Κυκλοφορεί σε ποικιλία χρωμάτων, χαρακτηριστικών υφών, μεγεθών και γεύσεων – ακόμα και με γεύση μπέικον… Πέρα όμως από το θεαθήναι και κάποιες
μικρές τεχνικές βελτιώσεις, το προφυλακτικό λίγο έχει αλλάξει αυτά τα τελευταία πενήντα χρόνια. Και η «στασιμότητα» αυτή δεν διαφεύγει του Μπιλ και της Μελίντα Γκέιτς. Μέσω του φιλανθρωπικού τους Ιδρύματος, το ζευγάρι των δισεκατομμυριούχων προκήρυξε τον Μάρτιο διαγωνισμό με έπαθλο 100.000 δολαρίων, κάπου 78.000 ευρώ, για το προφυλακτικό του μέλλοντος – «ένα προφυλακτικό νέας γενιάς που θα αυξάνει σημαντικά την απόλαυση ώστε να πολλαπλασιαστεί η τακτική του χρήση».
«Ενα από τα μεγαλύτερα φρένα στη χρήση του ανδρικού προφυλακτικού», επισημαίνει το Ιδρυμα Μπιλ και Μελίντα Γκέιτς, «είναι η μειωμένη απόλαυση που δηλώνει ότι αισθάνεται ο χρήστης. Είναι άραγε δυνατόν να αναπτύξουμε ένα προϊόν χωρίς αυτό το πρόβλημα ή, ακόμα καλύτερα, το οποίο θα αύξανε την απόλαυση;». Το Ιδρυμα είναι πεπεισμένο πως ένα τέτοιο προϊόν θα συνιστούσε σπουδαία πρόοδο για την παγκόσμια υγεία, «τόσο για τον περιορισμό των ανεπιθύμητων κυήσεων όσο και για την πρόληψη των σεξουαλικών μεταδιδόμενων νοσημάτων και του ιού HIV του AIDS». Πώς ακριβώς, όμως, θα ήταν αυτό το ιδανικό προφυλακτικό; Η γαλλική εφημερίδα «Λιμπερασιόν» αφιέρωσε χθες ένα δισέλιδο σε καινοτόμα σχέδια και ιδέες που βρίσκονται ήδη στα σκαριά και άλλα, ακόμα πιο καινοτόμα σχέδια και ιδέες που ανήκουν προς το παρόν στη σφαίρα της φαντασίας.
ΣΙΛΙΚΟΝΗ ΑΝΤΙ ΛΑΤΕΞ. Ανάμεσα στις πρώτες εταιρείες που εισπράττουν ενθάρρυνση από το Ιδρυμα Γκέιτς είναι μια μικρή αμερικανική εταιρεία, η Origami Condoms. Η πρωτοτυπία της έγκειται σε πολλά σημεία. Κατ’ αρχήν, οραματίζεται το τέλος του λάτεξ και την αντικατάστασή του με σιλικόνη για να είναι το προφυλακτικό και πιο ευχάριστο και πιο γερό. Ο ιδρυτής της, Ντάνι Ρέσνικ, μολύνθηκε από τον ιό HIV εξαιτίας ενός προφυλακτικού που έσπασε κατά την ερωτική πράξη – είναι λοιπόν ταγμένος στη βελτίωση του συγκεκριμένου προϊόντος. Δεύτερος στόχος του είναι η λίπανση του προφυλακτικού στο εσωτερικό του, ώστε «να μιμείται το καλύτερο δυνατό την αίσθηση του σεξ χωρίς προστασία». Κι έπειτα, έχει ήδη σχεδιάσει διαφορετικά προφυλακτικά για κάθε τύπο σεξουαλικής επαφής, ένα ανδρικό προφυλακτικό για κολπικό έρωτα, ένα ακόμα για πρωκτικό σεξ και ένα τρίτο, γυναικείο προφυλακτικό. Ο Ρέσνικ προσπαθεί ήδη να συγκεντρώσει την απαραίτητη χρηματοδότηση μέσω του ιστοτόπου Indiegogo και ελπίζει να λανσάρει τα προϊόντα του στην αμερικανική αγορά, κατ’ αρχάς, στις αρχές του 2015. Στο μεταξύ, λίγοι θα διαφωνούσαν με την άποψη πως το ιδανικό προφυλακτικό θα ήταν ένα προφυλακτικό που ναι μεν θα λειτουργούσε ως αντισυλληπτικό μέσο, ναι μεν θα προστάτευε από κάθε ασθένεια αλλά παράλληλα θα ήταν «αόρατο», αν όχι κυριολεκτικά τότε μεταφορικά, και δεν θα απαιτούσε διακοπή «εν πλήρει δράσει» για την τοποθέτησή του. Στις απαρχές τους, τον 17ο αιώνα στην Αγγλία, τα προφυλακτικά φτιάχνονταν από έντερα ζώων. Σήμερα η Durex έχει φτάσει να διαφημίζει ένα προφυλακτικό «δυο φορές πιο λεπτό από μια τρίχα των μαλλιών» και η γαλλική Manix ένα προφυλακτικό με πάχος μόλις 39 μικρά (εκατομμυριοστά του μέτρου). Το ερώτημα είναι αν τα χρήματα του Ιδρύματος Γκέιτς θα επιτρέψουν στους κατασκευαστές να αφαιρέσουν μερικά μικρά ακόμα. Το Ιδρυμα πάντως έχει ήδη δείξει ενδιαφέρον για ένα προφυλακτικό με βάση «νανοϊστούς» που εμπνεύστηκε το Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον. Οι ερευνητές αναζητούν ακόμα τον καλύτερο δυνατό τρόπο αξιοποίησης αυτών των μικροσκοπικών ινών που θα μπορούσαν να διαλύονται μέσα στον γυναικείο κόλπο και να απελευθερώνουν σπερματοκτόνους ή μικροβιοκτόνους παράγοντες.
ΤΑΧΥΤΗΤΑ. Οσο για την ταχεία τοποθέτηση του προφυλακτικού, οι ιδέες που κυκλοφορούν κατατάσσονται προς το παρόν από τη «Λιμπερασιόν» στην κατηγορία των «ελαφρώς παλαβών». Ο Γερμανός Γιοργκ Σπράβε, για παράδειγμα, έχει δημιουργήσει και παρουσιάζει σε βίντεο ανεβασμένο στο YouTube το Condom Applicator Slingshot Gun – πείτε το «καταπέλτη», πείτε το «σφεντόνα», σε κάθε περίπτωση είναι ένας «εφαρμογέας προφυλακτικών». Με ένα γελάκι κάπως ανησυχητικό, δείχνει στο βίντεο πώς εισάγεται το προφυλακτικό σε αυτόν τον ιδιαίτερο καταπέλτη και πώς κατόπιν η συσκευή το τοποθετεί, με μια κάπως βίαιη κίνηση, χάριν επίδειξης, σε έναν δονητή. Ο ίδιος ο Σπράβε αναγνωρίζει πως δεν έχει τελειοποιήσει ακόμα την εφεύρεσή του και επισημαίνει πως το χρηματικό έπαθλο του Ιδρύματος Γκέιτς θα τον βοηθούσε πολύ. Οπως σημειώνει εντούτοις η «Λιμπερασιόν», «δεν είναι και πολύ βέβαιο πως θα το εισπράξει». Τελευταίος αλλά όχι αμελητέος στόχος είναι ένα προφυλακτικό… sur mesure, κομμένο και ραμμένο στα μέτρα του κάθε άνδρα. Οχι ότι δεν υπάρχουν διαφορετικά μεγέθη – η αμερικανική μάρκα TheyFit, για παράδειγμα, προτείνει 95 διαφορετικά! Αλλά είναι δύσκολο να γνωρίζει κανείς το ακριβές μέγεθος και χρόνος για πειράματα την κρίσιμη ώρα δεν υπάρχει. Μεταξύ όλων των άλλων, λοιπόν, αναζητείται και ένα προφυλακτικό one size που θα «αγκαλιάζει» επακριβώς κάθε ανδρικό όργανο.
«Ιδέες υπάρχουν, αλλά…»
«Δεχόμαστε κατά μέσον όρο ένα πρωτότυπο σχέδιο προφυλακτικού κάθε χρόνο», λέει στην εφημερίδα «Liberation» ο Ζαν-Μαρκ Μπλοκ, διευθυντής μάρκετινγκ και επικοινωνίας στη γαλλική Manix, τη δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία προφυλακτικών στον κόσμο. «Από ιδέες, υπάρχουν πολλές. Πρέπει όμως πρώτα από όλα να ανταποκρίνονται στα πρότυπα ασφαλείας και λίγες από αυτές μπορούν να υλοποιηθούν, διότι απαιτείται μια κολοσσιαία επένδυση».
Το σπρέι της… υπομονής
Το 2007, ο Γερμανός Γιαν Βίνζενζ Κράουζε παρουσίασε ένα πρωτότυπο προφυλακτικό σε σπρέι: ένα κουτί μέσα στο οποίο το πέος ραντιζόταν με υγρό λάτεξ – που όμως έκανε αρκετά λεπτά να στεγνώσει. Η ιδέα απορρίφθηκε και λόγω χρονοκαθυστέρησης και λόγω της μη ασφαλούς πτυχής «κάν’ το μόνος σου».
Use Facebook to Comment on this Post