ΟΛΠ και «Ελευθέριος Βενιζέλος» στόχοι Κινέζων επενδυτών

Του Βαγγελη Μανδραβελη

Τις «πύλες» της χώρας, αλλά και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διεκδικούν…

Κινέζοι επενδυτές. Από αυτές, οι πιο σημαντικές που έχουν τεθεί στο στόχαστρό τους είναι ο λιμένας του Πειραιά και ο αερολιμένας «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα Σπάτα. Και η προδιαγραφόμενη στρατηγική των κινεζικών συμφερόντων, είναι η καθ’ ολοκληρίαν απόκτηση αυτών των δύο πυλών που θα τους ανοίξει την πρόσβαση, εκτός από την ελληνική αγορά και στην αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης που τους ενδιαφέρει περισσότερο.

Οι παρασκηνιακές διαβουλεύσεις ήδη έχουν ξεκινήσει. Από την πλευρά της η Cosco ενδιαφέρεται για την απόκτηση του συνόλου του λιμανιού στον Πειραιά, παρόλο που κάτι τέτοιο δεν εκφράζεται επισήμως. Τα στελέχη της κινεζικής εταιρείας στην Αθήνα και στον Πειραιά, κατ’ ιδίαν, επιβεβαιώνουν αυτή τη στόχευση, αλλά επισήμως διαψεύδονται οποιεσδήποτε παρασκηνιακές διαβουλεύσεις για την εξαγορά του 51% του ΟΛΠ που σε λίγες εβδομάδες βγαίνει προς πώληση.

Για παράδειγμα, η Cosco έχει διαψεύσει επισήμως ότι έχει υποβάλει στις ελληνικές αρχές σχέδιο αξιοποίησης του ΟΛΠ ύψους 1 δισ. ευρώ. Το σίγουρο όμως είναι ότι κάτι τέτοιο επεξεργάζεται εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα.

Η δεύτερη σημαντική πύλη της χώρας και της Ε.Ε. είναι ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελ. Βενιζέλος». Για το συγκεκριμένο περιουσιακό στοιχείο έχει ενδιαφερθεί ιδιαιτέρως συγκεκριμένη ομάδα επιχειρηματικών συμφερόντων από την Κίνα. Πρόκειται για τη Shenzhen Airport και Friedmann Pacific Asset Management (FPAM), δύο κρατικά ελεγχόμενες εταιρείες που έχουν προσεγγίσει την ελληνική κυβέρνηση. Μάλιστα, οι επικεφαλής των δύο επιχειρήσεων συναντήθηκαν την περασμένη Πέμπτη τόσο με τον πρωθυπουργό Α. Σαμαρά όσο και με τον υπουργό Οικονομικών Γ. Στουρνάρα. Ας σημειωθεί ότι είναι η τρίτη κατά σειρά φορά που στελέχη των δύο επιχειρήσεων επισκέπτονται την Ελλάδα και η δεύτερη μέσα σε ένα μήνα.

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση του υπουργού Οικονομικών, οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές δεν ενδιαφέρονται, παρά μόνον για πλειοψηφικό μερίδιο στον ΔΑΑ. Επομένως, στόχος είναι τόσο το μερίδιο 25% που διαθέτει το ΤΑΙΠΕΔ, όσο και το 40% που θα μπορούσε, υπό προϋποθέσεις, να διαθέσει η Hochtief Airport.

Οι Κινέζοι επενδυτές, έχουν πολλούς λόγους για να επιδιώξουν τώρα ένα τέτοιο άνοιγμα στην ευρωπαϊκή ήπειρο. Η Ελλάδα βρίσκεται υπό την πίεση του δυσμενούς μακροοικονομικού κλίματος γεγονός που καθιστά τα περιουσιακά μας στοιχεία πιο ελκυστικά οικονομικά. Επιπλέον είναι η πρώτη (γεωγραφικά) πύλη που συναντά κάποιος προερχόμενος από Ασία προς την Ευρωπαϊκή Ενωση. Για τον λόγο αυτό, οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές από την Κίνα, έχουν κάθε λόγο να κάνουν την χώρα κόμβο εισόδου ανθρώπων και εμπορευμάτων προερχόμενων από την Ασία. Αυτό φάνηκε καθαρά στη συμφωνία που έκλεισε πρόσφατα μεταξύ Cosco, Hewlett-Packard και Τραινοσέ.

Το σχέδιο ευρύτερης ανάπτυξης του αερολιμένα, παρουσιάστηκε στον υπουργό κ. Στουρνάρα από τους επικεφαλής των δύο εταιρειών Senzen Airport και FPAM. Πρόθεσή τους, όπως ανέφεραν, εφόσον κριθούν ως οι προτιμητέοι επενδυτές στον επικείμενο διαγωνισμό αποκρατικοποίησης του ΔΑΑ, δεν είναι μόνον η άμεση σύνδεση Ελλάδας με χώρες της ΝΑ Ασίας -σήμερα διεξάγεται κυρίως μέσω της Αραβικής Χερσονήσου- αλλά και η δημιουργία ενός αερολιμένα hub για ανθρώπους κι εμπορεύματα προς όλη την Ευρώπη. Ετσι ενδιαφέρονται για την ανάπτυξη κέντρων εμπορευμάτων και logistics στην ευρύτερη περιοχή του αερολιμένα.

Στρατηγική των Κινέζων επενδυτών, ειδικά εκείνων που ελέγχονται από το κράτος, είναι οι επενδύσεις σε υποδομές και περιουσιακά στοιχεία μακροχρόνιας εκμετάλλευσης. Λιγότερο πλέον ενδιαφέρονται για τίτλους και κινητές αξίες, καθώς διαθέτουν ήδη τεράστιο απόθεμα (κυρίως ομόλογα του αμερικανικού Δημοσίου).

Η τεράστια δε ρευστότητα που διαθέτουν τους επιτρέπει να κινούνται με άνεση, παρόλο που σε καμία περίπτωση δεν θεωρούνται «χουβαρντάδες».

Αυτό φάνηκε και με τις διαπραγματεύσεις με τη Hochtief Aiport, όταν η τελευταία το 2011 επιχείρησε να πουλήσει τις συμμετοχές της στα αεροδρόμια. Τότε είχε ενδιαφερθεί το ΗΝΑ Group που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο Χάικου στην Κίνα. Η διαφορά προσφερόμενου και προσδοκώμενου τιμήματος ανήλθε στο 60%, γεγονός που οδήγησε σε αδιέξοδο τις διαπραγματεύσεις των δύο πλευρών.

Πηγή: http://www.skai.gr

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *