«Ναυμαχία» ξένων για τις μαρίνες με… ιστορία

Στο σφυρί βγαίνουν τα τουριστικότερα αγκυροβόλια της χώρας, στο πλαίσιο διαγωνισμού που διοργανώνει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).

Η μαρίνα των… σκαφάτων του Αλίμου, το λιμάνι των επωνύμων της Υδρας, ο τόπος συνάντησης των υπερπολυτελών θαλαμηγών του Πόρου και το γοητευτικό -αρχαιολογικής σημασίας- λιμάνι της Νέας Επιδαύρου είναι η πρώτη ομάδα που θα…
διαγωνιστεί. Θα ακολουθήσουν τα λιμάνια της Πύλου, της Χίου, της Αρετσούς Θεσσαλονίκης, τμήμα του λιμανιού του Λαυρίου, αλλά και του Αργοστολίου, που θα αναβαθμιστεί σε μαρίνα πολυτελείας. Εντονο ενδιαφέρον για τις ελληνικές μαρίνες έχουν εκφράσει επενδυτές από την Τουρκία, το Κατάρ, τη Βρετανία, την Ισπανία, τη Γαλλία, τη Ρωσία και τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Σύμφωνα με το πλάνο, οι μαρίνες θα παραχωρηθούν σε ξένους επενδυτές για διάστημα περίπου σαράντα ετών, προκειμένου να αξιοποιηθούν και να προσελκύσουν περισσότερους επισκέπτες. Από την άλλη πλευρά, οι αντιδράσεις από τους τοπικούς φορείς και τους κατοίκους των περιοχών στις οποίες βρίσκονται τα λιμάνια είναι αν όχι αρνητικές, τουλάχιστον συγκρατημένες.

Must προορισμός του Σαρωνικού, επονομαζόμενη και «το ελληνικό Κάπρι», συνδυάζοντας με εντυπωσιακό τρόπο παρόν και παρελθόν, η αρχοντική Υδρα με το λιμάνι της, μικρό, αλλά με ιδιαίτερο χρώμα και συνεχή κίνηση. Κότερα μικρά και μεγάλα, κρουαζιερόπλοια, ιστιοφόρα, ψαροκάικα και κάθε είδους πλεούμενα δένουν και σαλπάρουν συνεχώς. Εκεί βόλταραν ο ζωγράφος Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας που έζησε στο νησί, ο τραγουδιστής Λέοναρντ Κόεν που αγόρασε σπίτι το 1960, ο Παναγιώτης Τέτσης, ο Τζον Λένον με τη Γιόκο Ονο, η Μπριζίτ Μπαρντό, ο Αριστοτέλης Ωνάσης με την Τζάκι Ο, η πριγκίπισσα Νταϊάνα, ο Χένρι Μίλερ.

Το λιμάνι του νησιού είναι εξάλλου αδιαμφισβήτητος «πρωταγωνιστής» θρυλικών ταινιών. Εκεί γυρίστηκε το «Παιδί και το δελφίνι» με τη Σοφία Λόρεν, με πρωτοβουλία της 20th Century Fox και του ελληνικής καταγωγής διάσημου παραγωγού του κινηματογράφου Σπύρου Σκούρα. Εκεί έγιναν και τα αξέχαστα πλάνα της «Φαίδρας» του Ζυλ Ντασσέν, με τον Αντονι Πέρκινς και τη Μελίνα Μερκούρη, όπως και της ταινίας «Το κορίτσι με τα μαύρα» του Μιχάλη Κακογιάννη με την Ελλη Λαμπέτη. Κινηματογραφικές επιτυχίες που μετέφεραν την εικόνα της Υδρας σε όλον τον κόσμο. Τις δεκαετίες του ’50 και του ’60 το λιμάνι της Υδρας ήταν το λιμάνι των επωνύμων, εκεί όπου το διεθνές και εγχώριο jet set έδινε ραντεβού για να ζήσει την ντόλτσε βίτα. Κάπως έτσι, με τα θρυλικά πάρτι, τα χλιδάτα σκάφη να δένουν στο λιμάνι, τις μοδάτες παρέες και τα εκκεντρικά πρόσωπα, η Υδρα έγινε τότε συνώνυμο του glamorous.

Μέρος αυτού του θρυλικού λιμανιού, που όπως τονίζουν οι υπεύθυνοι του ΤΑΙΠΕΔ θα χωροθετηθεί ως τουριστικό καταφύγιο με μήκος από 110 έως 200 μέτρα, βγαίνει τώρα στο σφυρί, προκαλώντας τις σφοδρές αντιδράσεις των τοπικών αρχών. «Η Υδρα είναι ένα πολύ ιδιαίτερο λιμάνι. Δεν μπορεί να απομονωθεί, ούτε είναι δυνατόν να μπει φραγμός σε αυτό το λιμανάκι που είναι ταυτόχρονα εμπορικό, για φορτηγά, για ακτοπλοϊκά, τουριστικά κ.λπ. Είναι το ζωντανό κύτταρο του νησιού μας. Δεν μπορούμε λοιπόν να το αδειάσουμε ξαφνικά από κάθε είδους σκάφη που είναι μέσα, επειδή έτσι το θέλησαν κάποιοι» λέει στην «Espresso» η αντιδήμαρχος Υδρας Λουκία Λούλου και συμπληρώνει: «Το δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Υδρας έκανε προσφυγή κατά της απόφασης και ο δήμος Υδρας άλλη μία προσφυγή με παρέμβαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, ενώ ο δήμαρχος έχει εκφράσει την αντίθετη γνώμη του στους εκπροσώπους του ΤΑΙΠΕΔ. Οι δύο χιλιάδες νησιώτες το λιμάνι τους το νομίζουν σπίτι τους, ειδικά στην Υδρα που είναι μια σταλιά και δεν είναι η μαρίνα της Ζέας που είναι απομονωμένη και μεγάλη. Ο ντόπιος δεν μπορεί να διανοηθεί ότι κάποια στιγμή δεν θα μπορεί να βάλει ή να βγάλει το βαρκάκι του για να πάει για ψάρεμα ή κάπου αλλού. Είναι πραγματικά κάτι το πρωτόγνωρο για εμάς».

Επίδαυρος: Το τέλειο αλιευτικό καταφύγιο

Χτισμένη κάτω από τα ερείπια του ενετικού κάστρου και με φόντο το μοναδικής ομορφιάς φαράγγι Βόθυλα, που απλώνεται μπροστά της, η Νέα Επίδαυρος προσφέρει ένα από τα τελειότερα αλιευτικά καταφύγια, πλήρως προστατευμένο από τα κύματα. Σε απόσταση αναπνοής από το πιο καλοδιατηρημένο αρχαίο ελληνικό θέατρο, τέλειο δείγμα κλασικής αρχιτεκτονικής και σημαντική τουριστική ατραξιόν, το τουριστικό αγκυροβόλιο με αποβάθρες συνολικού μήκους 154 μ. διαθέτει χερσαία ζώνη 2.000 τ.μ και θαλάσσια 9.500 τ.μ. Η παλιά ονομασία της Νέας Επιδαύρου ήταν Πιάδα. Εκεί έγινε η Α’ Εθνοσυνέλευση του ελληνικού κράτους και το 1822 ψηφίστηκε το πρώτο ελληνικό Σύνταγμα. «Η μαρίνα έχει κατασκευαστεί από το υπουργείο Τουρισμού κι έχει παραχωρηθεί στον δήμο για τριάντα χρόνια με ενοίκιο. Εχουμε μιλήσει με την ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ και ξεκαθαρίσαμε ότι αν οι σκέψεις που έχουν και οι δεσμεύσεις που θα πάρει ο ιδιώτης δεν είναι σύμφωνες με τις δικές μας προθέσεις, δεν θα δεχτούμε να γίνει αξιοποίηση» λέει μιλώντας στην «Espresso» ο δήμαρχος Νέας Επιδαύρου Κωνσταντίνος Γκάτζιος που συμπληρώνει: «Από την πλευρά μας εξάλλου έχουμε ήδη πρόγραμμα για την αξιοποίηση και την επέκταση του λιμανιού. Θέλουμε να μεγαλώσουμε την προβλήτα, να βαθύνει, δηλαδή να γίνουν κάποιες εργασίες με πλωτές και με αξιοποίηση ενός καναλιού που είναι δίπλα, όπου θα περάσουν τα μικρά σκάφη τα αλιευτικά, για να μεγαλώσουμε τον χώρο. Είμαστε κατηγορηματικοί: “ναι” στην αξιοποίηση, αλλά με όρους».

Πόρος: Το…πάρκινγκ των υπερπολυτελών θαλαμηγών

«Ο Πόρος έχει κάτι από τη Βενετία: κανάλι, επικοινωνία ανάμεσα στα σπίτια με βάρκες, χλιδή, νωχέλεια, αισθησιακό πειρασμό, τόπος για διακεκριμένους διεθνείς ερωμένους…» λέει ο Γιώργος Σεφέρης για το νησί της ρομαντζάδας, εκεί όπου δένουν τα κρουαζιερόπλοια του Σαρωνικού, εκεί όπου γυρίστηκε η ταινία «Τύφλα να ‘χει ο Μάρλον Μπράντο» με τον Θανάση Βέγγο και τον Κώστα Κακκαβά. Το τουριστικό καταφύγιο του Πόρου, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, αποτελείται από χερσαία ζώνη 745 τ.μ και θαλάσσια 9.890 τ.μ., με χωρητικότητα πενήντα τριών σκαφών, ενώ μπορεί να επεκταθεί και να έχει πλέον τη δυνατότητα να φιλοξενήσει ενενήντα σκάφη. Ο δήμος Πόρου, αντίθετος με την παραχώρηση της μαρίνας σε ιδιώτες, έχει ήδη προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας να μην εφαρμοστεί ο σχετικός νόμος. «Δεν συμφωνούμε και είμαστε αρνητικοί, γιατί μέχρι στιγμής δεν έχουμε λάβει καμία απολύτως ενημέρωση σχετικά με το τι ακριβώς σκοπεύουν να κάνουν με το λιμάνι» λέει στην «Espresso» ο δήμαρχος Πόρου Δημήτρης Στρατηγός, προσθέτοντας πως μέχρι στιγμής δεν έχει λάβει καμιά επίσημη ενημέρωση για το θέμα, ενώ ανέφερε πως δεν αποκλείεται να υπάρξουν ακόμη πιο δυναμικές αντιδράσεις από την τοπική κοινωνία. «Πρέπει να μας πουν τι ακριβώς πουλάνε, με τι όρους το πουλάνε και ποιος θα είναι ο ρόλος του δήμου μετά την παραχώρηση. Αυτή τη στιγμή η μαρίνα ανήκει στον δήμο και κανείς δεν έχει ενδιαφερθεί να μας ενημερώσει σχετικά με το τι πρόκειται να γίνει. Ουσιαστικά, αυτό που μας λένε είναι: “Πουλάμε εσάς, χωρίς εσάς”!»

Αλιμος: Εδώ όπου δένουν οι…σκαφάτοι όλης της Ελλάδας

Η περίφημη μαρίνα Αλίμου είναι η πλέον δημοφιλής ελληνική μαρίνα με χερσαίο χώρο συνολικής έκτασης 171.030 τ.μ., θαλάσσιο χώρο 250.000 τ.μ. και λιμενοβραχίονες μήκους 1.170 μ. Ουσιαστικά πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες μαρίνες της Ελλάδας με χίλιες μόνιμες θέσεις σκαφών, εκ των οποίων πενήντα θέσεις για μεγάλες θαλαμηγούς άνω των 25 μέτρων. Η μαρίνα βρίσκεται νοτιοδυτικά της Αθήνας, 15 χλμ. από το κέντρο της πόλης, 8 χλμ. νότια του λιμανιού του Πειραιά και 30 χλμ. Από το διεθνές αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Εξυπηρετείται από ένα πυκνό δίκτυο συγκοινωνιών από τραμ, λεωφορεία και ταξί, με στάσεις 500 μέτρα από τη μαρίνα. Υπέρ της αξιοποίησης της μαρίνας Αλίμου, είτε από το Δημόσιο είτε από ιδιώτες, τάσσεται ο δήμαρχος Αλίμου Θάνος Ορφανός που μιλώντας στην «Espresso» αποκαλύπτει πως ο δήμος διεκδικεί συμμετοχή στη διοίκηση και διαχείριση της μαρίνας, αλλά και απόδοση ποσοστού επί των τελών ελλιμενισμού των σκαφών: «Ο εκσυγχρονισμός και η ανάπτυξη της μαρίνας Αλίμου είναι ένα μεγάλο ζήτημα, διότι πρόκειται για τη μεγαλύτερη μαρίνα της Ελλάδας, της οποίας τη διοίκηση και διαχείριση έχει η ΕΤΑΔ Α.Ε.» αναφέρει ο κ. Ορφανός και συμπληρώνει: «Σήμερα η κατάσταση της μαρίνας είναι τραγική, με εικόνα εγκατάλειψης στη χερσαία έκταση κι ελλιπή παροχή τουριστικών υπηρεσιών σε όσους την επισκέπτονται. Ως δημοτική αρχή είμαστε υπέρ της αξιοποίησής της. Θα πρέπει όμως η ανάπτυξη να γίνει με όρους που θα σέβονται το περιβάλλον και δεν θα αλλοιώσουν τη φυσιογνωμία του χώρου».

espresso.gr

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *