Ανακοινώθηκε η επιλογή του Αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από την Κασπία στην Ευρώπη, εκ μέρους της κοινοπραξίας του Shah Deniz II. Ποια τα οφέλη της Ελλάδας από την κατασκευή του. Το 2014 αναμένεται να αρχίσουν τα έργα…
Την τελική απόφαση για την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ ανακοίνωσε το πρωί της Παρασκευής η κοινοπραξία εκμετάλλευσης του κοιτάσματος Shah Deniz του Αζερμπαϊτζάν, που θα τροφοδοτήσει τον αγωγό. Την επιβεβαίωση έκανε λίγο μετά τις 9:00, ο περιφερειακός διευθυντής της βρετανικής ΒΡ, Γκόρντον Μπιρέλ.
Η κοινοπραξία, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BP, Statoil (Νορβηγία), Total (Γαλλία) και Socar (Αζερμπαϊτζάν) προτίμησε το σχέδιο TAP, που παρακάμπτει τη Ρωσία, από το ανταγωνιστικό σχέδιο του αγωγού Nabucco West.
Υπενθυμίζεται, ότι την Τετάρτη υπεγράφη από τον υπουργό Οικονομικών, Γιάννη Στουρνάρα, τον υφυπουργό Ενέργειας, Μάκη Παπαγεωργίου, και από τον επικεφαλής του TAP, Kjetil Tungland η Συμφωνία Φιλοξενούσας Χώρας με την Κοινοπραξία του αγωγού ΤΑΡ.
Μετά την υπογραφή της Συμφωνίας, ο υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας, αναφέρθηκε στις επενδύσεις, τις θέσεις εργασίας που συνδέονται με την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ και την ανάδειξη της Ελλάδας σε ενεργειακό κόμβο.
Από την πλευρά της Κοινοπραξίας του ΤΑΡ, ο διευθύνων σύμβουλος Kjetil Tungland ευχαρίστησε την κυβέρνηση για τη συνεργασία και στάθηκε ιδιαίτερα στην υποστήριξη του πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά, της Βουλής και των συναρμόδιων υπουργείων.
Η συμφωνία, όπως επεσήμανε, αποτελεί τη σταθερή βάση για την υλοποίηση της επένδυσης, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, στην Ελλάδα για την κατασκευή του ελληνικού τμήματος του αγωγού, ενώ σημείωσε ότι προσβλέπει σε πολυετή συνεργασία με τις ελληνικές αρχές.
Σύμφωνα με έκθεση του Υπουργείου Εξωτερικών τα οφέλη από την κατασκευή του αγωγού ΤΑΡ για την Ελλάδα κωδικοποιούνται ως εξής:
1. Γεωστρατηγική σημασία
Η ολοκλήρωση του αγωγού TAP θα είναι μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που έχουν γίνει ποτέ στην χώρα μας και θα σηματοδοτήσει την δυναμική επανατοποθέτηση της Ελλάδας στο γεωστρατηγικό περιβάλλον και στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής.
2. Αύξηση πολιτικής βαρύτητας
Η ύπαρξη του αγωγού προβάλλει θετικά πολιτικά μηνύματα τόσο στην περιοχή όσο και στην Ευρώπη για τη βαρύτητα της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή της. Επίσης, ενισχύει την ταυτότητά της ως παράγοντα σταθερότητας. Η Ελλάδα, συμμετέχοντας στον Νότιο Διάδρομο Αερίου, είναι παρούσα στις εξελίξεις που αφορούν την εκμετάλλευση των μεγάλων κοιτασμάτων φυσικού αερίου της Κασπίας.
3. H Ελλάδα καθίσταται ενεργειακός κόμβος και άξονας στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης
Πέραν της μεταφοράς τράνζιτ αερίου προς την δυτική Ευρώπη θα υπάρχει η δυνατότητα διανομής ποσοτήτων στα Βαλκάνια μέσω διασυνδετηρίων αγωγών. Η αγορά της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας θα μπορεί να τροφοδοτείται μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού IGB και τα Δυτικά Βαλκάνια μέσω του σχεδιαζόμενου αγωγού Ιονίου Αδριατικής (Ionian Adriatic Pipeline—IAP).
4. Διαφοροποίηση πηγών φυσικού αερίου για την ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά
H δυνατότητα προμήθειας της ελληνικής αγοράς με φυσικό αέριο μέσω του αγωγού TAP σημαίνει μία πρόσθετη πηγή, άρα αύξηση των επιλογών και της διαπραγματευτικής δύναμης της χώρας μας έναντι των προμηθευτών της. Συνεπώς, ενισχύεται η ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας και της ευρωπαϊκής αγοράς.
5. Σημαντική άμεση ξένη επένδυση
Ο TAP αποτελεί άμεση ξένη επένδυση στην Ελλάδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
6. Αύξηση απασχόλησης
Δημιουργία 2.000 άμεσων και 10.000 έμμεσων νέων θέσεων εργασίας.
7. Πολλαπλασιαστικά οφέλη στην ελληνική οικονομία
Η κατασκευή και λειτουργία του έργου θα απαιτήσει την προμήθεια πλειάδας προϊόντων και υπηρεσιών από ελληνικές εταιρείες.
8. Επενδυτική εμπιστοσύνη
Η ολοκλήρωση του έργου δείχνει την εμπιστοσύνη της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας στη δυναμική και την προοπτική της ελληνικής οικονομίας.
Η “ταυτότητα” του αγωγού TAP
Μέτοχοι:
TAP AXPO(EGL) (Ελβετία — 42,5%) Statoil (Νορβηγία — 42,5%) ΕΟΝ (Γερμανία—15%)
Μεταφορική ικανότητα:
10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως – με δυνατότητα επέκτασης σε 20 δις. με την προσθήκη δύο σταθμών συμπίεσης στις Σέρρες και τα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Διάμετρος αγωγού:
στο χερσαίο (onshore) τμήμα 48 ίντσες (1,2 μέτρα)
στο υποθαλάσσιο (offshore) τμήμα 36 ίντσες (0,91 μέτρα)
Μήκος:
870 χιλιόμετρα συνολικά. Ελλάδα 550 χλμ. Αλβανία 205 χλμ. Αδριατική Θάλασσα 110 χλμ. Ιταλία 5 χλμ.
Υψομετρικές διαφορές:
Υψηλότερο σημείο στα 1800 μέτρα στην Αλβανία
Χαμηλότερο σημείο σε βάθος 810 μέτρων στην Αδριατική Θάλασσα