Μετά από δέκα χρόνια η Ελλάδα επανέρχεται στο θρόνο της μεγαλύτερης ναυτικής δύναμης στον κόσμο, με την επενδυτική δραστηριότητα του ελληνικού εφοπλισμού να κινείται σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.
Ένα στα πέντε πλοία που παραγγέλνονται στα ναυπηγεία ανά τον κόσμο ανήκει σε Έλληνες εφοπλιστές και ένα στα τρία πλοία που αγοράζονται ανήκει σε εταιρείες ελληνικών συμφερόντων.
Το 10,5% της μεταφορικής ικανότητας του παγκόσμιου στόλου πλοίων και το 9,18% του παγκόσμιου τονάζ καλύπτουν οι 40 μεγαλύτερες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, με τις πέντε πρώτες εξ αυτών να ελέγχουν σήμερα το 22% της συνολικής χωρητικότητας του ελληνόκτητου στόλου.
Σύμφωνα με τον μεγαλύτερο ναυλομεσιτικό οίκο Clarkson’s και την έκθεση του μήνα Απριλίου που δημοσίευσε, η Ελλάδα εκτόπισε την Ιαπωνία και ανακατέλαβε την πρώτη θέση του παγκόσμιου ναυτιλιακού χάρτη.
Το σύνολο των Ελλήνων πλοιοκτητών διαχειρίζεται τα 4.894 πλοία από τα 80.767 που αποτελούν την παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη. Από αυτά, τα 461 πλοία χωρητικότητας 64,1 gt ανήκουν στο στόλο του top five των Ελλήνων εφοπλιστών.
Ποιοι είναι όμως οι πέντε μεγαλύτεροι εφοπλιστικοί όμιλοι ελληνικών συμφερόντων που ξεχωρίζουν στη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία, καταλαμβάνοντας τις υψηλότερες θέσεις της πυραμίδας;
Ο Γιάννης Αγγελικούσης, ιδιοκτήτης της Anangel, Maran Tankers και Maran Gas, με 114 πλοία –συμπεριλαμβανομένων και των 8 που είναι υπό ναυπήγηση– συνολικής μεταφορικής ικανότητας 20.581.974 dwt και 12.088.789 gt, καταλαμβάνει την πρώτη θέση της ελληνικής λίστας, αλλά και την όγδοη θέση μεταξύ όλων των ναυτιλιακών εταιρειών στην παγκόσμια κατάταξη.
Στη δεύτερη θέση βρίσκουμε τον κ. Γιώργο Οικονόμου του ομίλου Cardiff Marine, Dryships, με 128 πλοία μεταφορικής ικανότητας 16.433.577dwt και 9.177.969gt. Τα 22 εξ αυτών είναι υπό ναυπήγηση και στα 37 κυματίζει η ελληνική σημαία.
Ο Γιώργος Προκοπίου και η Dynacom ακολουθεί με 95 πλοία –τα 6 υπό ναυπήγηση– μεταφορικής ικανότητας 12.486.682 dwt και 7.443.560gt.
Ο όμιλος Navios της Αγγελικής Φράγκου έρχεται τέταρτος στη σειρά, ενώ καταλαμβάνει εξίσου τη 19η θέση της κατάταξης των Clarkson’s, με 117 πλοία, εξ αυτών 5 υπό ναυπήγηση, μεταφορικής ικανότητας 11.252.528 dwt και 6.268.888 gt.
Πέμπτος στη σειρά ακολουθεί ο όμιλος του κ. Πέτρου Παππά, με τις εταιρείες Ocean Buk, Star Bulk, PST Tankers, με 83 πλοία μεταφορικής ικανότητας 9.141.075dwt και5.059.602gt.
Ακολουθεί ο όμιλος Τσάκου, με 85 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 8.069.708 dwt και 4.538.878 gt εκ των οποίων τα 12 είναι πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, 62 δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς χημικών, επτά containerships, 2 LNG Carriers, ένα ro-ro και ένα υποστηρικτικού τύπου.
Ο όμιλος του Πήτερ Λιβανού με τις εταιρείες Euronav kai GacLog καταλαμβάνει την επόμενη θέση, με 48 πλοία μεταφορικής χωρητικότητας 8.002.370dwt και 5.198.364 gt.
Ο όμιλος Ρέστη βρίσκεται στην όγδοη θέση, με 84 πλοία μεταφορικής χωρητικότητας 7.198.505 dwt και 3.896.054 gt. Τα 51 είναι bulkers, 6 είναι ειδικού σκοπού και 27 δεξαμενόπλοια
Η Marmaras Navigation του Διαμαντή Διαμαντίδη ακολουθεί έχοντας στην κατοχή της 52 πλοία συνολικής μεταφορικής χωρητικότητας 7.015.218 dwt και 3.699.812 gt από τα οποία 42 ταξιδεύουν υπό ελληνική σημαία.
Τέλος, τη δεκάδα συμπληρώνει ο κος Μαρτίνου Ανδρέας με τη Minerva Marine, που έχει στην κατοχή του 54 πλοία, με συνολική μεταφορική χωρητικότητα 6.422.434 dwt και 3.457.921gt.
Ο λόγος που η Ελλάδα κατέλαβε και πάλι την πρώτη θέση είναι η σταθερή πολιτική επενδύσεων των Ελλήνων εφοπλιστών σε αγορά πλοίων μεγάλης χωρητικότητας. Ενώ λοιπόν ο στόλος υπό την ελληνική σημαία αριθμητικά φαίνεται να μειώνεται, την ίδια στιγμή αποκτά μεγαλύτερη χωρητικότητα, σύμφωνα και με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.
Στην έκθεση του οίκου Clarkson’s στην Ελλάδα, αναφέρεται ότι από τα μέσα του 1990 και για δέκα χρόνια οι Έλληνες πλοιοκτήτες ήταν πολύ πιο μπροστά από τους Ιάπωνες. Το 2000, οπότε και σημειώθηκε εκρηκτική άνοδος της ναυτιλίας, η Ιαπωνία αναδείχτηκε η χώρα με τη μεγαλύτερη πλοιοκτησία.
Τα χρόνια της εκρηκτικής ανόδου, οι Έλληνες πλοιοκτήτες επέδειξαν συγκράτηση, με το 2010 να αποτελεί χρονιά-ορόσημο, καθώς αρχίζουν να ανακτούν το χαμένο έδαφος.
Σήμερα, τέσσερα χρόνια μετά, κατακτούν και πάλι την κορυφή της κατάταξης, με το συνολικό τους στόλο να αγγίζει τα 4.894 πλοία, χωρητικότητας 164 εκ. gt έναντι 8.537 πλοίων ιαπωνικών συμφερόντων χωρητικότητας 159,4 εκ. gt.
Μετά την πρωτιά της Ελλάδας και την κατάληψη της δεύτερης θέσης από την Ιαπωνία ακολουθεί η Κίνα, με 6.427 πλοία και χωρητικότητα 116,6 εκ. gt, και στην τέταρτη θέση βρίσκεται η Γερμανία, με στόλο συνολικής χωρητικότητας μόλις 9,5 εκ. gt. Οι υπόλοιπες χώρες που συμπληρώνουν τη λίστα των 10 πρώτων χωρών είναι η Νότια Κορέα, οι ΗΠΑ, η Νορβηγία, η Σιγκαπούρη, η Ιταλία και η Δανία.
Η πρωτιά συνεχίζεται και για το 2014, με τους εφοπλιστές να καταρρίπτουν κάθε ρεκόρ στις ναυπηγήσεις και αγορές πλοίων. Η ρευστότητα και οι προβλέψεις για άνοδο της ναυλαγοράς ωθεί τους Έλληνες πλοιοκτήτες να επενδύουν με νέες παραγγελιοδοσίες στα ασιατικά ναυπηγεία, εφόσον οι χαμηλές αξίες των συμβολαίων για την κατασκευή πλοίων από Κορεάτες και Κινέζους αποτελούν δέλεαρ.
Την προηγούμενη χρονιά οι επενδύσεις έκλεισαν στα 18 δισ. δολάρια, ενώ μόνο για το πρώτο τρίμηνο του 2014 έχουν ξεπεράσει τα 9,5 δισ. δολάρια.
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Golden Destiny, το πρώτο τρίμηνο του 2014 τα ελληνικά εφοπλιστικά συμφέροντα τοποθέτησαν νέες παραγγελίες για τη ναυπήγηση 95 πλοίων, σε σχέση με τις 42 που είχαν τοποθετηθεί το αντίστοιχο διάστημα της προηγούμενης χρονιάς, η αξία των οποίων υπερβαίνει τα 6,5 δισ. δολάρια. Στις νέες παραγγελίες των πλοιοκτητών κυριαρχούν τα φορτηγά πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, καθώς και τα δεξαμενόπλοια.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η αύξηση που παρατηρείται από τη μεριά των Ελλήνων εφοπλιστών και για τα μεταχειρισμένα πλοία, εφόσον το διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου του 2014 οι ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων αγόρασαν 131 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 10,7 εκ gt, αξίας που υπερβαίνει τα 3,3 δισ. δολάρια, ενώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα οι αγορές των μεταχειρισμένων ανέρχονταν στα 70 πλοία.
Πρωταγωνιστικό ρόλο βέβαια στην παγκόσμια ναυτιλία διεκδικεί εκ μέρους της Ελλάδας και ο κλάδος της ακτοπλοΐας. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Clarkson, η Ελλάδα καταλαμβάνει την τέταρτη θέση στην παγκόσμια κατάταξη, με 377 επιβατηγά πλοία, 274.616 dwt. Την πρώτη θέση στην εν λόγω κατηγορία καταλαμβάνει η Ιταλία, με 351 πλοία, αλλά 415.862 dwt, ενώ ακολουθούν η Ιαπωνία και η Κίνα. (e-daily)