Συνέντευξη στον Γιώργο Παπαδάκη
Το Θέατρο Τέσσερεις Εποχές παρουσιάζει το βραβευμένο έργο του…
Για πρώτη φορά, στην ιστορία του Νεοελληνικού θεάτρου, παρουσιάζεται σε θεατρική μορφή η ζωή ενός σπουδαίου και συνάμα ιδιόρρυθμου καλλιτέχνη, του ρομαντικού γλύπτη, Γιαννούλη Χαλεπά. Μια μοναχική βασανισμένη ψυχή, με ανατριχιαστικές καταστάσεις, φτωχικά χρόνια, δραματικά περάσματα, περιπλανήσεις, θάνατοι, απορρίψεις και στο τέλος η μεγάλη δικαίωση. Ένας άντρας που στα 25 του έφτιαξε την Κοιμωμένη και στα 37 του νοσηλεύεται στο ψυχιατρείο της Κέρκυρας για 14 χρόνια! Όμως ο Γολγοθάς του μεγάλου γλύπτη, δεν έχει τέλος. Η συνέχεια επί σκηνής …
1)Κυρία Ζήκου καλησπέρα.
Καλησπέρα κύριε Παπαδάκη.
2)Έρχεστε στο Ηράκλειο για να μας παρουσιάσετε τη ζωή του Γιαννούλη Χαλεπά. Ενός γλύπτη από την Τήνο του οποίου η μεγαλύτερη αντίπαλος είναι η ίδια του η μητέρα. Πείτε μας δυο λόγια για το έργο που θα δούμε.
Ο ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΧΑΛΕΠΑΣ: η κοιμωμένη μου είναι ένα θεατρικό έργο του συγγραφέα Γιώργου Α. Χριστοδούλου βραβευμένο από το Υπουργείο Πολιτισμού, που σκηνοθέτησε ο δάσκαλός μου Γιάννης Μόρτζος. Μια παράσταση που απέσπασε τις καλύτερες κριτικές και οι θεατρόφιλοι την αγκάλιασαν με τόση αγάπη ώστε να παίζεται για τρία συνεχόμενα χρόνια δηλαδή για έξι συνεχόμενες θεατρικές σαιζόν.
Ο Γιαννούλης Χαλεπάς αποτελεί μια μοναδική περίπτωση στη νεοελληνική τέχνη καθώς άθελά του αγιοποιήθηκε. Έγινε σύμβολο και δεν μπορούμε να τον διαχωρίσουμε από αυτό. Ίσως να μην υπάρχει Έλληνας που να μην γνωρίζει την Κοιμωμένη, που αναμφίβολα είναι το διασημότερο γλυπτό της νεώτερης Ελλάδας και να αγνοεί την τραγική μοίρα του δημιουργού της, αυτού του εξαιρετικά προικισμένου καλλιτέχνη, που τον χτυπάει η αρρώστια χάνει τα λογικά του και προς το τέλος της ζωής του ξαναγυρίζει δημιουργικά στην τέχνη του.
3)Ερμηνεύετε τον ρόλο της μητέρας του Γιαννούλη Χαλεπά. Τι άνθρωπος είναι τελικά;
Η μάνα σύμβολο μιας μητριαρχικής οικογένειας με ένα πατέρα φευγάτο και έξι παιδιά , που προσπαθεί να τα μεγαλώσει μέσα από τις αντίξοες συνθήκες της ζωής. Μια τραγική φιγούρα που βιώνει μέσα από την μοίρα των παιδιών της την πείνα, τον θάνατο ,τα ψυχιατρεία , την αυτοκτονία και την καταστροφή. Η υπέρμετρη αγάπη για τον πρωτότοκο γιο της τον Γιαννούλη γίνεται τροχοπέδη στα θέλω του, την τέχνη του και την ίδια του τη ζωή. Μια μάνα που όπως και η ίδια λέει είναι : Θύμα και θύτης μαζί.
4)Η συμπεριφορά της απέναντι στον γιο της οφείλεται σε έμφυτη κακία ή υπάρχουν λόγοι που την αναγκάζουν να συμπεριφέρεται έτσι;
Οφείλεται καθαρά σε λόγους άγνοιας. Μια μάνα χωρίς παιδεία , αμόρφωτη που πίστευε ότι η σκόνη από τα μάρμαρα τρέλαινε τον γιο της και έκανε τα πάντα για να τον κρατήσει μακριά από την τέχνη του , που ήταν και η μοναδική σανίδα σωτηρίας και λύτρωσης για τον Γιαννούλη. Μια μάνα που αγαπούσε υπέρμετρα τον γιο της αλλά που με τόσο λάθος τρόπο εκδήλωνε αυτή την αγάπη.
5)Υπάρχουν σήμερα μητέρες σαν αυτή του Γιαννούλη Χαλεπά;
Δεν θα ξεχάσω ποτέ όταν στο τέλος μιας παράστασης με περίμενε στο φουαγιέ του θεάτρου μια σπουδαία και αναγνωρισμένη ζωγράφος , η οποία έπεσε στην αγκαλιά μου κλαίγοντας και μου είπε : Θα πάω σπίτι μου και θα πω στο γιο μου: Αγόρι μου συγχώρεσέ με. Είσαι ελεύθερος να ακολουθήσεις το όνειρό σου Επρόκειτο για μια μάνα η οποία εμπόδιζε τον γιο της να γίνει ζωγράφος και του είχε επιβάλλει τα δικά της θέλω.
Μια άλλη φορά πάλι μετά το τέλος της παράστασης ένας γλύπτης 29 ετών κι ενώ προετοίμαζε την έκθεσή του μου εκμυστηρεύτηκε με δάκρυα στα μάτια ότι είχε να δει την μητέρα του από τότε που της ανακοίνωσε ότι θα φοιτήσει στη Σχολή Καλών Τεχνών. Είχε άλλα σχέδια γι α τον γιο της ένιωσε προδομένη και τον έδιωξε από το σπίτι. Κι άλλα πολλά περιστατικά που δείχνουν ότι η ιστορία δυστυχώς επαναλαμβάνεται.
6) Οφείλω να ομολογήσω πως σοκαρίστηκα όταν πριν λίγους μήνες άκουσα ότι μία θεατής ανέβηκε πάνω στη σκηνή την ώρα που ερμηνεύατε τον ρόλο της μητέρας και σας επιτέθηκε σωματικά επειδή εξοργίστηκε από τη συμπεριφορά σας προς τον γιο σας. Το τίμημα του ηθοποιού;
Το περιστατικό όπου μια γυναίκα θεατής ανέβηκε στη σκηνή κατά τη διάρκεια της παράστασης και με γρονθοκόπησε έμεινε ανεξίτηλο στη μνήμη μου. Ποτέ στην ιστορία του θεάτρου τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό δεν συνέβη ποτέ παρόμοιο γεγονός. Το σοκ ήταν μεγάλο. Οι μηχανισμοί της αντίδρασης δεν λειτούργησαν. Ευτυχώς τα αντανακλαστικά του τεχνικού της παράστασης λειτούργησαν στο έπακρον και ανέβηκε στη σκηνή, της έπιασε τα χέρια και την ταρακουνούσε φωνάζοντάς της: Κυρία μου ηρεμήστε. Ρόλος είναι . Ηθοποιός είναι. Εκείνη αφού συνήλθε , κλαίγοντας ζήτησε από τους θεατές να την συγχωρήσουν και αφού ο τεχνικός την απομάκρυνε από τη σκηνή επέμενε να με δει να μου ζητήσει συγνώμη κάτι που μετά το τέλος της παράστασης έγινε και το συμβάν θεωρήθηκε λήξαν.
Από τις αντιδράσεις και τα σχόλια του κοινού είχα συναίσθηση το πόσο πολύ τους αγγίζει η παράσταση και πόσο μισητή ήμουν σε κάποιους μέσα από το ρόλο της μάνας ποτέ όμως δεν φανταζόμουν ότι θα μπορούσε να συμβεί ένα τόσο ακραίο περιστατικό. Ο αδελφός μου , ο οποίος είναι ψυχίατρος και επιστημονικός σύμβουλος της παράστασης αναλύοντας το γεγονός απεφάνθη ότι προφανώς η συγκεκριμένη γυναίκα είχε βιώσει τη βία σε τέτοιο βαθμό ώστε αντέδρασε ασκώντας και η ίδια βία. Της άνοιξα την αγκαλιά μου , έκλαψε στον ώμο μου, την συγχώρεσα, όμως τις επόμενες ημέρες τίποτα δεν ήταν ίδιο πια για μένα επάνω στη σκηνή.. Μετά από ένα αρκετά μεγάλο διάστημα κατάφερα να ξεπεράσω τις φοβίες και τον πανικό που με ταλάνιζαν.
7)Τι σας έκανε να επιλέξετε αυτό το έργο;
Ο δάσκαλός μου ο Γιάννης Μόρτζος πάντα με συμβουλεύεται όσον αφορά τα θεατρικά κείμενα λόγω της ιδιότητάς μου ως θεατρολόγου. Διάβασε αυτό το έργο θέλω τη γνώμη σου, μου είπε. Το είχε διαβάσει ο ίδιος και του άρεσε πολύ. Την επόμενη μέρα του απάντησα: Σπουδαίο. Το ανεβάζουμε, μου λέει και θα παίξεις το ρόλο της μάνας. Αποκλείεται του είπα. Δεν θα τα καταφέρω. Πως θα υποδυθώ μια γυναίκα 80 ετών και με μια ψυχοσύνθεση που δεν έχει καμία σχέση με τη δική μου; Αν πίστευα ότι δεν θα τα καταφέρεις δεν θα σου πρότεινα το ρόλο μου είπε.
Την παράσταση την αφιέρωσα στον αδελφό του πατέρα μου και θείο μου Παναγιώτη Ζήκο. Ένας σπουδαίος καλλιτέχνης που είχε κι εκείνος μια ανάλογη διαδρομή και ίσως πιο τραγική με αυτή του Γιαννούλη Χαλεπά.
8) Χρειάζεται να βλέπουμε παραστάσεις οι οποίες μας προβληματίζουν και λίγο. Εσείς θα μας προβληματίσετε;
Ο στόχος της κάθε παράστασης πρέπει να είναι ένας κύριε Παπαδάκη και για τον ηθοποιό και για τον θεατή: Να κάνουμε ένα βήμα παραπάνω. Να ανοίγουμε καινούργιους δρόμους στο μυαλό μας και την ψυχή μας, αλλιώς δεν έχει νόημα.
9) Από πού κατάγεστε;
Γεννήθηκα στα Κούρεντα ένα μικρό χωριό έξω από τα Ιωάννινα και μεγάλωσα στη Θεσσαλονίκη.
10) Τα επόμενα καλλιτεχνικά σας βήματα ποια είναι;
Πριν κάποια χρόνια διάβασα το μυθιστόρημα της Φωτεινής Τσαλίκογλου το Εγώ η Μάρθα Φρόυντ και με συγκλόνισε. Δεν έφυγε ποτέ από το μυαλό μου. Κάποια μέρα είπα θα το κάνω θεατρικό έργο και θα το παρουσιάσω στη σκηνή. Ένιωσα ότι η ώρα εκείνη ήρθε. Έκανα τη θεατρική διασκευή και κάνω πρόβες να το παρουσιάσω στη σκηνή του Θεάτρου «Τέσσερις Εποχές- Γιάννης Μόρτζος». Θα υποδυθώ τη γυναίκα του Σίγκμουντ Φρόυντ τη Μάρθα Φρόυντ.
11)Με την Κρήτη τι σχέση έχετε; Έρχεστε συχνά;
Ποιος είναι αυτός που έχει έρθει στην Κρήτη και δεν αγάπησε το νησί; Ανάμεσα στους πιο καλούς φίλους και φίλες μου είναι άνθρωποι από την Κρήτη. Και πολύ όμορφες αναμνήσεις μια και είχα την τύχη να παρουσιάσω τις περισσότερες από τις παραστάσεις μου με μεγάλη επιτυχία στο όμορφο νησί σας.!
12) Η ερμηνεία σας έχει χαρακτηριστεί από τους κριτικούς ως «συγκλονιστική». Έχουν υπάρξει κριτικές με τις οποίες να διαφωνήσατε κάθετα;
Έχω πει και σε κάποια άλλη συνέντευξη που είχα δώσει και θα το ξαναπώ ότι : Πάντα τα επαινετικά λόγια είναι η ανταμοιβή του καλλιτέχνη. Μου γεμίζουν την ψυχή! Νοιώθω μια πληρότητα! Μια δικαίωση .! Όμως οι υπερβολές που γράφτηκαν του τύπου ότι είμαι η συνέχεια της Παπαδάκη , της Παξινού και της Λαμπέτη δεν με άγγιξαν. Και δεν το λέω από ταπεινότητα αλλά από πλήρη επίγνωση του δρόμου ή μάλλον της ανηφόρας που έχω μπροστά μου για να συναντήσω αυτές τις ιέρειες του θεάτρου.
13) Θα σας δούμε να παίζετε στην τηλεόραση ή έχετε επιλέξει να παίζετε μόνο θέατρο;
Από την τηλεόραση απομακρύνθηκα όταν οι σειρές που γυρίζονταν ήταν κατώτερες των προσδοκιών μου και ένιωθα ότι προσβάλουν την αισθητική μου. Δεν είχα καμία δουλειά εγώ με όλα αυτά τα τερατουργήματα που υποτιμούσαν τη νοημοσύνη των θεατών. Είχα επίσης πολύ δελεαστικές οικονομικά προτάσεις να παρουσιάσω τηλεπαιχνίδια , show και άλλα παρεμφερή αλλά προτίμησα να αφήσω άδειους τους τραπεζικούς μου λογαριασμούς μα γεμάτη την ψυχή μου.
14) Σας ευχαριστώ πολύ για την κουβέντα που είχαμε.
Όλη η χαρά είναι δική μου κύριε Παπαδάκη που με τις ερωτήσεις σας μου δώσατε την ευκαιρία να επικοινωνήσω ουσιαστικά με τους αναγνώστες του Prismanews.gr
ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΥΛΗ ΒΗΘΛΕΕΜ Ώρα έναρξης: 21:30 | Eίσοδος: 15€ |Φοιτητές μαθητές: 10€
Παίζουν: Γιούλη Ζήκου , Πέτρος Αποστολόπουλος
Ανδρομάχη Παπαδοπούλου
Use Facebook to Comment on this Post