Σε μια κίνηση, που δημιουργεί αναπάντητα ερωτηματικά, προχώρησε το υπουργείο Μεταφορών, για τις λεωφορειακές γραμμές Ελλάδας – Αλβανίας.
Επί υπουργίας κ. Μάκη Βορίδη, είχε επιχειρηθεί να μπει τάξη στο άναρχο χώρο των διακρατικών μεταφορών μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας, με την ψήφιση του νόμου 40/70, που ουσιαστικά προέβλεπε:
1ον. Την αμοιβαιότητα των δρομολογίων (δηλαδή, ένα ελληνικό λεωφορείο εκτελεί το δρομολόγιο Αθήνα – Τίρανα και ένα αντίστοιχα αλβανικό Τίρανα – Αθήνα).
2ον. Εκτός από τη σύνδεση των δύο πρωτευουσών (Αθήνα – Τίρανα), υπήρχε και πρόβλεψη για λεωφορειακή σύνδεση μεταξύ όμορων νομών (πχ Ηγουμενίτσα – Αγ. Σαράντα, Αργυρόκαστρο – Ιωάννινα κλπ.).
Κοινό μυστικό αποτελεί, πως ο νόμος 40/70, ήταν αποτέλεσμα πιέσεων που ασκήθηκαν από το ΚΤΕΛ Ιωαννίνων αλλά και της… Τρόικας. Ωστόσο, αν και ήταν άδικος, Βορειοηπειρώτες επιχειρηματίες που εκτελούν τα δρομολόγια αυτά, προχώρησαν σε επενδύσεις χιλιάδων ευρώ, προκειμένου να προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις.
Όμως η νέα τροποποίηση του νόμου 40/70 είναι επιεικώς απαράδεκτη, αφού δεν προβλέπει απευθείας λεωφορειακές συνδέσεις Αθηνών – Αργυροκάστρου, Αθηνών – Αγίων Σαράντα και Αθηνών – Χιμάρας και τα αντίστροφα.
Ο νόμος 40/70 προϋποθέτει τη συνεργασία μιας ελληνικής και μιας αλβανικής εταιρείας για την εκτέλεση των δρομολογίων, που προτείνονται. Πληροφορίες αναφέρουν πως η τροποποίηση Σταθόπουλου “φωτογραφίζει” και εξυπηρετεί τη σύμπραξη στην οποία έχουν προχωρήσει η αλβανική εταιρεία ALBA TRANS με τα ΚΤΕΛ Θεσσαλίας, Ιωαννίνων, Μαγνησίας, Θεσσαλονίκης, Θεσπρωτίας και Ηγουμενίτσας, με μοναδικό στόχο να ΜΟΝΟΠΩΛΗΣΟΥΝ τη μοναδική νόμιμη λεωφορειακή σύνδεση, ανάμεσα στις δύο χώρες.
Όπως είναι γνωστό, η ALBA TRANS μέχρι στιγμής εκτελεί τα εξής δρομολόγια: Αθήνα – Τίρανα (μέσω Κακαβιάς). Αθήνα – Τίρανα (μέσω Κρυσταλλοπηγής), Θεσσαλονίκη – Κορυτσά – Τίρανα και Ηράκλειο Κρήτης – Αθήνα – Τίρανα.
Αξίζει να αναφερθεί, πως ιδιοκτήτης της ALBA TRANS, που λειτουργεί και αστικές λεωφορειακές γραμμές μέσα στα Τίρανα, είναι ο κ. Φατός Βράπι (Fatos Vrapi), ο οποίος είναι πρώτος ξάδελφος με τον ανθέλληνα πρόεδρο του λεγόμενου Κόμματος των Τσάμηδων Shpetim Idrizi, που πολλοί θεωρούν στα Τίρανα, πως κρύβεται ουσιαστικά πίσω από την εν λόγω εταιρεία.
Στην Ελλάδα, σύμφωνα με πληροφορίες της aftonomi.gr, την μονοπωλιακή σύμπραξη προωθεί γνωστός συνδικαλιστής του ΠΑΣΟΚ.
Πάντως ακόμη και το αλβανικό υπουργείο Μεταφορών, εμφανίζεται να διατηρεί ενστάσεις για την επιχειρούμενη τροποποίηση του νόμου, αφού με σχετικό έγγραφο που έχουμε στη διάθεση μας, διαμαρτύρεται πως η προτεινόμενη λύση αφήνει ακάλυπτη την νοτιοανατολική και νοτιοδυτική Αλβανία, δηλαδή την Βόρειο Ήπειρο. Επίσης επικαλείται τη ζημιά που υφίστανται οι επιχειρηματίες, που ήδη πραγματοποιούν δρομολόγια και όλοι τους είναι Βορειοηπειρώτες, που ήδη προχώρησαν σε μεγάλες επενδύσεις, με βάση το νόμο Βορίδη.
Επειδή είναι γνωστή η ευαισθησία του υπουργού Μεταφορών κ. Κωστή Χατζηδάκη, σε θέματα που σχετίζονται με την Βόρειο Ήπειρο, θεωρούμε αναγκαίο να υπάρξει άμεση παρέμβασή του, αφού θίγονται κυρίως Βορειοηπειρώτες, που είναι η πλειοψηφία των επιβατών στις συγκεκριμένες λεωφορειακές γραμμές, όπως και Βορειοηπειρώτες επιχειρηματίες.
Η συγκεκριμένη απόφαση έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά δυσμενών μέτρων κατά των Ελλήνων της Βορείου Ηπείρου, όπως η κατάργηση των συντάξεων του ΟΓΑ, η εγκατάλειψη των Ελληνικών σχολείων στην Βόρειο Ήπειρο καθώς και την κωλυσιεργία στην απόδοση της Ελληνικής υπηκοότητας.
Μετά από όλα αυτά αναρωτιόμαστε γιατί κ.κ. Χατζηδάκη, Βρούτση, Αρβανιτόπουλε, Στυλιανίδη; Και εν τέλη γιατί πρωθυπουργέ κ.Σαμαρά ΓΙΑΤΙ διαψεύδετε κάθε προσδοκία του Βορειοηπειρωτικού Ελληνισμού;