Πρωταθλητές στο διαδίκτυο οι Κρητικοί

Πρωταθλητές αποδεικνύονται οι Κρητικοί στην ψηφιακή εποχή, με επιδόσεις στην πλειονότητα των περιπτώσεων πάνω από τον ελληνικό μέσο όρο. Το ηλεκτρονικό προφίλ των κατοίκων του νησιού αποκαλύπτει τις νέες συνήθειές μας τόσο όσον αφορά στη χρήση του… διαδικτύου, όσο και στην κοινωνική αλλά και οικονομική του διάσταση μέσω των σελίδων κοινωνικής δικτύωσης, που… παίρνουν φωτιά στα χέρια των Κρητικών, αλλά και του ηλεκτρονικού εμπορίου, που εκτινάσσεται από χρήστες στο νησί.

Τα εντυπωσιακά αυτά στοιχεία καταγράφονται σε μεγάλη έρευνα της εταιρείας Focus Bari, η οποία παρουσιάστηκε πρόσφατα στο Ηράκλειο από τη γενική διευθύντρια της Ad Hoc & on line Ερευνών κ. Άννα Καραδημητρίου στο συνέδριο για την ψηφιακή εποχή.

Οι πρωτιές

Σύμφωνα με αυτά, κατακτούμε την πρώτη θέση στην ψηφιακή κοινωνική μας συμπεριφορά, τρίτος μάλιστα δημοφιλέστερος λόγος που μπαίνουμε στο ίντερνετ, στη χρήση έξυπνων κινητών και ηλεκτρονικών αγορών, ενώ βρισκόμαστε ελαφρώς χαμηλότερα από το γενικό μέσο όρο της Ελλάδας στη χρήση διαδικτύου και στη διασκέδαση με ηλεκτρονικά παιχνίδια. Είμαστε πρώτοι όμως και στο χρόνο χρήσης του ίντερνετ τόσο μέσω υπολογιστών όσο και κινητών, ενώ από τους βασικούς λόγους που πληκτρολογούμε τις διευθύνσεις του παγκόσμιου ιστού είναι η αναζήτηση πληροφοριών!
Εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι οι λεγόμενοι social networkers, ήτοι χρήστες σελίδων κοινωνικής δικτύωσης στην Κρήτη, επιλέγουν αυτόν τον τρόπο για να επικοινωνούν πρώτιστα με την οικογένεια και ανθρώπους που ζουν μακριά από το νησί μας.

Ηλεκτρονικές αγορές

Η αλματώδης ανάπτυξη του e-shopping, αγορών δηλαδή μέσω ίντερνετ, μας βρίσκει στην πρώτη θέση, με τις επιλογές μας να επικεντρώνονται σε ρούχα, έξυπνες εφαρμογές, γνωστές ως gadgets, παπούτσια, συσκευές, ταξίδια και εισιτήρια, καθώς και… ομορφιά! Και μάλιστα με σημαντική διαφοροποίηση ανά περίπτωση σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα. Είναι ενδεικτικό ότι τους τελευταίους έξι μήνες, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, σε 8 κατά μέσο όρο αγορές στην Κρήτη δαπανήθηκαν 432 ευρώ! Και μάλιστα οι Κρητικοί πελάτες εμφανίζονται «πολύ» και «αρκετά» ικανοποιημένοι από τα ηλεκτρονικά ψώνια τους σε συντριπτικά ποσοστά σε σχέση με αυτούς που δήλωσαν «μέτρια» έως «καθόλου», τάση που επιβεβαιώνεται άλλωστε και πανελλαδικά.

Είμαστε όμως και ανήσυχοι περισσότερο από τους υπόλοιπους Έλληνες σε θέματα ασφάλειας του διαδικτύου και των ηλεκτρονικών αγορών, ενώ ως δέλεαρ για να ψωνίσουμε on-line θεωρούμε κυρίως τις καλές τιμές και τους ξεκάθαρους όρους. Τα πορίσματα της έρευνας καταδεικνύουν, αν μη τι άλλο, ότι έχουμε μπει πια για τα καλά στην ψηφιακή εποχή και ότι το ίντερνετ και οι ευκολίες που μας προσφέρει αποτελούν μέρος της καθημερινότητάς μας σε όλα τα επίπεδα. Πρώτιστα στο κοινωνικό και ακολούθως στο επαγγελματικό και βεβαίως καταναλωτικό προφίλ μας!

Ο… ψηφιακός Κρητικός

Η εικόνα που προκύπτει από τα στοιχεία είναι πολύ χαρακτηριστική για να χαρτογραφήσουμε τον… ψηφιακό Κρητικό! Πρώτα απ’ όλα δεν ξεφεύγουμε από τη γενικότερη ελληνική τάση, που δείχνει ότι η αύξηση της χρήσης των σύγχρονων μεθόδων επικοινωνίας είναι αλματώδης. Οι αριθμοί είναι συντριπτικοί: Η αύξηση στη χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών από το 2008 ως τα σήμερα σε Έλληνες κάθε ηλικίας σχεδόν, από 13 έως 70 ετών, είναι της τάξης του 36%, ποσοστό που εκτοξεύεται στο 69%+ όταν μιλάμε για το διαδίκτυο.

Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το άλμα στα διαδικτυακά παιχνίδια, με αύξηση 250%, και στην κοινωνική δικτύωση, που φτάνει το +446%. Αύξηση καταγράφεται και στην κατοχή έξυπνων κινητών κατά 60%, ενώ το ηλεκτρονικό εμπόριο, αγορές δηλαδή μέσω ίντερνετ, γνωρίζει μέρες δόξας, με ένα +125% και προοπτικές ακόμα πιο υψηλές.

Σαρώνουμε

Η εξειδικευμένη για την Κρήτη εικόνα καταγράφει πολλές πρωτιές. Με στοιχεία έως και τον Ιούνιο του 2013, προκύπτει ότι οι χρήστες ηλεκτρονικών υπολογιστών στην Κρήτη είναι σε ποσοστό 72% ίδιο με το πανελλαδικό, ενώ ελαφρώς χαμηλότερο στη χρήση ίντερνετ, με 69% για την Κρήτη, σε σχέση με το 71% για την υπόλοιπη Ελλάδα. Χαμηλότερο είναι το ποσοστό των Κρητικών που παίζουν διαδικτυακά παιχνίδια, με 53%, σε σχέση με το 63% του πανελλαδικού μέσου όρου, κατά πολύ υψηλότερο όμως όταν μιλάμε για κοινωνική δικτύωση, με 54% των Κρητικών να ασχολούνται με το σπορ σε σχέση με το 49% των υπόλοιπων Ελλήνων.

Τι αγοράζουμε

Η χρήση έξυπνων κινητών κάνει θραύση στο νησί μας, με 40% σε σχέση με το 32% στην υπόλοιπη Ελλάδα, ενώ άξιο λόγου είναι το γεγονός ότι 23% των Κρητικών αγοράζουν μέσω διαδικτυακού εμπορίου προϊόντα σε σχέση με το 20% των υπόλοιπων Ελλήνων. Οι συγκρίσεις των συνηθειών των Κρητικών με τους κατοίκους της υπόλοιπης χώρας στο συγκεκριμένο τομέα, που αναπτύσσεται όλο και πιο δυναμικά, έχουν μεγάλη σημασία, καθώς αποκαλύπτουν μια εικόνα που οι περισσότεροι από εμάς αγνοούμε.
Αν και γενικά οι Έλληνες αγοράζουν πρώτιστα ρούχα από το ίντερνετ, οι Κρητικοί επιλέγουν αυτόν τον τρόπο κατά πολύ περισσότερο και πιο συγκεκριμένα στο 32% σε σχέση με το 28% στην υπόλοιπη χώρα. Πανελλαδικά δεύτερος κατά σειρά προτίμησης είναι ο τομέας των εισιτηρίων και των ταξιδιών με 23%, που όμως δε μας βρίσκει… σύμφωνους με τη γενικότερη τάση, αφού μόλις ένα 12% των Κρητικών κλείνει έτσι τις διακοπές ή γενικά τα ταξίδια του.

Για τους Κρητικούς δεύτερο κατά σειρά επιλογής στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι τα γκατζετάκια (26%), που για την υπόλοιπη χώρα είναι τρίτο με 18%, και ακολουθούν τα παπούτσια (21% Κρήτη με 17% πανελλαδικά) και οι συσκευές με 16%, ίδιο ποσοστό και για τους υπόλοιπους… ψηφιακούς Έλληνες. Διψήφιο είναι και το ποσοστό της αγοράς προϊόντων ομορφιάς μέσω διαδικτύου για τους Κρητικούς με 12%, όταν για την υπόλοιπη Ελλάδα είναι 8%, ενώ μονοψήφια ποσοστά καταγράφονται για κινητά (6%), ταινίες και μουσική (4%) ή βιβλία (4%).

Ανασφαλείς

Αν και ικανοποιημένοι από τις αγορές μέσω ίντερνετ και μάλιστα σε συντριπτικά ποσοστά, εντούτοις δηλώνουμε περισσότεροι ανασφαλείς από τους υπόλοιπους Έλληνες κυρίως σε θέματα που έχουν να κάνουν με το φόβο υποκλοπής, σε ποσοστό 51% σε σχέση με το 45% πανελλαδικά. Επίσης, μας προβληματίζει περισσότερο ο προσωπικός έλεγχος του κάθε προϊόντος (21% έναντι 8% πανελλαδικά) και το ενδεχόμενο ενόχλησης με 10% έναντι 6% στην υπόλοιπη χώρα.
Αυτό που κάνει τους Κρητικούς πιο δεκτικούς στις αγορές μέσω διαδικτύου είναι οι καλές τιμές σε ποσοστό 62% και οι ξεκάθαροι όροι (73%), ενώ δέλεαρ αποτελούν οι εναλλακτικοί τρόποι πληρωμής (47%) και το όνομα μιας εταιρείας (27%).

Το διαδίκτυο

Οι Κρητικοί, όπως και οι υπόλοιποι Έλληνες, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, χρησιμοποιούν το ίντερνετ στο ίδιο ποσοστό καθημερινά, δηλαδή στο 59%, όμως σε διάρκεια έχουμε και πάλι τα πρωτεία. Οι κάτοικοι του νησιού “σερφάρουν” 126 λεπτά τη φορά σε σχέση με τα 124 των υπόλοιπων Ελλήνων, ενώ από αυτά το 27% των συνδέσεων γίνεται με κινητά αντί του 25% στην υπόλοιπη χώρα.

Και αν αναρωτιέστε τι κάνουμε μέσα στον κυβερνοχώρο, η απάντηση είναι μάλλον αποστομωτική. Αναζητούμε πληροφορίες σε ποσοστό 65% (66% πανελλαδικά), μπαίνουμε σε σελίδες κοινωνικής δικτύωσης σε ποσοστό 54% (49% Ελλάδα) και κατεβάζουμε παιχνίδια σε ποσοστό 47% (55% Ελλάδα). Το μέσο ελληνικό όρο ξεπερνάμε στο “τσατ” (31% σε σχέση με το 28% της χώρας), στις on line αγορές, με ποσοστό 23% (20% Ελλάδα) και βλέπουμε τηλεόραση διαδικτυακά σε ποσοστό 17% (15% Ελλάδα). Στέλνουμε όμως λιγότερα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σε σχέση με τους άλλους Έλληνες (38% έναντι 44% πανελλαδικά) και ακούμε λιγότερο διαδικτυακό ραδιόφωνο (30%) σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα (33%).

Μιλάμε με οικογένεια και φίλους

Εξαιρετικά ενδιαφέροντα είναι τα στοιχεία της έρευνας που αφορούν στην κοινωνική δικτύωση. Σύμφωνα με τη γλώσσα των αριθμών, ο τρίτος δημοφιλέστερος λόγος χρήσης του ίντερνετ είναι τα λεγόμενα social media (53% στην Κρήτη, 48% Ελλάδα). Ο βασικότερος λόγος για τον οποίο “σερφάρουμε” σε ανάλογες σελίδες είναι να μιλήσουμε με στενούς φίλους (97% Κρήτη, 96% Ελλάδα) και κυρίως με ανθρώπους που ζουν μακριά μας (88% Κρήτη, 80% Ελλάδα).
Η οικογένεια συνεχίζει να έχει μεγάλο ρόλο στην Κρήτη, καθώς επικοινωνούμε με τους συγγενείς μας μέσω σελίδων κοινωνικής δικτύωσης σε ποσοστό 64%, σε σχέση με το 49% της υπόλοιπης χώρας, ενώ μικρότερη είναι η επικοινωνία με συνεργάτες, ίσως και λόγω των μικρών σχετικά αποστάσεων στο νησί, με 27% στην Κρήτη σε σχέση με 33% στην Ελλάδα.

Δεν αποφεύγουμε όμως να ανοίγουμε κανάλια επικοινωνίας και με άγνωστους, ό,τι και αν σημαίνει αυτό, στο ίδιο με το πανελλαδικό ποσοστό, ήτοι 31%. Ταξιδεύοντας στις ιστοσελίδες των social media ανοίγουμε ένα παράθυρο σε έναν διαφορετικό κόσμο επικοινωνίας, σχολιάζοντας δημοσιεύσεις άλλων σε ποσοστό 84% (83% Ελλάδα), το 82% ανεβάζουμε φωτογραφίες ή βίντεο (78% Ελλάδα), αναρτούμε δημοσιεύσεις κατά 76% (72% Ελλάδα), κάνουμε τα διάσημα πια «like» σε σελίδες μάρκας ή «ακολουθούμε» τις εν λόγω σελίδες σε ποσοστό 73% (72% πανελλαδικά) και τέλος κάνουμε «like» ή «ακολουθούμε» σελίδες χρηστών κατά 45% (48% Ελλάδα).

Αγοράζουμε ηλεκτρονικά προϊόντα

Τα στοιχεία καταδεικνύουν τους Κρητικούς πρωταθλητές κυρίως στο ηλεκτρονικό εμπόριο, γεγονός με μεγάλη σημασία δεδομένης της αλματώδους ανάπτυξης του κλάδου. Ειδικά για το εμπόριο, τα στοιχεία έχουν τεράστια σημασία, καθώς οι τάσεις είναι συντριπτικές για τους Κρητικούς, πόσω μάλλον όταν το λεγόμενο e-commerce στα κατ’ εκτίμηση στοιχεία ανά χιλιάδες άτομα σε ηλικίες 13-70 ετών ξεκίνησε από τα μόλις 632.000 άτομα το 2008 και έφτασε σε επίπεδο Ελλάδας το 2013 στα 1.348.000 άτομα.

Λογικό είναι η άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου να μεταφράζεται και σε αύξηση των ελληνικών e-shops από 600 το 2008 σε 1.200 το 2010. Δυσανάλογα είναι όμως τα ποσά που ξοδεύονται από τους χρήστες του διαδικτύου, καθώς από τα 550 ευρώ του 2008 κατά μέσο όρο ηλεκτρονικής δαπάνης, που εκτοξεύτηκαν στα 680 το 2010, από την ίδια αυτή χρονιά άρχισε η κατιούσα, με την κρίση να φαίνεται ότι έχει βάλει κι εδώ το… χεράκι της. Έτσι, το 2011 το ποσό έπεσε στα 600 ευρώ, το 2012 στα 506 και το 2013 στα 487 ευρώ.

Του Σταύρου Μουντουφάρη
Πηγή : Nέα Κρήτη

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *