Η ανάπτυξη του τουρισμού στην Πιερία από τα συμπεράσματα του Συνεδρίου του Επιμελητηρίου

Τα συμπεράσματα του Αναπτυξιακού Επιχειρηματικού Συνεδρίου συμπυκνώνονται στη διαμόρφωση και την εξειδίκευση δράσεων που αναφέρονται σε επτά διακριτές δέσμες. Αυτές είναι:…

Υποδομές, Τουρισμός, Πολιτισμός, Υψηλή Προστιθέμενη Αξία στην Τοπική Αγροτική Παραγωγή, Ενίσχυση συνεργιών μεταξύ των οικονομικών δραστηριοτήτων του Νομού, Ποιοτική Αναβάθμιση του Ανθρώπινου Δυναμικού και Συντονισμό και Υλοποίηση των μέτρων. Κάθε δέσμη περιλαμβάνει συγκεκριμένα μέτρα, τα οποία έχουν προκύψει ύστερα από τις σχετικές διαπιστώσεις.

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

1. Τουριστική Διακυβέρνηση

Διαπίστωση

Ο Τουρισμός αποτελεί την βασικότερη δραστηριότητα των κατοίκων της Πιερίας και άμεσα ή έμμεσα επηρεάζει και επηρεάζεται από το σύνολο του κοινωνικοοικονομικού συστήματος. Το επιμελητήριο, η Περιφέρεια, ο Δήμος Κατερίνης αλλά και οι υπόλοιποι σχηματισμοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι κρατικοί φορείς, οι επιχειρήσεις, οι εργαζόμενοι, τα συλλογικά όργανα, τα συνδικαλιστικά όργανα, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, η κοινωνία των πολιτών, αλλά και ο κάθε ένας εκ των κατοίκων ξεχωριστά συμμετέχει εκούσια ή ακούσια στην διαμόρφωση του τελικού τουριστικού προϊόντος. Υπάρχουν άριστες προοπτικές και δυνατότητες, πολλά και πολύπλοκα προβλήματα, σημαντικά εν εξελίξει έργα τουριστικού ενδιαφέροντος, πολλά όνειρα  φιλοδοξίες και διεκδικήσεις ΑΛΛΑ ΚΑΝΕΝΑ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ. Εν ολίγοις, ΔΕΝ υπάρχει ομάδα στρατηγικού σχεδιασμού ώστε να ιεραρχούνται οι προτεραιότητες, να συντονίζονται οι προσπάθειες, να αποφεύγονται οι επικαλύψεις, να προλαμβάνονται οι αντίρροπες προσπάθειες και να αποσβένονται η διχόνοια, η μισαλλοδοξία, η απύθμενη φιλοδοξία  και ενίοτε η βλακεία. Υπεράνω όλων είναι η νομιμότητα και το κοινό συμφέρον.

Εξειδίκευση του μέτρου

Να δημιουργηθεί ένα Τοπικό Σύστημα Διαβούλευσης, δηλαδή μια ομάδα ατόμων που θα εκπροσωπεί σε ανώτατο επίπεδο τους πολιτικούς, κοινωνικούς και οικονομικούς σχηματισμούς του Νομού (Επιμελητήριο, Τοπικοί Φορείς, Αυτοδιοίκηση, ΤΕΙ) ώστε να Σχεδιάζεται, να Προγραμματίζεται και να Ασκείται

Συντονισμένα η Τουριστική πολιτική του Νομού. Ηγήτορας της προσπάθειας να οριστεί η Πιερική Αναπτυξιακή, επειδή στο Δ.Σ. της συμμετέχουν οι περισσότεροι Φορείς της Πιερίας.

2. Εκλογίκευση των Ζ.Ο.Ε. και εκσυγχρονισμός των Χωροταξικών και Πολεοδομικών σχεδίων

Διαπίστωση

Υπάρχουν τεράστια προβλήματα στον χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό όπως και τα τεράστια προβλήματα από την αναχρονιστική δομή των ΖΟΕ (Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου). Εκτάσεις οι οποίες βρίσκονται μεταξύ της ΠΑΘΕ και της ακτογραμμής έχουν χαρακτηρισθεί για γεωργική ή/και κτηνοτροφική χρήση, παραπλεύρως των εν λόγω κτηνοτροφικών μονάδων απαξιώνεται η προοπτική τουριστικής αξιοποίησης, οι ΖΟΕ των όμορων δήμων δεν έχουν ομοιόμορφη δομή και φιλοσοφία, οι οικοδομήσιμες εκτάσεις περιορίζονται από τον αναχρονιστικό χαρακτήρα πολλών πολεοδομικών διατάξεων αλλά και από την έλλειψη (δεν έχει ολοκληρωθεί) ενός Ειδικού Χωροταξικού Σχεδίου για τον Τουρισμό ενώ σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθούν οι δυσκολίες που προκύπτουν λόγω των εκτάσεων που εμπίπτουν στην ζώνη Natura ή λόγω της ασύμμετρης δύναμης που έχει απονεμηθεί στις Εφορίες Αρχαιοτήτων. Όλα τα παραπάνω δεν επιτρέπουν την δημιουργία εκτάσεων «έτοιμων προς πολεοδόμηση» από μεγάλες τουριστικές επιχειρήσεις ή προκειμένου να κατασκευασθούν μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες ενώ συγχρόνως καθιστούν υπερβολικά δύσκολή Οικιστική Ανάπτυξη του Νομού και την ανάπτυξη εξοχικών και κύριων κατοικιών προς διάθεση σε ιδιώτες εντός ή εκτός Ελλάδος.

Εξειδίκευση του μέτρου

Να δημιουργηθεί ένα άτυπο συλλογικό όργανο στο οποίο θα συμμετέχουν οι Δήμαρχοι των ΟΤΑ Α΄ βαθμού, ώστε να αποφασισθούν οι στρατηγικά άριστες τροποποιήσεις και διορθώσεις. Το εν λόγω συλλογικό όργανο, θα δρομολογήσει τις απαραίτητες ενέργειες μέσω των υπηρεσιών του, θα παρακολουθεί την πρόοδό τους, θα συντονίζει τις παρεμβάσεις, θα επιλύει τα προβλήματα υλοποίησης και θα αξιοποιεί τις συνέργιες.

3. Διεθνής Διαγωνισμός για την αξιοποίηση του Ολύμπου

Διαπίστωση

Η αξιοποίηση του Ολύμπου αποτελεί τη μεγαλύτερη και πλέον πολύπλοκη πρόκληση για το σύνολο των φορέων του Νομού Πιερίας αλλά και για το σύνολο της χώρας. Η αδυναμία εκμετάλλευσης του κατά την μεταπολεμική περίοδο από τις διαδοχικές κυβερνήσεις της χώρας, καθόλου μα καθόλου δεν απαξιώνει την μοναδικότητα του και την κυρίαρχη θέση του στην Πιερία του αύριο. Η αξιοποίηση του Ολύμπου, αν και στόχος πρώτης προτεραιότητας συνοδεύεται από δισεπίλυτα προβλήματα τα οποία θα πρέπει να αντιμετωπισθούν με πνεύμα αλληλοκατανόησης και με γνώμονα το κοινό συμφέρον. Η νομοθεσία περί Εθνικού Δρυμού στην Ελλάδα θεωρείται αρχέγονη, εχθρική απέναντι στο κοινό συμφέρον και μερικές φορές απαράδεκτη.  Η εν λόγω νομοθεσία δεν επιτρέπει ούτε καν την ήπια εκμετάλλευση του Ολύμπου, και δεν υιοθετεί τις ευέλικτες πρακτικές αξιοποίησης των Δρυμών που εντοπίζονται στις περιπτώσεις «εκμετάλλευσης» των Γερμανικών εθνικών δρυμών.  Το πρόβλημα που προαναφέραμε δυστυχώς συνοδεύεται από αδικαιολόγητες εκδηλώσεις υπερπροστασίας, από προσπάθειες ένταξης στο Δρυμό τεραστίων νέων εκτάσεων, από ένδικες διεκδικήσεις κυριότητας χιλιάδων στρεμμάτων αλλά και από προσπάθειες για τη δημιουργία ΧΥΤΕΑ (Χώρου Υγειονομικής Ταφής Επικίνδυνων Βιομηχανικών Αποβλήτων) στις παρυφές του. Ακόμη, δεν πρέπει να λησμονούμε ότι κάποιες περιοχές του Ολύμπου θεωρούνται περιοχές natura (με ότι αυτό συνεπάγεται) και ότι υπάρχει η Εταιρία Διαχείρισης και Αξιοποίησής του Ολύμπου η οποία δεν είναι δυνατόν να αγνοηθεί.  Παράλληλα, να θυμίσουμε ότι λόγο για τα τεκταινόμενα στον Όλυμπο έχουν ή θέλουν να έχουν οι κάτοικοι του Λιτόχωρου, οι κληρικοί των Μοναστηριών, η Αρχαιολογία, η κοινή λογική, η Περιφέρεια, ο Δήμος, οι οικολόγοι πράσινοι, διάφορες ομάδες ενεργών πολιτών, οι τοπικοί φορείς, η UNESCO αλλά και οι πολίτες της ευρύτερης περιοχής. Τέλος να σημειωθεί ότι οι προσπάθειες για την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος για την αναμόρφωση της νομολογίας που αφορά αξιοποίηση του Δρυμού δεν έχουν ακόμη αποδώσει τα αναμενόμενα.

Εξειδίκευση του μέτρου

Να προκηρυχθεί Διεθνής Διαγωνισμός για τη μορφοποίηση και κατάθεση προτάσεων περί Ολοκληρωμένης Αξιοποίησης του Ολύμπου. Το κόστος για την ωρίμανση του έργου να αναληφθεί από την Περιφέρεις Κεντρικής Μακεδονίας ή τον Δήμο Δίου-Ολύμπου, ενώ ο προϋπολογισμός για την υλοποίηση του διαγωνισμού να ενταχθεί στο ΝΕΟ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης της χώρας μας μέσω των προτάσεων που ήδη επεξεργάζεται η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας δια του Θεματικού Αντιπεριφερειάρχη. Ηγήτορες της προσπάθειας να είναι οι Δήμοι Κατερίνης και Δίου- Ολύμπου.

4. Καθιέρωση ενιαίου brand name για το νομό Πιερίας και ενιαία τουριστική προβολή

Διαπίστωση

Ο νομός Πιερίας, παρά τις φιλότιμες μεμονωμένες προσπάθειες, δεν έχει εμπεδώσει ένα καθολικό brand name για το σύνολο των προϊόντων και των υπηρεσιών που διαθέτει στην αγορά. Παρά τις καλές προθέσεις, η διαχρονική και διατοπική διαφοροποίηση του branding από τους εκάστοτε εμπλεκόμενους αλλά και η συνολικά αποσπασματική αντιμετώπιση του ζητήματος, στέρησε από την Πιερία το σύμβολό της. Ειδικότερα, η Πιερία ως χώρος προέλευσης των αγροτικών προϊόντων της αλλά και ως τουριστικός προορισμός και παρά τα μεγάλα φυσικά πλεονεκτήματα της, επιτυγχάνει μέτριες εξαγωγικές επιδόσεις και συγκεντρώνει τουρισμό χαμηλού εισοδήματος, παρά την υψηλή ποιότητά τους, διατίθενται από τους παραγωγούς μας χωρίς τυποποίηση και πιστοποίηση (με μικρές μόνον εξαιρέσεις, όπως τα ακτινίδια «Ζευς»), σε χονδρεμπόρους και εισαγωγείς άλλων χωρών σε χαμηλές τιμές. Συγχρόνως, η Πιερία όχι μόνο δυσκολεύεται να διεισδύσει στις παραδοσιακές τουριστικές αγορές (Γερμανία, Αγγλία, Γαλλία, Σκανδιναβία, ΗΠΑ), αλλά αδυνατεί να προσεγγίσει σε ικανοποιητικό βαθμό και τις αναδυόμενες αγορές (Ιαπωνία, Ρωσία, Κίνα, Ινδία, κτλ).

Για την αντιμετώπιση του ζητήματος, όλοι οι παραγωγικοί φορείς του νομού και των τριών τομέων της οικονομίας, με απόλυτη σύμπνοια και συνεργασία, θα πρέπει να δρομολογήσουν τη διαδικασία δημιουργίας μιας ξεχωριστής και ισχυρής ταυτότητας για το νομό μας. Η ταυτότητα αυτή θα ενισχύσει την προστιθέμενη αξία των τουριστικών και άλλων υπηρεσιών που προσφέρουμε και θα προβάλλει τα μέγιστα τα αγροτικά μας προϊόντα στο εξωτερικό.  Στόχος, μια ενιαία ταυτότητα για το νομό μας.  Η ενιαία ταυτότητα θα διεκδικήσει την εμπιστοσύνη των επισκεπτών και των καταναλωτών, θα καθοδηγήσει τις προτιμήσεις τους, θα δεσμεύσει τα συναισθήματά τους και άρα θα πολλαπλασιάσει την ανταγωνιστικότητα της Πιερίας στο σύνολό της.  Κατά συνέπεια, το έλλειμμα του Νομού σε επίπεδο branding πρέπει να αποκατασταθεί άμεσα, συναινετικά και οριστικά. Η εν λόγω δράση είναι συμπληρωματική με όλες τις δράσεις ανάπτυξης του τουρισμού στο Ν. Πιερίας.

Εξειδίκευση του μέτρου

Να ανατεθεί μελέτη για την ανάπτυξη brand name σε εξειδικευμένους συμβούλους (brand specialists). Ηγήτορας της προσπάθειας να οριστεί η Πιερική Αναπτυξιακή.

5. Δημιουργία γραφείου «Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης»

Διαπίστωση

Το You Tube υπηρετεί περίπου 2 δισεκατομμύρια βίντεο την ημέρα!!!!

Τα Twitterers  950 φορές το δευτερόλεπτο!!!

Η Διαδικτυακή κυκλοφορία αναπτύσσεται με 50% το χρόνο!!!

Στο Facebook οι άνθρωποι αποστέλλουν 2.5 δισεκατομμύρια φωτογραφίες το χρόνο!!!
Οι μισοί έφηβοι των ΗΠΑ λένε ότι είναι “content creators”!!!!

Το καθένα ξεχωριστά είναι πλέον ένα πανίσχυρο μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Σε πιο βαθμό όμως όλα αυτά αξιοποιούνται για την προβολή της Πιερίας συνολικά αλλά και των τουριστικών μονάδων της ειδικότερα; Είμαστε ικανοποιημένοι από το βαθμό αξιοποίησης αυτών των μέσων για τη συνολική ή εξειδικευμένη προβολή μας;  Επειδή η απάντηση απέχει από αυτό που ο καθένας μας θα θεωρούσε ιδανικό, αυτονόητα εκπορεύεται το καθολικό αίτημα για άμεση δράση. Η Πιερία πρέπει να αξιοποιήσει τα κοινωνικά δίκτυα για την προβολή της και για την προβολή των προϊόντων και των υπηρεσιών της.

Εξειδίκευση του μέτρου

Να δημιουργηθεί Γραφείο «Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης» στην Πιερική Αναπτυξιακή η οποία θα αναλάβει και το ρόλο του συντονιστή μεταξύ του συνόλου των εμπλεκόμενων φορέων. Το γραφείο θα στελεχωθεί από προσωπικό που θα είναι ταγμένο για την διεκπεραίωση μόνο αυτού του έργου και θα ενεργεί καθημερινά με γνώμονα το κοινό συμφέρον. Ο προγραμματισμός δράσης αυτού του γραφείου θα προκύπτει μετά από διαβούλευση και στο πλαίσιο των οδηγιών που θα λαμβάνονται από τη διοίκηση.

6. Μονάδα νέων τεχνολογιών υποστήριξης του τουριστικού προϊόντος (ΜΝΤ)

Διαπίστωση

Το τουριστικό προϊόν της Πιερίας ΔΕΝ υποστηρίζεται στον επιθυμητό βαθμό από τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Για παράδειγμα:

1) η χρήση συστημάτων G.I.S., είναι σχεδόν ανύπαρκτη

2) τα info kiosks δεν κάνουν αισθητή την παρουσία τους ούτε καν στους σημαντικότερους Τουριστικούς προορισμούς της Πιερίας και άρα δεν προσθέτουν αξία στο τουριστικό προϊόν

3) οι εφαρμογές ενημέρωσης πληροφόρησης για κινητά τηλέφωνα, οι οποίες μέσω τοπικών δικτύων ενημερώνουν το χρήστη/επισκέπτη σε ακτίνα αρκετών χιλιομέτρων για πλήθος χρήσιμων πληροφοριών (χάρτες, ξενοδοχεία, εστιατόρια, νοσοκομεία, αρχαιολογικοί χώροι, πρατήρια καυσίμων, διαδρομές, σημαντικές γειτνιάσεις, τράπεζες κτλ) είναι επίσης ανύπαρκτες

4) οι εφαρμογές ενημέρωσης πληροφόρησης για Η/Υ, είναι περιορισμένες και ανεπαρκείς δεδομένων αυξημένων αναγκών του Νομού

5) οι φορητές μονάδες ασύγχρονης και εξ αποστάσεως ξενάγησης δεν αξιοποιούνται σε κανένα αρχαιολογικό χώρο ή μουσείο

6)  τα συστήματα εικονικής πραγματικότητας προφανώς και δεν αξιοποιούνται σε κανένα σημαντικό τουριστικό προορισμό, πρώτα από όλα, λόγω και της ανυπαρξίας υποδομών

7) το διαθέσιμο ψηφιακό υλικό (ενημερωτικό, εκπαιδευτικό διαφήμισης) είναι υποδεέστερο των απαιτήσεων

8) οι καταγραφές και αναπαραστάσεις 2D & 3D για την ανάπτυξη υλικού προβολής CD, DVD, ROM etc δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες

9) η δημιουργία και η αξιοποίηση των ντοκιμαντέρ για την Πιερία και τους βασικούς τουριστικούς προορισμούς της μπορεί να προσφέρει πολύ περισσότερα, ενώ

10) θα ήταν πολύ χρήσιμη και η ανάπτυξη μιας εκπαιδευτικού χαρακτήρα πλατφόρμας στην οποία θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση οι εκπαιδευόμενοι και οι εκπαιδευτές όλων των βαθμίδων

Εξειδίκευση του μέτρου

Να δημιουργηθεί Μονάδα (γραφείο) Νέων Τεχνολογιών Υποστήριξης του Τουριστικού Προϊόντος στην Πιερική Αναπτυξιακή ώστε να αξιοποιηθούν οι συνέργιες από την παράλληλη λειτουργία του «Γραφείου Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης». Στην εν λόγω προσπάθεια προφανώς και επιβάλλεται να συμμετάσχουν οι φορείς κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας (όπως για παράδειγμα ο Δήμος Κατερίνης και οι υπόλοιποι σχηματισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης, το Επιμελητήριο, η Περιφέρεια, το ΤΕΙ δια του επιστημονικού δυναμικού του κ.α), αλλά αυτό επιτυγχάνεται ούτως ή άλλως μέσω της εκπροσώπησης των στο ΔΣ της αναπτυξιακής. Η Μονάδα Νέων Τεχνολογιών θα πρέπει να δρομολογήσει τα παραπάνω έργα είτε στο πλαίσιο της αυτεπιστασίας (εάν καταλλήλως στελεχωθεί) είτε υπό την μορφή της παροχής υπηρεσιών διοίκησης έργων (project management) τα οποία θα ανατεθούν σε εξωτερικούς συνεργάτες. Εναλλακτικοί ηγήτορες για τις δράσεις 5 & 6 θα μπορούσαν να είναι τόσο ο Δήμος Κατερίνης όσο και η Περιφέρεια.

7. Μελέτη για την ανάπτυξη του εναλλακτικού τουρισμού στην Πιερία (Εναλλακτικές Μορφές Τουρισμού και Ολοκληρωμένα Τουριστικά Πακέτα για την αντιμετώπιση της χρονικά ανισσόροπης κατανομής του Τουριστικού αποτελέσματος)

Διαπίστωση

Παρά την πληθώρα και την ποικιλία τουριστικών πόρων, ο νομός μας εξαρτάται σχεδόν αποκλειστικά από τον θερινό παραθαλάσσιο τουρισμό με αποτέλεσμα μια περιορισμένη τουριστική περίοδο τεσσάρων περίπου μηνών, αυστηρά συγκεντρωμένη στο ανατολικό παραθαλάσσιο τμήμα της Πιερίας. Το αποτέλεσμα αυτό σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στην περιορισμένη αξιοποίηση των εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Ο θρησκευτικός, ο Λαογραφικός, ο Φυσιολατρικός, ο Περιηγητικός, ο Ορειβατικός, ο Συνεδριακός τουρισμός και ο Αγροτουριστικός βρίσκονται  σε βρεφικό στάδιο ανάπτυξης. Σε παρόμοια θέση βρίσκεται και ο Ιατρικός Τουρισμός (ή τουρισμός αποκατάστασης), ο οποίος θα μπορούσε (λόγω μοναδικών συγκριτικών πλεονεκτημάτων της περιοχής) να αποτελέσει την αιχμή του δόρατος για την ανάπτυξη του εναλλακτικού τουρισμού στην Πιερία. Ο εναλλακτικός τουρισμός θα εμβαθύνει και θα διευρύνει το Τουριστικό προϊόν με συνέπεια να επιμηκυνθεί η τουριστική περίοδος αλλά και να αντιμετωπισθεί η χρονικά ανισσόροπη κατανομή του τουριστικού αποτελέσματος.

Εξειδίκευση του μέτρου

Να δημιουργηθούν ολοκληρωμένα πακέτα εναλλακτικών προορισμών, «με ονοματεπώνυμο και συγκεκριμένο περιεχόμενο», που να αντιστοιχούν στις διαφορετικές και διακριτές μεταξύ τους μορφές τουρισμού, που μπορεί να αναπτύξει ο νομός μας. Στόχος να μην πουλάμε τουρισμό, αλλά «εντυπώσεις ολοκληρωμένες, μοναδικές και αλησμόνητες». Ενδεικτικά πακέτα ανά μορφή τουρισμού θα μπορούσαν να είναι τα κάτωθι

Αρχαιολογικός τουρισμός: Ο αρχαιολογικός χώρος του Δίου, τα Λείβηθρα, το κάστρο του Πλαταμώνα, ο προϊστορικός οικισμός του Μακρύγιαλου, η αρχαία Πύδνα, οι μακεδονικοί τάφοι στον Κορινό κ.ά., μπορούν να αποτελέσουν έναν ολοήμερο ή δύο τρίωρης διάρκειας ολοκληρωμένους πακέτα-προορισμούς που θα προσφέρουν εντυπώσεις και εμπειρίες υψηλής προστιθέμενης αξίας.

Φυσιολατρικός, περιηγητικός και ορειβατικός τουρισμός: Οι αναπαλαιωμένοι παραδοσιακοί οικισμοί της Σκοτίνας και του Παλαιού Παντελεήμονα, σε συνδυασμό με γειτονικές διαδρομές φυσικού κάλλους, μπορούν να αποτελέσουν έναν ολοήμερο ολοκληρωμένο προορισμό, που θα περιλαμβάνει παρακολούθηση προετοιμασίας, δοκιμασία και κατανάλωση τοπικών εδεσμάτων, έκθεση και δυνατότητα αγοράς παραδοσιακών προϊόντων (ζυμαρικών, γλυκών κ.λπ.), λαογραφικό γλέντι κ.ά..

Το φαράγγι του Ενιπέα, είναι μια περίπτωση διαδρομής σπάνιου φυσικού κάλλους, που πρέπει να αξιοποιηθεί και να αποτελέσει πόλο έλξης Ελλήνων και ξένων επισκεπτών.

Ο Φυσιολατρικός Τουρισμός θα μπορούσε να εξυπηρετηθεί και από Ξύλινους Οικισμούς εντός των Δασών (ή στις παρυφές των) ή ακόμη και με την πληρέστερη αξιοποίηση του μονοπατιού Ε4, τον πολλαπλασιασμό των καταφυγίων και την κατασκευή νέων μονοπατιών.

Λαογραφικός και αναψυχής: Το Βροντινό καρναβάλι, το κάψιμο των Κέδρων κάθε Πάσχα στο Λιτόχωρο, ο Σαρακατσάνικος γάμος στο Δίον, το κάψιμο του Ιούδα σε αρκετά χωριά της Πιερίας, μπορούν να προβληθούν συστηματικά και να συνδυαστούν με προσφορά παραδοσιακών εδεσμάτων και προώθηση τοπικών προϊόντων, προσφέροντας μια μοναδική και ολοκληρωμένη εμπειρία στους επισκέπτες τους.

Θρησκευτικός: Τα μοναστήρια του Αγίου Διονυσίου στον Όλυμπο, του Αγίου Γεωργίου στην Ρητίνη, του οσίου Εφραίμ καθώς και ο βυζαντινός ναός της Παναγίας στην Κονταριώτισσα, μπορούν να αποτελέσουν τα βασικά στοιχεία ενός ολοκληρωμένου προορισμού βυζαντινών και μεταβυζαντινών αξιοθέατων για Έλληνες και ξένους επισκέπτες με ανάλογες ευαισθησίες και να συνδυάσουν τόσο τον φυσιολατρικό όσο και τη γνωριμία με τοπικές γεύσεις και παραδόσεις.

Οι παραπάνω ολοκληρωμένοι προορισμοί, που ενδεικτικά αναφέρουμε, για να προσφέρουν εμπειρίες υψηλής προστιθέμενης αξίας θα μπορούσαν να σχεδιαστούν στη λογική του «προπληρωμένου πακέτου», το οποίο θα περιέχει: Εξειδικευμένο συνοδό-ξεναγό, ενημερωτικά έντυπα σε τέσσερις γλώσσες, αναμνηστικά, ελαφρά διατροφή στη φύση, ειδική φροντίδα και απασχόληση για τα παιδιά κ.ά.. Επίσης, τα εν λόγω πακέτα (διάρκειας 3-4 ωρών) θα πρέπει να προωθούνται και κατά τους θερινούς μήνες από τα παραλιακά ξενοδοχεία, σε ειδικές τιμές, ως άλλη μια προσφορά  προς τους πελάτες τους, που θα προσθέσει αξία στο σύνολο των υπηρεσιών που προσφέρουνε. Παράλληλα, για την καλλίτερη αξιοποίηση αυτών των πακέτων απαιτούνται συντονισμένες ενέργειες από το σύνολο των φορέων της Πιερίας (Επιμελητήριο, Αντιπεριφέρεια, Δήμοι, Ενώσεις ξενοδόχων και τουριστικών καταλυμάτων), ώστε:

α. να προκύψουν συνεργασίες με μεγάλους τουριστικούς πράκτορες που εξειδικεύονται στις αγορές στόχους (Ρωσία, Κίνα, Γερμανία, Τουρκία, ορθόδοξες χώρες κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης κ.ά.).

β. να διαμορφωθεί ένα ετήσιο πρόγραμμα φιλοξενίας και παρουσίασης των πακέτων αυτών σε δημοσιογράφους και διαμορφωτές γνώμης διεθνών τουριστικών μέσων έντυπης και ηλεκτρονικής ενημέρωσης.

Η ολοκληρωμένη αντιμετώπιση του ζητήματος θα πρέπει να έχει ως σημείο αναφοράς την πραγματοποίηση μιας Μελέτης για την Ανάπτυξη του Εναλλακτικού Τουρισμού στην Πιερία. Η μελέτη αυτή μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το αναθεωρημένο Π.Ε.Π , από το νέο πλαίσιο στήριξης ή ακόμη και από την Περιφέρεια ή του Υπουργείο Ανάπτυξης. Ηγήτορας της προσπάθειας να είναι το Επιμελητήριο Πιερίας.

8. Επιχειρησιακά σχέδια για την ανάδειξη και την εντατική εκμετάλλευση σημαντικών τουριστικών προορισμών

Διαπίστωση

Στην Πιερία παρατηρείται απαράδεκτα χαμηλή αξιοποίηση των αρχαιολογικών χώρων, των πολιτιστικών αγαθών και των παραδοσιακών οικισμών. Οι περισσότεροι αρχαιολογικοί προορισμοί χρειάζονται νέες αίθουσες εκδηλώσεων, εκθετήρια, καταστήματα διάθεσης αντιγράφων, απομιμήσεων, βιβλίων, αφισών, εκπαιδευτικού υλικού, ηλεκτρονικού υλικού, χαρτών, αίθουσες υποδοχής ενημέρωσης και ανάπαυσης επισκεπτών,  πάσης φύσεως μηχανικές ή ηλεκτρονικές υπηρεσίες ξενάγησης και υποβοηθούμενης μετακίνησης, σημεία ηλεκτρονικής ενημέρωσης, εφαρμογές κινητού τηλεφώνου, κτλ. Κάθε σημαντικός αρχαιολογικός χώρος (αλλά και πολιτιστικός ή παραδοσιακός) απαιτεί την ανάπτυξη ενός Επιχειρησιακού Σχεδίου Άριστης Εκμετάλλευσης των πόρων.

Για παράδειγμα, ο αρχαιολογικός χώρος του Δίου αποτελεί ένα εξαιρετικό αρχαιολογικό προορισμό που δεν έχει την επισκεψιμότητα που του αξίζει αλλά και δεν εκμεταλλεύεται την επισκεψιμότητα που έχει. Κατά συνέπεια, στην εποχή των νέων τεχνολογιών θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε όλα τα σύγχρονα μέσα για να αναδείξουμε το χώρο, να προσελκύσουμε επισκέπτες και να πολλαπλασιάσουμε τα έσοδα. Για να επιτευχθεί ένας τέτοιος στόχος θα  πρέπει να αναζητηθούν και να αξιοποιηθούν οι ειδικοί και οι δοκιμασμένοι. Αυτοί δηλαδή που έχουν να επιδείξουν εξαιρετικό έργο και υψηλή αποτελεσματικότητα όπως για παράδειγμα  «το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού» του ευεργέτη Εφραίμογλου. Το εν λόγω ίδρυμα αλλά και εξειδικευμένοι εγχώριοι ή ξένοι ιδιώτες, θα μπορούσαν να εκπονήσουν  Επιχειρησιακά Σχέδια Ανάδειξης και Εκμετάλλευσης Σημαντικών Τουριστικών προορισμών όπως επίσης θα μπορούσαν να αναλάβουν την ολική ή μερική διαχείριση αυτών των υποδομών ή και την ολική ή μερική χρηματοδότηση των απαιτούμενων επενδύσεων. Οι συμπράξεις δημόσιων και ιδιωτικών φορέων υπάρχουν, αξιοποιούνται και αποδίδουν.

Εξειδίκευση του μέτρου

Εκπόνηση Επιχειρησιακών Σχεδίων Ανάδειξης και Εκμετάλλευσης Σημαντικών Τουριστικών Προορισμών. Να προηγηθούν συζητήσεις με τα Ιδρύματα ώστε να προσδιορισθούν με ακρίβεια οι δυνατότητες και οι προοπτικές συνεργασίας. Η υλοποίηση των έργων να ανατεθεί από τους εμπλεκόμενους Φορείς στην Πιερική Αναπτυξιακή.

9. Διαφοροποίηση πελατολογίου – Προγράμματα προβολής και διαφήμισης τουριστικού προϊόντος σε Παραδοσιακές και Αναδυόμενες Αγορές Προέλευσης Επισκεπτών

Διαπίστωση

Το τουριστικό προϊόν της Πιερίας απευθύνεται σε πελάτες που διαθέτουν μεσαία και χαμηλά εισοδήματα.

Ειδικότερα, οι αλλοδαποί τουρίστες της Πιερίας προέρχονται κυρίως από τις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης οι οποίοι σε γενικές γραμμές χαρακτηρίζονται από χαμηλή  κατά κεφαλή δαπάνη. Όπως τα στατιστικά δεδομένα αποκαλύπτουν, η Πιερία είναι σχεδόν ανύπαρκτη ως προορισμός για την συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων της Βρετανίας, της Γαλλίας, της Ιταλίας, των Σκανδιναβικών χωρών, της Αυστρίας, του Βελγίου, της Ολλανδίας, των ΗΠΑ, της Ιαπωνίας κ.α.). Αυτό σημαίνει ότι οι παραδοσιακές αγορές προέλευσης επισκεπτών έχουν απολεσθεί προ πολλού. Παράλληλα, η Πιερία δυσκολεύεται να αξιοποιήσει τις νέες ή αναδυόμενες αγορές όπως (της Ρωσία, της Κίνας, της Ιαπωνίας, της Ινδίας, της Αραβικής Χερσονήσου κτλ)

Για την επαναπροσέγγιση των παραδοσιακών αγορών όπως και για την προσέγγιση των αναδυομένων αγορών, απαιτούνται παρεμβάσεις μακροχρόνιου αλλά βραχυχρόνιου χαρακτήρα. Ο μακροχρόνιος προγραμματισμός απαιτεί αναβάθμιση των υποδομών, πιστοποίηση των υπηρεσιών και κατασκευή πεντάστερων ξενοδοχειακών μονάδων. Σε βραχυχρόνιο επίπεδο, θα πρέπει να βελτιωθεί η προσπελασιμότητα αλλά κυρίως θα πρέπει να σχεδιασθούν και να πραγματοποιηθούν προγράμματα προβολής και διαφήμισης.

Εξειδίκευση του μέτρου

Να σχεδιασθούν και να υλοποιηθούν προγράμματα προβολής και διαφήμισης του τουριστικού προϊόντος της Πιερίας σε Παραδοσιακές και Αναδυόμενες Αγορές Προέλευσης Επισκεπτών. Ηγήτορας της προσπάθειας η Ομάδα Τουριστικής Διακυβέρνησης.

Πηγή: e-pieria.gr

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *