Για τη Δευτέρα, 4 Νοεμβρίου (αντί της 28ης Οκτωβρίου) μετέθεσε η τρόικα την επιστροφή της στην Αθήνα και στις δέκα ημέρες που μεσολαβούν η ελληνική πλευρά θα πρέπει να…
Δύο είναι οι βασικές προτάσεις, μία που κινείται στη λογική του «όχι μέτρα» -τουλάχιστον τώρα- και μία που προβλέπει λίγες αλλά στοχευμένες περικοπές δαπανών.
1. Συμπληρωματικός προϋπολογισμός
Το πρώτο σενάριο, που σύμφωνα με πληροφορίες έχει υποβληθεί στον πρωθυπουργό, είναι να επιμείνει η Αθήνα στη γραμμή ότι σύμφωνα με τις δικές της εκτιμήσεις δεν απαιτούνται νέα μέτρα. Η ύφεση φέτος θα είναι πιο ρηχή απ’ όσο εκτιμά η τρόικα και επιπλέον το δημοσιονομικό αποτέλεσμα θα είναι καλύτερο από αυτό που συμφωνήθηκε με τους εκπροσώπους των δανειστών. Στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους η εκτίμηση είναι πως το πρωτογενές πλεόνασμα θα ξεπεράσει τελικά το 1 δισεκατομμύριο ευρώ αντί των 344 εκατομμυρίων ευρώ που έχουν εγγραφεί στο προσχέδιο του προϋπολογισμού.
Ετσι, η ελληνική πλευρά μπορεί να υποστηρίξει ότι αφού το 2014 θα ξεκινήσει από καλύτερη βάση (μακροοικονομική και δημοσιονομική) θα επιτευχθεί σίγουρα ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ. Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση θα δεσμευθεί ότι εάν διαπιστωθεί έως τον Απρίλιο – Μάιο πως οι εκτιμήσεις της δεν επιβεβαιώνονται, τότε θα λάβει διορθωτικά μέτρα με συμπληρωματικό προϋπολογισμό, όπως είχε γίνει και το 2012. Εάν έως τότε έχουν αρχίσει οι συζητήσεις για την ελάφρυνση του χρέους, η ελληνική πλευρά θα μπορούσε να ζητήσει και αλλαγή των δημοσιονομικών στόχων.
2. Μέτρα 500 εκατ. ευρώ
Το δεύτερο σενάριο είναι να αποδεχθεί η ελληνική πλευρά ότι υπάρχει δημοσιονομικό κενό μέχρι 500 εκατ. ευρώ και να προτείνει τη λήψη αντίστοιχων μέτρων. Ο κ. Στουρνάρας, που έκανε την πρόταση, θεωρεί ότι αυτός μπορεί να είναι ένας αποδεκτός συμβιβασμός και από τις δύο πλευρές. Το κενό, το οποίο εντοπίζεται στο ασφαλιστικό σύστημα, μπορεί να καλυφθεί με μέτρα βελτίωσης της είσπραξης των εισφορών που έχει προτείνει ο υπουργός Εργασίας Γ. Βρούτσης (π.χ. συμψηφισμός οφειλών προς τον ΟΓΑ με κοινοτικές ενισχύσεις προς τους αγρότες), αλλά και περικοπές στις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις.
Οι δύο προτάσεις δεν είναι κατ’ ανάγκην ανεξάρτητες. Στη διάρκεια της διαπραγμάτευσης θα μπορούσαν να είναι η πρώτη και η δεύτερη γραμμή άμυνας. Εάν, δηλαδή, η τρόικα απορρίψει την πρόταση του καθόλου μέτρα, μπορεί να μπει στο τραπέζι η δεύτερη. Ομως, αυτή φαίνεται πως είναι η τελευταία που αποδέχεται η Αθήνα.
Ωστόσο, και τα δύο σενάρια απέχουν πολύ από αυτά που ζητούσε η τρόικα στον προηγούμενο γύρο των διαπραγματεύσεων. Οι εκπρόσωποι των δανειστών αμφισβητούν τα επιπλέον έσοδα που προβλέπει το προσχέδιο του προϋπολογισμού από τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του φορολογικού μηχανισμού και από την αυτόματη αύξηση των εσόδων λόγω της ανάκαμψης.
Η ελληνική πλευρά έχει επιστρατεύσει μελέτες του ΔΝΤ και του ΟΟΣΑ από τις οποίες προκύπτει ότι η επιτάχυνση του ρυθμού ανάπτυξης κατά μία ποσοστιαία μονάδα βελτιώνει το δημοσιονομικό αποτέλεσμα κατά μισή ποσοστιαία μονάδα. Αυτό σημαίνει ότι από τη στιγμή που η οικονομία θα περάσει από ύφεση 4% το 2013 σε μεγέθυνση 0,5% το 2014, το πρωτογενές πλεόνασμα θα υπερβεί τον στόχο, όπως εξάλλου έγινε και φέτος. «Είναι παραλογισμός να υποστηρίζει η τρόικα ότι το δημοσιονομικό κενό είναι 1,5% του ΑΕΠ», λέει στέλεχος του οικονομικού επιτελείου.
Οι πιστωτές
Στελέχη της Κομισιόν από την πλευρά τους αντιμετωπίζουν το «όχι» της Αθήνας σε νέα μέτρα ως επικοινωνιακή τακτική, στην οποία όμως κινδυνεύει να εγκλωβιστεί η κυβέρνηση. Επίσης, θεωρούν ότι ήταν λάθος η εσπευσμένη εξαγγελία για διανομή του υπερβάλλοντος πλεονάσματος του 2013, δεδομένου ότι αυτό, εάν πραγματικά επιτευχθεί, είναι μικρό και επιπλέον δεν είναι μόνιμο. Δηλαδή, το γεγονός ότι το 2013 το πλεόνασμα θα είναι υψηλότερο από τον στόχο κατά 344 εκατ. ευρώ δεν σημαίνει ότι θα συμβεί το ίδιο και τον επόμενο χρόνο. Αρα και τα μέτρα ανακούφισης που θα αποφασιστούν, θα πρέπει να είναι έκτακτα. Ενα τρίτο λάθος θεωρούν πως ήταν και οι συζητήσεις περί πολιτικής διαπραγμάτευσης.
Πέραν όμως των λανθασμένων μηνυμάτων που μπορεί να εκπέμπει η ελληνική πλευρά, και τα οποία προκαλούν νευρικότητα στις βορειοευρωπαϊκές πρωτεύουσες, το βασικό είναι ότι υπάρχουν πραγματικά προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Για παράδειγμα, τα έσοδα από εισφορές του ΙΚΑ από τον Ιούλιο έως τον Οκτώβριο εμφανίζουν υστέρηση 300 εκατ. ευρώ, λένε. Οι επιδόσεις του φοροεισπρακτικού μηχανισμού βελτιώνονται, αλλά τα έσοδα εξακολουθούν να υπολείπονται των στόχων. Συνεπώς, λένε, η Αθήνα θα πρέπει να κάνει αξιόπιστες εκτιμήσεις για το δημοσιονομικό κενό και να προτείνει αξιόπιστα μέτρα για την κάλυψή του.
skai.gr
Use Facebook to Comment on this Post