xOrisOria News

ΤτΕ: Τα καρτέλ κρατούν ψηλά τις τιμές στη βενζίνη

Τι δείχνουν τα στοιχεία έρευνας της Τράπεζας της Ελλάδος για τα καρτέλ στην αγορά καυσίμων. Γιατί οι τιμές αυξάνονται, αλλά δεν πέφτουν …
όταν μειώνεται η τιμή του πετρελαίου
Καρτέλ και ολιγοπώλια στην αγορά των υγρών καυσίμων κρατούν τις τιμές της βενζίνης στα ύψη, σύμφωνα με έρευνα της Τράπεζας της Ελλάδος.
Η Τράπεζα της Ελλάδος εξέτασε, «αν υπάρχει ασυμμετρία στις προσαρμογές της εγχώριας τιμής της βενζίνης στις μεταβολές της διεθνούς τιμής του πετρελαίου κατά την περίοδο Ιανουαρίου 2005 – Ιουλίου 2012».
“Η ανάλυση δείχνει ότι η προσαρμογή των εγχώριων λιανικών τιμών της βενζίνης είναι ασύμμετρη. Το εύρημα αυτό πιθανώς καταδεικνύει την επιχειρηματική στρατηγική που ακολουθούν οι πωλητές της βενζίνης, με στόχο να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους τους: Καθυστερούν να μειώσουν τις λιανικές τιμές της βενζίνης όταν η διεθνής τιμή του πετρελαίου πέφτει, ενώ αντίθετα σπεύδουν να τις αυξήσουν όταν αυτή ανεβαίνει”.
“Συνάγεται έτσι ότι η προσφορά της βενζίνης ενδεχομένως χαρακτηρίζεται από συμπράξεις οι οποίες ευνοούνται από έλλειψη ανταγωνιστικών συνθηκών στη δομή της ελληνικής αγοράς καυσίμων”.
Ένα βενζινάδικο για 1.400 κατοίκους
Η μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος, μένοντας στην αγορά της λιανικής, επισημαίνει ότι ο αριθμός των πρατηρίων στη χώρα μας είναι μεγάλος. Ένα βενζινάδικο αντιστοιχεί σε 1.400 κατοίκους όταν στην ΕΕ η αντίστοιχη αναλογία είναι ένα προς 3.800 κατοίκους.
Στον κλάδο της διύλισης η ΤτΕ τονίζει ότι «υπάρχουν συνθήκες δυοπωλίου, με δύο διυλιστήρια, τα ΕΛΠΕ και τη ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ, με σημαντικά εμπόδια εισόδου νέων επιχειρήσεων λόγω του υψηλού μη ανακτήσιμου κόστους».
Ακόμη, σημαντικό είναι το γεγονός της μεγάλης επιβάρυνσης από την επιβολή των φόρων: “Ο ΦΠΑ επιβάλλεται στην τιμή του πετρελαίου, προσαυξημένη από τους ειδικούς φόρους έτσι επιβαρύνει διπλά τον καταναλωτή”.
Οι ερευνητές σημειώνουν πως στην αγορά χονδρικής δραστηριοποιούνται περίπου 20 εταιρείες εμπορίας, αν και οι τέσσερις μεγαλύτερες κατέχουν μερίδιο πάνω από 50%.
“Δεν υπάρχουν σαφή εμπόδια εισόδου νέων εταιρειών, οι περιορισμοί πηγάζουν από τους κανόνες τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας”, υπογραμμίζει η ΤτΕ. Επιπλέον, επισημαίνει ότι “η αγορά που διαμορφώνει το κόστος μεταφοράς δεν είναι πλήρως ανταγωνιστική”.

Use Facebook to Comment on this Post