Τον καιρό αυτό πολλά έχουν γραφεί και ειπωθεί για την Α΄ τάξη του Γενικού Λυκείου. Ο λόγος στον οποίο οφείλονται αυτά είναι ότι τώρα ξεκίνησε το Νέο Λύκειο με θέματα από την τράπεζα θεμάτων, με αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του μέσου όρου σε κάθε τάξη και με συμμετοχή των βαθμών των τριών τάξεων στη διαδικασία εισόδου στα ΑΕΙ και ΤΕΙ.
Προσωπικά θα αναφερθώ σε κάτι που με προβλημάτισε και το οποίο δεν είδα κάπου δημοσιευμένο. Παραθέτω δύο ελέγχους επίδοσης Α΄ τάξεως Γενικού Λυκείου.
Ο μαθητής Χ ( πρώτος έλεγχος) πήρε 20 στη Φυσική Αγωγή, στο μάθημα επιλογής και στην Ερευνητική εργασία. Στους τρεις κλάδους της Ελληνικής γλώσσας ( Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, Νέα Ελληνική Γλώσσα και Νέα Ελληνική Λογοτεχνία) καθώς και στους δύο κλάδους των Μαθηματικών (Άλγεβρα και Γεωμετρία) πήρε 10. Στους τρεις κλάδους των Φυσικών Επιστημών ( Φυσική, Χημεία και Βιολογία) πήρε 8. Σε όλα τα άλλα μαθήματα πήρε 15. Ο μαθητής αυτός προάγεται με 14,8.
Ο μαθητής Υ (δεύτερος έλεγχος) πήρε 10 στη Φυσική Αγωγή και στην ερευνητική εργασία και 8 στο μάθημα επιλογής. Στους οκτώ κλάδους, της Ελληνικής γλώσσας, των Μαθηματικών και των Φυσικών Επιστημών που αναφέρθηκαν πιο πάνω πήρε παντού 20. Σε όλα τα άλλα μαθήματα, όπως και ο μαθητής Χ πήρε 15. Ο μαθητής αυτός προάγεται πάλι με τον ίδιο βαθμό του μαθητή Χ δηλαδή με 14,8!!!
Όπως καταλαβαίνετε ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται ο μέσος όρος υποβιβάζει πάρα πολύ τα βασικά μαθήματα. Να σας δώσω μερικά παραδείγματα: Ένας μαθητής διαβάζει για τους τρεις κλάδους των φιλολογικών μαθημάτων (σύνολο στο πρόγραμμα εννέα ώρες) και παίρνει 20. Ο μαθητής διαβάζει για ένα άλλο δίωρο μάθημα π.χ. Αγγλικά και παίρνει και εκεί 20. Οι δύο αυτοί βαθμοί είναι ισότιμοι και θα ληφθούν με την ίδια αξία στο μέσο όρο.
Ένας διαβάζει Μαθηματικά (σύνολο στο πρόγραμμα 5 ώρες ) και παίρνει 20. Αυτός ο βαθμός είναι ισότιμος με το 20 που παίρνει κάποιος στο δίωρο μάθημα της Γυμναστικής!!!
Το ίδιο συμβαίνει και με τους τρεις κλάδους των Φυσικών Επιστημών (έξι ώρες στο πρόγραμμα) , που ο βαθμός και των τριών μαζί (Φυσική, Χημεία, Βιολογία) είναι ισότιμος με το βαθμό ενός δίωρου μαθήματος.
Ο υπολογισμός του μέσου όρου με αυτόν τον τρόπο είχε γίνει και πριν λίγα χρόνια. Στη συνέχεια θεωρήθηκε λάθος και για τον υπολογισμό του μέσου όρου άλλαξε η διαδικασία. Ουσιαστικά για να μη μακρηγορώ η Ελληνική γλώσσα θεωρήθηκε σαν τρία μαθήματα όπως και είναι, τα Μαθηματικά σαν δύο μαθήματα και οι Φυσικές επιστήμες σαν τρία μαθήματα. Το ίδιο πιστεύω ότι πρέπει να γίνει και τώρα.
Αν υπολογίσουμε το μέσο όρο με βάση τα ανωτέρω, τότε ο μαθητής Χ παίρνει βαθμό 12,9 από 14,8 που έπαιρνε γρηγορότερα, ενώ ο μαθητής Υ ανεβαίνει στο 16,5 από το 14,8, πράγμα που είναι πιο λογικό.
Και ένα τελευταίο σε σχέση με τη σύγκριση των αποτελεσμάτων της φετινής Α΄ Λυκείου και της Α΄ Λυκείου προηγουμένων ετών . Δεν μπορούμε πιστεύω να κάνουμε σύγκριση και να βγάζουμε συμπεράσματα εφόσον, αφενός μεν τα οκτώ μαθήματα που δυσκολεύονται οι μαθητές μετατρέπονται με τη μέθοδο των κλάδων, σε τρία μόνον μαθήματα και αφετέρου πιο παλιά δεν υπολογιζόταν στο μέσο όρο η Γυμναστική στην οποία συνήθως ο βαθμός είναι ψηλός.
Τελικά τι πρέπει να επιδιώκουμε με την παιδεία μας; Να εξισώνουμε τα άνισα; Να εξισώνουμε τον μαθητή που διαβάζει εντατικά με εκείνον που αμελεί ή πρέπει να μαθαίνουμε στα παιδιά μας την αξιοκρατία, την εργασία , την επιμέλεια;
Καλλιντέρης Γεώργιος
Δρ Φυσικής
Δ/ντης ΓΕΛ Κόνιτσας