Πέντε διαφορετικά σενάρια εξετάζουν οι Βρυξέλλες προκειμένου να προχωρήσουν στην ελάφρυνση του ελληνικού χρέους και την κάλυψη του ελλείμματος χρηματοδότησης μέχρι και το 2016.
Πίσω από την επίσημη «αναβλητικότητα» της Ε.Ε. να ξεκινήσει τη συζήτηση για τα ανοιχτά θέματα που υπάρχουν με το μνημόνιο της Ελλάδας, κοινοτικές πηγές δηλώνουν ότι υπάρχει ήδη κινητικότητα για την εξεύρεση λύσεων…
Μετά το «ορόσημο» των γερμανικών εκλογών θα ανοίξει και επίσημα η συζήτηση για το δημόσιο χρέος της Ελλάδας.
Αυτό επιβεβαίωσε και ο υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας, σε συνέντευξή του, λέγοντας ότι η συζήτηση για το χρέος θα ξεκινήσει από το Νοέμβριο. Προϋπόθεση θα είναι η Ελλάδα να παρουσιάσει έστω και οριακά πρωτογενές πλεόνασμα, το οποίο θα δώσει το σήμα στους δανειστές ότι η όποια νέα βοήθεια δεν θα χρηματοδοτεί δημοσιονομικό έλλειμμα.
Ο υπουργός Οικονομικών γνωρίζει τα σενάρια τα οποία επεξεργάζεται η Ε.Ε. για την Ελλάδα, αλλά στην παρούσα φάση προτιμά να κάνει ό,τι είναι δυνατό για να περάσει η χώρα τις «εξετάσεις» του Σεπτεμβρίου. Στο μεταξύ, όμως, οι τεχνοκράτες «τρέχουν» τα σενάρια μιας νέας διευκόλυνσης για την Ελλάδα.
Συγκεκριμένα, τα σενάρια που επεξεργάζονται οι Βρυξέλλες για το ελληνικό χρέος είναι:
* Η επιμήκυνση της διάρκειας αποπληρωμής του διμερούς δανείου με την Ε.Ε. στα 50 χρόνια, με παράλληλη μείωση του επιτοκίου δανεισμού. Είναι το ήπιο σενάριο, που βρίσκει σύμφωνους τους ισχυρούς του Βορρά ως μακροπρόθεσμη λύση για την Ελλάδα, αντί οποιασδήποτε άλλης παρέμβασης. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται η ταχύτερη αποκλιμάκωση του δημοσίου χρέους και επαληθεύεται το σενάριο για χρέος ως ποσοστό το ΑΕΠ κάτω από το 110% μέχρι και το 2024.
* Μια νέα δανειακή σύμβαση ύψους 12-14 δισ. ευρώ, η οποία θα υπογραφεί το πρώτο τετράμηνο του 2014 με στόχο να κλείσει το χρηματοδοτικό κενό ύψους 11 δισ. ευρώ για το 2014-2015 που έχει εντοπίσει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ). Η συγκεκριμένη σκέψη έχει ως βάση ότι το ύψος του νέου δανείου είναι χαμηλό (άρα δεν θα έχει πρόβλημα να γίνει αποδεκτό από τα κράτη-μέλη της Ευρωζώνης) και παράλληλα καλύπτει την Ελλάδα μέχρι και το 2016, δηλαδή για το σύνολο της διάρκειας του μνημονίου. Αν το μέτρο προχωρήσει, θα αρθούν και οι σημερινές ενστάσεις του ΔΝΤ σχετικά με την επαρκή χρηματοδότηση του ελληνικού προγράμματος για τουλάχιστον 12 μήνες.
* Η εξαίρεση, υπό προϋποθέσεις, από το έλλειμμα και το χρέος των δημόσιων αναπτυξιακών δαπανών. Το συγκεκριμένο μέτρο έχει προταθεί από τον πρόεδρο της Κομισιόν, Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο, και υποστηρίζεται και από τον αντιπρόεδρο της Επιτροπής, αρμόδιο για οικονομικές και νομισματικές υποθέσεις, Ολι Ρεν.
* Η αναδρομική εφαρμογή για την Ελλάδα της απευθείας διάσωσης των εμπορικών τραπεζών από το Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM) στο πλαίσιο της ενοποίησης της τραπεζικής εποπτείας. Αν ισχύσει κάτι τέτοιο για την Ελλάδα, τα 50 δισ. ευρώ που έχει δανειστεί το ελληνικό Δημόσιο για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών θα περάσουν οριστικά ως οφειλή από το χρέος -το οποίο θα τύχει ισόποσης μείωσης- στις εμπορικές τράπεζες.
* Το «κούρεμα» των δανείων του δημοσίου τομέα. Το τελευταίο αυτό σενάριο είναι το πλέον αδύναμο, αφού συγκεντρώνει τις περισσότερες αντιδράσεις τόσο από τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. όσο και από τις κεντρικές τράπεζες. Συνεχίζει, πάντως, να εξετάζεται ως ύστατη λύση και μόνο στο σκέλος της επιστροφής με μια κίνηση όλων των κερδών (περίπου 10 δισ.) που θα έχει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) και οι υπόλοιπες κεντρικές τράπεζες από την αγορά και διακράτηση ομολόγων του ελληνικού Δημοσίου σε τιμή χαμηλότερη του 100%.
Τα σενάρια αυτά μπορεί να υιοθετηθούν, είτε αυτοτελώς είτε σε πακέτα, για να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα με το ελληνικό χρέος.
Πηγή: Ναυτεμπορική