Eurobank: Εξαντλήθηκαν τα περιθώρια αύξησης της φορολογίας
Σύμφωνα με τη Eurobank η προσπάθεια αυτή δεν μπορεί να επικεντρωθεί στην αύξηση της φορολογίας. Τα μέτρα αυτού του τύπου εξάντλησαν πλέον τις όποιες δυνατότητες είχαν.
Η προσπάθεια από εδώ και πέρα θα κριθεί:
– Στην ορθολογική χρήση των κεφαλαίων από το πλεόνασμα του 2013 που δεν θα κατευθυνθούν στη μείωση του χρέους.
– Στην ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του δημοσίου τομέα.
– Στην ενίσχυση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, του ανταγωνισμού και των εξαγωγών.
– Στην ενίσχυση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.
Οι κατευθυντήριες γραμμές όσον αφορά τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις υπάρχουν ήδη στο 2ΠΣΕΟ. Η επιτάχυνση της εφαρμογής τους είναι απαραίτητη.
Σύμφωνα με την Eurobank, μεγάλο μέρος της δημόσιας συζήτησης επικεντρώνεται στο πλεόνασμα του 2013 δίνοντας του υπερβολικά θετικές ή αρνητικές διαστάσεις. Μην ξεχνάμε ότι το πρωτογενές πλεόνασμα αποτελεί ένα δείκτη διαχείρισης των εσόδων και των δαπανών του δημοσίου.
Το 2009 ο συγκεκριμένος δείκτης έφθασε το -10,5% του ΑΕΠ ενώ το 2013 αναμένεται στο 0,4% του ΑΕΠ. Πρόκειται για μια σημαντική επιτυχία που κρύβει πίσω της:
α) την σημαντικότατη αύξηση των φορολογικών βαρών για τους «συνήθεις υπόπτους» (μισθωτούς και συνταξιούχους)
β) την καλύτερη οργάνωση / έλεγχο των δαπανών του δημοσίου (π.χ. καλύτερο έλεγχο των δαπανών της Γενικής Κυβέρνησης μέσω των σχετικών μεταρρυθμίσεων κτλ)
γ) την καλύτερη οργάνωση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού μέσω της (πολύ καθυστερημένης) λειτουργίας της Γενικής Γραμματείας Εσόδων και
δ) την ορθολογικοποίηση της δομής του δημοσίου.
Σενάρια για το ελληνικό χρέος
Σύμφωνα με το σχήμα της Eurobank παρουσιάζονται τρία σενάρια για την πορεία του χρέους, το Βασικό Σενάριο είναι το Σενάριο αναφοράς (Baseline Scenario) του 2ΠΣΕΟ, το 1ο Εναλλακτικό Σενάριο δείχνει την επίδραση στην πορεία του χρέους από μια αλλαγή του αποπληθωριστή από το -1,1% στο -2,6% μόνο για το 2013, ενώ το 2ο Εναλλακτικό Σενάριο υποθέτει αποπληθωριστή -2,6% για το 2013 και -2,0% για το 2014.
Και στις δύο περιπτώσεις το χρέος το 2020 είναι υψηλότερο από αυτό του Βασικού Σεναρίου.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι σύμφωνα με το 1ο και το 2ο Εναλλακτικό Σενάριο το χρέος το 2020 αναμένεται στο 126,0% και 128,7% του ΑΕΠ αντίστοιχα.
Η πρόβλεψη του Βασικού Σεναρίου για το χρέος του 2020 είναι 123,7% του ΑΕΠ.
Οι διαφορές είναι μικρές αλλά επαρκούν για τον εκτροχιασμό της πορείας του χρέους με δεδομένο ότι στην παραπάνω άσκηση έχουμε ακολουθήσει το μετριοπαθή δρόμο. Δεν αλλάξαμε και άλλες παραμέτρους που θα μπορούσαν να επηρεαστούν από την χειροτέρευση του αποπληθωριστή του ΑΕΠ (π.χ. επενδύσεις) ή δεν διατηρήσαμε τον αποπληθωριστή σε μεγαλύτερα επίπεδα από τις προβλέψεις του 2ΠΣΕΟ για περίοδο μεγαλύτερη των δύο ετών.
Σε κάθε περίπτωση μια χειροτέρευση του αποπληθωριστή θα καταστήσει την ανάγκη για μέτρα ελάφρυνσης του χρέους ακόμη πιο επιτακτική.
Η εξασφάλιση της σταδιακής αύξησης του πρωτογενούς πλεονάσματος για τα επόμενα χρόνια και η επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης μπορούν να επιτευχθούν μόνο με την εφαρμογή των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, καταλήγει η ανάλυση της Eurobank.