνες πολίτες, πως στην Αθήνα, η «ωριαία» συνάντηση Καραμανλή και Ερντογάν, διεξήχθη σε «ψυχρό κλίμα», παρά τα «χαμόγελα».
Καραμανλής και Ερντογάν – Βήμα Καραμανλής και Ερντογάν – Ελευθεροτυπία Τον Οκτώβριο του 2009, ο δημοσιογράφος Γιώργος Αυτιάς, μέσα από την πρωινή εκπομπή του, στον τηλεοπτικό σταθμό «Άλτερ», συνομιλούσε και έθετε «καυτά» ερωτήματα στον μόνιμο καλεσμένο του Παναγιώτη Ψωμιάδη. Μόνο, που όπως απεδείχθη, ο Αυτιάς δούλευε ψιλό γαζί το τηλεοπτικό κοινό, καθώς «συνομιλούσε» με ένα βίντεο «κονσέρβα»…
Τον Μάρτιο του 2010, η δημοσιογράφος της εφημερίδας «Αδέσμευτος Τύπος», Τάνια Μυλωνά, θα δημοσιεύσει «αποκλειστικό» άρθρο με τον τίτλο «Ομαδικός γάμος 450 ζευγαριών στη Γάζα με νύφες 4, 5, 6 και 12 ετών!». Το άρθρο «τεκμηριώνονταν» με μια φωτογραφία, όπου εμφανίζονταν οι γαμπροί να κρατούν από το χέρι μικρά λευκοντυμένα κοριτσάκια.
Δημοσίευμα του «Αδέσμευτου Τύπου» για τον ομαδικό γάμο με ανήλικα κορίτσια Στις 6 Φεβρουαρίου 2011 κι ενώ ο θεατρικός συγγραφέας Ιάκωβος Καμπανέλλης έδινε μάχη για να κρατηθεί στη ζωή, βρισκόμενος στην εντατική, οι δημοσιογράφοι της πρωινής εκπομπής του «Mega», «Mega Σαββατοκύριακο», αποφάσισαν να τον πεθάνουν πριν την ώρα του, κάνοντάς του μάλιστα και αφιέρωμα -που προφανώς το είχαν ήδη ετοιμάσει, αναμένοντας το μοιραίο. Την μακάβρια γκάφα, αναγκάστηκε να παραδεχθεί και να ζητήσει συγγνώμη, λίγες ώρες αργότερα ο τηλεοπτικός σταθμός, μέσα από το δελτίο ειδήσεων.
Τον Αύγουστο του 2011, μια είδηση-«μούφα», υπό τον τίτλο «Κουραμπιέδες για γερά ρουθούνια», που είχε ως πηγή το epicnews.gr, με ιστοσελίδα με «ειδίκευση» σε ειδήσεις-παρωδία, είχε την «τιμητική» της στις δημοσιογραφικές ιστοσελίδες newsit.gr (Νίκος Ευαγγελάτος), star.gr και skai.gr, οι οποίες δεν άφησαν να τους ξεφύγει το «λαβράκι». Η «είδηση», που μάλιστα ξεπέρασε τα ελληνικά σύνορα, αναδημοσιεύθηκε με τίτλο «Μοίρασαν κουραμπιέδες σε κηδεία πασπαλισμένους με…κοκαΐνη!», ενώ απέκτησε «ειδικό βάρος» και «εγκυρότητα» και μέσα από την τηλεοπτική συχνότητα της κρατικής τηλεόρασης (ΝΕΤ).
Στις 19 Ιανουαρίου 2012, ο δημοσιογράφος Νίκος Χασαπόπουλος, θέλοντας να καλύψει «δημοσιογραφικά» την κηδεία του Τουρκοκύπριου ηγέτη Ραούφ Ντενκτάς, δημοσιεύει μια φωτογραφία με το «φέρετρό» του. Μόνο που ο απρόσεκτος δημοσιογράφος, δεν παρατήρησε, ότι στην φωτογραφία αρχείου που χρησιμοποίησε από την κηδεία του Μπουλέντ Ετσεβίτ, μπροστά στο φέρετρο ήταν και ο ίδιος ο…Ραούφ Ντενκτάς!
Ο Ραούφ Ντενκτάς στέκεται μπροστά στο…φέρετρό του Την ίδια εποχή, δηλαδή τον Ιανουάριο του 2012, η εφημερίδα «Καθημερινή» επισυνάπτει σε «ρεπορτάζ» που αφορούσε τα συσσίτια του Δήμου Αθηναίων, μια φωτογραφία η οποία εμφάνιζε έναν ηλικιωμένο άνθρωπο να κρατάει μερικά καρβέλια ψωμί και να κλαίει.
«Καθημερινή» – Γέρος που κλαίει στο συσσίτιο
Στις 19 Φεβρουαρίου 2012, ο τηλεοπτικός σταθμός «Mega Channel», έδωσε την δική του εκδοχή, βάσει μιας δημοσκόπησης της εταιρείας «ALCO» (για λογαριασμό της εφημερίδας «Πρώτο Θέμα»), η οποία δημοσιεύθηκε κι από άλλους σταθμούς (π.χ. «Alpha»).
Δημοσκόπησεις για προπαγάνδα κτλ κτλ. όσο δε για εδώ μέσα ; άστο παρτυ κάνουν ,ειδικά αυτές οι κουτσομπολιστικες ανούσιες σελίδες,,
ΕΝΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ μια διόρθωση στο άρθρο μουφα Αυτή είναι η 22χρονη φοιτήτρια που κόλλησε AIDS τους εραστές της
Use Facebook to Comment on this Post