Την ανάγκη για νομοθετικές ρυθμίσεις υπέρ των πολυτέκνων σε θέματα
Παιδείας γνωστοποίησε και τόνισε στη Βουλή ο Πρόεδρος του…
Χριστιανοδημοκρατικού κόμματος Ελλάδος και κοινοβουλευτικός
εκπρόσωπος των Ανεξαρτήτων Ελλήνων, κ. Νίκος Νικολόπουλος με ερώτηση
που κατέθεσε προς τον Υπουργό Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Όπως επισημαίνει-μεταξύ άλλων- ο κ. Νικολόπουλος είναι ασφαλώς γνωστό,
ότι συνεπεία της παρατηρούμενης και συνεχώς επιδεινούμενης
υπογεννητικότητας, η χώρα μας υφίσταται δημογραφική καθίζηση και
βρίσκεται στα πρόθυρα της εξαφανίσεώς της. Αυτή είναι μια πάγια θέση της
Ανώτατης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδος (ΑΣΠΕ), η οποία σε
υπόμνημά της προς τους Έλληνες βουλευτές στις 12/6/2015 συνοδεύτηκε
από μια σειρά επισημάνσεων και νομοθετικών προτάσεων υπέρ της
ανακούφισης των πολυτέκνων οικογενειών, μέσω του καυτού θέματος των
ευνοϊκών μετεγγραφών των τέκνων τους με ιδιότητα νεοεισασχθέντα φοιτητή
στην γ’βάθμια εκπαίδευση. Γιατί για πρώτη φορά από το 1921, επισημαίνει η
ΑΣΠΕ, οι γεννήσεις το έτος 2013 κατήλθαν κάτω από το όριο των 100.000 και
ήταν μόλις 94.134, οι δε θάνατοι, το ίδιο έτος ανήλθαν στις 111.794, δηλαδή
οι θάνατοι υπερείχαν των γεννήσεων κατά 17.660! Η κατάσταση κατά το
2014 ήταν ακόμη χειρότερη, με τους θανάτους (114.31) να υπερέχουν των
γεννήσεων (93.452) κατά 20.779, ενώ για το τρέχον έτος η δημογραφική
καθίζηση διαφαίνεται περισσότερο εφιαλτική, αφού (από 1/1/2015 έως
8/6/2015, σε πέντε μήνες περίπου) οι θάνατοι ανήλθαν στις 56.606 και οι
γεννήσεις μόλις στις 37.410, υπεροχή, δηλαδή, των θανάτων κατά 19.196!!!
Τέτοια δημογραφική κατάρρευση δεν έχει ξανασυμβεί.
Η μόνη τάξη στη χώρα μας που αντιστέκεται σθεναρά στον ξέφρενο
κατήφορο της υπογεννητικότητας, είναι, σαφώς, η τάξη των πολυτέκνων
οικογενειών. Ο Συνταγματικός νομοθέτης, αναγνωρίζοντας τη συμβολή των
πολυτέκνων οικογενειών στην άμβλυνση του δημογραφικού προβλήματος,
παρέχει άμεση προστασία στις οικογένειες αυτές, αφού στην παρ. 2, του
άρθρου 21, του Συντάγματος, ορίζεται: «Οι πολύτεκνες οικογένειες … έχουν
δικαίωμα ειδικής φροντίδας από το Κράτος». Περαιτέρω, το Σύνταγμα, με
την παρ. 5, του ίδιου άρθρου 21, υποχρεώνει το κράτος να ασκεί και να
εφαρμόζει δημογραφική πολιτική, αφού στην εν λόγω διάταξη προβλέπει
ρητά: «Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή δημογραφικής πολιτικής, καθώς και η
λήψη όλων των αναγκαίων μέτρων αποτελεί υποχρέωση του Κράτους».
Εξ’ άλλου, το ΣτΕ και τα Διοικητικά Δικαστήρια της χώρας, όπως μας
ενημερώνει επιπρόσθετα η ΑΣΠΕ, με σειρά αποφάσεών τους έχουν
αποφανθεί πως: «Η εξυπηρέτηση του ατομικού συμφέροντος των
πολυτέκνων, αποτελεί εξυπηρέτηση του γενικότερου δημοσίου συμφέροντος,
προ του οποίου και αυτή η αρχή της ισότητας των Ελλήνων απέναντι στο
νόμο υποχωρεί, λόγω του δημογραφικού προβλήματος, που αντιμετωπίζει η
χώρα μας».
Δεδομένων των ανωτέρω, προκύπτει η ανάγκη διόρθωσης του υφιστάμενου
νομοθετικού πλαισίου, με προσθήκη σχετικής διάταξης στην παρ. 7, του
άρθρου 12, το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Πολιτισμού, Παιδείας &
Θρησκευμάτων: «Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευση, την έρευνα και
άλλες διατάξεις». Εκεί αναφέρεται, πως η χορήγηση του δικαιώματος
μετεγγραφής πραγματοποιείται κατά φθίνουσα σειρά του συνόλου των
μορίων, που ο δικαιούχος σωρεύει από ορισμένα κριτήρια (κατά κεφαλή
εισόδημα, πολυτεκνία, τριτεκνία, αναπηρία κ.ά.), ενώ στην περίπτωση ε’, της
παραγράφου αυτής, ορίζεται: «ε) ο δικαιούχος να είναι μέλος πολύτεκνης
οικογένειας (Μόρια 2)».
Η Ανώτατη Συνομοσπονδία Πολυτέκνων Ελλάδος (ΑΣΠΕ), που εκπροσωπεί
τον πολυτεκνικό κόσμο της χώρας, θεωρεί, πως η μοριοδότηση των
πολυτέκνων για μετεγγραφή με δύο (2) μόλις μόρια βρίσκεται εκτός της
Συνταγματικής προστασίας, που παρέχεται στις πολύτεκνες οικογένειες με
την παρ. 2, του άρθρου 21, του Συντάγματος, που αναφέρθηκε παραπάνω
και δείχνει εν προκειμένω, την αντιδημογραφική, αντιπολυτεκνική και
αντιοικογενειακή διάθεση του νομοθέτη.
Οι μετεγγραφές των πολυτέκνων (γονέων και παιδιών) θεσμοθετήθηκαν με
το Ν.860/1979, ίσχυσαν επί 32 και πλέον έτη, ενώ ουδέποτε
δημιούργησουν κανένα απολύτως πρόβλημα στην εύρυθμη λειτουργία των
Σχολών της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης όπως έχουν ομολογήσει άλλωστε και
οι ίδιοι οι πρυτάνεις των ΑΕΙ. Ο συνολικός, δε, αριθμός πολυτέκνων
(γονέων και παιδιών) που έκαναν χρήση του δικαιώματος μετεγγραφής
τους, δεν ξεπέρασε ποτέ το ποσοστό 30% του συνολικού αριθμού των
μετεγγραφομένων φοιτητών – σπουδαστών στις Σχολές της Τριτοβάθμιας
Εκπαίδευσης, ενώ πέρυσι, όπως παραδέχτηκε δημόσια, ο τότε Υπουργός
Παιδείας, κ. Λοβέρδος, ο αριθμός των μετεγγραφέντων πολυτέκνων
(γονέων και παιδιών), μόλις και πλησίασε το ποσοστό του 14% του
συνολικού αριθμού των μετεγγραφέντων φοιτητών – σπουδαστών.
Ακόμα, ο Γ.Γ. των Ανεξαρτήτων Ελλήνων τονίζει στην ερώτησή του ότι είναι
αναμφισβήτητα δεδομένη η συμμόρφωση με το Σύνταγμα της χώρας κάθε
νομοθετικής ρύθμισης, που εξασφαλίζει την ειδική φροντίδα για τους
πολύτεκνους, καθώς και το ότι η αντικειμενική εικόνα στα όποια ως άνω
καταγεγραμμένα σχετικά στοιχεία δείχνει, πως κάθε λήψη ειδικής
φροντίδας για τους πολύτεκνους δεν επιβαρύνει τον κρατικό
προϋπολογισμό, ούτε προκαλεί προβλήματα ειδικής μεταχείρισης στην
αριθμητική μερίδα των φοιτητών που πληρούν κριτήρια για μετεγγραφή.
Εξηγεί επίσης πως είναι άκρως αναγκαία η προσθήκη της παρακάτω
διάταξης στο σχέδιο νόμου: «Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευση, την
έρευνα και άλλες διατάξεις», κατόπιν του άρθρου 12, παρ. 8, μετά το
τέλος της περιπτώσεως β΄, ως περίπτωση γ΄:
«γ) Πολύτεκνοι και τέκνα πολυτέκνων, που επέτυχαν ή φοιτούν σε Σχολές ή
Τμήματα ΑΕΙ ή ΤΕΙ, μεταγράφονται στην αντίστοιχη Σχολή ή Τμήμα ΑΕΙ ή
ΤΕΙ, που είναι πλησιέστερη στον τόπο κατοικίας τους ή εκεί όπου φοιτά ο
(η) αδελφός (η) τους και στο αντίστοιχο έτος, η δε πολυτεκνική ιδιότητά
τους αποδεικνύεται με βάση την παρ. 9, του άρθρου 67, του Ν.4316/2014».
Τέλος ο κ. Νικολόπουλος θέτει στον Υπουργό τα δύο παρακάτω ερωτήματα,
περιμένοντας απαντήσεις και παρέμβαση επί του θέματος:
1. Αναγνωρίζετε την σημασία που έχουν οι πολύτεκνες οικογένειες για την δημογραφική
και οικονομική ανάπτυξη της πατρίδας μας;
2. Σκοπεύετε να αναλάβετε τις απαραίτητες πολιτικές πρωτοβουλίες, στα πλαίσια της
πρόβλεψης για ειδική φροντίδα υπέρ των πολυτέκνων, που επιτάσσει το Σύνταγμα,
προκειμένου να υιοθετηθεί η ως άνω προτεινόμενη από μέρους της ΕΣΠΑ προσθήκη
διάταξης στο σχέδιο νόμου: «Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευση, την έρευνα και άλλες
διατάξεις»; Αν «ναι», σε ποιο χρονικό ορίζοντα;