Εντός των προσεχών ημερών ο διαγωνισμός για τις άγονες γραμμές

Μειωμένα κατά 3,65% τα κονδύλια του 2014 σε σχέση με το 2013
Διαγωνισμός για τις άγονες γραμμές αναμένεται να δημοσιευτεί τις προσεχείς ημέρες για τη νέα δρομολογιακή περίοδο που… ξεκινά την 1/11/2013 και λήγει στις 31/10/2014 και θα αφορά 18 γραμμές της Διεύθυνσης Θαλασσίων Συγκοινωνιών του υπουργείου και οι 13 γραμμές της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου (ΓΓΑ).

Οι υπόλοιπες γραμμές (οκτώ του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου (ΥΝΑ) και 31 της ΓΓΑ) καλύπτονται από πολυετείς συμβάσεις. Και όλα αυτά με δεδομένο πως από το 2014 τα κονδύλια θα είναι μειωμένα κατά 3,65% και ήδη εταιρείες που έχουν συμβάσεις για αυτά τα δρομολόγια αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα.

Από φέτος, σύμφωνα με τον σχεδιασμό που έχει γίνει στο υπουργείο Ναυτιλίας, γίνεται ενοποίηση όλων των επιδοτήσεων. Μέχρι σήμερα οι άγονες γραμμές είναι 70 εκ των οποίων 44 ανήκουν στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και άλλες 26 στο υπουργείο Ναυτιλίας. Πλέον η επιδότηση θα γίνεται μόνο από το υπουργείο που θα δημοσιεύει και την προκήρυξη.

Επίσης για το 2013 είχαν προϋπολογιστεί κονδύλια ύψους 82 εκατομμυρίων ευρώ ενώ για το 2014 μειώνονται κατά 3,65%, δηλαδή στα 79 εκατομμύρια ευρώ. Από τα 79 εκατομμύρια ευρώ τα 45 (47 το 2013) αφορούν στις γραμμές της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και τα 34 (35 το 2013) τις γραμμές της Διεύθυνσης Θαλασσίων Συγκοινωνιών του υπουργείου Ναυτιλίας.

Στο υπουργείο θεωρούν πως η μείωση αυτή δεν θα επηρεάσει τον αριθμό των δρομολογίων καθώς και την κάλυψη όλων των νησιών. Όπως λέγεται τα προϋπολογισθέντα ποσά αναφέρονται στο υψηλότερο δυνατό μίσθωμα σε κάθε γραμμή, ενώ συνυπολογίζεται ότι θα εκτελεσθούν όλα τα δρομολόγια.

Η δεύτερη αλλαγή που προωθείται είναι να δίνεται η δυνατότητα στην ακτοπλοϊκή εταιρεία να επιλέξει είτε τον Πειραιά είτε το Λαύριο και, όπως λένε στο υπουργείο Ναυτιλίας, στην περίπτωση που κάποια εταιρεία επιλέξει το Λαύριο θα έχει ένα δρομολόγιο με λιγότερα ναυτικά μίλια και συνεπώς μικρότερη κατανάλωση καυσίμου. Ωστόσο, σημειώνεται, πως το είναι στην διακριτικής της ευχέρεια για το εάν θα αλλάξει την τιμολογιακή της πολιτική.

Παράγοντες της ακτοπλοΐας σημείωναν πως δεν γίνεται να μεταφέρουν πλοία στο Λαύριο καθώς δεν υπάρχουν οι υποδομές για την μεταφορά των επιβατών. Πάντως πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΕΡΓΟΣΕ αναμένεται να δημοπρατήσει την οριστική μελέτη για την επέκταση του Προαστιακού προς το Λαύριο.

Επιπλέον από το υπουργείο Ναυτιλίας επιχειρείται μερικός εξορθολογισμός των ετήσιων συμβάσεων με μείωση της συχνότητας των δρομολογίων ή ακόμη και με κατάργηση εκείνων που δεν εξυπηρετούν μεγάλο αριθμό επιβατών.

Ενδεικτικά, σημειώνουν, ότι στη γραμμή Ηράκλειο-Σητεία το δρομολόγιο γίνεται με πλοία που συνήθως μεταφέρουν πολύ μικρό αριθμό επιβατών και διαρκεί 3-4 ώρες και κρίνεται ασύμφορο οικονομικά αλλά και περιβαλλοντικά ενώ οι επιβάτες μπορούν σχεδόν μέσα σε μια ώρα να κάνουν την ίδια διαδρομή με λεωφορείο του ΚΤΕΛ.

Οπως αναφέρεται στην ετήσια έκθεση για την κατάσταση στην ακτοπλοΐα της εταιρείας XRTC «πρέπει άμεσα να γίνει εφαρμογή νέου μοντέλου επιδοτήσεων αντίστοιχο αυτών του Ευρωπαϊκού Βορά ή Νότου, αφού παντού εκτός της χώρας μας οι επιδοτήσεις είναι γενναίες και σύννομες με τον ευρωπαϊκό νόμο. Στη συγκεκριμένη ρύθμιση έχουν υποχρέωση να συμφωνήσουν οι δανειστές μας εκπροσωπούμενοι από την τρόικα. Δεν νοείται η Ελλάδα να παραμένει εκτός σταθερής τροχιάς μεταφορικού έργου της Ευρωπαϊκής Ενωσης ή οι πολιτικές επιδοτήσεων να συμμερίζονται ιδεολογικές πλατφόρμες κρατικών μονοπωλίων και να μην επιχειρείται η λύση».

Σημειώνεται ακόμη «είναι πρακτικά και ουσιαστικά απαράδεκτο να καλύπτεται μια χαμηλής ζήτησης και εμπορικότητας γραμμή από πλοία υπερσύγχρονα, μεγάλης χωρητικότητας και κοστοβόρα»

Επισημαίνεται επιπλέον ότι «στην προσπάθεια για αναδιαμόρφωση ολόκληρου του δικτύου νησιωτικών μεταφορών θα πρέπει να ενταχθεί και κάθε μέσο μεταφοράς, όπως το αεροπλάνο και βεβαίως να αποτυπωθούν λεπτομερώς η ύπαρξη και η επιχειρησιακή δυνατότητα που δίνουν οι υφιστάμενες λιμενικές υποδομές και η όποια εφαρμογή να συμπεριλάβει το γενικότερο επίπεδο διαβίωσης και οικονομικού κλίματος που επικρατεί στην χώρα αυτήν την κρίσιμη χρονικά περίοδο που διανύει η οικονομία της».

Τι λένε οι ακτοπλόοι

Από την πλευρά τους εκπρόσωποι ακτοπλοϊκών εταιρειών λένε πως δεν πρόκειται για μείωση των επιδοτήσεων αλλά για εξορθολογισμό του δικτύου των άγονων γραμμών.

Οπως αναφέρουν χαρακτηριστικά πάντοτε ο προϋπολογισμός για τις άγονες γραμμές της ακτοπλοΐας κάθε χρόνο ήταν περισσότερος, αλλά στο τέλος δίνονταν λιγότερα χρήματα και το υπουργείο εξοικονομούσε χρήματα, αφού σε κάθε δρομολογιακή περίοδο υπήρχαν ακυρώσεις δρομολογίων λόγω απαγορευτικών απόπλου, μηχανικών βλαβών αλλά και γραμμές για τις οποίες δεν είχε εκδηλωθεί ενδιαφέρον από εταιρείες η και για το γεγονός ότι κάποιες ακτοπλοϊκές είχαν υποβάλλει αίτημα για ελεύθερη δρομολόγηση σε γραμμές που μέχρι σήμερα επιδοτούνταν.

Σημειώνεται ότι πρόσφατα η ΝEL Lines υπέβαλε αίτημα που έγινε δεκτό από το υπουργείο Ναυτιλίας για ελεύθερη δρομολόγηση χωρίς επιδότηση στη γραμμή Πειραιάς – Σύρο – Αγ.Κήρυκο – Φούρνοι – Καρλόβασι – Βαθύ.

Η συγκεκριμένη γραμμή επιδοτείτο κάθε χρόνο από το υπουργείο με περίπου 13.500 ευρώ το δρομολόγιο.

Η εταιρεία πραγματοποιούσε περίπου 156 δρομολόγια το χρόνο με αποτέλεσμα το υπουργείο τώρα να εξοικονομεί περίπου 2.106.000 εκατομμύρια ευρώ από μόνο και μία γραμμή.

Πηγή : Το βήμα

Use Facebook to Comment on this Post

Related posts

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *