Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος
Έδωσε με την πρωτοπόρα αισθητικά και ετάζουσα γραφή του, νέα πνοή στην ελληνική πεζογραφία και αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους έλληνες λογοτέχνες, που εντάσσεται στο χρονικό πεδίο της μεσοπολεμικής και μεταπολεμικής….
Διεξοδική ακόμα αναφορά κάνει ο Τσίρκας στα κοινωνικά και πολιτιστικά στοιχεία της Μέσης Ανατολής. Μιλάει με παραστατική ενάργεια για το πνεύμα φιλοξενίας, τις συνήθειες της καθημερινής ζωής, αλλά και για τον τρόπο διατροφής των κατοίκων της Μέσης Ανατολής. Ιδού ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα «Για χάρη του ξένου η Αριάγνη μαγείρεψε μοσχαράκι λεμονάτο με πράσινες ελιές τσακιστές.Το τραπέζι ήταν στρωμένο στο βάθος του αντρέ (είσοδος) κάτω από τα τρία παράθυρα. Ένας κλαδωτός μουσαμάς χρησίμευε για τραπεζομάντηλο». Όπως αποτυπώνεται στην «Αριάγνη» οι μεγαλουπόλεις της Αιγύπτου που εισδέχονται στις αγκάλες τους ανθρώπους από διάφορες γειτονικές χώρες, αποτελούν το υπόστρωμα της πολιτικής και οικονομικής εξουσίας και διαδραματίζουν πεδίο παραγωγής κοινωνικών προτύπων και συμπεριφορών. Σ΄ αυτές τις πόλεις αναπτύσσονται φυγόκεντρες και κεντρομόλες κοινωνικές δυνάμεις. Η κοινωνική συναναστροφή οικοδομείται πάνω στο πλαίσιο της γειτονιάς με κέντρο αναφοράς μια εκκλησία, ή ένα σχολείο. Η σύναψη κουμπαριών υποδηλώνει το χαρακτήρα εξωστρέφειας ή εσωστρέφειας των κοινωνικών ομάδων και τη σχέση τους προς άλλους λαούς που ζούν εκεί. Σπουδαίος κοινωνικός ανατόμος ο Τσίρκας παρακολουθεί αδιάλειπτα αυτά τα στοιχεία. Τα καταγράφει με αριστοτεχνικό τρόπο και δημιουργεί έτσι μια ρεαλιστική ατμόσφαιρα στο μυθιστόρημά του. Ένα ακόμα δείγμα υψηλής συγγραφικής τέχνης του Τσίρκα είναι η συλλογή διηγημάτων του υπο τον τίτλο «Στον κάβο». Εδώ οι χωρικές και χρονικές συντεταγμένες μας μεταφέρουν στην Αλεξάνδρεια του κοσμοπολιτισμού. Έρχεται σε επαφή ο αναγνώστης με μεγαλοπρεπή κτίρια που υποδηλώνουν το ένδοξο ιστορικό παρελθόν της πόλης. Η παλιά αριστοκρατική αίγλη είναι διάχυτη παντού. Κέντρο αναφοράς του παροικιακού ελληνισμού η πρώην μονή του Αγίου Σάββα, ιδρυθείσα από τον ευαγγελιστή Μάρκο. Στη αυλή ακόμα της μονής υπάρχει μια πελώρια καμπάνα, επιβλητικό δώρο του τσάρου Νικολάου της Ρωσίας που είχε πάρει λάφυρο από τη μάχη της Κριμαίας. Η τριλογία αν και θεωρητικά δημιουργήθηκε μεταξύ 1942-1944, ουσιαστικά απλώνεται σε πολλές δεκαετίες και διατέμνει το πολυεθνικό σταυροδρόμι της Μέσης Ανατολής. Η διαπολιτισμική συνύπαρξη πολλών λαών Ρωμαίων, Αράβων, Εβραίων Άγγλων, δημιουργεί ένα κοινωνικό πλαίσιο που υπερβαίνει απειροδύναμα τα εθνικά όρια κάθε λαού. Βασικός πρωταγωνιστής είναι ο άνθρωπος με την πολύτροπη θέλησή του, που όμως δεν μένει ανεπηρέαστος από το ιστορικό και πολιτικό πλαίσιο της εποχής. Αναμφίβολα ο Στρατής Τσίρκας ανήκει στις μεγάλες φυσιογνωμίες της μεσοπολεμικής και μεταπολεμικής μας γενιάς και μαζί με τους Δ. Χατζή, Ανδρ. Φραγκιά, Αλ. Κοτζιά και Σπ. Πλασκοβίτη συνιστά μια κομβική παρουσία, στη μακρά πορεία εξέλιξης της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Ο Στρατής Τσίρκας είδε το φώς της ζωής στο Κάιρο το 1911. Εργάστηκε αρχικά ως λογιστής. Από πολύ νεαρή ηλικία εντάχθηκε στο Κομμουνιστικό Κόμμα από το οποίο διεγράφη το 1961, λόγω της αυτονομίας που εκδήλωσε, αλλά και της άρνησής του να αποκηρύξει το πρώτο έργο της τριλογίας του τη «Λέσχη». Παντρεύτηκε το 1937 την Αντιγόνη Κερασσιώτη και απόκτησε ένα γιό τον Κώστα (1957).Διασταύρωσε τα βήματά του με τους παγκοσμίου κύρους ποιητές Μπ. Μπρέχτ, Λουί Αραγκόν, Πάμπλο Νερούντα. Συμμετείχε ενεργά με την κήρυξη της δικτατορίας στο «Πατριωτικό Αντιδικτατορικό Μέτωπο». Πέθανε από ανεύρυσμα στο Ιπποκράτειο σε ηλικία 69 ετών. Ίσως τα λόγια του παγκόσμια αναγνωρισμένου ποιητή μας Γιάννη Ρίτσου, να αποδίδουν κατά τον πιο εύστοχο τρόπο το μεγάλο έλληνα λογοτέχνη «Τα πεζογραφήματά του, είναι βαθιά δεμένα με τον ιστορικοκοινωνικό χώρο και έχουν αποκτήσει διαχρονική σημασία. Το παρόν κείμενο είναι απόσπασμα απο τον κύκλο δοκιμίων μου «Κορυφαίοι της ελληνικής πεζογραφίας» και έχει δημοσιευτεί σε εφημερίδες της Ηλείας και περιοδικά πνευματικού στοχασμού.
*Ο συγγραφέας Πάνος Ν. Αβραμόπουλος, είναι M.Sc Δ/χος Μηχανικός Ε.Μ.Π.
Use Facebook to Comment on this Post