Ακούμε πολλές φορές σε ύμνους και σε διάφορες ιερές ακολουθίες της Εκκλησίας μας για την «Βασιλεία του Θεού»…
Ακούμε στα ιερά αναγνώσματα και στα ιερατικά κηρύγματα για την «Βασιλεία του Θεού». Κατ΄ αρχήν να διευκρινίσουμε ότι οι όροι «Βασιλεία του Θεού», «Βασιλεία των ουρανών» και «Αιώνια Ζωή» είναι ταυτόσημοι, σημαίνουν το ίδιο πράγμα!
– Τι είναι η «Βασιλεία του Θεού»;
– Η «Βασιλεία του Θεού» είναι ο καινούργιος κόσμος του Θεού, τον οποίο ενσαρκώνει, κηρύσσει και φανερώνει στον κόσμο ο Χριστός. Η Ανάσταση του Χριστού ήταν αυτή που έφερε και εγκαθίδρυσε αυτήν την νέα πραγματικότητα, τον καινούργιο κόσμο του Θεού. Ο Χριστός δίδασκε τους ανθρώπους: «Μετανοεῖτε· ἤγγικε γὰρ ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν» που σημαίνει ότι σε λίγο θα κληθείτε να συμμετάσχετε στην νέα ιστορική πραγματικότητα, την οποία εγκαινιάζω με το κήρυγμα και τα έργα Μου.
«Ἡ βασιλεία ἡ ἐμὴ οὐκ ἔστιν ἐκ τοῦ κόσμου τούτου», είπε ο Χριστός στον Πιλάτο. Πράγματι, η Βασιλεία του Θεού δεν είναι απ΄ αυτόν τον κόσμο. Όμως υπάρχει και βιώνεται από εδώ. Βιώνεται μέσα στην Θεία Λειτουργία όπου ο καθένας ως πρόσωπο και όλοι μαζί ως κοινωνία, ως Εκκλησία δοξολογούμε, προσευχόμαστε και ευχαριστούμε τον Θεό, τον Κύριο και δημιουργό των όλων. Βιώνεται στις διαπροσωπικές μας σχέσεις. Η αιώνια ζωή δεν αρχίζει από τον θάνατό μας, αλλά από τώρα, από μέσα μας, από την κάθε μας μέρα, από την σχέση αγάπης και πίστης προς τον Θεό.
Η Βασιλεία του Θεού είναι κοντά:
* όταν οι άνθρωποι αγαπούν ο ένας τον άλλον,
* όταν κάνουν ευτυχισμένο ο ένας τον άλλον,
* όταν πηγαίνουν ο ένας στον άλλον και δίνουν τα χέρια,
* όταν δημιουργούν προϋποθέσεις για ειρήνη,
* όταν κάνουν διάλογο μεταξύ τους,
* όταν είναι χαρούμενοι και κατανοούν ο ένας τον άλλον,
* όταν χαρίζουν ο ένας στον άλλον χαρά με ένα καλό λόγο, με ένα βλέμμα γεμάτο αγάπη και κατανόηση.
Ο Χριστός περιγράφει αυτούς τους ανθρώπους στους λεγόμενους Μακαρισμούς:
«οἱ πτωχοὶ τῷ πνεύματι»: δηλαδή, οι ταπεινοί, όσοι νιώθουν τον εαυτό τους φτωχό μπροστά στον Θεό.
«οἱ πενθοῦντες»: δηλαδή, όσοι θλίβονται για το κακό που υπάρχει στην ζωή και στον κόσμο και αγωνίζονται να εξαλειφθεί.
«οἱ πραεῖς»: δηλαδή, αυτοί που σιχαίνονται την βία.
«οἱ πεινῶντες καὶ διψῶντες τὴν δικαιοσύνην»: δηλαδή, αυτοί που λαχταρούν, θέλουν και εργάζονται μ΄ όλες τους τις δυνάμεις για να επικρατήσει η δικαιοσύνη του θελήματος του Θεού.
«οἱ ελεήμονες»: όσοι δείχνουν συμπάθεια προς τους πάσχοντες και αγαπούν αλλήλους.
«οἱ καθαροί τῇ καρδίᾳ»: αυτοί που έχουν καθαρό τον εσωτερικό τους κόσμο από ανήθικες πράξεις και διακρίνονται για την καθαρότητα της ψυχής και τα αγνά κίνητρα
«οἱ εἰρηνοποιοί»: όσοι επιδιώκουν την ειρήνη, αφού πρώτα αυτοί βιώνουν την ειρήνη σύμφωνα με το θέλημα του Θεού. Όσοι θέλουν και εργάζονται για να υπάρχουν και να επικρατούν αρμονικές σχέσεις ανάμεσα σε πρόσωπα, ομάδες και λαούς.
Τέτοιοι άνθρωποι θα κληρονομήσουν την Βασιλεία του Θεού!
Εδώ πρέπει να κάνουμε μία διάκριση: ότι η Βασιλεία του Θεού έχει δύο χαρακτηριστικά:
α) την επίγεια μορφή της, σ΄ αυτόν τον κόσμο δηλαδή. Που αγωνιζόμαστε όσο μπορούμε τα αγαθά της Βασιλείας του Θεού να τα απολαύσουμε από τώρα. Ποια είναι αυτά τα αγαθά; Εσωτερική γαλήνη, ειρήνη, ελευθερία, δικαιοσύνη, ισότητα, πνευματική πληρότητα, αγαπητικές σχέσεις, απελευθέρωση από το κακό, τον θάνατο, την φθορά. Η Εκκλησία ως μια νέα κοινωνία σε πορεία, έκανε πράξη σποραδικά μέσα στην ιστορία τα μηνύματα της Βασιλείας του Θεού. Κι αυτό γιατί στην ουσία ταυτίζονται Εκκλησία και Βασιλεία του Θεού.
β) την μέλλουσα, τέλεια και ένδοξη μορφή της, με την ανάσταση των νεκρών και την Δευτέρα Παρουσία, όπου όλα θα ανακαινιστούν, θα γίνουν άφθαρτα και θα υπάρχουν για πάντα. Όπου ο άνθρωπος, αναστημένος, άφθαρτος, πνευματικός, μη έχοντας ανάγκη από τροφή, ρούχα, αρρώστια, θάνατο και απολαμβάνοντας τα αγαθά του Θεού θα ζει αιωνίως κοντά Του και θα Τον δοξολογεί.
Άρα, η Βασιλεία του Θεού ήρθε και υπάρχει αλλά βιώνεται μερικώς σ΄ αυτόν τον κόσμο. Με την Δευτέρα Παρουσία όμως θα είναι αιώνια, τέλεια και στην ολοκληρωμένη της μορφή.
Γι΄ αυτό ο Χριστός στις παραβολές Του μίλησε για την ανεκτίμητη αξία της (παραβολές κρυμμένου θησαυρού και πολύτιμου μαργαρίτη) και πόσο έτοιμοι πρέπει να είναι οι άνθρωποι για να την ζήσουν και να την κληρονομήσουν (παραβολή δέκα παρθένων) και πως η Βασιλεία του Θεού απευθύνεται προς όλους τους ανθρώπους (παραβολή βασιλικών γάμων).
Μέσα στην λατρεία της Εκκλησίας η Βασιλεία του Θεού έχει κεντρική θέση, ειδικά στην Θεία Λειτουργία. Η Θεία Λειτουργία ξεκινά με την αναφώνηση «Εὐλογημένη ἡ βασιλεία τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος…». Κατά την Μεγάλη Είσοδο ο λειτουργός Ιερέας εύχεται: «Πάντων ἡμῶν μνησθείη Κύριος ὁ Θεὸς ἐν τῇ βασιλείᾳ αὐτοῦ…». Στην Κυριακή προσευχή, το Πάτερ ημών τι λέμε; «ἐλθέτω ἡ βασιλεία σου». Το θέμα της Βασιλείας του Θεού λοιπόν αφορά κάθε Χριστιανό πάρα πολύ.
Κάθε άνθρωπος και κάθε κοινωνία θέλουν και οραματίζονται μία αλλιώτικη ζωή απ΄ αυτή που ζουν. Η Εκκλησία λοιπόν μας απευθύνει ένα καινούργιο τρόπο ζωής που δεν είναι ούτε ένα ψέμα, ούτε ένας φανταστικός κόσμος αλλά όραμα και συγχρόνως πραγματικότητα μίας αλλιώτικης ζωής, αιώνιας, άφθαρτης, πνευματικής και κοντά στον Θεό.
– Τι χρειάζεται;
– Αγωνιστική διάθεση. Όσοι θέλουμε και προσπαθούμε γι΄ αυτό, γνωρίζουμε βέβαια τις δυσκολίες, γιατί «διὰ πολλῶν θλίψεων δεῖ ἡμᾶς εἰσελθεῖν εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ» αλλά ο Χριστός μας διαβεβαιώνει ότι «ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ ἐντὸς ὑμῶν ἐστιν», δηλαδή μέσα μας και ανάμεσά μας. Προσπάθεια και αγώνας χρειάζεται. Αν θέλει ο άνθρωπος τα πάντα μπορεί μέσα στην χάρη του Θεού. Απόδειξη: οι Άγιοι, απλοί άνθρωποι σαν και εμάς αλλά με την χάρη του Θεού μέσα τους και με καταβολή πνευματικού αγώνα και προσπάθειας.
Ας δώσει και σε μας ο Θεός την φώτιση και την ενίσχυση στον δικό μας αγώνα να βιώνουμε καθημερινά την Βασιλεία Του και να την κληρονομήσουμε απολαμβάνοντας τα αιώνια αγαθά της. Αμήν.
Πηγή:orthodoxaminumata.gr
Use Facebook to Comment on this Post