xOrisOria News

Γ. Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ): Από τα Εξάρχεια στα σαλόνια της διαπλοκής

Σε άρχοντα της διαπλοκής έχει αναδειχθεί ο μεγαλοεργολάβος Γ. Περιστέρης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που ξεκίνησε την εντυπωσιακή
διαδρομή του στα μεγάλα δημόσια έργα από ένα ισόγειο τριάρι της Θεμιστοκλέους στα Εξάρχεια.
Τα χρόνια πέρασαν, το αφεντικό της ΤΕΡΝΑ βρήκε τους κατάλληλους συμμάχους στους ισχυρούς του χρήματος και των media και μπήκε με φόρα στη μοιρασιά της πίτας των δημόσιων κατασκευών και αργότερα στην ενέργεια, αποκομίζοντας φυσικά τεράστια οφέλη σε χρήμα και πολιτική επιρροή. Ειδικά με την απορρόφηση της ΓΕΚ, ο κ. Περιστέρης απέκτησε στενούς δεσμούς με τον ΔΟΛ του Λαμπράκη και με τη συμμαχία αυτή άρχισε να σαρώνει τα δημόσια έργα.

Με αυτές τις «περγαμηνές» και με αυτό το παρελθόν δεν θα μπορούσε να αφήσει στην τύχη του ένα μεγάλο οδικό έργο, τον Άξονα Κεντρικής Ελλάδος ή Ε65, που σχεδιάστηκε σε εποχές οικονομικής ευμάρειας και τώρα κινδυνεύει να ματαιωθεί.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μαζί με τον ισπανικό όμιλο ACS που συμμετέχει στην κοινοπραξία προσπαθούν με κάθε τρόπο να «αναστήσουν» τον οδικό άξονα, που κρίνεται πλέον μη βιώσιμος λόγω της περιορισμένης κίνησης που θα προσελκύσει σ αυτή την περίοδο της κρίσης.
Πρόκειται για ένα δαπανηρό έργο αρχικού προϋπολογισμού 1,6 δισ. ευρώ που θα συνδέει τον ΠΑΘΕ στο ύψος της Λαμίας με την Εγνατία, διασχίζοντας την Θεσσαλία και τη Δυτική Μακεδονία. Όμως τα κουκιά δεν βγαίνουν πλέον, ούτε για τις κρατικές δαπάνες, ούτε για τα αναμενόμενα δημόσια έσοδα.

Κι εδώ παίρνει τον πρώτο λόγο η διαπλοκή με τη μορφή των πιέσεων, του αθέατου παζαριού, των μεθοδεύσεων και των απειλών προς το Δημόσιο για μεγάλες αποζημιώσεις στην εργολαβία, στην περίπτωση που ακυρωθεί η κατασκευή του δρόμου.
«Το υπουργείο Ανάπτυξης θα πρέπει να καταβάλει αποζημιώσεις 1 δισ. ευρώ στους κατασκευαστές, ενώ με το ίδιο ποσό μπορεί να ολοκληρώσει την κατασκευή του δρόμου» είχε δηλώσει πρόσφατα δημόσια με τη μορφή της καταγγελίας ο Γ. Περιστέρης, απευθυνόμενος εμμέσως πλην σαφώς στην κυβέρνηση. Ο ίδιος μάλιστα δεν δίστασε να φορτώσει, μέσω διαρροών, τα σχέδια ακύρωσης του έργου στο αντίπαλο στρατόπεδο (Άκτωρ, ΑΒΑΞ, Hochtief κλπ) που έχει αναλάβει το έργο Μαλλιακός – Κλειδί με το επιχείρημα ότι θα καρπώνονταν όλη την κίνηση των οχημάτων.

Για τον φόβο των περιπλοκών και υπό το βάρος των πιέσεων, η κυβέρνηση έσπευσε να συμβιβαστεί δείχνοντας ότι είτε είναι αδύναμη, είτε δεν μπορεί να επιβάλει την άποψή της. Θα γίνει μόνο ένα τμήμα του έργου κι έτσι οι εργολάβοι δεν θα χάσουν το «φιλέτο», αν και έχουν καταβληθεί τεράστιες δαπάνες για απαλλοτριώσεις και έργα υποδομής σε όλο το μήκος του οδικού άξονα.
Κατά τη νεότερη εκδοχή, ο άξονας Ε65, αρχικού προϋπολογισμού 1,6 δισ. ευρώ, περικόπτεται κατά 50% (από 174 χιλιόμετρα μένουν 85). Αυτό που προκύπτει είναι ένας δρόμος-φάντασμα, καθώς το μόνο τμήμα που κατασκευάζεται είναι το ενδιάμεσο, έως τα Τρίκαλα.

Αφαιρέθηκε το αρχικό κομμάτι, από τη Λαμία έως τον Δομοκό (κόμβος Ξυνιάδας), που θεωρήθηκε κατά δήλωση του υπουργείου υψηλού κόστους λόγω διάνοιξης σήραγγας, καθώς και το τελευταίο κομμάτι, από Τρίκαλα έως Παναγιά στην Εγνατία, για περιβαλλοντικούς λόγους.

Παρά τη βούληση της κυβέρνησης να επανασχεδιάσει τα έργα των αυτοκινητοδρόμων που εκπονήθηκαν με μαξιμαλιστική λογική και να εγκαταλείψει τους οδικούς άξονες που θα ήταν δύσκολο να προσελκύσουν τα απαιτητικά χρηματοδοτικά μοντέλα των τραπεζών, η επιμονή των εργολάβων ανέτρεψε τα δεδομένα και έσυρε την κυβέρνηση σε συμβιβασμό, η μορφή του οποίου αντανακλά το σκληρό παζάρι, τις μεθοδεύσεις, αλλά και τις αφόρητες πιέσεις που μεσολάβησαν. Μέχρι να καταλήξουμε σε αυτή την επιλογή είχε στηθεί το σκηνικό της αντεπίθεσης που εκδηλώθηκε με στοχευμένα «καρφιά» και επιλεκτικές διαρροές, ενώ στο ίδιο μίγμα μπήκαν και οι θεωρίες υπονόμευσης.
http://www.sofokleousin.gr

Use Facebook to Comment on this Post