Του Δημήτρη Ρομποτή*
Με αφορμή όλες αυτές τις εν πολλοίς φαιδρές συζητήσεις και διαμαρτυρίες για το γάλα, νομίζω είναι καιρός η ελλαδική κοινωνία (ό,τι δηλαδή έχει μείνει απ’αυτήν) να …
Δεν θα μπω στην ουσία του θέματος διότι απλούστατα δεν υπάρχει. Και δεν θα άξιζε να ασχοληθή κανείς μ’αυτό εάν δεν εντασσόταν στο ευρύτερο πλαίσιο του ελλαδικού αδιεξόδου το οποίο δεν χάνει ευκαιρία να αποδεικνύη πόσο πίσω είναι η χώρα και ο “λαός” της!
Θα μου πήτε, πάντα έτσι γινόταν, ακόμη κι’αν το εκφραστικό επίπεδο ήταν σαφώς πιο ανεβασμένο, η δε εξαπάτησις του “λαϊκού” σώματος απαιτούσε μαεστρία και ικανότητες επικοινωνιακού ταχυδακτουλουργού, χρειαζόταν δηλαδή ο δημαγωγός να έχη ανεπτυγμένο και δουλεμένο ταλέντο (Ανδρέας Παπανδρέου) ειδάλλως δεν είχε ελπίδα. Σήμερα δεν χρειάζεται ούτε αυτό, τα επικοινωνιακά τεχνάσματα της βιομηχανίας του “ίματζ μέικινγκ” μπορούν ακόμη και περιορισμένων ικανοτήτων δημαγωγίσκους, άχαρους έως και κρυόκωλους (Γιώργος Παπανδρέου, Κώστας Καραμανλής, Αντώνης Σαμαράς, Αλέξης Τσίπρας), να τους εμφανίσουν ως “ηγέτες” και να τους φέρουν στην εξουσία ή τους προθαλάμους αυτής.
Αυτό λοιπόν το “σιφτ” στο μοντέλο ηγεσίας οδήγησε και τον δημόσιο λόγο στην έσχατη(;) κατάπτωση. Τώρα όλα περνάνε, αρκεί να να είναι στο επίπεδο αυτών που κάποτε ακούγανε τη σιχαμένη εκπομπή του ανεκδιήγητου Γαργαλάκου! Χώρια που κι’αυτός στις μέρες μας θα φάνταζε …σοβαρός, όπως κι’ο …Κουρής, ο μέγας διδάσκαλος του νεοελλαδικού λαϊκισμού, ο αλχημιστής που έκανε τον βόρβορο οικοδομίσιμη λάσπη για να χτίση το αυθαίρετο του άλογου θρασσοπουστισμού χρησιμοποιώντας για τούβλα τους αφελείς, διανοητικώς ξεδοντιασμένους, αγελαίους ψηφοφόρους τους οποίους υποτίθεται ότι έφερε το ΠΑΣΟΚ στην εξουσία υπό μορφήν “λαού”. Το πρόβλημα είναι ότι “μπάι ντιφώλτ” όντως ήρθανε στην εξουσία, υπό την έννοια ότι συνιστούν πλέον “επίπεδο” εκλογιμότητας.
Και η “συζήτηση” για το γάλα κινείται εντός εκτός και επί τα αυτά. Αρρωσταίνει κανείς και μόνο να ακούη τα “επιχειρήματα” της μιάς ή της άλλης πλευράς, άσε που δεν ξέρεις ποιά είναι η κάθε πλευρά. Οι μεν μπορεί να είναι οι δε, ενώ και οι “δικοί μας” πολύ εύκολα γίνονται “οι άλλοι” αν αντέξη κανείς να τους ακούση με περισσότερη προσοχή. Αυτό βέβαια δεν είναι τυχαίο, εντάσσεται στα πλαίσια της α πριόρι εξουδετερώσεως του οποιουδήποτε “ντιμπέιτ” η οποία επιτυγχάνεται ενεδύοντας το κάθε “θέμα” σε “μετροσέξουαλ” συσκευασία. Ετσι δεν θίγεται η ουσία, αν υπάρχη, και ο όποιος διάλογος αναλώνεται σε στροβιλιζόμενες κενολογίες για να μείνουν τα πράγματα ως έχουν αφενός, αλλά να μπορή και ο καθένας να διακηρήξη νίκη!
Οι σοβαροί (όχι σοβαροφανείς) πολιτισμοί, ακόμη και καταρρέοντες διατηρούν μια γοητεία, μια αρχοντιά. ενίοτε δε το κύκνειο άσμα τους να είναι και κληρονομιά πανανθρώπινης αξίας. Ο νεοελλαδικός “πολιτισμός” στην αποσύνθεσή του παράγει κυρίως κατιναριό και φαντασηπληξία τύπου Μαντάμ Σουσού, τα υλικά εξ ων συνετέθη, δηλαδή. Το γάλα έχει προ πολλού ξινίσει και η “συζήτηση” για το πόσες μέρες διαρκεί ως φρέσκο είμαι μάλλον “ομπσολίτ” …
Ο Δημήτρης Ρομποτής είναι δημοσιογράφος με έδρα τη Νέα Υόρκη.
neohellenika.com