Νέα μέτρα, ισοδύναμα και «πάγωμα» συγκεκριμένων –δημοσιονομικά επιβαρυντικών μεταρρυθμίσεων- περιλαμβάνει το προσχέδιο των μεταρρυθμίσεων που έστειλε την Κυριακή το απόγευμα η κυβέρνηση στους εταίρους, ώστε να…
υποβάλλουν τους προβληματισμούς. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές στην Κομισιόν έχουν εντοπίσει τρύπα της τάξης των 1,8-2 δισ. ευρώ στο τετράμηνο, κυρίως λόγω της υστέρησης εσόδων αλλά και της αδυναμίας περιορισμού των δαπανών σε κρίσιμους τομείς. Παράλληλα όμως ο υπουργός Οικονομικών επιχειρεί να εισάγει και νέα μέτρα και σταθμά στον τρόπο αξιολόγησης και ερμηνείας των δεδομένων, στηριζόμενος στο “καλώς έχειν” της Κριστίν Λαγκάρντ.
Του Χρήστου Φράγκου
Το οικονομικό επιτελείο αποδέχεται τον στόχο για ανάπτυξη 1,5-2% του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και όχι το 2,9% που ενσωμάτωνε στον προϋπολογισμό η προηγούμενη κυβέρνηση, με στόχο να περιορίσει το πρωτογενές πλεόνασμα στο 1% του ΑΕΠ.
Βάρος δίνεται και στις προβλέψεις για πληθωρισμό τις οποίες αναθεωρεί στο 0,6-1%, θέτοντας όμως ως αποδεκτό επίπεδο το 3%.
Ο Γιάνης Βαρουφάκης εισάγει τον πληθωρισμό σε αυτό το κείμενο επιδιώκοντας όμως να κερδίσει την έγκριση των εταίρων την οποία χρησιμοποιήσει στη συνέχεια για να συνδέσει την επίτευξη υψηλού –πάνω από το όριο της ΕΚΤ- πληθωρισμού ως ρήτρα αποπληρωμής ή μετακύλισης του χρέους.
Πρόκειται για –σχετικά- νέα προσέγγιση που εισάγει το ΔΝΤ καθώς σύμφωνα με μελέτες αν οι χώρες του G7 είχαν πληθωρισμό 6% αντί του ορίου 2% της ΕΚΤ, τότε στη 5ετία θα επιτύγχαναν υποχώρηση του όρου του Δημοσίου χρέους προς το ΑΕΠ κατά 10%.
Στο προσχέδιο η κυβέρνηση επικεντρώνει σε μεταρρυθμίσεις που:
1. μειώνουν το κόστος λειτουργίας του δημοσίου, αναθεωρούν συμβάσεις και ανοίγουν αγορές που θα αυξήσουν τα δημόσια έσοδα.
2. Παράλληλα εκτιμά ότι η αναθεώρηση των 100 δόσεων και τα κίνητρα που δίνουν θα καλύψουν περί τα 400 εκατ. από το κενό που αφήνει η κατάρρευση του ΕΝΦΙΑ, ενώ τα υπόλοιπα 200 εκατ. θα βρεθούν από περιστολή δαπανών στη Γενική Κυβέρνηση
3. Η μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος από το 3% -σε κατάλληλα- επίπεδα υπονοεί περιορισμό του στο 1-1,5% αφήνοντας «ελεύθερα» 4,5 δισ. αλλά αναγκάζοντας την κυβέρνηση να βρει επιπλέον 2 δισ.
Αυτά τα κεφάλαια η κυβέρνηση προσδοκά να αντλήσει εν μέρει από την πάταξη της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου, πεδία που προβλέπει έσοδα της τάξης του 1-1,2 δισ., συμπεριλαμβανομένων των λιστών τύπου Λαγκάρντ.
Η κυβέρνηση όμως καλείται να κλείσει την τρύπα των 900 εκατ. που αφήνει η απόκλιση του προϋπολογισμού του 2014.
Συνολικά το οικονομικό επιτελείο θέλει να πείσει με τις μεταρρυθμίσεις ότι θα αντλήσει κεφάλαια της τάξης των 2,5 δισ.+1,5 δισ. ήτοι συνολικά 4 δισ. ώστε να καλυφθεί το δημοσιονομικό και χρηματοδοτικό κενό.
Όλα αυτά ενώ καλείται να πληρώσει συνολικά από 6 Μαρτίου έως 8 Μαΐου, 10.378.729.024 ευρώ εξοφλώντας δάνεια του ΔΝΤ και έντοκα γραμμάτια. Αν θεωρηθεί ότι οι εταίροι θα δεχθούν αναχρηματοδότηση των εντόκων ύψους 9,4 δισ. –στερώντας ρευστότητα από τις τράπεζες- τότε μένουν 978 εκατ. τα οποία μπορεί να αποπληρώσει από τις ταμειακές ροές, μέχρι όμως τα τέλη του Μαΐου.
Συνεπώς τα υπόλοιπα 19 δις. που καλείται να αποπληρώσει η κυβέρνηση μέχρι τέλος του έτους θα ενταχθούν στο νέο πρόγραμμα που θα συμφωνήσει τον Ιούνιο με τους εταίρους, το οποίο αναπόφευκτα θα περιλαμβάνει νέα χρηματοδότηση.
Η κυβέρνηση προσδοκά να εισπράξει περί τα 10,5 δισ., για το σύνολο του έτους από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα και 3,5 δισ. από κέρδη ομολόγων που έχουν οι Ευρωπαϊκές τράπεζες, αφήνοντας πάλι κενό 18,5 δισ. το οποίο θα πρέπει να αναχρηματοδοτηθεί ή να καλυφθεί από τον προϋπολογισμό.
Ετσι πρακτικά έχει να αντιμετωπίσει δίδυμα προβλήματα δημοσιονομικού κενού που αγγίζει τα 2 δισ. –χωρίς το κόστος των μεταρρυθμίσεων- και χρηματοδοτικού 11 δισ.
sofokleousin.gr