xOrisOria News

Τα πρώτα αεροσκάφη τύπου “Μέδουσας”

Αμερικανοί και Γερμανοί τεχνικοί συναγωνίζονται για το αεροσκάφος του μέλλοντος που θα κινείται όπως οι μέδουσες στη θάλασσα.

ΠΑΡΙΣΙ (AFP) – Εμπνευσμένοι από τις θαλάσσιες μέδουσες και τους…

πρωτοπόρους της αεροπλοΐας των αρχών του 20ου αιώνα, Αμερικανοί επιστήμονες ανακοίνωσαν, σήμερα Τετάρτη, ότι κατασκεύασαν το πρώτο αεροσκάφος τύπου “Μέδουσα”.
Το “Jellyfish” είναι ένα εξαιρετικά ελαφρύ όχημα, με βάρος μόλις 2,1 γραμμάρια, το οποίο έχει σχήμα καμπάνας, όπως το σώμα της μέδουσας. Είναι κατασκευασμένο από λεπτά ανθρακονήματα και αιωρείται με μια κίνηση όπως αυτή που κάνουν οι μέδουσες.
Ως γνωστόν, οι μέδουσες κινούνται με τέτοιο τρόπο ώστε να δημιουργούν ρεύματα. Η κίνηση αυτή γίνεται ρυθμικά με άνοιγμα και κλείσιμο του σώματός τους που μοιάζει με καμπάνα, συγκεντρώνοντας και αποβάλλοντας νερό. Το μυστικό βρίσκεται στο ότι η πυκνότητά τους είναι σχεδόν ίση με την πυκνότητα του νερού.
«Αυτό που μας ενδιαφέρει πρωτίστως είναι να κατασκευάσουμε ένα μικρό ιπτάμενο ρομπότ, το οποίο θα αποτελεί εναλλακτική λύση για το ελικόπτερο του μέλλοντος», λέει ο Λιφ Ρίστοφ, ο οποίος μαζί με τον συνεργάτη του Στήβεν Τσίλντρες εργάζονται στο Εργαστήριο Εφαρμοσμένων Μαθηματικών του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης.
Αν και προκαλεί έκπληξη η επιλογή της μέδουσας, η οποία δεν έχει υδροδυναμικό σώμα, η επιλογή των επιστημόνων έχει κάποια λογική, αν σκεφτούμε ότι πολλά από τα Άγνωστης Ταυτότητας Ιπτάμενα Αντικείμενα που έχουν φωτογραφηθεί, έχουν σχήμα καμπάνας ή θόλου.
Η κίνηση της μέδουσας
Η θαλάσσια μέδουσα, προϊόν της φυσικής επιλογής ύστερα από εκατομμύρια έτη εξέλιξης, θαυμαζόταν πάντα από τους μηχανικούς για την απλή αλλά αποτελεσματική κίνησή της, που απαιτεί μόνο ένα απλό σύστημα μυών και καμιά εγκεφαλική δύναμη, όπως ένα πρωτόγονο νευρικό σύστημα.
Οι μέδουσες αν και δεν έχουν εγκέφαλο και στερούνται βασικών αισθητηρίων οργάνων, αντιλαμβάνονται ερεθίσματα, όπως το φως και η οσμή και αντιδρούν γρήγορα σε αυτά μέσω του νευρικού τους συστήματος.
Τα υποτυπώδη αισθητήρια όργανά τους βρίσκονται στην περιφέρεια του σώματός τους μαζί με νηματοειδή πλοκάμια. Το κάθε πλοκάμι καλύπτεται με κύτταρα, που καλούνται κνιδοκύτταρα ή κνιδοκύστεις και μπορούν να τσιμπήσουν ή και να σκοτώσουν ζώα. Τα κύτταρα αυτά υπάρχουν και στο στόμα τους. Οι πιο πολλές μέδουσες χρησιμοποιούν τα κύτταρα αυτά για εξασφάλιση τροφής και για άμυνα. Έχουν επίσης πολλά μικρά μάτια στο κωδωνοειδές σώμα τους, που τις επιτρέπει να έχουν όραση 360 μοιρών.
Η μέδουσα συγκεντρώνει νερό στο κάτω μέρος του ημιδιάφανου κωνοειδούς σώματός της και στη συνέχεια, συσπώντας το σώμα της, το κλείνει σφιχτά, αναγκάζοντας το νερό έξω από το μικρό άνοιγμα που έχει δημιουργηθεί, και με αυτό τον τρόπο ωθείται προς τα εμπρός.

Αιώρηση του “AirJelly” της γερμανικής εταιρείας Festo Automation που ειδικεύεται σε συστήματα ολοκληρωμένων αυτοματισμών.
Το “AirJelly” της γερμανικής Festo
Ένα άλλο, υπερμεγέθες τη φορά αυτή, πειραματικό μοντέλο αεροσκάφους τύπου “Μέδουσας”, είναι το “AirJelly” της γερμανικής Festo. Το αεροσκάφος, που είναι πιο προχωρημένο από το αμερικανικό αδελφάκι του, μπορεί να πετά στον αέρα, όπως ακριβώς οι μέδουσες κολυμπούν μέσα στο νερό.
Το “AirJelly” κινείται στον αέρα με εξαιρετική ευκολία και ακρίβεια, μιμούμενο την κίνηση των μεδουσών στο νερό, υιοθετώντας τις αρχές προώθησης του θαλάσσιου ασπόνδυλου. Οι μηχανικοί μάλιστα απορούν για το γεγονός ότι μέχρι σήμερα, η αναλογία μεταξύ του νερού και του αέρα του περιβάλλοντος δεν έγινε πηγή έμπνευσης για τη μεταφορά του μηχανισμού πρόωσης των θαλάσσιων πλασμάτων στον κλάδο των αερομεταφορών.
Το “AirJelly” είναι τηλεκατευθυνόμενο και διαθέτει μια κεντρική ηλεκτρική μονάδα κίνησης και έναν έξυπνα προσαρμοζόμενο μηχανισμό. Έχει διαστάσεις 2,20 Χ 1,35 μ. και ζυγίζει λίγο παραπάνω από 1,3 χιλιόγραμμα. Ο διαφανής θαλαμίσκος στο κέντρο του περιέχει 1,3 κυβικά μέτρα ηλίου.
Ένα κυβικό μέτρο του αερίου ήλιον μπορεί να υποστηρίξει την ανύψωση σώματος ενός χιλιόγραμμου, και ως εκ τούτου το βάρος του “AirJelly” δεν υπερβαίνει τα 1,3 χιλιόγραμμα.
Μοναδική πηγή κίνησης είναι δύο επαναφορτιζόμενες μπαταρίες ιόντων λιθίου 8V και 400mA (χιλιοστοαμπέρ). Μια κεντρική μονάδα μεταδίδει την ενέργεια σε ένα κωνικό οδοντωτό τροχό από οκτώ γρανάζια, που κινούν οκτώ στροφαλοφόρους άξονες, οι οποίοι, με τη σειρά τους, κινούν τα οκτώ εύκαμπτα πλοκάμια της μέδουσας.

neakeratsiniou.blogspot.gr

Use Facebook to Comment on this Post