Χωρίς καλές ειδήσεις για την χρηματοδότηση του έργου αναβάθμισης του αεροδρομίου Ιωαννίνων έφυγε το 20012 και μπήκε το 2013, με αποτέλεσμα, ναι μεν οι εργασίες να συνεχίζονται, …
αλλά με ρυθμούς χελώνας…Σε μια πόλη και περιοχή που ποντάρει πολλά στον τουρισμό και χρειάζεται ένα σύγχρονο αεροδρόμιο και ..παντός καιρού.Μπορεί ο μεγάλος στόχος της κυβέρνησης να είναι η επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών αξόνων, όμως και αυτό το έργο θέλει την επανεκκίνηση του με μόνο εμπόδιο την χρηματοδότηση.Το σύγχρονο …γεφύρι της Άρτας δεν ήταν ανάμεσα στα έργα που έχουν ξεμπλοκάρει και επανεκκίνησαν ή θα εκτελεστούν άμεσα, όπως ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών Σταύρος Καλογιάννης τα παρέθεσε προ ημερών σε ανακοίνωση-απάντηση προς τον βουλευτή Μιχάλη Κασσή. Επρόκειτο, άλλωστε, για έργα που χρηματοδοτούνται κυρίως από το ΕΣΠΑ και άρα υπάρχουν πιστώσεις..Σύμφωνα με πληροφορίες, ακόμη δεν έχει προκύψει θετική εξέλιξη για να χρηματοδοτηθεί απρόσκοπτα και το έργο του αεροδρομίου (που σέρνεται μια δεκαετία μετά την παρουσίαση της πρώτης μακέτας του), δεδομένου ότι χρειάζονται εθνικοί πόροι και το έργο προ πολλού έχει μείνει εκτός ΕΣΠΑ.Ο Γιαννιώτης και αρμόδιος υπουργός γνωρίζει άριστα το πρόβλημα και φαίνεται ότι αναζητά εδώ και καιρό τρόπο να χρηματοδοτηθεί για να ολοκληρωθεί, ωστόσο μέχρι τώρα δεν υπάρχει αποτέλεσμα ή τουλάχιστον δεν έχει δημοσιοποιηθεί κάποια καλή είδηση. Μοιραία το έργο «καρκινοβατεί» και μένει σε εκκρεμότητα το κυρίως κομμάτι του, ο νέος σταθμός.
Παρατάσεις χωρίς τέλος…
Το έργο με την προηγούμενη παράταση, από τις πολλές που έχει πάρει, έπρεπε να παραδοθεί τον Μάιο του 2012…Ο ανάδοχος κατά καιρούς διακόπτει τις εργασίες(έχει καταθέσει στο παρελθόν και αίτημα διάλυσης της εργολαβίας, προφανώς για να πιέσει να πληρωθεί) λόγω μη εξόφλησης ληξιπρόθεσμων λογαριασμών, καταβάλλονται μετά από μήνες χρήματα και επαναρχίζουν και αυτό δεν επιτρέπει να προχωρήσει το έργο. Απλά δίνονται παρατάσεις με την … ελπίδα ότι θα βρεθούν οι πιστώσεις για να ανταποκριθεί ο ανάδοχος και να επιταχύνει τους ρυθμούς.Η περίπτωση να μην ολοκληρωθεί το έργο και η εκμετάλλευση να παραχωρηθεί σε ιδιώτες, όπως σχεδιάζεται και για περιφερειακά αεροδρόμια, δεν πρόκειται να αλλάξει κάτι. Το έργο όπως σχεδιάστηκε ήδη έχει υποστεί τις μειώσεις του και δεν αποκλείεται στο τέλος να γίνουν κι άλλες.
Έμεινε εκτός ΕΣΠΑ
Η μόνη δικαιολογία για τα προ της οικονομικής κρίσης προβλήματα και καθυστερήσεις είναι οι προβληματικές ηλεκτρομηχανολογικές μελέτες του που, όμως, διορθώθηκαν. Η βασική αιτία για την μη πρόοδο και ολοκλήρωση είναι η μη επαρκής χρηματοδότηση του από εθνικούς πόρους. Φυσικά, όλοι έχουν… μετανιώσει που δεν εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ. Αρχικά υπήρχε στο ΠΕΠ Ηπείρου πρόβλεψη για το αεροδρόμιο, πίστωση άνω των 20 εκ. ευρώ και τελικά έμειναν πολύ λιγότερα για να τοποθετηθεί κάποτε το Σύστημα Τυφλής Προσγείωσης ( το περίφημο ILS), το οποίο ακόμη αποτελεί στόχο για να μην ακυρώνεται πτήσεις λόγω καιρού.Η σύμβαση του έργου, όπως το ανέλαβε η ανάδοχος ΤΟΜΗ ΑΒΕΤΕ, έφτανε τα 25 εκ. ευρώ μετά τη μεγάλη έκπτωση που προσφέρθηκε. Οι πληρωμές μέχρι τώρα είναι κάτω από τα μισά χρήματα της σύμβασης και κανείς δεν γνωρίζει αν θα κοπεί κι άλλο φυσικό και ταυτόχρονα και οικονομικό αντικείμενο.
Ο νέος σταθμός το κυρίως έργο
Το έργο που έχει εκτελεστεί όλα τα προηγούμενα χρόνια, αφορούσε το διάδρομο προσγείωσης και συνδετήριους με το χώρο στάθμευσης αεροσκαφών, περιφράξεις και φωτισμό, αλλά και το κτίριο του αμαξοστασίου (όπου αυτό το διάστημα γίνονται κάποιες εσωτερικές εργασίες) που έχει μείνει στον σκελετό. Την περασμένη άνοιξη με την επανέναρξη των εργασιών που είχε γίνει μετά από πληρωμή του αναδόχου, ολοκληρώθηκε η σύνδεση της νέας πίστας με τον διάδρομο προσγείωσης και απογείωσης, εκκρεμότητα που δεν επέτρεπε να γίνει λειτουργικό το συνολικό έργο που εκτελέστηκε στο έδαφος. Θα μπορούν να σταθμεύουν τα αεροσκάφη, ιδίως αν γίνουν και πτήσεις τσάρτερ που μπορεί να δεχθεί το αεροδρόμιο.Το υπέργειο έργο είναι η ανέγερση νέου πύργου ελέγχου, (κρίθηκε ότι ο υπάρχων θα εμποδίζει το ILS, όταν και αν τοποθετηθεί), αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί, αιτία η ροή της χρηματοδότησης που δεν επιτρέπει να ανοιχθεί σε εργασίες ο ανάδοχος.Για το κυρίως υπολειπόμενο κομμάτι του έργου, νέο σταθμό από το 2011 έγινε προετοιμασία στο χώρο που άλλοτε ήταν το πάρκινγκ, χωρίς να ξεκινά η ανέγερση του. Είναι αδιευκρίνιστο αν θα κατεδαφιστεί ο παλιός ή τμήμα του. Ο ανάδοχος διαβλέπει ότι με τέτοια ροή χρηματοδότησης δεν μπορεί να προχωρήσει και να αναμένει πότε θα πληρωθεί.