Την ίδια στιγμή που τα αρχικά ενθαρρυντικά αποτελέσματα της νορβηγικής εταιρείας PGS ανακοινώθηκαν στον Τύπο και το ΥΠΕΚΑ βρίσκεται στο στάδιο να καλέσει τις εταιρείες να οριστικοποιήσουν τις συμβάσεις μίσθωσης για τον Πατραϊκό Κόλπο και τα Γιάννενα, οι συνομιλίες για την ΑΟΖ με τις γειτονικές χώρες έχουν σταματήσει. Η έρευνα της PGS που ανακοινώθηκε θεωρείται μια fast track απεικόνιση που βασίζεται μόνο σε …
15 ενδεικτικές γραμμές για όλη την περιοχή που ερευνήθηκε και το υπουργείο πιέζει να επισπευσθεί η επεξεργασία των δεδομένων που βρίσκονται στα εργαστήρια της PGS στο Χιούστον.
Η εταιρεία έχει δηλώσει πως τα αποτελέσματα θα γίνουν γνωστά στο τέλος του χρόνου – αρχές του 2014, αλλά ενδεχομένως ύστερα από συνεννόηση με το ΥΠΕΚΑ θα μπορούσαν να ερμηνεύουν σταδιακά μία μία γεωλογική περιοχή και να δίνουν την ολοκληρωμένη έρευνα πριν προχωρήσουν σε επόμενη περιοχή. Αν επιλεγεί αυτή η οδός, τότε θεωρείται πιθανό η πρώτη περιοχή που θα ερευνηθεί να είναι βόρεια της Κέρκυρας, εκεί όπου έγιναν πολύ πυκνά σεισμικά και υπάρχουν από παλιά ενδείξεις ότι αποτελεί περιοχή πιθανή για άντληση πετρελαίου. Ωστόσο, η συμφωνία για ΑΟΖ με την Αλβανία δεν έχει επικυρωθεί.
Μάλιστα, ο πρόσφατα εκλεγμένος πρόεδρος της γειτονικής χώρας, Εντι Ράμα, ήταν αυτός που είχε καταγγείλει το 2009 ως αντισυνταγματική τη συμφωνία με την Ελλάδα, όντας τότε στην αντιπολίτευση, καταγγελία που τελικά οδήγησε στη μη επικύρωση της συμφωνίας. Η συμφωνία βέβαια υφίσταται και, σύμφωνα με το Δίκαιο των Συνθηκών της Βιέννης, αν μια χώρα δεν δηλώσει ρητά ότι δεν θα επικυρώσει ποτέ τη συμφωνία, τότε οφείλει να φέρεται με τρόπο που δεν αντιβαίνει στον σκοπό της Συνθήκης. Ελλείψει επικύρωσης στα θαλάσσια σύνορα της χώρας με την Αλβανία, εθιμικά εφαρμόζεται η μέση γραμμή.
Στο Ιόνιο επίσης, με την Ιταλία η χώρα μας έχει υπογράψει ένα σύμφωνο υφαλοκρηπίδας το 1977 αλλά όχι ακόμα ΑΟΖ, παρ’ όλο που η συμφωνία με την Ιταλία όταν ξεκινήσει δεν φαίνεται ότι θα αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα.
Εκεί όμως όπου τα δεδομένα παραμένουν εξαιρετικά δύσκολα είναι στο Αιγαίο. Οπως είχε αποκαλύψει η «Κ», η ισραηλινή εταιρεία Delek είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για έρευνα σε μια περιοχή πάνω στη γραμμή που συνορεύει η Ελλάδα με την Αίγυπτο. Η Τουρκία όμως αμφισβητεί τη δικαιοδοσία του συμπλέγματος του Καστελλόριζου σε ΑΟΖ και θεωρεί ότι η τουρκική και η αιγυπτιακή ΑΟΖ ενώνονται. Οι πρόσφατες εξελίξεις στην Αίγυπτο αναβάλλουν για πολύ τις όποιες συνομιλίες, οι οποίες όμως ουσιαστικά έχουν σταματήσει με τη χώρα μας από το 2009.
Στα θαλάσσια σύνορα νότια της Κρήτης με τη Λιβύη, μια περιοχή επίσης πιθανή για εξεύρεση πετρελαίου, οι συνομιλίες, παρ’ όλο που γίνονται σε πιο ισχυρή βάση από ό,τι με την Αίγυπτο, επίσης δεν προχωρούν. Η Λιβύη εξάλλου δεν αναγνωρίζει πλήρη κυριαρχία στα νησιά και η στάση αυτή δημιουργεί πρόβλημα στις συνομιλίες, με δεδομένη την ύπαρξη μικρών ελληνικών νησιών νοτίως της Κρήτης.
Ο βασικός όμως κίνδυνος για την Ελλάδα παραμένει η εκχώρηση της Τουρκίας τον Απρίλιο του 2012 άδειες για έρευνα υδρογονανθράκων στην κρατική πετρελαϊκή εταιρεία ΤΡΑΟ σε οικόπεδα εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας ανατολικά της Ρόδου, της Καρπάθου και νοτίως του Καστελλόριζου. Το σύγχρονο σεισμικό σκάφος που αγόρασε από νορβηγική εταιρεία και μετονόμασε σε «Μπαρμπαρόσα» βρίσκεται ακόμα στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας και πραγματοποιεί ασκήσεις…
(Καθημερινή, 14/7/2013)
Use Facebook to Comment on this Post