Θεωρείται σύμβολο αγιοσύνης και ανιδιοτέλειας. Είναι όμως στ’ αλήθεια έτσι; Δύο ερευνητές από τα Πανεπιστήμια του Μόντρεαλ και της Οτάβα, ωστόσο, κάνουν λόγο για «αμφιλεγόμενες» μεθόδους θεραπείας, «αμφισβητούμενες» πολιτικές επαφές της και…
«ύποπτες» οικονομικές συναλλαγές.
Στην έρευνά τους, η οποία δημοσιεύεται στο Journal of Studies in Religion/Sciences, οι δύο ερευνητές δρ, Σερζ Λαριβί και Ζεβενί Σενάρ, αφού ανέλυσαν περίπου τριακόσια ντοκουμέντα σχετικά με τη ζωή της Μητέρας Τερέζας, υποστηρίζουν ότι ανακάλυψαν λεπτομέρειες που εκθέτουν την αλβανικής καταγωγής Καθολική μοναχή, η οποία μετά το θάνατό της το 1997, οσιοποιήθηκε από τον Πάπα Ιωάννη Παύλο Β’.
Συγκεκριμένα, ισχυρίζονται ότι πολλές από τα ιδρύματα που είχε δημιουργήσει η Μητέρα Τερέζα ήταν ακατάλληλα για τους ενοίκους τους, καλώντας τα «σπίτια για ετοιμοθάνατους» εξαιτίας της κακής υγιεινής τους και της έλλειψης τροφής, φροντίδας και φαρμακευτικής αγωγής.
Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η έλλειψη χρημάτων δεν μπορεί να είναι η αιτία για αυτές τις κακές συνθήκες. Αντίθετα, καθώς η Μητέρα Τερέζα κατά τη διάρκεια της ζωής της είχε συγκεντρώσει εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια από φιλανθρωπίες και εράνους, πολλά από αυτά τα χρήματα φαίνεται να έχουν εξαφανιστεί σε αρκετούς «μυστικούς» τραπεζικούς λογαριασμούς, τους οποίους φέρεται να διαχειριζόταν η ίδια η μοναχή.
Οι ερευνητές, επίσης, θέτουν το ερώτημα γιατί, παρά τις δημόσιες προσευχές και τις απεικονίσεις της με παράσημα της Παναγίας, η Μητέρα Τερέζα δεν παρείχε καμία άμεση ή οικονομική βοήθεια στα θύματα των πολυάριθμων φυσικών καταστροφών στην Ινδία.
«Με δεδομένη τη φειδωλή διαχείριση των οικονομικών που έκανε η Μητέρα Τερέζα, κάποιος θα μπορούσε να αναρωτηθεί πού πήγαν εκείνα τα εκατομμύρια δολάρια που προορίζονταν για τους φτωχούς», δηλώνει ένας εκ των δύο ερευνητών.
Οι αναλυτές επικρίνουν ακόμη τις πολιτικές επαφές της Μητέρας Τερέζας, κατηγορώντας την για την αποδοχή οικονομικών ενισχύσεων από τη βάρβαρη δικτατορία του Ντιβαλιέ, η οποία θεωρείται υπεύθυνη για τις δολοφονίες πάνω από 30.000 Αϊτινών μεταξύ 1957 και 1986.
Κατηγορούν επίσης τη Μητέρα Τερέζα για εξάπλωση μιας σκληροπυρηνικής δεξιάς Καθολικής ιδεολογίας, λέγοντας ότι διέδιδε «υπερβολικά δογματικές αντιλήψεις όσον αφορά, ειδικότερα, στις αμβλώσεις, την αντισύλληψη και το διαζύγιο».
Ο δρ Λαριβί, προσθέτει ακόμη ότι ένα μεγάλο μέρος της δημόσιας εικόνας της Μητέρας Τερέζας διαμορφώθηκε από τον δημοσιογράφο του BBC Μάλκολμ Μάγκεριτζ, ο οποίος συμμεριζόταν τις συντηρητικές Καθολικές απόψεις της, ιδίως όσον αφορά στην άμβλωση και, μέσω της προώθησής της, οδήγησε τη μοναχή στη διεθνή φήμη της.
Παρά τα αρνητικά, ο δρ Λαβιρί δέχεται ότι υπάρχουν πολλές θετικές πτυχές στη ζωή και το έργο της Μητέρας Τερέζας.
«Αν η εξαιρετική εικόνα της Μητέρας Τερέζας, όπως μεταφέρεται στη συλλογική φαντασία, έχει ενθαρρύνει ανθρωπιστικές πρωτοβουλίες αφοσιωμένες αληθινά σε ανθρώπους που συνθλίβονται από τη φτώχεια, αυτό δεν μπορεί παρά να μας κάνει να χαιρόμαστε».
Πηγή: Ιndependent