Ρεπορτάζ: Χριστούλιας Δημήτρης
Η ανεργία, η συρρίκνωση μισθών και συντάξεων και η επιβολή εξοντωτικών φόρων έχουν αναγκάσει χιλιάδες πολίτες να βρουν τρόπους να εξοικονομήσουν χρήματα ακόμη και από αυτά που διαθέτουν για την αγορά τροφίμων.
Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στην διάθεσή του το real.gr,το 2012 εκτιμάται ότι οι πωλήσεις στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ μειώθηκαν σε ποσοστό που προσεγγίζει το 7%, σε σχέση με το 2011. Δηλαδή οι Έλληνες ξόδεψαν περίπου 1 δισ. ευρώ λιγότερα για την αγορά τροφίμων και άλλων προϊόντων ευρείας κατανάλωσης.
Ειδικότερα, οι περισσότεροι περιόρισαν τόσο τις ποσότητες που αγοράζουν ενώ το σύνολο των καταναλωτών στράφηκε στην αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία είναι κατά μέσο όρο 45% φθηνότερα σε σχέση με τα «επώνυμα».
Αποκαλυπτικά είναι εξάλλου τα στοιχεία του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, σύμφωνα με τα οποία οι Έλληνες στην προσπάθεια τους να επιλέγουν φθηνότερο καλάθι αγορών, στρέφονται όλο και περισσότερο προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που παρέχονται από τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το 63% των καταναλωτών αγόρασε το 2012 περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (private label) σε σχέση με το παρελθόν για να εξοικονομήσει χρήματα.
Επίσης, το 2012 ήταν η πρώτη χρονιά που σύμφωνα με στοιχεία της ICAP, το 100% των καταναλωτών αγόρασε τουλάχιστον ένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας. Την ίδια στιγμή 7 στους 10 καταναλωτές επιλέγουν να αγοράζουν γενικά πιο φθηνά προϊόντα ανεξάρτητα από άλλους παράγοντες σε σχέση με το παρελθόν.
Παράλληλα, σύμφωνα με στοιχεία της IRI, τα ελληνικά προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι κατά μέσο όρο φθηνότερα κατά 45% από τα αντίστοιχα επώνυμα προϊόντα. Τη μεγαλύτερη εξοικονόμηση φαίνονται να προσφέρουν τα προϊόντα στις κατηγορίες προσωπικής υγιεινής και οικιακής καθαριότητας φθάνοντας το 50%. Παρόλα αυτά, το ποσοστό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην ελληνική αγορά είναι αρκετά μικρό και έφτασε το 2012 το 16% σε αξία των συνολικών αγορών, όταν με βάση τα στοιχεία της IRI, ο ευρωπαϊκός μέσος όρος φτάνει το 37% το 2012.
Χαρακτηριστικά, στο Ηνωμένο Βασίλειο το μερίδιο αγοράς είναι λίγο πάνω από 50%, στην Ισπανία 42%, στη Γερμανία 35% και στη Γαλλία 30%. Η τάση στην Ελλάδα είναι αυξητική, με την αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας να αυξάνεται με ετήσιους ρυθμούς ανάπτυξης της τάξης του 5% τα τελευταία 3 χρόνια, αλλά υπάρχει ακόμα σημαντικός δρόμος προσαρμογής στους Ευρωπαϊκούς μέσους όρους.
Πηγή: real.gr