Σύστημα αξιολόγησης τριών επιπέδων για τους δημοσίους υπαλλήλους σχεδιάζει το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης σε συνεργασία με τους Γάλλους εμπειρογνώμονες, με στόχο να κατατεθεί το σχετικό νομοσχέδιο εντός του Φεβρουαρίου.
Η νομοθετική ρύθμιση θα…
περιλαμβάνει τα νέα οργανογράμματα των υπουργείων, αλλά και τα κριτήρια αξιολόγησης των ικανοτήτων του προσωπικού που θα επιφέρουν σαρωτικές μετακινήσεις δημοσίων υπαλλήλων. Η διαδικασία της αξιολόγησης θα πραγματοποιηθεί κατ’ αρχάς στους υπαλλήλους του στενού δημόσιου τομέα και κατόπιν θα ακολουθήσουν οι δημόσιοι φορείς.
Στελέχη του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης αναφέρουν ότι όλες οι δράσεις των αλλαγών που θα επέλθουν στο κράτος αποτελούν ένα «παζλ» το οποίο συμπληρώνεται μέρα με τη μέρα και θα ξεδιπλωθεί το 2013.
Η νέα κρατική δομή και το αναγκαίο προσωπικό θα περιγράφονται ουσιαστικά στα οργανογράμματα των υπουργείων και των εποπτευόμενων φορέων που θα αποτελέσουν τη βάση της διοικητικής μεταρρύθμισης, ενώ παράλληλα θα πραγματοποιείται η αξιολόγηση των δομών σε κάθε δημόσιο οργανισμό.
Η αξιολόγηση του προσωπικού θα γίνει σε δύο φάσεις: η πρώτη θα πραγματοποιηθεί άπαξ εντός του 2013, σταδιακά ξεκινώντας από τα υπουργεία, για την καταγραφή των ικανοτήτων των υπαλλήλων και η δεύτερη αναμένεται από το 2014, η οποία θα είναι ετήσια και θα αφορά τη μέτρηση της παραγωγικότητας.
Η διαδικασία θα είναι καθολική και δεν θα υπάρχουν εξαιρέσεις. «Οποιος μισθοδοτείται από το Δημόσιο θα αξιολογείται» είναι το σύνθημα του υπ. Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
1ο επίπεδο: Προσωπικός φάκελος
Στόχος της αξιολόγησης των ικανοτήτων του προσωπικού δεν θα είναι οι απολύσεις, αλλά η επικαιροποίηση της βάσης της απογραφής με τα τελευταία δεδομένα που αφορούν τους υπαλλήλους, προκειμένου να πραγματοποιηθεί η τοποθέτηση του κατάλληλου προσωπικού στα νέα οργανογράμματα. Πτυχία, σεμινάρια και δεξιότητες (χρήση Η/Υ, γνώσεις ξένων γλωσσών, σεμινάρια επιμόρφωσης) θα μπουν στο μικροσκόπιο του ελέγχου, τόσο για τη νομιμότητά τους όσο και για την επικαιροποίησή τους. Γι’ αυτόν τον λόγο θα υπάρξει ειδική μηχανογραφημένη φόρμα που θα συμπληρώσουν οι δημόσιοι υπάλληλοι, με την οποία θα ανανεώνεται η βάση δεδομένων της απογραφής.
2ο επίπεδο: «Χαρτογράφηση» ικανοτήτων
Το τελικό επαγγελματικό προφίλ των υπαλλήλων, η «ακτινογραφία» των ικανοτήτων του προσωπικού, θα διαδραματίσει πρωταρχικό ρόλο στην τοποθέτησή τους καθώς και στη μελλοντική στοχοθεσία που θα έχει ο κάθε υπάλληλος, αφού θα τοποθετείται σε περίγραμμα θέσης που θα έχει συγκεκριμένες απαιτήσεις. Σε κάθε υπουργείο θα οριστούν υπάλληλοι ως ελεγκτές του παραγόμενου έργου, οι οποίοι θα συμβάλουν στον προσδιορισμό των ετήσιων στόχων, από την επόμενη χρονιά.
3ο επίπεδο: Μέτρηση παραγωγικότητας
Από το 2014 θα ακολουθήσει το τρίτο επίπεδο αξιολόγησης που θα γίνεται ετησίως, για να εξακριβωθεί η επίτευξη των στόχων που θα τεθούν ανά υπάλληλο και οργανική μονάδα. Η αξιολόγηση θα προσαρμοστεί ανά κατηγορία υπαλλήλων και εκπαιδευτική βαθμίδα. Με τα μέχρι σήμερα δεδομένα αναμένεται να αξιοποιηθεί και γραπτό τεστ δεξιοτήτων κατά τα πρότυπα του ΑΣΕΠ.
Οι υπάλληλοι υποχρεωτικής εκπαίδευσης δεν θα δώσουν εξετάσεις, ενώ διαφορετική μέθοδος αξιολόγησης θα υπάρξει για τους γενικούς διευθυντές ή για εργαζομένους με μεγάλη προϋπηρεσία από τους νεοεισερχόμενους υπαλλήλους στην υπηρεσία.
εφημερίδα ΕΘΝΟΣ