Τοποθέτηση Λευτέρη Αυγενάκη στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση του ν/σ του ΥΠΕΚΑ, «Ρυθμίσεις θεμάτων ΑΠΕ» απευθυνόμενος στον ..
Υφυπουργό ΠΕΚΑ κ. Ασημάκη Παπαγεωργίου
«Συζητούμε σήμερα το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος «Ρυθμίσεις θεμάτων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας».
Επτά χρόνια πριν, άνοιγε ο δρόμος για την ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών και στη χώρα
μας. Αποτέλεσμα των κινήτρων που συνόδευσαν αυτή την πρώτη φάση ανάπτυξης των
φωτοβολταϊκών, ήταν σήμερα η Ελλάδα να καλύπτει το 5% των αναγκών της σε ηλεκτρική
ενέργεια με φωτοβολταϊκά, οι επενδύσεις στα φωτοβολταϊκά το 2012, να μεταφράζονται σε
κύκλο εργασιών 1,6 δισ. € (0,8% του ΑΕΠ), ο ΦΠΑ από νέες εγκαταστάσεις σε105 εκατ. €, τα
φορολογικά έσοδα από εταιρίες φωτοβολταϊκών σε 40 εκατ. € και τα φορολογικά έσοδα από
νέους παραγωγούς (πλην έκτακτης εισφοράς) σε 50 εκατ. €.
Το 2012 είχαμε 19.700 άμεσες θέσεις πλήρους απασχόλησης και άλλες 31.400 έμμεσα
συντηρούμενες από τα φωτοβολταϊκά και αν προσθέσει κανείς και τους επενδυτές
φωτοβολταϊκών προκύπτει ότι πάνω από 100.000 νοικοκυριά ωφελούνται άμεσα ή έμμεσα από
τις δραστηριότητες της αγοράς.
Τα τελευταία χρόνια, έλαβε χώρα μια σειρά αρνητικών θεσμικών ρυθμίσεων για
τα φωτοβολταϊκά κυρίως, όπως η δραστική μείωση των ταριφών, η αναστολή της
αδειοδότησης νέων έργων με κυριότερη την επιβολή έκτακτης εισφοράς 25%-42%. Η
σωρεία αρνητικών ρυθμίσεων, δεν αναιρεί μόνο τη δυνατότητα νέων επενδύσεων, αλλά
εμποδίζει την ανάπτυξη καινοτομίας, περιορίζει δραματικά τις θέσεις εργασίας και τη
δυνατότητα μείωσης του κόστους προς όφελος των τελικών καταναλωτών.
Σε ερώτηση που καταθέσαμε από κοινού 36 Βουλευτές της Ν.Δ., πριν από 20 ημέρες, είχαμε
επισημάνει σε 7 σημεία, όλες τις στρεβλώσεις οι οποίες έχουν ποινικοποιήσει την αγορά των
φωτοβολταϊκών και τα οποία θα περιγράψω συνοπτικά.
Όσον αφορά στην αναθεώρηση του εθνικού στόχου για το 2020. Θα πρέπει να τεθεί
ένας κοινός στόχος 12 GW ως το 2020 για τις ώριμες τεχνολογίες των αιολικών και
φωτοβολταϊκών. Η ενδεικτική κατανομή ανά τεχνολογία μπορεί να παραμείνει για πρακτικούς
λόγους, αλλά μόνο για να βοηθήσει την παρακολούθηση και υλοποίηση ενός οδικού χάρτη και
όχι ως όριο για κάθε τεχνολογία.
Ακόμη, η αναστολή της αδειοδότησης νέων έργων, σε συνδυασμό με τη χρηματοπιστωτική
ασφυξία, έχει στραγγαλίσει την αγορά. Το ζητούμενο είναι να μην υπάρχουν εμπόδια στην
υλοποίηση ώριμων και εφικτών έργων, ανεξαρτήτως τεχνολογίας και μεγέθους.
Το άρθρο 6 του υπό συζήτηση νομοσχεδίου για τις ΑΠΕ κατοχυρώνει νομοθετικά τη δυνατότητα
αυτοπαραγωγής από φωτοβολταϊκά και μικρές ανεμογεννήτριες καθώς μια ρύθμιση για την
αυτοπαραγωγή κρίνεται ως επιβεβλημένη. Παρόλα αυτά, είναι αναγκαία η θεσμική κατοχύρωση
του κατάλληλου για τα ελληνικά δεδομένα μοντέλου net-metering με τη χρήση μετρητή διπλής
κατεύθυνσης, ώστε ο συμψηφισμός να αφορά και στους φόρους και τα τέλη που υπολογίζονται
επί της κατανάλωσης ενέργειας (π.χ. τέλη χρήσης δικτύου, συστήματος κ.λπ.). Και όχι μόνο δεν
επιβαρύνει κανέναν, αλλά εξασφαλίζει φθηνό δωρεάν ρεύμα σε 120.000 νοικοκυριά, δωρεάν
ρεύμα σε 40.000 δικαιούχους του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου, 400.000 μεροκάματα
σε ολόκληρο τον τεχνικό κλάδο, αλλά και νέες θέσεις εργασίας των ελληνικών μονάδων
παραγωγής φωτοβολταϊκών.
είναι σαφές ότι κάθε πρόταση ή απόφαση για περαιτέρω επιβάρυνση του Ειδικού
Λογαριασμού του ΛΑΓΗΕ αγγίζει τα όρια του θράσους και της προσβολής στον Έλληνα
πολίτη, που τον χρηματοδοτεί από το υστέρημά του. Η εγκατάσταση νέων φωτοβολταϊκών
επενδύσεων fast-track ισχύος 600 MW, θα επιβαρύνουν τον Ειδικό Λογαριασμό του ΛΑΓΗΕ,
ή όχι; Τουλάχιστον 80 – 100 εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο για τα επόμενα 20 χρόνια, λένε οι
υπολογισμοί των εμπλεκομένων με τον κλάδο φορέων.
Ξεπερνά δε κάθε όριο, όταν το ΥΠΕΚΑ έχει στα χέρια του προτάσεις, που η ίδια εγκατεστημένη
ισχύς των 600 MW, ζητά και καταθέτει και προτείνει μια σειρά πραγμάτων που βεβαίως
τεκμηριώνονται με στοιχεία και αριθμούς.
Παρότι δεσμευτήκατε ότι θα είναι αναλογική η κατανομή του νέου τέλους σε σταθμούς
ΑΠΕ, σας επισημαίνω ότι είναι μια ελλιπής και στρεβλή υιοθέτηση ρυθμίσεων που
ισχύουν σε άλλες χώρες όπου εφαρμόζονται εκπτώσεις τιμολογίων καταναλωτών λόγω
αποδοχής διακοψιμότητας από αυτούς. Τα φωτοβολταϊκά καλούνται να επωμιστούν το
βάρος μιας υπηρεσίας για την οποία ουσιαστικά θα έπρεπε να αμείβονται. Έτσι ευνοείται η
ηλεκτροπαραγωγή με λιγνίτη και τιμωρούνται πρωτίστως τα φωτοβολταϊκά και μελλοντικά και
οι μονάδες βιοαερίου.
Θα αναφερθώ στην τροπολογία που καταθέσαμε εμπρόθεσμα, 30 Βουλευτές της Ν.Δ., η οποία
αφορά στην συμμετοχή όλων των ΑΠΕ και του φυσικού αερίου στη κάλυψη του ελλείμματος του
Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ του ΛΑΓΗΕ και να διευκρινίσω.
Σκοπός της τροπολογίας που καταθέσαμε οι Βουλευτές της Ν.Δ. δεν ήταν να μπει φόρος
στο φυσικό αέριο και να μετακυλήσει αυτό στους καταναλωτές, όπως κακώς πληροφόρησαν
κάποιοι συνεργάτες «πληροφόρησαν» τους διαπιστευμένους δημοσιογράφους του Υπουργείου
σας, αλλά επί του ποσοστού κέρδους για κάθε επενδυτή ΑΠΕ η φυσικού αερίου, όπως κάνατε
και ψηφίσαμε λίγους μήνες πριν για τους φωτοβολταϊκούς. Σκοπός μας ήταν και παραμένει
να αντιληφθεί το ΥΠΕΚΑ ότι τα φωτοβολταϊκά πάρκα έχουν ήδη υπερφορολογηθεί με
έκτακτη κράτηση για 3 χρόνια. Δεν μπορεί να σηκώνουν το βάρος του ελλείμματος του
ΛΑΓΗΕ μόνο οι μικρομεσαίοι. Πρέπει να πάρουμε λίγα από πολλούς και όχι να συνεχίσουμε
την αφαίμαξη των μικροεπενδυτών των φωτοβολταϊκών και αυτό είναι το νόημα της
τροπολογίας.
Όλες οι μέχρι σήμερα ρυθμίσεις βαραίνουν μόνο τα φωτοβολταϊκά πάρκα, απειλώντας
τη βιωσιμότητά τους, καθιστώντας πολλές επενδύσεις πλέον ασύμφορες, ενώ από τον
Λ.Α.Γ.Η.Ε. Α.Ε. αποζημιώνονται και άλλα είδη Α.Π.Ε.
Παράλληλα, καταθέτω και για άλλη μια φορά, πρόταση την οποία καταθέσαμε βουλευτές
-μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, όταν μια φορά μας δεχθήκατε στο
Υπουργείο. Επιβάλλεται να εξετάσετε, άμεσα, σοβαρά και συνολικά, την παράταση χρόνου
των συμβάσεων που συνάπτουν οι παραγωγοί με τον ΛΑΓΗΕ. Δηλαδή να επιμηκυνθεί ο
χρόνος συνεργασίας δεσμευτικής αγοράς της παραγόμενης ενέργειας, ώστε να αμβλυνθούν οι
επιπτώσεις από την αυξημένη φορολογία και να μπορέσουν με τη σειρά τους να επιμηκύνουν τις
δανειακές τους υποχρεώσεις.
Δεν είναι ακριβές, όταν μιλάτε ότι συζητάτε με τα τρία μέρη, Τράπεζες- Επενδυτές-ΛΑΓΗΕ.
Είναι ψευδές αυτό. Καλέσατε ποτέ την Ένωση Συνεταιριστικών Τραπεζών; Στην Κρήτη
οι Συνεταιριστικές Τράπεζες όπως σας είχα πει κατ ιδίας, κρατούν το 35% της αγοράς και
βεβαίως ένα μεγάλο κομμάτι των φωτοβολταϊκών. Δεν υποχρεούστε να μιλήσετε και με
εκείνους;
Κύριε Υπουργέ,
Η -με αυτόν τον τρόπο- ποινικοποίηση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, επειδή κάποιοι έχουν
την αντίληψη ότι υπάρχει ακόμη «λίπος» προς φορολόγηση, δεν βοηθά στην εξεύρεση μιας
βιώσιμης λύσης, ιδιαίτερα όταν λάβει κανείς υπόψη του, ότι την τελική ευθύνη για τις σχετικές
αποφάσεις σε σχέση με τη δημιουργία του ελλείμματος, έχει διαχρονικά το αρμόδιο Υπουργείο
ΠΕΚΑ.
Και επειδή μιλούμε για επενδύσεις και ανάπτυξη, έχω να πω το εξής: Νομοτελειακά, τα
χρήματα πηγαίνουν εκεί που είναι ευπρόσδεκτα. Και σήμερα στην Ελλάδα, με τέτοιου
είδους αντιαναπτυξιακές πολιτικές και με το αρνητικό κλίμα που έχει παγιωθεί για
φωτοβολταϊκά και γενικότερα τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, απωθούνται τα χρήματα
και οι επενδύσεις.
Το ίδιο λανθασμένα έχετε συμπεριφερθεί και στους αγρότες, που εμείς ως πολιτεία τους
παροτρύναμε να επενδύσουν στα αγροτικά φωτοβολταϊκά και σήμερα δεν μπαίνετε καν
στη διαδικασία να τους κατοχυρώσετε θεσμικά.
Κινείστε πρόχειρα, χωρίς πυξίδα μεσούσης οικονομικής ανεμοθύελλας».
Use Facebook to Comment on this Post