Με την πλάτη στον τοίχο βρισκονται πλέον οι περισσότερες εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών καθώς οι συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στην αγορά είναι
ασφυκτικες, ως αποτέλεσμα της παταγώδους αποτυχίας πολιτικών που εφαρμόστηκαν από τις κυβερνήσεις τα τελευταία χρόνια με την ανοχή και τη συμφωνία πολλές φορές των μεγάλων του κλάδου. Το πρώτο κύμα συρρίκνωσης του κλάδου έχει ολοκληρωθεί αλλά δεν βοήθησε στην ανέύρεση νέων σημείων ισορροπίας, αντιθέτως αποτέλεσε Δούρειο Ίππο για πολλές εταιρίες που απέκτησαν δίκτυα.
Με την κατανάλωση σε φθίνουσα τροχιά σε ολόκληρο το εύρος, από τη βενζίνη και το πετρέλαιο κίνησης, έως τα αεροπορικά καύσιμα, τη ναυτιλία και τη θέρμανση οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών οδηγούνται σε νέο γύρο συγχωνεύσεων και εξαγορών, χωρίς λεφτά και με δυσβάσταχτα χρέη.
Ο διαχρονικός στόχος των κυβερνήσεων για πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων κρίνεται ανεδαφικός και οι πολιτικές που εφαρμόστηκαν πλήρως αποτυχημένες, Τα συστήματα εισροών-εκροών που τοποθετούνται με καθυστέρηση σε ολόκληρη την εμπορική αλυσίδα δεν λύνουν το πρόβλημα, καθώς υπάρχει ακόμα μεγάλο κενό στον εκτελονισμό και την παραλαβή. Σκοτάδι υπάρχει ακόμα στα ναυτιλιακά και αεροπορικά καύσιμα, τα οποία είναι πλήρως αφορολόγητα.
Έμποροι, εφοπλιστές και πολιτική ηγεσία δείχνουν απροθυμία να βάλουν το δάκτυλο επί των τύπον των ήλων, επιτρέποντας τη διαιώνιση πρακτικών που έχουν εξελιχθεί σε γάγγραινα για τον κλάδο, την οικονομία και την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό. Οι πολιτικές που έχουν εφαρμοστεί και σε συνδυασμό με την ύφεση έχουν οδηγήσει τον κλάδο σε βουβή κατάρρευση, αναδεικνύουν το λαθρεμπόριο σε λύση σωτηρίας αντί να το περιορίζουν.
Η κατάσταση σκιαγραφούν τα επίσημα στοιχεία για την κατανάλωση καυσίμων απεικονίζει με γλαφυρότητα τη στρέβλωση, ενώ οι γνωρίζοντες προτιμούν να σιωπούν. Η καταναλωση στο bottom line μειώθηκε το 2012 κατά 40%, με πολλές κερδοφόρες κατηγορίες να εμφανίζουν κάμψη έως και 60-70%, όπως το πετρέλαιο θέρμανσης, ενώ αύξηση καταγράφεται μόνο σε μικρές υπό ανάπτυξη αγορές όπως το αέριο.
Η σιωπή όμως των ιθυνόντων κάνει κρότο σε αυτή την περίπτωση, καθώς ακόμα και οι μεγαλύτερες εταιρίες, όπως τα ΕΛΠΕ και η Motoroil επέλεξαν να οδηγηθούν σε μια κούρσα απόκτησης δικτύων από την οποία αιμοραγούν σταθερά.
Από τα στοιχεία που ακολουθούν και πολλές φορές έχουν παρουσιαστεί στον Τύπο λείπουν -σχεδόν πάντα- αυτά για τις καταναλώσεις του Δημοσιου και των Ενόπλων Δυνάμεων, όπου δεν περιγράφεται σχεδόν ποτέ το δίκτυο εμπορίας και η έδρα των εταιριών…
Τα στοιχεία
Όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία το 2000 κυκλοφορούσαν στους ελληνικούς δρόμους 4,9 εκατ. οχήματα εκ των οποίων 3,1 εκατ. ήταν επιβατικά, 1 εκατ. φορτηγά και 800 χιλιάδες μοτοσυκλέτες. Η κατανάλωση βενζίνης διαμορφώθηκε στα 3.272.333 μετρικούς τόνους και αντίστοιχα η κατανάλωση diesel κίνησης στα 2.266.920 μετρικούς τόνους. Το πετρέλαιο θέρμανσης – όπου η κατανάλωση εξαρτάται εν πολλοίς από τις καιρικές συνθήκες– την ίδια χρονιά καταναλώθηκαν 3.312.162 μετρικοί τόνοι.
Πέρυσι τα κυκλοφορούντα –σχήμα λόγου– οχήματα στους ελληνικούς δρόμους ήταν 7,9 εκατ. εκ των οποίων 5,1 εκατ. επιβατικά, 1,3 εκατ. φορτηγά και 1,5 εκατ. μοτοσυκλέτες.Η κατανάλωση βενζίνης ήταν 2.901.768 μετρικοί τόνοι ή αλλιώς 11% λιγότερο από το έτος 2000 και 2.073.867 μτdiesel κίνησης ή αλλιώς 9% λιγότερο από το 2000.
Την ίδια περίοδο ο χώρος των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών την ίδια περίοδο έχει περάσει δυο φάσεις: Επεκτάθηκε από το 1999 έως το 2004, συρρικνώθηκε από το 2008 έως το 2011 και τώρα αναμένεται νέο κύμα συγχωνεύσεων.
Παράλληλα στην ελληνική επικράτια έχουν κλείσει περί τα 1000 πρατήρια υγρών καυσίμων, άλλα τόσα υπολειτουργούν και αρκετά ακόμα συντηρούνται επειδή χρωστούν τόσο που οι εταιρίες δεν τα κλείνουν για να μην εγγράψουν ζημιά.
Όλα αυτά σε συνδυασμό με τα λουκέτα στις βιομηχανίες, τις ναυτιλιακές και ο περιορισμός της κατανάλωσης θα έπρεπε να είχαν τινάξει στον αέρα τις περισσότερες εταιρίες του κλάδου, αλλά δεν υπάρχουν τέτοιες ενδείξεις μέχρι και σήμερα.
Συμπερασματικά είτε οι εταιρίες πετρελαιοειδών είχαν τεράστια αποθεματικά κεφάλαια και θέσεις hedging σε άλλες αγορές, παράγωγα και άλλου είδους επενδύσεις, κάτι που δεν προκύπτει από τους ισολογισμούς τους, είτε τα στοιχεία είναι χαλκευμένα είτε κάτι άλλο συμβαίνει, το οποίο χρίζει περαιτέρω διερεύνησης.
Είναι πάντως ανθρωπίνως αδύνατο 60% μεγαλύτερος στόλος αυτοκινήτων να συντηρείται με 12% λιγότερα καύσιμα, όσο και αν έχουν αναπτυχθεί οι τεχνολογίες.http://www.sofokleousin.gr
Use Facebook to Comment on this Post